Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[XP] Lastig dual-disk dual-boot probleem

Pagina: 1
Acties:

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 20:24

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Topicstarter
Mijn systeem heeft twee fysieke disks. Dus geen gescheiden partities maar disks.
Op elke disk staat een aparte Windows XP installatie (Games en Administratie).

De Games disk is de echte boot disk. Via deze disk boot ook de 2e disk, de administratie.

De tweede disk kan zelf niet booten, voor zover ik kan zien.

Games is c: en Administratie is e:

Ik wil echter de 1e disk weg halen, de game disk. Ik wil de 2e disk bootable maken, zodat ik niet meer afhankelijk ben van de gamedisk.

Ik ben met fixmbr en dat soort tooltjes aan het spelen geweest van de windows xp cd, maar dat zet geen zoden aan de dijk.

Er moet een ntldr etc op die 2e disk worden gezet zodat hij er van kan booten.

Hoe realiseer ik dit? Ik kom er niet uit.

[ Voor 5% gewijzigd door Q op 28-03-2009 18:52 ]

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

bootcfg of fixboot moet doorgaans al voldoende zijn, daarmee kun je dat wel doen.
Alternatief is dat je How to troubleshoot the "NTLDR Is Missing" error message in Windows 2000 doorneemt :)

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Q

Q

Topicstarter
Genoemde oplossingen werkte helas niet.

Het blijkt dat windows op een extended NTFS partitie is geïnstalleerd. Ik wilde windows daar overheen installeren, maar dat werd niet gepikt.

Ik denk dat ik de gangbare methode zal moeten toepassen. Backup + reinstall.

Ik ga proberen niet iets negatiefs te zeggen over een zeker os.

Ik geloof dat het me niet gelukt is.

Maar het is ook aan mijzelf te wijten. Destijds bij de installatie niet goed opgelet.

[ Voor 27% gewijzigd door Q op 29-03-2009 01:04 ]

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Mwa, zo'n beetje elke bootloader (ongeacht OS) wil z'n werk doen van een actieve primary partitie hoor ;)

[ Voor 3% gewijzigd door alt-92 op 29-03-2009 01:30 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Als die tweede schijf alleen maar een extended partitie heeft en geen primaire dan zal dat inderdaad het probleem zijn. Nou geloof ik dat Partition Magic gewoonlijk een stukje van 8 MB vrij laat vóór een extended partitie. Ik vermoed om evt. later het toevoegen van een primaire partitie mogelijk te maken. Ik weet niet of schijfbeheer of FDISK of andere utilities dit ook doen. Als je er geen primaire partitie voor kunt creëren kun je wel evt. de extended partitie resizen en er voldoende ruimte vóór vrijmaken dat je er een primaire partitie vóór kunt creëren. Nooit gedaan dus weet niet of dan kan maar de theorie klinkt niet onaardig.

Ik weet wel dat PM8 een mogelijkheid heeft om een extended partitie te converteren naar een primaire want dat heb ik net even gecheckt, maar zelf ook nooit gedaan.

8)

• Q

Q

Topicstarter
Dat converteren is nog wel interessant. Maar ik denk dat ik gewoon maar voor de meest effectieve oplossing ga, backup en reinstall. Bedankt voor het meedenken.
Pagina: 1