Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 297002

Topicstarter
ik heb een externe hdd WD Elements 1tb waarvan de adapter het begeven heeft, iets wat ik op internet lees vaker is voorgekomen en nu heeft er iemand een oplossing en vraag ik me af of dit klopt en of er hier mensen zijn die hier ervaring mee hebben? Gezien er geen reacties bij staan en ik hier altijd goede adviezen heb gekregen wilde ik het even tjekken voordat ik een of andere kortsluiting veroorzaak oid
Gezien ik op een macbook werk heb ik er nix aan om m in te bouwen, ik hoopte dat ik met een voeding uit een pc tijdelijk even uit de brand ben.

dit zegt de achterkant van de adapter:
http://i4.ebayimg.com/04/i/001/39/07/f812_1_sbl.JPG

hieronder de text van de link die schijnbaar niet veilig is, sorry voor dat gezien ik geen virusscanner draai op osx.
het klinkt heel logisch en simpel, maar evengoed wil ik nix doen waardoor ik 800gig aan data kwijtraak

---------------------

I recently modded my Western Digital Elements 500Gb external hard disk from external to internal power.

What happened was that the included adapter for it (made by AcBel, model nr AD600 suddenly stopped working (which by goggling it, turned out to have happened to a lot of people). After looking at what I would be charged for a new one (~50EUR), I decided to see if there were other options.

I went to check out some threads regarding the computer internal power supply and it turns out that CD/DVD, HDD and Floppy disk are all supplied with 5V/12V, which is exactly what is needed for most external hard drives as well.

Long story short, this is how you do:

Cut the cable the cable that goes in to your HDD close to the adapter itself. You will see that it has three cables. If you hold the top insert (PS/2-type) just as it is supposed to go in to the HDD (arrow upwards) you will have the cables from the left: 5V – Ground – 12V. On my adapter the 5V was black with dotted line, ground was black (in the middle), and 12V was striped.

Now inside your computer look for an unused connector for either hard disk, CD/DVD or floppy and cut the cables close to the connector.

Red is 5v, Black are both ground and yellow is 12V.

Make the connection. 5 to 5, 12 to 12 and ground to ground (any of the two)

That’s it! Congratulations.

Your external HDD is now on internal power.

alvast bedankt ^^

[ Voor 57% gewijzigd door Anoniem: 297002 op 28-03-2009 21:09 . Reden: overzichtelijker ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxxi
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 19-04 19:18
Als je enige kennis van electronica hebt is dit wel te doen.
Als ik het zo even snel lees klopt het wel.

Let wel goed op, als je 2 draaitjes wisselt overleefd je schijf en misschien je pc het niet.

Miss even fotos posten van je harddisk uit zn behuizing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11:50

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Er bestaan ook van die speciale brackets voor achter in je pc (op de plaats van zo`n pci-slot) met daarop aansluitingen voor externe DC. (Deze sluit je aan op je voeding en kosten 5-10 euro.)

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luqq
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07:34
Avast begint hier trouwens te zeuren bij de eerste link dat er iets in zit, dus even oppassen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
ok maar wat ik dus int kort bedoel is. Ik heb een macbook, dus geen ruimte om iets in te bouwen oid.
de externe hdd heeft usb, kan ik de externe hdd op een computervoeding aansluiten dmv de 5v, 12v en aarde met bv kroonsteentjes te verbinden met de kabel van de ronde 5pin stekker die in de HDD hoort?

[ Voor 146% gewijzigd door Anoniem: 297002 op 28-03-2009 21:09 . Reden: verduidelijking ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Maxxi schreef op zaterdag 28 maart 2009 @ 18:53:
Als je enige kennis van electronica hebt is dit wel te doen.
Als ik het zo even snel lees klopt het wel.

Let wel goed op, als je 2 draaitjes wisselt overleefd je schijf en misschien je pc het niet.

Miss even fotos posten van je harddisk uit zn behuizing?
dit is de beschrijving van de schijf die erin zit:
http://www.westerndigital.../Products.asp?DriveID=336

foto's maken gaat niet lukken...

[ Voor 13% gewijzigd door Anoniem: 297002 op 28-03-2009 21:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frant!c
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 18-07 08:43
Je maakt het jezelf wel erg moeilijk.

In die behuizing zit een losse WD 1 TB Sata schijf.

Koop een Losse Externe behuizing die geschikt is voor Sata schijven. Hier bouw je vervolgens de schijf uit jouw elements in om. Nu heb je een nieuwe permanente oplossing.

24 euro en je bent klaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
voor een uiteindelijke (degelijke) oplossing is dat ook de bedoeling, maar totdat ik daar geld voor over heb wil ik graag gebruik van mn samplelibraries kunnen maken die op de schijf staan geinstalleerd. Dus blijft voor mij de vraag of het zo simpel als 3 draadjes verbinden is en ik weer even verder kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frant!c
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 18-07 08:43
Anoniem: 297002 schreef op zaterdag 28 maart 2009 @ 22:05:
voor een uiteindelijke (degelijke) oplossing is dat ook de bedoeling, maar totdat ik daar geld voor over heb wil ik graag gebruik van mn samplelibraries kunnen maken die op de schijf staan geinstalleerd. Dus blijft voor mij de vraag of het zo simpel als 3 draadjes verbinden is en ik weer even verder kan?
Ah, ohk. Dan heb je dus al een computervoeding liggen? Aangezien die duurder zijn dan deze permanente oplossing :P

Soldeer / electro tips heb ik niet voor je, succes daarmee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onno2
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18-05-2024
Ik heb hier 2 van deze WD 1TB externe harddisk liggen. Beide voedingen zijn niet met elkaar compatibel. De ouwe die in zomer 2008 is gekocht heeft meedere pinnen bij de stroomannsluiting. De nieuwere model uit 2009 heeft een standaard 1 pin plug.

Bij de oude model is de voedingsprobleem bekend. Toen ik terug naar de zaak ging hadden ze net een hele doos voeding van WD gekregen, om het op zijn zachtst gezegd uit te delen.

Ook al is je garantie verlopen. Ik zou toch even contact proberen te maken met WD over dat probleem met de voeding. Anders vind ik het vervangen van de externe case of gewoon als interne harddisk gebruiken een betere optie dan je eigen voeding modden. (bij verkeerde bedrading of voltage kan je de harddisk controller beschadigen, waardoor je naar je data en je fysieke harddisk kan zwaaien)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
k heb nu de kabels verbonden, maar ik houd vanuit de voeding een aardekabeltje over, die zit nu aan een kroonsteentje maar maakt dit verder dan uit nog? ik heb nr 3 van de link http://www.chilledpc.co.uk/tom/molex_pinout.gif
niet verbonden met de hdd dus.
gaat dat werken? vind mn hdd dit koel of ga ik dingen doorbranden op deze manier?
dat is eigenlijk de hele vraag die ik nu heb :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
het werkt! tnx voor de reactie's iig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 291785

je ziet dus dat het niet uitmaakt;) dat is de GND maakt niet uit welke je van de kiest

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schmappel
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 08-09-2023
Ik had hetzelfde probleem als de OTP. Twee WD Elements schijven waarvan de power adapters (met 5-pins din) binnen een jaar kapot gingen. Heb net de klantenservice van WD gebeld (00800 27549338) en krijg gratis vervangende adapters toegestuurd. Heel netjes dus!
Pagina: 1