• RV
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-03 12:13
Hey,

Ik ben op zoek naar een nieuwe processor, en nu ben ik aan het twijfelen tussen een dualcore of quadcore.
De modellen waartussen ik twijfel zijn de E8400 en de Q8200.

Nu weet ik dat het niet de bedoeling is om topics te openen over welke processor je moet nemen, omdat daar allerlei vergelijkingssites voor zijn etc, maar ik denk dat het toch zinvol is dit topic te openen.

Ik ben op onderzoek uitgeweest, en het is mij niet duidelijk wat nou de meerwaarde is tussen beide processors. De een heeft 4 cores, de ander een cache. Ik begrijp dat bij de Q8200 4mb cache gedeeld moet worden tussen 4 cores, en bij de E8400 6mb door 2 cores.

Verder heeft de quadcore een lagere kloksnelheid (2,33ghz, maar wel x4) en de dualcore een hogere (3,00ghz, maar x2). Wat is nou het beste om te nemen??
E8400

Cachegeheugen
L2 Cache - 6 MB

Type / Model
Intel Core 2 Duo E8400

Multi-Core Technologie
Dual-Core

64-bit Computer
Ja

Kloksnelheid
3 GHz

Bussnelheid
1333 MHz

Fabricageproces
45 nm

Thermal Design Power
65 W

Thermische specificatie
72.4 °C
Q8200

Cachegeheugen
4 MB

Type / Model
Intel Core 2 Quad Q8200

Multi-Core Technologie
Quad-Core

64-bit Computer
Ja

Kloksnelheid
2.33 GHz

Bussnelheid
1333 MHz

Fabricageproces
45 nm

Thermal Design Power
95 W

Thermische specificatie
71.4 °C
Bedankt!!

[ Voor 1% gewijzigd door RV op 28-03-2009 17:04 . Reden: Wat dingetjes aangepast ]

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
De vraag is ga je die 2 extra core's gebruiken ? Zo niet, dan heeft de E8400 meer nut.

Verwijderd

PilatuS schreef op zaterdag 28 maart 2009 @ 17:06:
De vraag is ga je die 2 extra core's gebruiken ? Zo niet, dan heeft de E8400 meer nut.
Volgens mij is de vraag niet of jij maar of je software die extra 2 cores gaat (kan) gebruiken.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 28-03-2009 17:08 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:37

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Nu weet ik dat het niet de bedoeling is om topics te openen over welke processor je moet nemen, omdat daar allerlei vergelijkingssites voor zijn etc, maar ik denk dat het toch zinvol is dit topic te openen.
Helaas niet zo. Je geeft namelijk niet aan waar die bak voor gebruikt gaat worden en zonder die info is totaal geen antwoord te geven. Vooralsnog zijn de meeste games niet goed multithreaded en wil je dus een zo hoog mogelijke snelheid per core voor je geld, ongeacht hoeveel cores, terwijl pakweg videotranscoding of rendering goed multithreaded is, waardoor je meer hebt aan een zo hoog mogelijk aantal cores. En voor desktop werk en internetten maakt het geen ruk uit aangezien een singlecore Atom daar nog voor voldoet.

Je geeft ook niet aan of je herrie belangrijk vindt. Kijk eens naar de TDPs die je noemt voor waar dat uit kan maken.

Kortom, begin eens een stap terug te gaan met de vraag wat je ermee wilt. Als je gaat zoeken naar relevante reviews die dat aspect benadrukken kom je vanzelf uit bij wat *voor jou* de betere keuze is. Helaas kunnen we bij gebrek aan info en voorwerk van jou geen onderbouwde discussie voeren hier, dus dit topic gaat inderdaad dicht.

Oslik blyat! Oslik!

Dit topic is gesloten.