Standaard Intel koeler vervangen

Pagina: 1
Acties:

• Timstone
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11-12-2025
Beste allemaal,

Ik heb een Q6600 die ik met de standaard koeler probeer koel te houden. Helaas lukt dat niet erg goed vanwege een slechte luchtstroom. Ik heb wat geschoven, gewisseld en gerotzooid met alle spullen om de processor (kabeltjes, ventilatoren en wat niet meer), ook heb ik een Scythe Kama Cross gekocht. Nu wilde ik gisteravond de nieuwe koeler installeren en zag ik dat de standaard koeler 4 draadjes heeft en de nieuwe koeler 3 draadjes. Daar schrok ik van en besloot de Kama Cross nog niet in te bouwen.
  • Als ik de Kama Cross inbouw moet ik dan dezelfde aansluiting als voor de standaard koeler gebruiken?
  • Welke functionaliteit verlies ik dan (dus, waar is het 4de draadje voor)?
  • Wordt na het inbouwen de nieuwe ventilator nog steeds geregeld door het moederbord?

Paperclip Maximizer!

• Fatal Mind
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
1. Ja, als je even goed de stekker van de koeler bekijkt, en even goed op het mobo aansluiting probeert te kijken, zal je zien dat het prima past ( en werkt natuurlijk )
2. dunno tbh
3. Ja, tis gewoon een PWM fan naar mijn idee.

• BlackWhizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22:24
Je kunt het fannetje gewoon aansluiten. Je verliest het SENSE draadje. ik weet niet wat dat is, maar iig weet je nu hoe het heet.

• Dima_2005
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 27-01 08:33

Dima_2005

T.net-verslaafde

Je mag dat inbouwen... De 4de pinnetje is gewoon PWM, jouw koeler heeft dat gewoon niet! Nu regelt de mobo het gewoon met voltage.

Een tweaker zoekt altijd op Google, ik zou dat ook beter moeten doen :)

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:01
4e draadje is voor het pwm signaal. Bij de 3 pins aansluiting wordt het toerental van de fan geregeld door de 12v spanning te verlagen. Dit heeft o.a. als nadeel dat grote fans bij een te lage spanning niet op gang komen en dus stil blijven staan. Bij merk-pc 's zie je vaak dat bij het starten de fans eerst op volle snelheid blazen en dan snel zachter gaan. Bij pwm staat altijd de volle 12v op de fan, alleen dan heel snel aan en uit geschakeld door het pwm signaal, via de mate hiervan wordt de snelheid geregeld. Voordeel is dat je altijd het volle koppel hebt en dus de fan makkelijker start en preciezer geregeld kan worden. Als je 4 pins aansluiting alleen pwm regeling kent zal je 3 pins fan altijd op volle snelheid draaien, kijk even in de bios of je de aansuiting kunt omschakelen van pwm naar voltage rege;ling.

• Timstone
Wow! Maar dat is snel een rijtje antwoorden. Geweldig!
Okee, het installeren kan geen kwaad ik moet alleen de instellingen van m´n mobo dusdanig veranderen dat er een spanningsregeling wordt toegepast i.p.v. een toerenregeling. Is dit correct?

Edit: Ik denk er nu pas aan, maar PWM staat waarschijnlijk voor Pulse Width Modulation. Hmm... als dit correct is sta ik er van te kijken dat zulks een geavanceerde besturing gewoon op m´n mobo zit. :)

[ Voor 29% gewijzigd door Timstone op 28-03-2009 10:03 . Reden: Plotselinge genialiteit ]

Paperclip Maximizer!

• Dima_2005
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 27-01 08:33

Dima_2005

T.net-verslaafde

Timstone schreef op zaterdag 28 maart 2009 @ 10:01:
Wow! Maar dat is snel een rijtje antwoorden. Geweldig!
Okee, het installeren kan geen kwaad ik moet alleen de instellingen van m´n mobo dusdanig veranderen dat er een spanningsregeling wordt toegepast i.p.v. een toerenregeling. Is dit correct?

Edit: Ik denk er nu pas aan, maar PWM staat waarschijnlijk voor Pulse Width Modulation. Hmm... als dit correct is sta ik er van te kijken dat zulks een geavanceerde besturing gewoon op m´n mobo zit. :)
Nee hoor, je mobo past zichzelf wel aan als die de 4de pin niet ziet...

Trouwens, wat is daar zo geavanceerd aan? Een mobo van 10 jaar geleden had dit al... (Je verwart waarschijnlijk met de nieuwste EVGA borden met 790i chipset... Daar heb je PWM spanningregulators)

Een tweaker zoekt altijd op Google, ik zou dat ook beter moeten doen :)

• Timstone
Ik heb gezocht in de BIOS en daar staat inderdaad niets veranderbaars over de aansturing van de ventilator. Het zal wel loslopen.
Nou, toen ik nog op school zat was PWM (Pulse Width Modulation) en fase aansnijden (wat is daar ook alweer de Engelse vertaling voor) vrij nieuw. Dat was 5 jaar geleden. Dus ik sta er een beetje van te kijken. Meer niet. Maar dan ging het wel om het aansturen van 50kW motor en groter.

Paperclip Maximizer!

Pagina: 1