Dual videokaart problemen (PCI en PCIe)

Pagina: 1
Acties:

• Bert2000
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 05-05 09:22
Beste tweakers,

Ik kon via google geen antwoord vinden op mijn probleem dus probeer ik het hier eens.

Ik heb onlangs een tweede videokaart geinstalleerd met PCI interface, mijn doel is om 4 schermen tegelijk aan te kunnen sluiten. De 2de videokaart, zorgt er echter voor dat de primaire pcie videokaart niet meer werkt, en ik heb alleen beeld via de 2de videokaart.

System specs:
E8400
Gigabyte P35 mobo
3gb ram
primaire vid kaart: Radeon 4870 512mb
secundaire vid kaart: geforce 6600 256 mb pci

Dus even voo\r de duidelijkheid, tijdens opstarten werkt de primaire kaart al niet meer, heeft volgens mij dus weinig met windows te maken

Zijn er andere die hier ervaring mee hebben?

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:25

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Dus even voo\r de duidelijkheid, tijdens opstarten werkt de primaire kaart al niet meer, heeft volgens mij dus weinig met windows te maken
Tijdens het opstarten wordt de controller die in BIOS als primair ingesteld staat geinitialiseerd. Klaarblijkelijk is dat PCI, niet PCIe. Bij een moderne PCI kaart (en dat is deze zeker) kun je dat omdraaien, maar dan zal de PCI kaart niets doen tijdens het opstarten. Tot zover is dit gewoon zoals het hoort.

Maar zodra je in je OS (Windows in dit geval) bent, kun je een evt tweede videocontroller laten werken. Kijk eens in Display Properties, mogelijk staat daar een tweede 'scherm' grijs te zijn. Klik erop en zie of je dan een vinkje "extend Windows desktop onto this device" oid ziet...

Dit klinkt namelijk wel degelijk gewoon alsof je in Windows niets doet met je tweede controller :o

Als je daarover twijfelt moet je even in Device Manager kijken. Staan daar beide kaarten? Zo ja, zijn er geen uitroeptekens of vraagtekens? Zo niet is de tweede kaart gedetecteerd en werkend en hoef je Windows alleen maar te vertellen om hem te gebruiken :z

[ Voor 12% gewijzigd door dion_b op 28-03-2009 12:11 ]

Oslik blyat! Oslik!

• kalizec
  • Laatst online: 13-05 08:44
Sowieso gaat dit in Vista problemen opleveren. Je kunt met Aero slechts 1 video-driver tegelijk gebruiken en je hebt nu twee kaarten die iedere een losse driver nodig hebben. Je gaat dus nimmer 4 schermen tegelijk aan kunnen sluiten of je zult terug moeten vallen op de oude XP-desktop.

Wat betreft 'welke' kaart als eerste gedetecteerd wordt, dat is vrijwel zeker in het BIOS in te stellen.

Verder ben ik het met Dion_B eens qua instellingen in Windows etc.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

• Bert2000
Bedankt voor jullie reacties,

mbt windows settings, indien ik de PCI kaart erin heb, staat mijn radeon uitgeschakeld, dit omdat hij niet kan opstarten door een fout... Dus ik zie maar 2 schermen, en dt zijn de 2 van de pci videokaart.

Ik zal nog eens neuzen in de bios.

• Bert2000
Het is me nu gelukt om via de bios de PCIe kaart als primair op te geven, de secundaire kaart heeft echter telkens in windows problemen om te starten. Het lijkt wel of ze niet allebei tegelijk kunnen draaien

Dit apparaat is gestopt omdat er problemen zijn gerapporteerd. (Code 43)

Klik op 'Naar oplossingen zoeken' als u gegevens over dit apparaat naar Microsoft wilt verzenden en wilt kijken of een oplossing beschikbaar is.

Moet ik misschien tog maar een hd4850x2 kopen wil ik meer dan 2 schermen aan kunnen sluiten :S

ps Aero aan of uit maakt geen verschil.

[ Voor 3% gewijzigd door Bert2000 op 28-03-2009 13:23 ]

Verwijderd

Je kan maar 1 driver gebruiken voor je videokaart in windows vista. Dus een ATI driver die ook beide videokaarten ondersteund, of een nvidia driver die beide videokaarten ondersteund. Anders kijken naar een tripplehead to go.

@kalizec: AERO of niet maakt niet uit. Driver model van Vista op dit moment voor videokaarten is gewoon 1 driver.

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 28-03-2009 15:43 ]

• yannickmerckx
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 12-07-2022
Of windows 7 (beta) instaleren, die kan meerdere drivers aan voor videokaarten.

• Xadeon
  • Registratie: April 2005
  • Niet online

Xadeon

[☆] Generaal Laagvlieger [☆]

Bert2000 schreef op zaterdag 28 maart 2009 @ 13:21:
Het is me nu gelukt om via de bios de PCIe kaart als primair op te geven, de secundaire kaart heeft echter telkens in windows problemen om te starten. Het lijkt wel of ze niet allebei tegelijk kunnen draaien

Dit apparaat is gestopt omdat er problemen zijn gerapporteerd. (Code 43)

Klik op 'Naar oplossingen zoeken' als u gegevens over dit apparaat naar Microsoft wilt verzenden en wilt kijken of een oplossing beschikbaar is.

Moet ik misschien tog maar een hd4850x2 kopen wil ik meer dan 2 schermen aan kunnen sluiten :S

ps Aero aan of uit maakt geen verschil.
Uhm ja dat kan, in elk geval een kaart uit dezelfde serie. In dit geval een kaart uit de HD4000 serie.Maar, 2 totaal verschillende videokaarten van 2 aparte merken en op 2 verschillende interfaces gaat niet werken

edit: Ik neem aan dat je slechts 1 PCI-Express slot hebt, dan is een dual-GPU kaart met je huidige mobo inderdaad de enige optie.

[ Voor 8% gewijzigd door Xadeon op 28-03-2009 16:27 ]

Gigabyte Aorus X570 Master / AMD Ryzen 9 5900X / G.Skill Trident Z 4000@3800 32GB / PowerColor Red Devil Radeon RX 7900 XTX 24GB | Tesla M3 LR '21

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Xadeon schreef op zaterdag 28 maart 2009 @ 16:20:
[...]

Uhm ja dat kan, in elk geval een kaart uit dezelfde serie. In dit geval een kaart uit de HD4000 serie.Maar, 2 totaal verschillende videokaarten van 2 aparte merken en op 2 verschillende interfaces gaat niet werken
Ik hoop dat je het hier specifiek over Vista hebt...

Want bij elk ander OS (Windows vanaf 98, Linux, BSD, MacOS etc) kun je wel gewoon meerdere kaarten van verschillende merken naast elkaar draaien.

* dion_b heeft ooit nog onder XP een ATi AGP kaart met Matrox en Trident PCI kaarten ernaast draaiend gehad zonder problemen, met TV-out op de Trident en op elk van de andere twee een 20" CRT :z

Oslik blyat! Oslik!

• Xadeon
  • Niet online

Xadeon

Ik bedoelde eigenlijk op zijn systeem en niet specifiek de OS. Of je vertelt mij iets nieuws dat PCI en PCI-Express kaarten wel te combineren valt. :)

Gigabyte Aorus X570 Master / AMD Ryzen 9 5900X / G.Skill Trident Z 4000@3800 32GB / PowerColor Red Devil Radeon RX 7900 XTX 24GB | Tesla M3 LR '21

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Xadeon schreef op zaterdag 28 maart 2009 @ 17:35:
Ik bedoelde eigenlijk op zijn systeem en niet specifiek de OS. Of je vertelt mij iets nieuws dat PCI en PCI-Express kaarten wel te combineren valt. :)
PCI en PCIe valt prima te combineren zolang de PCI kaart primair ingesteld wordt in BIOS. Sterker nog, moderne PCI kaarten willen vaak ook als secundair initialiseren.

Kijk voor de grap maar eens hier:
http://realtimesoft.com/multimon/search.asp

Zat configs te vinden van PCIe + PCI kaarten :z

Oslik blyat! Oslik!

• Xadeon
  • Niet online

Xadeon

Ok duidelijk, het kan dus wel. :)

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14-05 18:46
Toch gek ik draai met 2x GTX285 en een PCI 6200 en heb nergens last van en kan prima 6 schermen aan sturen ?...

( nvm zie nu de post van dion_b)

EDIT : signature = oud

[ Voor 8% gewijzigd door Mektheb op 28-03-2009 18:39 ]

Pagina: 1