Wilde dieren zijn op zich al een interessant foto onderwerp, als in: he, dat zie ik niet vaak als ik over straat loop. Het is dus vaak even zaak om over de "wow" factor heen te komen. Meer voor mijzelf hoor, jij zit dit blijkbaar gewoon elke week
1 - Ik meen deze al ergens anders op got te hebben gezien en toen ook al inclusief kritiek over je voorgrond. Ik ben niet zo'n fan van de bomen waar je doorheen kijkt hier, het maakt de foto wat scheef en uit balans voor mijn gevoel. Ook trekt de onderbelichting van vooral het grote vlak links te veel de aandacht van je onderwerp weg. Het hert is verder nogal overbelicht aan de linkerkant en onderbelicht aan de rechter. Probeer wildlife met de zon in de rug te schieten om dit soort dingen te voorkomen. Ik weet niet hoe tam ze zijn maar ik neem aan dat het neerzetten van een reflector niet echt een optie is
2 - Mooi moment maar verder niet heel interessant. Je compositie is nogal "sniper", klats recht in het midden. Verder heb ik het idee dat hij niet helemaal scherp is, lijkt of je focus een stuk achter het hert zit. Omgeving trekt een beetje te veel de aandacht, was mooier geweest als die wat uit focus was.
3 - Wel een leuke compositie maar je witbalans mag wel wat minder blauw naar mijn mening. Ook is het hert niet zo goed belicht, het oog wordt direct naar de groen/gele blaadjes rechts getrokken. Had je het hert misschien een meter naar achter kunnen zetten?
4 - favoriet. Mooie compositie, goede DoF, leuk moment. Niet veel op aan te merken.
Ik heb overigens wel bij meerdere van je foto's flink wat ruis ontdekt, zit dat in je JPEG compressie of in je hoge ISO?
5 - Ook goed, maar uiteraard erg donker. Ik vind de sfeer wel goed maar mis toch wat detail hier en daar, had in zo'n foto toch net wat meer verlichte randjes gezien zoals je links op de rug van de koe wel een beetje ziet. Mooie onscherpe achtergrond wel, legt goed de focus.
7 - zoals je zegt, je lens is net wat te kort hier voor. Knap dat je het vogeltje hebt gevonden, ook leuke kleuren maar zulke foto's zie ik toch liever een stuk closer. Een uitsnede hier van die het beetje wat groter in het frame zet, 1/3 achtergrond rechts erbij en 2/3 links, horizontaal en dan nog net de twee trosjes besjes boven bij de stam meepakken. Bijvoorbeeld.
8 - De rivier loopt hier wel mooi door het frame maar de rest is een beetje grauw. De grijze lucht is niet zo boeiend en het grote stuk dor gras nou ook niet echt.
9 - deze en 10 passen niet zo goed in je serie. Opeens is het zomer. Je horizon is hier een beetje scheef maar je lucht is wel mooi. Goed landschap verder, zou wel in de ANWB fiets gids kunnen.
10 - prima landschap, reflectie in het wat doet het hem wel, leuk hoor.
Over het algemeen zou ik natuur/landschap en wildlife gescheiden houden of ze wat coherenter aan elkaar breien in zo'n serie. Overigens ben ik wel jaloers op je omgeving!