• DJ-Visto
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22-12-2025

DJ-Visto

Aye aye, sir!

Topicstarter
Heya,

Naja ik ben heel nieuw met servers, en uberhaubt met DEBIAN naja! Het is mij tot hier gelukt.
Alleen wel ik nog Exchange server runnen, ik heb al heel wat gegoogelt, maar ooit 's zafara tegen gekomen, alleen zoveel geld neer te tellen voor een grappig servertje waarmee ik experementeer en voor vrienden is niet de moeite waard.

Dus ik ben op zoek naar een Exchange servertje die ik kan runnen.
Of iets anders dergelijks, als het maar wel met office outlook kan communiciren.
En waar ik via 't internet kan inloggen. Zodat ik mijn email kan checken (ik laat dus dan alles doorsturen naar een exchange server ;p)

Ik hoop dat ik alles goed heb gedaan ben nog vrij nieuw hier!

Groetjes,
Vincent (dj-visto) ;)

Verwijderd

Waarom moet het per se Exchange compatible zijn? Is dat vanwege het kunnen synchroniseren van je agenda, of wil je gewoon overal je email kunnen lezen?

• Luqq
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 26-01 11:18
exim/postfix/qmail/postmail, zijn een hele hoop mailservers. Onder linux zijn deze wel wat lastiger om aan de praat te krijgen helaas, maar als je google't naar 1 van die servers + tutorial kom je dr misschien wel uit :)

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

DJ-Visto schreef op vrijdag 27 maart 2009 @ 23:46:
Naja ik ben heel nieuw met servers, en uberhaubt met DEBIAN naja! Het is mij tot hier gelukt.
Alleen wel ik nog Exchange server runnen, ik heb al heel wat gegoogelt, maar ooit 's zafara tegen gekomen, alleen zoveel geld neer te tellen voor een grappig servertje waarmee ik experementeer en voor vrienden is niet de moeite waard.
Zarafa heeft ook een community versie (opensource) die gewoon gratis is. Tenzij je meer dan 3 outlook gebruikers hebt:

http://www.zarafa.com/?q=en/content/versions

• DJ-Visto

DJ-Visto

Aye aye, sir!

Topicstarter
Overal email kunnen lezen, en voo me zelf gewoon outlook kunnen gebruiken.. Tja, weet niet echt gebruik niet echt een agenda. Maar ik ben dus op zoek naar het idee van "exchange van office" maar an debian versie trouwens bedankt voor de snelle reactie.
Maarja als ik van outlook naar iets anders moet als het niet kan is het dan maar zo hoor, maar wil wel via 't internet kunnen inloggen

Verwijderd

DJ-Visto schreef op vrijdag 27 maart 2009 @ 23:51:
Overal email kunnen lezen, en voo me zelf gewoon outlook kunnen gebruiken.. Tja, weet niet echt gebruik niet echt een agenda. Maar ik ben dus op zoek naar het idee van "exchange van office" maar an debian versie trouwens bedankt voor de snelle reactie.
Maarja als ik van outlook naar iets anders moet als het niet kan is het dan maar zo hoor, maar wil wel via 't internet kunnen inloggen
Je hebt dus "gewoon" een MTA nodig (SMTP server) en een IMAP server.

MTA's: postfix, exim, sendmail
IMAP: dovecot, courier-imap, cyrus-imap

Ik zou gaan voor de combinatie postfix + dovecot, en dan het maildir formaat laten gebruiken om mail op te slaan.

Als je een complete suite wilt met agenda en alles, kijk dan ook eens naar Zimbra.

• DJ-Visto

DJ-Visto

Aye aye, sir!

Topicstarter
Luqq schreef op vrijdag 27 maart 2009 @ 23:49:
exim/postfix/qmail/postmail, zijn een hele hoop mailservers. Onder linux zijn deze wel wat lastiger om aan de praat te krijgen helaas, maar als je google't naar 1 van die servers + tutorial kom je dr misschien wel uit :)
Engelse tutorials zijn helaas, nog steeds neit mijn sterktste vak :(
Verwijderd schreef op vrijdag 27 maart 2009 @ 23:55:
[...]

Je hebt dus "gewoon" een MTA nodig (SMTP server) en een IMAP server.

MTA's: postfix, exim, sendmail
IMAP: dovecot, courier-imap, cyrus-imap

Ik zou gaan voor de combinatie postfix + dovecot, en dan het maildir formaat laten gebruiken om mail op te slaan.

Als je een complete suite wilt met agenda en alles, kijk dan ook eens naar Zimbra.
Hoef geen agenda.. Gebruik toch niet en zal vast ook een anderen manier voor zijn, als ik het ooit wil gebruiken
Erkens schreef op vrijdag 27 maart 2009 @ 23:50:
[...]

Zarafa heeft ook een community versie (opensource) die gewoon gratis is. Tenzij je meer dan 3 outlook gebruikers hebt:

http://www.zarafa.com/?q=en/content/versions
Ik ben al thuis met 3 man, plus een vriend is al 4 min mijn vader is 3 min mijn moeder is 2 maar. Maar ik denk dat ik daar zo overheen ben

[ Voor 198% gewijzigd door DJ-Visto op 28-03-2009 00:00 . Reden: Even samen gevoegd, op het forum waar ik veel meer zit is een handigeren multi knop kan je emerderen malen quote'n ;) ]

• BarthezZ
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

BarthezZ

anti voetbal en slechte djs!

Als ik aan exchange denk dan denk ik aan een volledige suite met mail, calender, contacts (en tasks) op 1 plaats met de mogelijkheid te synchroniseren naar verschillende soorten devices (Outlook, Windows mobile toestellen, etc)
Maar het lijkt er op dat mail het enige is wat je wilt. Hierbij heb je een SMTP server (Mail Transport Agent) nodig en een IMAP server (Internet Message Access Protocol)
Aangezien het aantal users maar lag is kan het eigenlijk enorm simpel opgezet worden.
dpkg-reconfigure exim4-config #of indien dat een error geeft apt-get install exim4-config exim4
apt-get install dovecot-imapd

Voor de gebruikers maak je dan gewoon systeem users aan en het zou moeten werken.

Daarna moet je je natuurlijk gaan richten op veiligheid(geen open relay zijn) en dingen als anti spam etcetera. Als je dat ook wilt kom je waarschijnlijk eerder uit op postfix omdat het beter (makkelijker) te configureren is voor amavisd, en daar zijn een hoop tutorials over te vinden.

• DJ-Visto

DJ-Visto

Aye aye, sir!

Topicstarter
BarthezZ schreef op zaterdag 28 maart 2009 @ 00:08:
Als ik aan exchange denk dan denk ik aan een volledige suite met mail, calender, contacts (en tasks) op 1 plaats met de mogelijkheid te synchroniseren naar verschillende soorten devices (Outlook, Windows mobile toestellen, etc)
Maar het lijkt er op dat mail het enige is wat je wilt. Hierbij heb je een SMTP server (Mail Transport Agent) nodig en een IMAP server (Internet Message Access Protocol)
Aangezien het aantal users maar lag is kan het eigenlijk enorm simpel opgezet worden.
dpkg-reconfigure exim4-config #of indien dat een error geeft apt-get install exim4-config exim4
apt-get install dovecot-imapd

Voor de gebruikers maak je dan gewoon systeem users aan en het zou moeten werken.

Daarna moet je je natuurlijk gaan richten op veiligheid(geen open relay zijn) en dingen als anti spam etcetera. Als je dat ook wilt kom je waarschijnlijk eerder uit op postfix omdat het beter (makkelijker) te configureren is voor amavisd, en daar zijn een hoop tutorials over te vinden.
Begrijp ik goed dat dovecot-imapd in synatix of in standaard Debian zit? :P

• BarthezZ
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

BarthezZ

anti voetbal en slechte djs!

Zit in je repository's... Of je dat nou ophaalt via apt-get, aptitude of synaptic maakt niet uit

• DJ-Visto

DJ-Visto

Aye aye, sir!

Topicstarter
BarthezZ schreef op zaterdag 28 maart 2009 @ 02:44:
Zit in je repository's... Of je dat nou ophaalt via apt-get, aptitude of synaptic maakt niet uit
Oke ;) Ga ik er vandaag mee aan de slag

• Pim.
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 16-08-2025

Pim.

Aut viam inveniam, aut faciam

Mijn ervaring is dat courier/postfix/amavis/spamassassin erg lekker werkt. Ik ken mensen die bij EXIM zweren maar het is een eigen keuze natuurlijk :)

"The trouble with quotes from the Internet is that you can never know if they are genuine." - Elvis Presley | Niet met me eens ? DM ME

• AlterMann
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 27-01 23:53
En als je via het internet wil kunnen inloggen (ik neem aan vanaf een andere pc dan je eigen) kan je ook nog een webmail-programma installeren, zoals roundcube :)

• maleadt
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 26-01 20:38
Zelf ben ik vertrokken van een courier/exim/fetchmail setup, maar uiteindelijk terechtgekomen op een dovecot/postfix/fetchmail configuratie. Hierin haalt fetchmail al m'n mail binnen, stuurt die door naar procmail, die vervolgens alles per user sorteert. Courier/dovecot biedt dan een IMAP interface naar je mails, en via postfix kan je mails sturen (SMTP server).
Als webinterface kan je dan bijvoorbeeld Roundcube met je imap server laten interfacen zodat je van overal je mail kan bekijken.

Als je daarnaast ook kalenders/adresboeken wilt delen, moet je maar eens kijken naar apache's mod_dav_fs, maar ik weet niet in welke mate outlook dat ondersteund.

Allemaal heel flexibel; en je kiest zelf maar welke pakketten je aan elkaar schakelt, al moet ik zeggen dat het niet zo gemakkelijk te configureren is. Succes ermee, schaaf je engels zodat je kan profiteren van de tientallen tutorials die hierover geschreven zijn :)

• lammert
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 24-01 21:51
Als ik je verhaal zo lees en een kleine inschatting maak van je ervaring, zou ik zeggen: ga voor Zimbra, dan heb je meteen alles. Zover ik weet echter is er nog geen binary voor Debian Lenny. De Debian Etch binary werkt echter perfect (op Etch dus, niet op Lenny voor de duidelijkheid).

[ Voor 15% gewijzigd door lammert op 28-03-2009 17:36 ]

Pagina: 1