• kendo
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Hallo,

mijn eerste vraagtopic.....Dus mocht er iets niet goed staan of ontbreken,mijn excuses ;) .

PC SPECS:

*MSI K9N neo V3 (BIOS AMI 2.9)
*AMD Athlon 64 LE-1640 + Arctic freezer pro
*Sapphire HD 4350 512MB
*2GB DDR2 800MHz
*Maxtor 80GB SATA-150
*NEC floppy
*NEC AD7173S SATA DVD RW
*Huntkey LW6550HG 550W met 120mm outtake
*Nexus Freezer silent midicase met een 120mm intake
*Windows Vista Ultimate SP1

PROBLEEM:

De temperatuur van de LE-1640 gaat tijdens de start meteen naar de 55C(in de BIOS en in VISTA met Everest ultimate) Volgens mijn gegevens heeft de CPU een max van 60C dus lijken mij de temps wat aan de hoge kant.

GEPROBEERD:

1* De AC freezer had de originele pasta er nog op,dus die heb ik daarna vervangen door arctic silver 5.De originele pasta was trouwens mooi verdeeld over de HS van de CPU,dus daar heeft het niet aan gelegen.
Na het herstarten meteen weer naar de BIOS gegaan,en nog steeds was de temperatuur boven de 50C(52C).
En deze loopt weer op wanneer Vista is geladen en ik het controleer in Everest.

2* De actieve fan controle in de BIOS eens op max speed gezet.De temperatuur zakt vervolgens naar 50C maar komt niet lager.

3* De AC freezer vervangen door een boxed cooler van AMD met de originele pasta.De temperatuur stijgt weer naar 54C in de BIOS en 55C in Everest.(Ik heb 3 boxed koelers geprobeerd)

4* Wat gespeeld met de laagdikte van de arcticsilver 5,maar geen merkbaar resultaat

5* De cooling FAQ en het cooling forum eens doorgenomen.

6* Aan de koeler gevoeld...En deze wordt totaal niet warm,maar ook de achterkant van het moederbord blijft koud.De chipsetkoeler,GPU koeler en hardeschijf zijn lauw.
Everest geeft dat ook wel aan(MCP,HD,mobo zitten allemaal rond de 30C)

7* Na het lezen van het forum C&Q eens geconfigureerd,Het energie schema voor de CPU stond namelijk nog steeds op 100%.Nu zakt de temperatuur ineens naar 48C wanneer de pc echt niets doet,maar stijgt ie weer naar 50C zodra bv. firefox wordt gestart.

8* De bios geflashed naar de meest recente,zonder merkbaar resultaat.

9* De zijkanten eens gedemonteerd en dat gaf 1C verschil.

De pc draait verder gewoon zonder haperingen oid.
Naast deze PC heb ik er nog 3 draaien met AC freezers(2x X2 5400 en 1x X2 3800)Welke allemaal rond de 35C - 40C zitten.Dus de freezer lijkt me niet het probleem.
Voorheen zat er op dit moederbord een X2 5400+ die idle gewoon op 38C zat.De temp sensor leest toch ook wel de verschillen.

Zijn er nog dingen die ik zou kunnen controleren of doen?...Of zou er toch een sensor stuk kunnen zijn?

R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19-01 16:25
De koelblok, raakt deze de cpu?(je hebt hem ja losgehaald, is de pasta dun genoeg).
De pasta moet zo dun mogelijk erop.

Heb je de maximale temp ingesteld in de bios, zodat de pc uitvalt.
Dan mis ik nog dat je cpu burnin laat lopen zodat je kan zien hoe heet de processor word, en of de koeling goed genoeg is.
Start cpu burnin meerdere keren naargelang de aantal cores die op de cpu zitten.

• kendo
  • Niet online
De verschillende koelblokken raken de HS wel,want de druppels arctic silver 5 zijn na het verwijderen van de koelers mooi uitgespreid.Ik gebruik altijd een druppel pasta ter grootte van een korrel rijst.En,zoals vermeld,heb ik met verschillende laagdiktes gespeeld(in het verleden is het bij mij wel eens voorgekomen dat de temperatuur bij een te dikke laag omhoog liep,vandaar)

de maximale temperatuur is niet in te stellen bij dit moederbord.En volgens de BIOS is de temperatuur nu zelfs 57C.

De CPUburnin ga ik nog even proberen nadat ik nogmaals de koeler opnieuw heb voorzien van pasta.

R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF

Verwijderd

Wordt het koelblok zelf wel warm? Heb zelf hier een LE-1640 met een cooler master hyper z600 ofzo erop. Deze wordt hierzo niet warmer op dit moment dan 20 graden. Als je wil kan ik ook nog kijken welke temps ik haal met de stock koeler.

• kendo
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 28 maart 2009 @ 13:10:
Wordt het koelblok zelf wel warm? Heb zelf hier een LE-1640 met een cooler master hyper z600 ofzo erop. Deze wordt hierzo niet warmer op dit moment dan 20 graden. Als je wil kan ik ook nog kijken welke temps ik haal met de stock koeler.
De blokjes zelf worden totaal niet warm dus dan zou je denken dat de warmte blijft hangen,en dat dan het moederbord aan de achterkant goed heet zou worden.Maar ook dit is niet het geval.
Ik ben nu bezig om het koelblok en de HS weer schoon te maken en te voorzien van een nieuw laagje pasta.En dan laat ik wel weer even weten wat het resultaat is.

Verwijderd

Misschien een raar idee, maar kan de sensor verkeerde waardes doorgeven? Of wordt een verkeerde sensor uitgelezen?

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 28 maart 2009 @ 13:52:
Misschien een raar idee, maar kan de sensor verkeerde waardes doorgeven? Of wordt een verkeerde sensor uitgelezen?
Dat denk ik eerder dan dat de CPU of koeler niet goed zit.

De LE-1640 heeft een TDP van 45W. Maw je kan dat ding zelfs passief koelen.

Check eens met Coretemp.

• kendo
  • Niet online
Ik heb de AC freezer weer terug geplaatst en meteen weer in de BIOS gekeken en hij was vanaf de start alweer 50C.
Ik heb nu cpu burnin draaien en je ziet de temperatuur oplopen naar nu 58C maar ik voel helemaal niets aan het koelblok of de HS,ik kan nu mooi voelen aan het koper van de koelervoet en aan de rand van de HS.Maar dit blijft koud.

• Dima_2005
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 27-01 08:33

Dima_2005

T.net-verslaafde

kendo schreef op zaterdag 28 maart 2009 @ 13:58:
Ik heb de AC freezer weer terug geplaatst en meteen weer in de BIOS gekeken en hij was vanaf de start alweer 50C.
Ik heb nu cpu burnin draaien en je ziet de temperatuur oplopen naar nu 58C maar ik voel helemaal niets aan het koelblok of de HS,ik kan nu mooi voelen aan het koper van de koelervoet en aan de rand van de HS.Maar dit blijft koud.
Nu heb je het gezegd waar de probleem zit...

Je HS is losgekomen van de cores, dus daar zit het probleem... Als je geen 2 linkerhanden hebt en echt handig bent kun je de HS eraf nemen (weet niet zeker of het bij deze CPU kan) en dan er gewoon weer op plaatsen (en strakker plaatsen)

Een tweaker zoekt altijd op Google, ik zou dat ook beter moeten doen :)

• kendo
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 28 maart 2009 @ 13:54:
[...]

Dat denk ik eerder dan dat de CPU of koeler niet goed zit.

De LE-1640 heeft een TDP van 45W. Maw je kan dat ding zelfs passief koelen.

Check eens met Coretemp.
Ik had nog nooit van dit progje gehoord,maar toch maar even binnen gehaald en gestart.En wat schetst mijn verbazing.........31C bij cpu burnin 8)7 _/-\o_

Is dit progje wel te vertrouwen?...ik dacht altijd dat de BIOS sensor redelijk nauwkeurig was!?
Dima_2005 schreef op zaterdag 28 maart 2009 @ 14:01:
[...]

Nu heb je het gezegd waar de probleem zit...

Je HS is losgekomen van de cores, dus daar zit het probleem... Als je geen 2 linkerhanden hebt en echt handig bent kun je de HS eraf nemen (weet niet zeker of het bij deze CPU kan) en dan er gewoon weer op plaatsen (en strakker plaatsen)
Volgens mij zijn de heatspreaders van deze CPU's gesoldeerd dus dat zou waarschijnlijk het einde betekenen!?

[ Voor 32% gewijzigd door kendo op 28-03-2009 14:10 ]

• kendo
  • Niet online
oeps

[ Voor 98% gewijzigd door kendo op 28-03-2009 14:09 ]

Verwijderd

kendo schreef op zaterdag 28 maart 2009 @ 14:07:
[...]

Ik had nog nooit van dit progje gehoord,maar toch maar even binnen gehaald en gestart.En wat schetst mijn verbazing.........31C bij cpu burnin 8)7 _/-\o_

Is dit progje wel te vertrouwen?...ik dacht altijd dat de BIOS sensor redelijk nauwkeurig was!?
Ja dat progje leest de Thermal diode uit die in de chip zelf zit. Moederborden en sensoren zijn vaak niet betrouwbaar, hoe dat vandaag de dag zit weet ik niet maar bijv de temperatuurmeting van een Athlon op Socket A werd vroeger gedaan onder de socket ipv op de chip/core zelf.

Ga er dan ook niet zomaar vanuit dat wat in je bios staat meteen het correcte is, dat is het dus zoals je ziet niet. En geloof je het niet? Voer dan eens orthos uit terwijl je je temperatuur uitleest. Suc6 :)

• kendo
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 28 maart 2009 @ 14:10:
[...]

Ja dat progje leest de Thermal diode uit die in de chip zelf zit. Moederborden en sensoren zijn vaak niet betrouwbaar, hoe dat vandaag de dag zit weet ik niet maar bijv de temperatuurmeting van een Athlon op Socket A werd vroeger gedaan onder de socket ipv op de chip/core zelf.

Ga er dan ook niet zomaar vanuit dat wat in je bios staat meteen het correcte is, dat is het dus zoals je ziet niet. En geloof je het niet? Voer dan eens orthos uit terwijl je je temperatuur uitleest. Suc6 :)
Ik ben nu wel gerust gesteld,wel vreemd omdat uit niets bleek dat de temperatuur ook werkelijk zo hoog was als dat de sensoren aangaven.

Ik dank u allen vriendelijk ;) _/-\o_

Pagina: 1