• friggler
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08:55
Ik heb sinds kort een probleem en dat is dat het beeld van m'n pc na een x aantal tijd bevriest.
Het is niet duidelijk wanneer dat gebeurt, want het is de ene keer na 1 uur en de andere keer pas na 5 uur.
Ik heb in de periode dat het gebeurde geen dingen aangepast aan mijn systeem, dus ik heb echt totaal geen idee waar ik het moet zoeken. Vandaar dat ik nu bij jullie aanklop.

Ik gebruik het volgende systeem:

Intel Core 2 Quad Q9550
Foxconn ELA Digitalife moederbord
3GB RAM (3 x 1GB)
ATI Radeon HD4870 512MB
2 x 500GB Maxtor SATA
DVD Brander van NEC
Intern kaartlezertje
Windows XP Pro

Ik heb niets overclocked.

Overigens heb ik mijn harde schijven op fouten getest met HDTune en heb ik mijn geheugen getest met Memtest en er waren geen fouten gevonden.
Logboek van Windows geeft ook niets aan in de tijd dat hij bevriest.

Iemand die me verder kan helpen?

• Dima_2005
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 14-05 08:53

Dima_2005

T.net-verslaafde

Hangen en Opstartproblemen troubleshooter

Dat "beeld bevriezen" noemt men hangen....

[ Voor 26% gewijzigd door Dima_2005 op 28-03-2009 16:13 ]

Een tweaker zoekt altijd op Google, ik zou dat ook beter moeten doen :)

• Sigma2k8
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 20-04 06:12
Hoelang heb je getest met memtest? Dit is typisch een gevalletje geheugen dat faalt.

• friggler
@Dima: Ik ga het lezen.
@Sigma: Ik heb de hele test laten lopen (via een bootable cd).

Overigens is het niet zo dat ik een BSOD krijg...nee, ik krijg gewoon het beeld voor me wat ik al zag terwijl ik aan het computeren was (bijvoorbeeld het bureaublad).

[ Voor 49% gewijzigd door friggler op 28-03-2009 16:19 ]

• Dima_2005
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 14-05 08:53

Dima_2005

T.net-verslaafde

Hoe bedoel je een hele test? De test duurt maar een half uurtje, maar je moet het een paar keer laten passen.
Het is aangeraden om het 12-24 uur aan een stuk te laten lopen, dan ben je pas zeker!

Een tweaker zoekt altijd op Google, ik zou dat ook beter moeten doen :)

• friggler
Aha, ok...ga ik dat doen.
Bedankt voor de info, wist ik niet namelijk.

• friggler
Na 17,5 uur testen met Memtest zijn er helaas geen problemen gevonden. Ook in het stukje "Hangen en Opstartproblemen troubleshooter" die Dima postte kan ik mijn probleem niet thuisbrengen.

Zijn er nog andere opties om te testen?

• - J.W. -
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 23:34
Welke voeding heb je?

• Alfa Novanta
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13-05 19:52

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Er zijn wel 3 verschillende manieren voor bevriezen ..

Voor alle duidelijkheid, zodra je beeld bevriest, blijft ie dan zo? En geef je hem een reset, of duurt het een paar seconden en gaat ie dan weer verder? Dat laatste zie je ook wel als iets je CPU ineens op zijn knieën dwingt, een bepaald programma. Zodra die klaar is gaat alles weer verder. Ditzelfde heeft mijn systeem soms wel eens. Heel erg lastig om er achter te komen wat dat veroorzaakt.

Als het beeld dus eindeloos bevriest, dan hangt hij inderdaad, maar dan zijn er nog steeds 2 opties.
Een goede test die je kunt doen is om bijvoorbeeld even NumLock, ScrollLock en CapsLock te proberen. Hiervoor gaan normaliter ledjes branden op je toetsenbord. Zodra dát niet meer werkt is het écht einde oefening. Soms dan wil dat namelijk nog wel en dan kun je wel de indruk krijgen dat Windows nog gewoon functioneert, maar dat het beeld gewoon niets meer doet. Dat is dan een typisch geval waarbij de grafische kaart faalt. De ATI kaarten hebben hiervoor tegenwoordig een ingebouwt tooltje in de driver wat ze weer vrijgeeft.

Als NumLock, ScrollLock en CapsLock ook niet meer functioneren, dan is het dus echt raak. Je kunt inderdaad beter maar een BSOD hebben, dan heb je nog een aanwijzing.
Je kunt je systeem herstarten en in de Eventlog's gaan spitten om te kijken waar hij mee bezig was op het moment dat hij ging hangen. Ik vrees dat daar alleen geen éénduidig antwoord uitkomt. Het is namelijk nét de actie erná die de crash veroorzaakte.

Als dit inderdaaad compleet random is, dan is het hoogstwaarschijnlijk toch hardware. Loopt alles op de originele standaard waarden? Dus niet overklokken! En was dit direct vanaf het begin al zo, of pas sinds een poosje? Hoe staat het met de koeling? Je zou denken dat de CPU misschien te heet wordt bijvoorbeeld.

Euhm .. en ik ben niet zo thuis met Foxconn moederborden, maar totdat ik andere geluiden hoor zie ik het toch nog als een soort VIA of SIS moederbord. Leuk spul, maar het is het nét niet. Gaat dat wel goed met zo'n geavanceerde Quad Core processor????

[ Voor 6% gewijzigd door Alfa Novanta op 29-03-2009 11:43 ]

My Youtube channel: Alfa Novanta
AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2

• friggler
@J.W.: Antec NeoPower 550Watt
@ing.Butje: Het is dat de scroll-num-capslock ook niets meer doen.

Koeling v/d processor is in idle 41 graden, dus dat zou het probleem niet moeten zijn aangezien hij ook in idle bevriest.

Ik denk dat ik toch maar eens ga proberen om mijn geheugen er 1 voor 1 uit te halen om te kijken wat ie dan doet.

Andere tips hoor ik natuurlijk graag!

[ Voor 111% gewijzigd door friggler op 29-03-2009 11:44 ]

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Antec NeoPower 550Watt !?

Gebeurt het tijdens het gamen of ook gewoon random in Windows als je systeem idle is? Als het onder het gamen is, dan verbaast me dat niet direct...
Bron: http://www.hardwaresecrets.com/article/361/1

Conclusions

Hardware Secrets Golden Award

This power supply is simply unbelievable: even though it is labeled as a 550 W unit it could deliver 650 W at 50º C. What an animal! Several power supplies on the market aren’t able to deliver its rated power under real-world conditions – namely a room temperature above 40º C – and this power supply could not only do that but deliver 100 W more power! Costing around USD 110 this product presents one of the best cost/benefit ratios on the market, as you will be paying for a 550 W unit but actually buying a 650 W unit. It deservers nothing less than our “Golden Award” seal.

plaatje van de specs: http://www.hardwaresecrets.com/imageview.php?image=4836
Zo te zien levert hij 2x 18A voor je 4870 kaart.

[ Voor 73% gewijzigd door Alfa Novanta op 29-03-2009 11:54 ]

AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2

• friggler
Volgens http://www.antec.outervision.com/PSUEngine is de 550 watt ruim voldoende voor mijn systeem. Ik kom op 420 Watt volgens de calculator.

Het gebeurt overigens nooit tijdens gamen (tenminste; heb het nog niet meegemaakt), maar alleen tijdens idle periodes en laatst een keer tijdens het branden van een dvd.

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Ik hou het vooraleerst op mobo+cpu. Ram geeft vaak nog wel BSOD's. Fout bij het adresseren enzo..
Als de CPU er mee kapt ...... dan houdt het gewoon op.

• friggler
Het was een reepje RAM geheugen. Vreemd dat Memtest het niet ontdekt heeft, maar goed.
Hij draait nu al anderhalve dag stabiel terwijl hij voorheen elke dag wel minimaal een keer vastliep.

• friggler
Nou, helaas...ik dacht dat het was opgelost, maar vandaag weer een bevroren beeld gekregen.
Ben nu maar eens echt in de logboeken gedoken en ik zie nu pas (ja stom van me) dat het gebeurt als er de volgende melding in het logboek staat:
De Verbindingsbeheer voor RAS-service heeft nu de status Wordt uitgevoerd.

Daarna komt er sowieso niets meer in het logboek bij te staan, maar kan ik wel steeds van afstand in mijn pc inloggen (via TightVNC). Daarna bevriest het beeld op den duur helemaal en moet ik hem thuis met de hand resetten via de reset knop van m'n pc.

Nu is mijn vraag of zoiets kan gebeuren door bijvoorbeeld TightVNC of zou het een andere oorzaak hebben.
Verder neem ik aan dat ik deze service niet zomaar kan uitzetten of wel?
Pagina: 1