Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Vrij groot scherm, lage resolutie

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hier een 19" widescreen scherm (1440x900) aangesloten op een vrij trage computer. In Windows en bijv. met tekstverwerken is dit allemaal prima en werkt het prettig. Echter, met games loopt het allemaal minder soepel. Een oplossing hiervoor is de resolutie verlagen naar bijvoorbeeld 1024x768, maar met deze resolutie ziet het er niet mooi uit op dit scherm (uitgerekt :X ).
Is het niet mogelijk om deze resolutie te centreren op mijn scherm, zodat niet het hele scherm benut wordt, maar het tenminste niet uitgerekt is? Ik zoek hier al een tijdje naar, maar heb tot op heden nog niet veel bruikbaars gevonden. Weten jullie misschien een oplossing hiervoor? :?

• asfaloth_arwen
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 18:20
Welk merk/type scherm is het? Welke games gaat het om? (sommige kun je in windowed mode spelen)? Welke graka betreft het, is het gebruikelijk dat deze slecht presteerd of is er iets mis qua drivers ofzo?

Specs

• S_Chief
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Kijk eens naar de instellingen van je beeldscherm zelf. :) Wat zijn je specs van je pc en beeldscherm? :)

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 14:28

Edmin

Crew Council

get on my horse!

In je driver controlpanel kun je (ongeacht merk graka) instellen of dat oprekken al dan niet moet gebeuren.

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17:20

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Edmin schreef op zaterdag 28 maart 2009 @ 18:46:
In je driver controlpanel kun je (ongeacht merk graka) instellen of dat oprekken al dan niet moet gebeuren.
Dat oprekken heeft weinig met de driver of grafische kaart te maken. Dat is iets dat over het algemeen in het beeldscherm zelf gebeurt wanneer het een resolutie binnenkrijgt die niet hetzelfde aspect ratio heeft als het scherm.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17-11 00:47

Wiethoofd

Broadcast TOM

Wat voor grafische kaart heb je? Je kunt, zoals Ed_L zegt, in je driver het behoud van aspect ratio forceren.

Volg me op Twitter/X & Bluesky

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Janoz schreef op zaterdag 28 maart 2009 @ 18:49:
[...]

Dat oprekken heeft weinig met de driver of grafische kaart te maken. Dat is iets dat over het algemeen in het beeldscherm zelf gebeurt wanneer het een resolutie binnenkrijgt die niet hetzelfde aspect ratio heeft als het scherm.
Jij hebt het over pixelmapping, neem ik aan? Dat is inderdaad een feature van het scherm, maar de drivers van zowel NV als ATi kunnen dit ook softwarematig.

Verwijderd

Topicstarter
@Ed_L: Ik had dit al gechecked, maar kon dit zo niet vinden. Het gaat hierbij om Catalyst Control Center 8.12. Weet jij misschien waar dit staat?

System Specs:
Intel Pentium IV 3200MHz
2x 512mb RAM geheugen
ATi Radeon X740XL (128mb)

Het scherm betreft hier een Medion: http://www.aldi.nl/OFFER_NL_MI/OFFER_14/OFF02.SHTML
In het menu van het scherm is ook niet veel bruikbaars te vinden, er zijn alleen de standaard opties, zoals Brightness en Contrast.

• NATStudent
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 14-08 13:46
1440*900 heeft een 16:10 verhouding (breedbeeld). 1024x768 is geen breedbeeldresolutie, wat betekent dat het niet goed door jouw scherm kan worden weergegeven (of uitgerekt, of met zwarte balken). Probeer eens een andere resolutie te kiezen in games, die wel geschikt is voor 16:10 schermen (bijvoorbeeld 1024x600, als je die optie hebt).

Niet alle games ondersteunen breedbeeld, dus ik weet niet zeker of dit gaat werken in al je games.

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Ik kan uit ervaring alleen voor NVIDIA kaarten spreken.
In de NVIDIA control panel is er onder het onderdeel Display een onderdeel genaamd Change flat panel sclaing, daar kun je uit 4 settings kiezen namelijk:
Use NVIDIA scaling
Use NVIDIA scaling WITH fixed aspect ratio
Use my display's built-in scaling
Do not scale

Verwijderd

Topicstarter
NATStudent schreef op zaterdag 28 maart 2009 @ 18:54:
1440*900 heeft een 16:10 verhouding (breedbeeld). 1024x768 is geen breedbeeldresolutie, wat betekent dat het niet goed door jouw scherm kan worden weergegeven (of uitgerekt, of met zwarte balken). Probeer eens een andere resolutie te kiezen in games, die wel geschikt is voor 16:10 schermen (bijvoorbeeld 1024x600, als je die optie hebt).

Niet alle games ondersteunen breedbeeld, dus ik weet niet zeker of dit gaat werken in al je games.
Het is dus juist de bedoeling dat ik die balken krijg, dit gebeurt echter niet.

• TrekDude101
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 25-08-2024
Verwijderd schreef op zaterdag 28 maart 2009 @ 18:58:
[...]

Het is dus juist de bedoeling dat ik die balken krijg, dit gebeurt echter niet.
Die balken kun je alleen softwarematig krijgen als je je monitor via DVI aangesloten hebt, met VGA gaat dat niet.

• S_Chief
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 28 maart 2009 @ 18:53:
@Ed_L: Ik had dit al gechecked, maar kon dit zo niet vinden. Het gaat hierbij om Catalyst Control Center 8.12. Weet jij misschien waar dit staat?

System Specs:
Intel Pentium IV 3200MHz
2x 512mb RAM geheugen
ATi Radeon X740XL (128mb)

Het scherm betreft hier een Medion: http://www.aldi.nl/OFFER_NL_MI/OFFER_14/OFF02.SHTML
In het menu van het scherm is ook niet veel bruikbaars te vinden, er zijn alleen de standaard opties, zoals Brightness en Contrast.
Ik heb ook een ATi kaart, maar zo ver ik kan zien is het wel een vereiste om je scherm via DVI aan te sluiten, dan lukt het mij makkelijk via Catalyst Control Center. :)

EDIT: Wat TrekDude101 zegt dus.

[ Voor 4% gewijzigd door S_Chief op 28-03-2009 19:07 ]

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18:05

MsG

Forumzwerver

Napo schreef op zaterdag 28 maart 2009 @ 18:55:
Ik kan uit ervaring alleen voor NVIDIA kaarten spreken.
In de NVIDIA control panel is er onder het onderdeel Display een onderdeel genaamd Change flat panel sclaing, daar kun je uit 4 settings kiezen namelijk:
Use NVIDIA scaling
Use NVIDIA scaling WITH fixed aspect ratio
Use my display's built-in scaling
Do not scale
Klopt, alleen verschilt dit wel per videokaart. In Windows XP is het bij mijn 8800GTX (kunstmatig?) niet (meer) mogelijk in de drivers om dit keuzerondje te verzetten. In Vista en met oudere drivers kon het wel :S.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Verwijderd

Topicstarter
Spijtig, dan zit er niks anders op dan met een ovalen bal (of in een window) te voetballen. Maar toch bedankt allemaal voor jullie hulp!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Verwijderd schreef op zaterdag 28 maart 2009 @ 18:53:
Dat weet ik, maar helaas heb je er dus niet veel aan i.v.m. VGA. Helaas fromage de cacahuette, dus...

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
1280*800 is trouwens de resolutie die je wilt wanneer je je aspect ratio wel 16:10 wilt houden. Of 1024*640 natuurlijk (maar die heb ik nog nooit gezien?).

Wat betreft de monitor en het oprekken kun je inderdaad eens bij de instellingen van je monitor of bij die van de videodrivers kijken. Het automatisch oprekken kun je vaak uitschakelen. Een andere optie is om te kijken of er een 'windowed' mode bij je spel mogelijk is, zodat het spel in een venster draait. Vaak moet je hiervoor de snelkoppeling aanpassen met een extra waarde.

• DJ-Visto
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 29-11 22:39

DJ-Visto

Aye aye, sir!

Had ik ook, helen oude pc gewoon een Gforce 6200 op je moederbord (als het kan) Knallen en fixed. En wat werkgeheugen ;)
Pagina: 1