Na lang proberen en vloeken met het smb.conf bestand heb ik besloten om de professionals voor hulp te vragen
.
Eerst even de opzet uitleggen:
Mijn doel een linux bakkie op te zetten als server mbv samba. De samba share zou uit 2 delen moeten bestaat: één Public gedeelde waar je je niet voor moet inloggen en één Private gedeelde waar dat je je wel voor moet inloggen. Dus als ik in windows (vista of xp) op netwerk klik zou ik de 2 shares moeten zien.
Tot dusver het doel.
Mijn (verkeerde oplossing):
Dit is mijn smb.conf bestand:
Normaal moet samba nu 2 netbios dingetjes maken een PUBLIC en één PRIVATE als ik op public klik zou hij het smb.conf.PUBLIC moeten includen dat er zo uitziet
Dit deeltje apart werkt wel. Het PRIVATE gedeelde dat ge-include moet worden als ik op PRIVATE klik is
Problemen:
- De beide netbios namen kan ik al niet zien bij network
- Als ik manueel naar PRIVATE ga en me inlog kom ik raar maar waar bij public terecht
Ik heb al al mogelijke combinaties code geprobeerd maar ik krijg het maar niet aan de praat.
Er staat hier een linux bakkie met een werkende samba conf maar voor deze moet je je eerst inloggen voordat je aan de bestanden kan. Het nadeel hier is: als je wil printen moet je je ook eerst inloggen en dit wil ik voorkomen.
Extra info
-het is de ubuntu server gevirtualiseerd met virtualbox onder vista
Alvast Bedankt
edit: er is shot in de zaak gekomen: het netbios probleem lijkt opgelost wat er nu nog fout is : als ik op PRIVATE klik kom ik bij public uit
Eerst even de opzet uitleggen:
Mijn doel een linux bakkie op te zetten als server mbv samba. De samba share zou uit 2 delen moeten bestaat: één Public gedeelde waar je je niet voor moet inloggen en één Private gedeelde waar dat je je wel voor moet inloggen. Dus als ik in windows (vista of xp) op netwerk klik zou ik de 2 shares moeten zien.
Tot dusver het doel.
Mijn (verkeerde oplossing):
Dit is mijn smb.conf bestand:
code:
1
2
3
4
5
6
| [global]
workgroup = MSHOME
netbios name = PUBLIC
netbios aliases = private public
include = etc/samba/smb.conf.%L
encrypt passwords = yes |
Normaal moet samba nu 2 netbios dingetjes maken een PUBLIC en één PRIVATE als ik op public klik zou hij het smb.conf.PUBLIC moeten includen dat er zo uitziet
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
| [global]
workgroup = PUBLIC
security = share
[public]
path = /public/
read only = no
writeable = yes
guest ok = yes |
Dit deeltje apart werkt wel. Het PRIVATE gedeelde dat ge-include moet worden als ik op PRIVATE klik is
code:
1
2
3
4
5
6
7
| [global]
workgroup = PRIVATE
securtiy = user
[homes]
browsable = no
writeable = yes
path = /homes/%H |
Problemen:
- De beide netbios namen kan ik al niet zien bij network
- Als ik manueel naar PRIVATE ga en me inlog kom ik raar maar waar bij public terecht
Ik heb al al mogelijke combinaties code geprobeerd maar ik krijg het maar niet aan de praat.
Er staat hier een linux bakkie met een werkende samba conf maar voor deze moet je je eerst inloggen voordat je aan de bestanden kan. Het nadeel hier is: als je wil printen moet je je ook eerst inloggen en dit wil ik voorkomen.
Extra info
-het is de ubuntu server gevirtualiseerd met virtualbox onder vista
Alvast Bedankt
edit: er is shot in de zaak gekomen: het netbios probleem lijkt opgelost wat er nu nog fout is : als ik op PRIVATE klik kom ik bij public uit
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 27-03-2009 22:05 ]