[Ubuntu] WIFI routen/bridgen naar mobiel

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil mijn computer gebruiken om met mijn mobiel (Nokia 5800 Xpressmusic, symbian S60) draadloos te kunnen internetten. Mijn pc moet dus een wifi access point worden voor mijn mobiel.

Ik gebruik Ubuntu 8.10 met een PPPOE verbinding voor internet, dit is via de kabel. Verder heb ik een wifi kaartje er in zitten. Technisch gezien lijkt het me prima mogelijk, maar ik weet niet zozeer hoe. Er is wel veel info op het net, maar daar kom ik niet helemaal uit: Op het gebied van wifi ben ik helemaal nieuw, verder heb ik met Ubuntu eigenlijk ook nooit een netwerkje opgezet.

Ik heb deze link een beetje gevolgd:
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=376283

Dat ziet er uit alsof ik dat zou kunnen gebruiken, al weet ik niet wat ik dan eigenlijk maak en hoe ik dan toegang kan krijgen via mijn mobiel. Verder begrijp ik ook niet hoe die de beveiliging heeft geregeld, dus klakkeloos overnemen heb ik ook geen zin in.

Ik heb eigenlijk liever een tooltje waarmee ik zoiets dergelijks op zou kunnen zetten. Zo heeft gadmin wel een tooltje om open-VPN verbindingen op kan zetten, maar ook hier weet ik niet van of ik met mijn mobiel gebruik van kan maken.

Kort gevraagd: Weet iemand een makkelijk tooltje of een begrijpelijke howto om dit op te zetten? Of zit ik met die Ubuntu bridging howto op de goede weg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smokalot
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-09 23:05

smokalot

titel onder

Niet alle wifi-chipsets (en firmwares) ondersteunen de "master" modus, die nodig is om access point te kunnen zijn. Bridgen van je wireless interface met een andere ethernet interface is namelijk niet genoeg, omdat de chipset/firmware/driver van je WLAN kaartje mogelijk alleen pakketjes opvangt die specifiek voor die kaart bedoeld zijn, en het idee van een bridge is nu juist dat ie transparant is.

Maar goed, misschien kan het met jouw hardware wel: je kunt eens kijken naar het project hostapd bijvoorbeeld. Als ik jou was zou ik een simpel APtje kopen, dan ben je voor een paar tientjes klaar, en bespaar je jezelf een hoop moeite en stroomkosten.

It sounds like it could be either bad hardware or software

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09-09 10:57
Verwijderd schreef op zaterdag 28 maart 2009 @ 18:17:
Ik wil mijn computer gebruiken om met mijn mobiel (Nokia 5800 Xpressmusic, symbian S60) draadloos te kunnen internetten. Mijn pc moet dus een wifi access point worden voor mijn mobiel.
Denkfout. Je telefoon is prima in staat om als modem te fungeren.
Zoektermen: bluetooth, rfcomm, modem, nokia s60

Kan ook met USB kabel in PC-suite modus, dus niet de 'Verbinden met internet' modus. Dan heb je out-of-the box support voor mobiel internet via Gnome network manager. En vanaf 9.04 ook voor Bluetooth.

[ Voor 10% gewijzigd door gertvdijk op 29-03-2009 14:19 ]

Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smokalot
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-09 23:05

smokalot

titel onder

gertvdijk schreef op zondag 29 maart 2009 @ 14:17:
[...]

Denkfout. Je telefoon is prima in staat om als modem te fungeren.
Zoektermen: bluetooth, rfcomm, modem, nokia s60

Kan ook met USB kabel in PC-suite modus, dus niet de 'Verbinden met internet' modus. Dan heb je out-of-the box support voor mobiel internet via Gnome network manager. En vanaf 9.04 ook voor Bluetooth.
Hij wil zijn kabelverbinding delen met zijn telefoon, vermoedelijk zodat hij zonder extra kosten snel kan internetten. Jouw tips zijn alleen te gebruiken om andersom internet te delen.

It sounds like it could be either bad hardware or software

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aatos
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 25-08-2024
Ik doe hetzelfde maar dan andersom, ik deel internet van mijn telefoon via ubuntu 8.10 naar de rest van het netwerk. Daarvoor gebruik ik firestarter, een firewall waarmee je ook het delen van internet in kan stellen, inclusief dhcp server.

-Installeer firestarter
-kijk bij preferences > firewall > network settings, hier is alles zeer eenvoudig in te stellen

edit: ik vergeet te vermelden dat het werkend krijgen van internet sharing via usb van de telefoon wel lastig was, maar daar heeft TS geen last van omdat hij via wifi wil delen.

[ Voor 20% gewijzigd door aatos op 29-03-2009 18:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
smokalot schreef op zondag 29 maart 2009 @ 11:56:
Niet alle wifi-chipsets (en firmwares) ondersteunen de "master" modus, die nodig is om access point te kunnen zijn.
Ik denk dat je gelijk hebt, ik het volgende geprobeerd:
http://www.ubuntugeek.com/creating-an-adhoc-host-with-ubuntu.html

Ik kreeg het niet voor elkaar om een ad hoc host te creeëren en ik neem aan dat het komt omdat mijn goedkope wifi kaartje dit niet ondersteunt, die heb ik dus maar terug gebracht. Ik heb ook gekeken naar hostapd, maar dat zou ik niet een eenvoudig tooltje noemen. Mssn dat ik idd maar voor een routertje ga.

Ik heb ook naar firestarter gekeken, is idd lekker eenvoudig, maar die blokt wel meteen mijn pppoe verbinding, ondanks dat ie dit lijkt te ondersteunen. Aangezien er weinig aan dit programma in te stellen is, is daar ook weinig aan te doen :/ .

Ik pruts de komende tijd nog wel even verder, mocht het lukken dan post ik wel. Als iemand anders toevallig al hetzefde voor elkaar hebben gekregen, plz post ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18:14

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

Verwijderd schreef op donderdag 02 april 2009 @ 21:12:
[...]

Ik denk dat je gelijk hebt, ik het volgende geprobeerd:
http://www.ubuntugeek.com/creating-an-adhoc-host-with-ubuntu.html

Ik kreeg het niet voor elkaar om een ad hoc host te creeëren en ik neem aan dat het komt omdat mijn goedkope wifi kaartje dit niet ondersteunt, die heb ik dus maar terug gebracht. Ik heb ook gekeken naar hostapd, maar dat zou ik niet een eenvoudig tooltje noemen. Mssn dat ik idd maar voor een routertje ga.

Ik heb ook naar firestarter gekeken, is idd lekker eenvoudig, maar die blokt wel meteen mijn pppoe verbinding, ondanks dat ie dit lijkt te ondersteunen. Aangezien er weinig aan dit programma in te stellen is, is daar ook weinig aan te doen :/ .

Ik pruts de komende tijd nog wel even verder, mocht het lukken dan post ik wel. Als iemand anders toevallig al hetzefde voor elkaar hebben gekregen, plz post ;)
Hostapd ondersteund ook alleen bepaalde chipsets ;) (just a tip)

KPN - Vodafone Ziggo Partner

Pagina: 1