[HD4870 1GB] Kaart gaat tot 110°C met Furmark

Pagina: 1
Acties:

• Ary
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 05-02-2023
Een poos geleden heb ik een nieuwe PC samengesteld, met onder andere een Sapphire HD4870 1gb.

Wanneer ik de kaart (zonder over te clocken) test met FurMark, loopt de temperatuur binnen een minuut op tot +/- 110°C en begin ik (na nog wat minuten) artifacts te krijgen. Dit gebeurt in 2 compleet verschillende PC's, met verschillende moederborden, processoren en geheugen.

Inmiddels heb ik ook een re-install gedaan, en de nieuwste drivers geinstalleerd, maar hij blijft zo heet worden.

Verder heb ik er gewoon stock-koeling op zitten en hoor ik de fan vrij hard gaan wanneer FurMark bezig is. De CPU wordt niet exceptioneel heet, en kast open of dicht maakt vrijwel geen verschil.

In games of 3DMark06 gaat de temperatuur nooit over 75-80 graden.
Edit: Idle draait ie rond de 50-54 graden.

Mijn vraag is nu eigenlijk... zijn er ook anderen met deze kaart die zulke hoge temps (en artifacts!) krijgen met FurMark? Met andere woorden: is dit normaal? Ik heb gegoogled en heb wel wat dingen gevonden over dat FurMark de kaart exceptioneel heet maakt, maar kon niets vinden met dezelfde kaart als ik.

• Goron
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 27-01 22:18
Furmark staat er in ieder geval om bekend dat het de temperatuur van je GPU extreem hard opvoert. Maar als je geen artifacts krijgt tijdens het draaien van Furmark dan lijkt mij dat er niks aan de hand is. Bij games zal hij tenslotte nooit zo warm worden.

• Ary
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 05-02-2023
Ik krijg juist wel artifacts. De benchmark test haalt ie over het algemeen nog wel, maar bij de stability test krijg ik na 2-3 minuten artifacts (heel veel kleine zwarte blokjes)

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Mijn HD4850 gaat hier @ harde overklok @ lichte overvolt (stock 625/1986 @ 1.1v oid naar 810/2150 @ 1.17v) naar de 88 graden met de fan op 100%. Waar de temps normaalgesproken nooit boven de 74 uitkomen. Voor temps hoef je dus niet zo bang te zijn, dat haal je in werkelijkheid toch nooit

De stabiliteit is iets anders. Het geeft wel d.m.w. artifacts dat je eigenlijk te hoog zit. In dit geval kan het temperatuurgerelateerd zijn (met 110 verbaast me dat niet) maar ach... als het ingame maar goed is.

[ Voor 5% gewijzigd door Jejking op 28-03-2009 03:46 ]

• Red-Front
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 11:28
Je hebt wel lef dat je gewoon doortest met 110 graden, ik heb dit één keer gedaan met een GeForce 6200. De core liep op 500 MHz in plaats van 350 MHz met passieve koeling, de temp meter gaf niet hoger aan dan 100, maar hij was dikwijls 100 graden. Na 3 maanden buiten dienst gezet.

Máár, ik heb nooit artifacts gehad.. en het kon mij ook niet schelen of deze nou kapot ging of niet. Misschien moet je toch maar voorzichtig doen.

Is de airflow in je kast goed? Anders kun je er een 120 mm ventilator op 'plakken'. ;)