RAID 1 array rebuilden: c schijf is disk 2?

Pagina: 1
Acties:

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:41

JT

VETAK y0

Topicstarter
Sorry voor de wat warrige titel maar ik wist even niet goed wat ik hiervoor in de titel moest zetten :P Ik heb al gezocht maar kon helaas niks vinden. Het volgende is er aan de hand. Mijn desktop heeft het een tijdje niet gedaan. Na het mobo batterijtje eruit te halen en opnieuw erin te doen werkte alles weer. Alleen mijn RAID array was dus uitgeschakeld. Ik kwam in Windows en zag gewoon 2 schijven en elke partitie die ik had toen de array wel werkte heb ik nu dus dubbel.

Ik heb gezocht of ik gewoon weer simpelweg m'n RAID array aan de gang kan krijgen zonder alles opnieuw te moeten kopieren maar ik kon hier niks voor vinden. Intel Matrix progseltje maar ff geinstalled en nou wou ik met PartitionMagic de partities weghalen van de schijven met de hoogste drive letters (F, H en I). Ik zie in PM echter dat mijn C schijf op schijf 2 staat (samen met D en E) en F, H en I op schijf 1. Volgens mij kan ik nou gewoon alles van disk 1 weer alle partities weg halen en dan rebuilden, maar omdat er hier het een en ander aan data op staat dat niet verloren mag gaan (evt gedeeltelijk te ondervangen met een back up) en ik ook niet onnodig veel werk wil gaan doen (niet te ondervangen met een backup :P ) wou ik toch even vragen hier of het klopt. Kan ik dus gewoon alles op schijf 1 weg halen en dan rebuilden?

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Zodra Windows eenmaal van een enkele schijf, en niet van een intact RAID-1 array, is opgestart zijn de schijven niet identiek meer en zul je moeten rebuilden. Je moet heel zeker weten welk van de twee schijven degene is waar je nu van boot en of je ook op die fysieke schijf je nieuwe data gezet hebt. Wat ik zou doen is even van beide schijven een keertje opstarten met de andere schijf losgekoppeld. Dan kun je checken welke fysieke schijf je wilt gebruiken voor het rebuilden. Dan kun je evt. met PM van floppy de andere schijf, weer als enige schijf aan het systeem om ongelukjes te voorkomen, even wissen. Of doe dat evt. met een tooltje van de HD fabrikant. Een 'write zero's' optie of zoiets. Duurt langer maar daarbij wordt de schijf ook meteen weer gecheckt.

Daarna met beide schijven weer aangesloten de array rebuilden. Wel goed opletten dat je niet de lege over de volle kopieert.

8)