Toon posts:

problemen met forwarden

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste lezer,

Ik heb een probleem. Ik wil met mijn laptop mijn werkstation thuis over kunnen met een remote desktop sessie. voor het gemak heb ik het relevante uit mijn tekening geknipt:
Afbeeldingslocatie: http://img13.imageshack.us/img13/6585/kleurplaat2.jpg
nu dacht ik dat ik dit kon oplossen door poort 3389 van de eerste router (192.168.2.1)naar de 2de router te forwarden (naar 192.168.1.1). Wanneer ik op bevestigen druk pikt hij dit al niet omdat de 2de router in een ander subnet zit. Wanneer ik in de tweede router poort 3389 naar het lokaal IP van mijn PC wel forwarden geeft deze router de melding dat het IP niet correct is.
Afbeeldingslocatie: http://img13.imageshack.us/img13/3329/34706511.jpg

Het is niet mogelijk om de eerste router op de LAN kant van de tweede router aan te sluiten omdat ik geen lege poorten meer over heb. Is er een manier om dit op te lossen? of word ik gedwongen een switch te kopen?

Alvast bedankt voor eventuele replies!

• pinockio
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-01 15:40
Is die Linksys echt nodig? Je experiabox is ook een draadloze router. En hier kun je een switch op aansluiten voor meer poorten. (Evt. kan dat ook op de LAN kant van de Linksys, maar dat is een beetje vreemd. Je moet dan sowieso de DHCP server op de Linksys wel uitzetten.)

Een alternatief is om op de Experiabox in te stellen dat de Linksys router (192.168.2.x ---- via DHCP toegekend, kun je ook vastzetten) de default server is. Dan hoef je alleen op de Linksys portforwarding te doen.

[ Voor 17% gewijzigd door pinockio op 28-03-2009 20:57 ]

Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-12-2025
Begin eerst eens met het vereenvoudigen van je situatie. Maak van een van beide routers een bridge. Dat scheelt de helft van al je problemen.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

Verwijderd

Topicstarter
ik heb geen andere hardware liggen. Ik heb geen switch. Als het mogelijk is om dit probleem op te lossen wil ik geen switch aanschaffen. en ja die linksys is helaas nodig. Anders heb ik niet overal een draadloze verbinding

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Als ik naar de tekening kijk lijkt het me dat 192.168.1.1 een adres aan de binnenkant (LAN) van de Linksys is. In de Experiabox moet je forwarden naar het buitenadres (WAN) van de Linksys. Deze zit in de 192.168.2.x range.

Verwijderd

Topicstarter
ok... dat heb ik gedaan. ik ben nu dus eigenlijk 'voorbij' de eerste router. Wat ik niet snap is waarom ik RDP niet kan forwarden naar mijn PC? wat ik invul (zie eerste post) is toch correct?

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Standaard aanpak: degradeer de Linksys tot access point/switch.

1. geef de Linksys een IP adres uit de reeks van de Experiabox
2. schakel de DHCP server van de Linksys uit
3. steek de kabel vanuit de Experiabox in een LAN-poort van de Linksys ipv de WAN-poort.
4. poort forwarden naar juiste IP-adres computer (welke veranderd naar de IP-range van de Experiabox, eventueel refreshen of rebooten).

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• Yippie
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 28-02 01:15
Als je succesvol van EB naar Linksys hebt geroute, moet je het nu op de Linksys ook doen naar het IP van je PC.

Alternatief is natuurlijk inderdaad DHCP uitzetten op de Linksys zoals eerder al terecht opgemerkt.

Verwijderd

Topicstarter
bedankt voor je reply gambieter maar had even de moeite genomen om mijn eerste post te lezen

DHCP uit is geen optie omdat de dhcp van EB niet door de Linksys komt wanneer deze op de WAN zit aangesloten, hij kan niet op LAN omdat ik geen vrije poorten heb.

Forwarden van linksys naar mijn PC probeer ik (zie plaatje eerste post), dit doe ik toch goed? waarom krijg ik die foutmelding?

Hartelijk bedankt voor de replies!

[ Voor 64% gewijzigd door Verwijderd op 28-03-2009 21:30 ]

• Yippie
Probeer is met een andere port, voorbeelden kan je van deze link afhalen.

Kan je ook vertellen of de routers nu in Bridged mode met elkaar in verbinding staan of niet.
In dat geval kan je DHCP dus gewoon uitzetten op de 2de, en fungeert die eigenlijk als AP/Switch.

Routing & DHCP wordt dan dus gedaan&beheerd door de EB.

[ Voor 42% gewijzigd door Yippie op 28-03-2009 21:42 ]

Verwijderd

Topicstarter
dat heb ik al eens geprobeerd yippie, dat was geen success helaas.

Ik blijf die foutmelding maar krijgen wanneer ik dat ding probeer te forwarden...

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 28-03-2009 21:52 ]

• Yippie
En antwoord op vraag 2 ?

Wat je ook nog kan proberen, is het IP van de pc op router2 in DMZ van die betreffende router te zetten.
Heb je op je pc ook nog een firewall draaien misschien ?

Verwijderd

Topicstarter
't zijn allebei routers

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Verwijderd schreef op zaterdag 28 maart 2009 @ 21:28:
bedankt voor je reply gambieter maar had even de moeite genomen om mijn eerste post te lezen

DHCP uit is geen optie omdat de dhcp van EB niet door de Linksys komt wanneer deze op de WAN zit aangesloten, hij kan niet op LAN omdat ik geen vrije poorten heb.
Dan wil je teveel voor je hardware mogelijkheden. Gewoon een switch erbij kopen, of een van je apparaten wireless aansluiten zodat je een poortje extra vrij krijgt.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Verwijderd

Topicstarter
ik ben een hollander, kopen doe ik alleen als het niet anders kan!! :)

los daarvan moet het toch gewoon kunnen? als dit met 1 router kan kan het toch ook met 2?

Ik snap gewoon niet waarom die linksys een foutmelding geeft, ik vul het toch gewoon goed in...

[ Voor 63% gewijzigd door Verwijderd op 28-03-2009 22:16 ]

• pinockio
Wat al niet klopt in je tekening is het feit dat je Linksys maar 1 IP-adres heeft. Dat klopt natuurlijk niet, want het is een router.

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Verwijderd schreef op zaterdag 28 maart 2009 @ 22:12:
ik ben een hollander, kopen doe ik alleen als het niet anders kan!! :)
Tja, dan wil je dus geen RDP mogelijkheid. Ik wil een miljoen euro en die krijg ik ook niet :) .
los daarvan moet het toch gewoon kunnen? als dit met 1 router kan kan het toch ook met 2?

Ik snap gewoon niet waarom die linksys een foutmelding geeft, ik vul het toch gewoon goed in...
Nope, de ervaring met consumentenrouters is dat dit gewoon eigenlijk nooit werkt. Sluit gewoon een van de computers draadloos aan, dan kan het.

• pinockio
Natuurlijk kan het werken, als je maar iets weet van netwerken en het goed instelt. NAT over NAT is niet ideaal maar het hoeft geen probleem te zijn.

Kijk eens naar wat ik zeg... Omdat de Linksys een router is, heeft deze twee IP-adressen. Eén "extern" (aan de kant van de Experiabox (192.168.2.X)) en één "intern" (192.168.1.1).

"extern" met aanhalingstekens omdat de Linksys via de Experiabox al via NAT verbonden is met internet, niet echt extern dus. Die X kan bijvoorbeeld 100 zijn. Zie beneden hoe je hierachter komt.

Je moet op de Experiabox het IP-adres van de Linksys-router (192.168.2.100 bijvoorbeeld) instellen als default server. Zoek nu eerst eens uit wat het "externe" IP-adres van de Linksys is. Ik geloof dat dat ergens bij NAT staat. (Zo goed ken ik die dingen niet uit m'n hoofd.) Vervolgens kies je ervoor om dat IP-adres als Default Server in te stellen. Of gewoon alleen poort 3389 forwarden naar dat adres.

Natuurlijk kun je vanuit de Experiabox niet forwarden naar 192.168.1.1 --- de Experiabox heeft helemaal geen routing rules daarvoor, en weet dus ook niet dat dat netwerk bestaat.

Kortom, nog eens:

1. Log in op de Linksys en noteer het IP-adres dat daar als extern IP-adres staat (als het via DHCP ingesteld is kun je het vinden onder de systeeminstellingen, samen met o.a. DNS-servers)

2. Log in op de Experiabox en stel bij port forwarding het bij 1. gevonden adres in als Default Server OF forward port 3389 naar dat IP-adres. (Je kunt dit IP-adres ook vinden onder DHCP en dan clients.

3. Log in op de Linksys en forward daar poort 3389 naar het IP-adres van je computer (192.168.1.106 zie ik hierboven). Als dit via DHCP is toegekend kun je dit beter vast zetten op de PC.

Nog beter is het om één van de genoemde suggesties te volgen om het netwerk te versimpelen, bijv. met een switch. Je zet dan je Linksys in V&A, en koopt voor 8 euro een switch bij de lokale computerboer. Simpel!

(Je kunt niet zeggen dat we hier op GoT geen moeite voor je doen.)

[ Voor 10% gewijzigd door pinockio op 29-03-2009 10:21 ]

Verwijderd

Topicstarter
ten eerste bedankt voor de uitgebreide reply pinockio!

ik weet wel wat van netwerken en ik heb 3389 ook geforward naar dat 2.x adres. daarna probeer ik hem te forwarden van Router #2 naar mijn pc wat niet wil lukken omdat ik die rare foutmelding krijg...

nogmaals bedankt voor alle replies!

• EnigmA-X
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05-03 14:16
Verwijderd schreef op zondag 29 maart 2009 @ 13:44:

ik weet wel wat van netwerken en ik heb 3389 ook geforward naar dat 2.x adres. daarna probeer ik hem te forwarden van Router #2 naar mijn pc wat niet wil lukken omdat ik die rare foutmelding krijg...
Die "rare foutmelding" die in jouw eerste post staat, kan ook betekenen dat je ergens een fuckup hebt gemaakt in de config van je linksys router.

Misschien kan je wat screenies dumpen van het eerste linksys config scherm (LAN en WAN IP, DHCP settings, etc.)

• pinockio
Juist. Meer info!
Verwijderd schreef op zondag 29 maart 2009 @ 13:44:
ten eerste bedankt voor de uitgebreide reply pinockio!

nogmaals bedankt voor alle replies!
Welk 2.x adres is dat? En heb je geen fout gemaakt in de "spelling" van het IP-adres (bijv. een spatie aan het eind)?

Verwijderd

Topicstarter
nee dat is niet het geval pinockio, ik zal even wat screens maken en deze zo in deze post editten. dat adres is trouwens 2.2

de screenshots:
http://img256.imageshack.us/img256/3020/screen1i.jpg
http://img211.imageshack.us/img211/3932/screen2l.jpg
http://img10.imageshack.us/img10/8277/screen3usp.jpg

[ Voor 51% gewijzigd door Verwijderd op 29-03-2009 14:20 ]

• pinockio
Waarom heb je daar meerdere port forwardings naar 0.0.0.0 in staan? Misschien dat dit verhindert dat je een andere port forwarding aanmaakt. (Ik heb nog nooit problemen gehad bij het instellen van Linksys routers, heb er denk ik toch al zo'n 15 ingesteld.)

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 03-03 17:49

BHQ

De Experia Box zit op 2.1, de Linksys zit eraan en krijgt 2.2 van de DHCP. Dat is al niet echt de meest handige oplossing, het liefst wil je dat het ding een echt internet IP krijgt maar in dit geval gaat dat niet lukken.

Mocht je een port willen mappen dan map je 'm eerst in de Experia door naar 2.2, de Experia kan de apparaten achter de Linksys niet zien want aparte netwerken. Vanuit de Linksys map je 'm weer door naar het IP van de eindmachine, dan zou het moeten werken.

Handiger is natuurlijk de Linksys 'passief' te laten wezen (dwz, inpluggen op een LAN poortje, IP in de range van de Experia en de DHCP uit) of de Experia te laten bridgen, maar dan ben je je telefonie kwijt mocht je dat gebruiken. Het aanhangende apparaat krijgt dan een internet IP.

Verwijderd

Topicstarter
ok.. heb die 0.0.0.0. allemaal uitgezet, dat was inderdaad het probleem want nu pakt de router hem wel...

ik heb alles nu dus goed geforward, kan echter alleen nogsteeds niet van buitenaf een verbinding krijgen???

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 03-03 17:49

BHQ

Verwijderd schreef op zondag 29 maart 2009 @ 16:57:
ik heb alles nu dus goed geforward, kan echter alleen nogsteeds niet van buitenaf een verbinding krijgen???
Dan is niet alles goed geforward :)

Of RDP staat nog uit of is geblockt door een vuurmuurtje op de machine..

Verwijderd

Topicstarter
oke, ja RDP stond nog uit haha...

maargoed het werkt nu, ik wil jullie allemaal even hartelijk bedanken voor de nuttige replies!

en houd ik toch weer mooi die 20 euro voor een switch in me portemonnee ;)
Pagina: 1