Ik ben momenteel bezig een gamesysteem samen te stellen waar ik een Phenom II X3 of X4 in wil plaatsen, samen met een Radeon hd4870. Ik ben van plan ddr2 geheugen en een AM2+ moederbord te gebruiken om de kosten laag te houden. Nu valt het mij op dat er voor AM2+ moederborden een grote variantie zit in de prijs: van 30 euro tot over de 150 euro.
Een voorbeeld:
Een goedkoop AM2+ bord:
pricewatch: Asrock K10N78hSLI-GLAN
En een duur AM2+ bord:
pricewatch: Asus M3A32-MVP Deluxe
Ik weet dat duurdere moederborden meer aansluitingen kunnen hebben zoals extra PCI-e sloten en sata aansluitingen, en dat je daar soms beter mee kunt overclocken, maar ik vond de grote prijsverschillen nog steeds vreemd.
Stel nu dat je deze aansluitingen niet nodig hebt, en je gaat niet overclocken: Kun je dan beter voor het goedkoopste AM2+ bordje gaan? Of gaat dan bijvoorbeeld toch de performance van je hele systeem significant achteruit?
Een voorbeeld:
Een goedkoop AM2+ bord:
pricewatch: Asrock K10N78hSLI-GLAN
En een duur AM2+ bord:
pricewatch: Asus M3A32-MVP Deluxe
Ik weet dat duurdere moederborden meer aansluitingen kunnen hebben zoals extra PCI-e sloten en sata aansluitingen, en dat je daar soms beter mee kunt overclocken, maar ik vond de grote prijsverschillen nog steeds vreemd.
Stel nu dat je deze aansluitingen niet nodig hebt, en je gaat niet overclocken: Kun je dan beter voor het goedkoopste AM2+ bordje gaan? Of gaat dan bijvoorbeeld toch de performance van je hele systeem significant achteruit?
[ Voor 10% gewijzigd door Sourcey op 28-03-2009 20:09 ]