Q8200, Q6600 of Q8400

Pagina: 1
Acties:

• Lubbers92
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19-12-2025
welke kan ik het best kopen als ik wil overclocken? (ik wacht zowiezo op die prijsdaling) in combinatie met een scythe mugen?

-Edit-

Op vriendelijk verzoek pas ik m'n TS iets aan
Ik wil hem gebruiken i.c.m een p5q mobo en een realpower 620 watt in een CM 690 of P182... nog niet helemaal zeker, maar ik dacht dat dat niet zo veel uitmaakte...Ik wou hem met een HD4850 of 70 met 1gb halen (als ik een duurdere proc neem, neem ik de 4850 en andersom, om de kosten een beetje te drukken)

offtopic: wat betekent maw?

[ Voor 61% gewijzigd door Lubbers92 op 27-03-2009 22:23 ]

• AlexV
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 27-01 22:43
Als ik nu een net zo kort antwoord zou geven als jouw TS, dan zou ik zeggen: 'geen idee, want ik heb geen glazen bol die jouw systeemspecs ziet'. Er wordt hier op GoT namelijk verwacht dat je zelf eerst wat research doet. Daarbij zijn dergelijke 'wat moet ik kopen' topics hier op GoT niet toegestaan, tenzij je hele specifieke eisen stelt in je TS.

Maar, als je verder wilt dàt je geholpen word, geef dan eens wat meer eisen/specs. Bijvoorbeeld: moederbord, voeding, budget, kast, airflow, hoeveelheid fans. Allemaal factoren die van invloed zijn op hoever je een CPU kan OC'en en welke je kan kopen.

Vergeet verder niet: Niet iedere proc is hetzelfde. Dat 3 sites 4Ghz met een bepaalde proc halen, garandeerd niet dat jij die ook haalt.

Maw: pas je TS iets aan, of maak even een nieuwe post met wat je allemaal wilt, en waar het op moet, en dan kan je verder geholpen worden.

Edit:
Ah, mooi dat je je TS hebt aangepast :) . Ik denk alleen dat als je een duurdere proc neemt, je ook een duurdere videokaart moet nemen. Want als je alleen een dure proc neemt en een goedkope(re) videokaart, dan bottleneckt de videokaart de proc, en bij een goedkope proc en een dure videokaart precies omgekeert.

En dan nog een vraag (begint ie weer ;) :+ ): op wat voor resolutie ga je spelen? Als je op of onder de 1680*1050 blijft, dan is de 4850/70 met 512MB genoeg. Dit scheelt toch makkelijk 30 euro.

Offtopic: Maw betekent 'met andere woorden'

[ Voor 28% gewijzigd door AlexV op 27-03-2009 22:38 ]

• Lubbers92
Maar dat laat m'n budget niet helemaal toe, maar zodra ik meer geld heb prop ik er een duurdere videokaart in dan. en het wordt waarschijnlijk een 24" of 2x20" dus...dan lijkt me 1gb toch wel zo verstandig, niet?

• daan!
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 10:35
Om je vraag even heel letterlijk te nemen zonder er een 'welke kan ik het beste kopen' topic van te maken:
Lubbers92 schreef op vrijdag 27 maart 2009 @ 20:37:
welke kan ik het best kopen als ik wil overclocken?
Ben je een ervaren overklokker?
Want de Q6600 heeft een hogere multiplier en is daardoor waarschijnlijk wat makkelijker over te klokken.
Wel zal hij meer warmte produceren, dus een goede koeler is geen overbodige luxe.
Hoe ver wil je je quad overklokken?

• AlexV
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 27-01 22:43
Lubbers92 schreef op zaterdag 28 maart 2009 @ 00:28:
Maar dat laat m'n budget niet helemaal toe, maar zodra ik meer geld heb prop ik er een duurdere videokaart in dan. en het wordt waarschijnlijk een 24" of 2x20" dus...dan lijkt me 1gb toch wel zo verstandig, niet?
Bij die resolutie is het inderdaad wel verstandig om 1GB te nemen, zeker met de nieuwste spellen.

• Rollo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21-01 15:50
q8200 overclockt slecht, hele hoge fsb's door de lage multi van 7 nodig en veel vcore. De q8400 heeft een multi van 8 dus dat zou al iets makkelijker moeten gaan.

q6600 klokt vaak wel redelijk over naar 3,6ghz met de G0 stepping en wat geluk.

• R-O-Y
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 03-06-2025

R-O-Y

Ik maak mijn zinnen nooit

Als ik nog een voorstel mag doen. Dit is een erg leuke quadcore die ook goed klokt.

pricewatch: Intel Xeon X3210

Deze heb ik stabiel draaien op 3,8 GHz tov de 2,13 die hij normaal draait. Dat geeft geen garantie dat ze het allemaal doen maar deze klokken wel beter dan de laatste Q6600´s die ik gezien heb. Plus dat ie ook maar 175 euro ongeveer kost, dat is niet zoveel :)

Youtube Download ubersnel.nl

• Lubbers92
daan! schreef op zaterdag 28 maart 2009 @ 01:33:
Om je vraag even heel letterlijk te nemen zonder er een 'welke kan ik het beste kopen' topic van te maken:
[...]

Ben je een ervaren overklokker?
Want de Q6600 heeft een hogere multiplier en is daardoor waarschijnlijk wat makkelijker over te klokken.
Wel zal hij meer warmte produceren, dus een goede koeler is geen overbodige luxe.
Hoe ver wil je je quad overklokken?
Ik ben niet een heel erg ervaren overclocker... Ik heb 3 weken geleden voor het eerst een cpu overgeclockt ( van 2ghz naar 2.2, hij kwam niet echt heel hoog omdat het niet echt een fijn mobo is (kan nog niet eens m'n geheugen overclocken volgens mij, of het geheugen kan dat zelf niet?) en de cpu is ook gewoon slecht heb ik op het internet gelezen(asrock k8nf4g-sata2 + sempron 3300+)

dus de q8200 valt al af dan? en voor zo ver ik weet is de scythe mugen 1 van de betere koelers in dat prijssegment?
R-O-Y schreef op zaterdag 28 maart 2009 @ 11:51:
Als ik nog een voorstel mag doen. Dit is een erg leuke quadcore die ook goed klokt.

pricewatch: Intel Xeon X3210

Deze heb ik stabiel draaien op 3,8 GHz tov de 2,13 die hij normaal draait. Dat geeft geen garantie dat ze het allemaal doen maar deze klokken wel beter dan de laatste Q6600´s die ik gezien heb. Plus dat ie ook maar 175 euro ongeveer kost, dat is niet zoveel :)
maar dat is toch een server cpu? zit daar veel verschil in tussen een gewone desktop cpu en een server cpu?

• R-O-Y

R-O-Y

Lubbers92 schreef op zaterdag 28 maart 2009 @ 12:39:

maar dat is toch een server cpu? zit daar veel verschil in tussen een gewone desktop cpu en een server cpu?
Het verschil is het naamplaatje. Wel draait mijn Xeon op 1.26 volt al 3,6GHz en dat is toch best leuk. Ik heb een model met een VID van 1.050. De meeste Q6600's die ik bij vrienden van mij zie zijn allemaal met een hogere VID en klokken ook beduidend slechter.

Het enige nadeel van deze is dat de multiplier maar 8x is. Maar dat is niet zo erg want met een goed bord is een hoge front side bus halen niet zo'n probleem. Ik kan met mijn Asus P5K deluxe alles op "auto" laten staan in het bios en dan opstarten op 4GHz. Heel ervaren hoef je dus niet te zijn om een hoge snelheid eruit te halen.

Tegenwoordig kun je eigenlijk niks fout doen. Behalve extreem veel volt op iets zetten maar dat is ook niet zo slim als je niet ervaren bent :)

• Lubbers92
p5q kan een FSB van 1600 Mhz aan dus dat lijkt me wel genoeg en waar staat VID voor? ik ken al die afkortingen niet (als het een afkorting is) en volgens mij had ik ergens gelezen dat als je je Vcore onder de 1.6 volt houdt er niet zo snel iets verkeerd kan gaan?

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 27-01 20:40

Bolletje

Moderator Harde Waren
Lubbers92 schreef op zaterdag 28 maart 2009 @ 20:09:
p5q kan een FSB van 1600 Mhz aan dus dat lijkt me wel genoeg en waar staat VID voor? ik ken al die afkortingen niet (als het een afkorting is) en volgens mij had ik ergens gelezen dat als je je Vcore onder de 1.6 volt houdt er niet zo snel iets verkeerd kan gaan?
VID is zeg maar de standaard spanning waar je CPU op loopt als je hem op de standaard frequentie laat draaien. Deze kan soms verschillen. Vaak is het zo dat als de VID lager is (dus dat je een lagere spanning nodig hebt voor de standaard frequentie) dat je de CPU dan ook beter kan overclocken.

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
en volgens mij had ik ergens gelezen dat als je je Vcore onder de 1.6 volt houdt er niet zo snel iets verkeerd kan gaan?
1.6 Vcore is enorm veel. Kan zelfs voor sommige CPU's dodelijk zijn. (Hangt er van af wat de standaard spanning is) Even ter vergelijking, mijn Q6600 loopt op 3.5GHz met slechts 1.3875V.

Als je gaat overklokken raad ik je toch aan dat je je eerst goed inleest, zodat je weet wat je aan het doen bent. Overklokken is helemaal niet gevaarlijk of moeilijk, maar het is wel belangrijk dat je snapt wat je aan het doen bent. Als je een goede OC guide leest en snapt wat er staat is overklokken geen enkel probleem. Je zal dan ook lezen dat 1.6V Vcore echt niet aan te raden is.

[ Voor 60% gewijzigd door PilatuS op 28-03-2009 22:15 ]

• Rollo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21-01 15:50
Lubbers92 schreef op zaterdag 28 maart 2009 @ 20:09:
1600 is nie bijzonder; 400*7 is nog maar 2,8ghz(voor de q8200)

Als je 1.6 vcore op een 45nm cpu wil zetten wens ik je veel succes. Maximum want intel er voor als safe beschouwt is 1.36 volt.

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
1600 is nie bijzonder; 400*7 is nog maar 2,8ghz(voor de q8200)
Eigenlijk alle moederborden komen wel verder dan de orginele specs. Er zijn zelfs borden die de 600MHz FSB, of zelfs meer halen, terwijl het orgineel een max 400MHz bord is.

400x7 hoeft dus zeker niet de max te zijn. Maar dan moet je natuurlijk wel geheugen kopen dat sneller is dan PC6400.

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 27-01 20:40

Bolletje

Moderator Harde Waren
PilatuS schreef op zaterdag 28 maart 2009 @ 23:43:
[...]

Eigenlijk alle moederborden komen wel verder dan de orginele specs. Er zijn zelfs borden die de 600MHz FSB, of zelfs meer halen, terwijl het orgineel een max 400MHz bord is.

400x7 hoeft dus zeker niet de max te zijn. Maar dan moet je natuurlijk wel geheugen kopen dat sneller is dan PC6400.
Je spreekt je wel een beetje tegen? Geheugen kan namelijk ook wel boven 'de originele specs' draaien, cq. overclocken.

Een MP van 7 vind ik wel erg laag. Lubbers92, welke frequentie wil je behalen met je Quad core?

Verwijderd

Ik denk dat van deze 3 processors de Q6600 je de meeste kans geeft op hogere clocks.

Ik heb/had totaal geen moeite om tot de 3.6Ghz te komen, daarboven wordt het vaak wat moeilijker, zeker met luchtkoeling.

Het is ongelofelijk hoeveel meer Vcore je nodig hebt om bij de 3800+ te komen, en daar komt dus ook veel warmte bij. Draai nu op 3850 met een Vcore van 1.51V en dat lijkt wel de max. stabiele waarde te zijn. Zelfs met 1.6V krijg ik 3900Mhz niet stabiel.

Ik zit persoonlijk met een FSB-wall van 464, alles daarboven loopt accuut vast. Niets is dus gegarandeerd mbt 500+ FSB'en!!

• Lubbers92
ik dacht gewoon 1:1 met m'n geheugen maar weet nog niet welk geheugen ik haal... maar ik denk pc2-6400, want als ik pc2-8500 heb dan moet ik dus een fsb hebben van 1066 / 2 * 4 = 2132 dus dat kan het mobo niet aan en met pc2-8000 heb ik dan 1000 / 2 * 4 = 2000 dus dat kan hij ook niet aan...

Dus met pc2-6400 wil ik met een
Q8400 = 3200, want 1600 / 4 * 8 = 3200 Mhz
Q6600 = 4000, want 1600 / 4 * 10 = 4000 Mhz
Dus dan kan ik beter de Q6600 halen? maar ja dit is theorie in de praktijk kan het natuurlijk zijn dat ik dat niet haal... en hoeveel hoger zou de fsb van de p5q kunnen dan? wat moet ik extra verwachten? of raden jullie aan een iets beter mobo te halen, maar welke dan want ik heb een beetje gekeken en overal staat 1600 Mhz

[ Voor 6% gewijzigd door Lubbers92 op 29-03-2009 14:23 ]

Verwijderd

Staar je toch eens niet zo blind op die FSB:RAM van 1:1.
Iedereen loopt hier altijd te mekkeren dat dat de beste verhouding is blabla.

Bij de meeste FSB straps icm Tcrd haal je met 5:4 of 6:5 veel hogere bandwiths als met 1:1 omdat je Tcrd
omhoog moet.

Kortom:
Gewoon lekker je processor zo hoog mogelijk clocken en pas je memory-divider zo aanpassen dat je geheugen het beste presteerd. Klaar.

• R-O-Y

R-O-Y

Die 1:1 waarde wordt meestal gehanteerd omdat het geheugen anders heel ver buiten de specs gaat draaien. Ik heb geheugen dat volgens de specs 800mhz kan doen. Omdat ik een fsb van 475 wil moet het geheugen ook op die snelheid lopen. Wat neerkomt op 950 mhz. Als je goed geheugen hebt kun je dat rustig nog een tandje sneller zetten. Maar vaak zit er niet zoveel rek in ;)

Verwijderd

Jij gaat er al vanuit dat je 475 FSB haalt, ik in mijn advies niet.

Het gros blijft hangen op de -450 FSB, wat een erg magere overclock is voor PC6400.
Heb je PC8500 of hoger loopt het onder specs en moet je dus een andere divider kiezen.

Iedereen adviseerd altijd 1:1 (en met de reden dat het de meest gunstige divider is) en ik zeg
dat 1:1 lang niet altijd de snelste is. Meestal niet zelfs.

Ow ja, foutje van mijn kant: Performance Level is tRD, en die moet dus omhoog (jaja, is ook afhankelijk van je CAS en je straps)

• R-O-Y

R-O-Y

Als je het niet haalt kun je altijd nog een hogere memory divider instellen. Het is in ieder geval slimmer om een Xeon te kopen dan een Q6600. Het zijn ook G0 chips en ze gaan bijna allemaal harder ondanks de lagere multiplier :)

• hotdog92
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Ik ben niet echt bekend met het overclockpotentieel van de Xeon's, maar een Q6600 is wel een zeer interessante optie als je je bezig gaat houden met het overclocken. De multiplier van 9 werkt in je voordeel, want je bent dan ook minder afhankelijk van de FSB-frequentie die je mobo doet.

Ook ik kan beamen dat het voor veel Q6600 CPU's na 3,6GHz een stuk moeilijker wordt. Mijn CPU heeft van 3,2 tot 3,6GHz een half keer minder Vcore nodig dan het verschil tussen 3,6 en 3,8. Ook bij anderen zie je over het algemeen relatief grote toenames in de spanning wanneer er boven deze snelheden gegaan wordt (ook logisch overigens).

Het ligt er dus ook een beetje aan op welke kloksnelheid je van plan bent om te gaan draaien. De meeste Q6600 G0's komen aardig ver over de 3GHz heen. 3,4 is in de meeste gevallen met een acceptabel voltage nog wel mogelijk. 3,6GHz lukt ook maar daarna gaat het hard achteruit.

Het is op snelheden zoals 3,4GHz+ overigens wel aan te raden om een alternatieve koeler aan te schaffen die goede prestaties biedt. De procedé van 65nm werkt namelijk wel in zijn nadeel ten opzichte van de procedé van 45nm bij de Q8200 en de Q8400.

• Lubbers92
Dan wordt het dus denk ik de xeon met gewoon pc2-6400 en dan zie ik wel hoever ik kom. @ Hotdog: heb je m'n TS niet gelezen :P staat dat ik een scythe mugen ga gebruiken

[ Voor 17% gewijzigd door Lubbers92 op 31-03-2009 19:50 ]

• hotdog92
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Lubbers92 schreef op dinsdag 31 maart 2009 @ 19:49:
Dan wordt het dus denk ik de xeon met gewoon pc2-6400 en dan zie ik wel hoever ik kom. @ Hotdog: heb je m'n TS niet gelezen :P staat dat ik een scythe mugen ga gebruiken
Mijn excuses, daar heb ik inderdaad overheen gelezen.

Ik denk dat het inderdaad verstandig voor je is om een Xeon te nemen als ik de uitspraken hierboven mag geloven wat betreft de mogelijkheden op het gebied van overclocken.

• rodie83
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Lubbers92 schreef op zaterdag 28 maart 2009 @ 12:39:
[...]

Ik ben niet een heel erg ervaren overclocker... Ik heb 3 weken geleden voor het eerst een cpu overgeclockt ( van 2ghz naar 2.2, hij kwam niet echt heel hoog omdat het niet echt een fijn mobo is (kan nog niet eens m'n geheugen overclocken volgens mij, of het geheugen kan dat zelf niet?) en de cpu is ook gewoon slecht heb ik op het internet gelezen(asrock k8nf4g-sata2 + sempron 3300+)

dus de q8200 valt al af dan? en voor zo ver ik weet is de scythe mugen 1 van de betere koelers in dat prijssegment?
Kijk het voordeel van de Q6600 is dat je simpel de multiplier op 8-9 kan zetten met een FSB van 400. Dan zit je respectievelijk op 3,2/3,6GHZ. Maar goed, voor t zelfde geld koop je een Q6600 die niet lekker klokt, dat kan ook gebeuren. In die zin kan je beter een Q8400 kopen, die stock net even wat harder loopt dan de Q6600.

Verder kan je qua luchtkoeling beter de recent op de markt gebrachte Scythe Mugen 2 gebruiken, die overigens niet duurder is dan de Mugen 1 :)

[ Voor 10% gewijzigd door rodie83 op 02-04-2009 22:45 ]

Pagina: 1