Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reboot
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 29-07 22:18
Hallo,

Voor mijn bedrijf zou ik een spandoek van 3 op 2 meter moeten maken.
Mijn photoshop kennis vindt ik van mezelf zeer groot, maar toch heb ik niet echt een idee hoe ik een document van deze afbeelding fatsoenlijk zou kunnen maken?

Vector's zie ik hier als de enige handige uitweg, maar daar is mijn kennis minimaal.

Heeft iemand hier tip's, of dingen waar ik op moet letten?

MVG Harings Rob

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icekiller2k6
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 04-10 19:28
hmm

gewoon een PNG maken met hoge DPI. en zorgen dat die 'echt' groot is. ;)

PNG of PDF afleveren aan de winkel.. of misschien zelfs de PSD..

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reboot
Icekiller2k6 schreef op vrijdag 27 maart 2009 @ 16:35:
hmm

gewoon een PNG maken met hoge DPI. en zorgen dat die 'echt' groot is. ;)

PNG of PDF afleveren aan de winkel.. of misschien zelfs de PSD..
heb zonet even gekeken, en een omrekening gemaakt van cm naar pixels..

Dan kom ik bij zo een 11338.582677165 pixels uit voor 300cm.

Lijkt me niet erg fijn werken in photoshop imo..

bron: http://www.unitconversion...-pixels-y-conversion.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wii4all
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Is eps geen geschikt formaat voor zoiets?

Burp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reboot
Wii4all schreef op vrijdag 27 maart 2009 @ 16:37:
Is eps geen geschikt formaat voor zoiets?
ja, maar dan vallen we terug op illustrator waar ik niet mee kan werken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-09-2018

DarkX

Ik?

Sja euh... ligt er erg aan wat je op het spandoek wil hebben staan, als het een logo ofzo is zou ik zeker voor vectoren gaan. Als het toch om een photoshop afbeelding gaat zou ik zorgen dat je document hoog genoeg is van resolutie (vraag de aanleverspecs op bij de fabrikant wat ze kunnen afdrukken als dpi), plaats deze in een inDesign document en genereer hiermee een PDF volgens de specificaties van de fabrikant.

Hebben ze een afloop (bleed) nodig, en zo ja hoeveel? Als je lettertypes gebruikt, zet ze dan om naar lettercontouren. Kijk ook of het CMYK of RGB aangeleverd moet worden. Eventueel kun je aan de fabrikant vragen of ze PDF kleurprofielen gebruiken, dan kun je die gebruiken om een correct document te genereren.

Samenvattend, geef wat meer info ;) Nu is het een beetje een 'ik wil een huis, hoeveel kost dat?' vraag :)

[ Voor 7% gewijzigd door DarkX op 27-03-2009 16:41 ]

"We need to have a talk about the birds and the bee gees..."
FreeStroke: Playing acoustic guitars at eleven!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxious
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 01-10 23:03
Illustrator is met wat uurtjes hobby'en aardig onder de knie te krijgen hoor ;) moet je alleen nog 'even' een licentie kopen.
Verder is het met Photoshop op die resolutie wel te doen, mits je genoeg geheugen hebt. Wel veel zoomwerk om alles te controleren ;)

Met zulke grote formaten heb ik overigens geen ervaring, maar ik heb zelf afgelopen december geboortekaartjes gemaakt en afgelevert @ drukker.
Dit gewoon in photoshop op 600dpi + 10x10cm = 2400x2400px met CMYK als kleurindeling.
Deze heb ik geprint naar een PDFwriter met alle extra randjes en dingetjes aan + export als raw bitmap en als psd.
Voor zover ik weet hebben ze gebruik gemaakt van de PDF.

[ Voor 44% gewijzigd door Noxious op 27-03-2009 16:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reboot
Okay, dan ga ik eens met illustrator proberen.. is overigens nog niet zo heel dringend en lijkt me wel handig te zijn voor meerdere projecten.

Dank je voor jullie tijd :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 04-10 20:43

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Spandoeken worden over het algemeen op een veel lager DPI dan 300 gedrukt, je kan het beste navragen bij de drukker hoe hij het ontwerp het liefste aangeleverd wil hebben. Mijn ervaring is wel dat ze graag vectorbestanden hebben.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reboot
Johnny schreef op vrijdag 27 maart 2009 @ 16:50:
Spandoeken worden over het algemeen op een veel lager DPI dan 300 gedrukt, je kan het beste navragen bij de drukker hoe hij het ontwerp het liefste aangeleverd wil hebben. Mijn ervaring is wel dat ze graag vectorbestanden hebben.
Zal ik doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkX

DarkX

Ik?

Kun je even aangeven wat er eigenlijk op het spandoek komt? Een foto? Een logo? Een tekening? Hier wordt wel vanalles geroepen over dpi's en vectoren, maar het is toch wel belangrijk wat voor soort spandoek het wordt willen we hier een zinnig antwoord op geven :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark Blue
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05-09 10:36

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Ook een tip: hou rekening met de plek waar het spandoek gaat komen te hangen.
Gaat dat op de gevel van je bedrijf zijn, langs de lijn bij de plaatselijke voetbalclub, de avondvierdaagse - of komt het in de kantine te hangen? Vanaf welke afstand gaan mensen kijken naar je spandoek?
Ik ben altijd een voorstander van kwaliteit bij zulk soort dingen, maar een spandoek waarbij iedereen een verrekijker nodig heeft tot in detail opmaken vind ik kolder - tenzij je het ontwerp wil hergebruiken in situaties waarin dat wél nodig is.

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exphy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 02-07 17:28
als het ontwerp niet al te ingewikkeld is zou je 't toch kunnen maken in photoshop en daarna tracen in illustrator?

"If I drive fast enough at the red light, it'll appear green."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reboot
DarkX schreef op vrijdag 27 maart 2009 @ 17:11:
[...]

Kun je even aangeven wat er eigenlijk op het spandoek komt? Een foto? Een logo? Een tekening? Hier wordt wel vanalles geroepen over dpi's en vectoren, maar het is toch wel belangrijk wat voor soort spandoek het wordt willen we hier een zinnig antwoord op geven :P
Het gaat over een spandoek over proximus everywhere internet, komt dus ook een foto op te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark Blue

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Reboot schreef op zaterdag 28 maart 2009 @ 11:33:
[...]

Het gaat over een spandoek over proximus everywhere internet, komt dus ook een foto op te staan.
Is dat voor de hand liggend dan? ;)
Je mag ook wel een plaatje hier posten, als er geen soort van embargo op zit tot de dag dat je het ophangt.

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0X55AA
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07-05-2023
Heeft Proximus geen mediakit die je kan gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkX

DarkX

Ik?

Nou goed, als er dus een foto op komt te staan dan kun je alle opmerkingen over illustrator hier wel min of meer vergeten :P

Zelf zou ik het in Indesign maken, waarbij je de logo's in illustrator maakt, de afbeeldingen in photoshop bewerkt, en het geheel incl de teksten in indesign in elkaar zet. Daar maak je dan een pdf van.

Over resoluties enzo zou ik navraag doen bij je leverancier, die kan daar wel iets zinnigs over zeggen. Ik denk dat je rond de 100dpi in principe al genoeg hebt voor een spandoek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reboot
0X55AA schreef op zaterdag 28 maart 2009 @ 12:22:
Heeft Proximus geen mediakit die je kan gebruiken?
Hiervan ben ik niet op de hoogte, moest jij iets hebben of weten mag je het altijd doorgeven,
Dark Blue schreef op zaterdag 28 maart 2009 @ 12:18:
[...]

Is dat voor de hand liggend dan? ;)
Je mag ook wel een plaatje hier posten, als er geen soort van embargo op zit tot de dag dat je het ophangt.
Een ,plaatje is nog niet uitgekozen,ook zijn we nog aan het uitzoeken we het spandoek gaat printen. Zowiso heb ik bij enkele leverancier al detail's gevraagd deze zouden in de loop van volgende week binnen moeten komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pim
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 28-09 15:33

pim

Een PAL TV uitzending op een 32" flatscreen heeft een DPI van... 30 DPI..
Als je die kwaliteit wil hebben op een poster ben je met een resolutie van 3000 x 2000 al klaar..
Of pak het dubbele, 6000*4000 en je zit hardstikke safe..

Dpi calculator: http://members.ping.de/~sven/dpi.html

[ Voor 10% gewijzigd door pim op 30-03-2009 03:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teh_twisted
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 30-07 23:56
DarkX schreef op zaterdag 28 maart 2009 @ 12:23:
Zelf zou ik het in Indesign maken, waarbij je de logo's in illustrator maakt, de afbeeldingen in photoshop bewerkt, en het geheel incl de teksten in indesign in elkaar zet. Daar maak je dan een pdf van.
yup, mee eens. Photoshop is voor fotobewerking en Illustrator voor 't tekenen van plaatjes. InDesign is voor 't plaatsen op een document...
Je schiet er niets mee op een enorme psd te maken en die aanteleveren, worden beide partijen niet vrolijk van :p

Sinds je een foto melde en wat tekst... yup gewoon InDesign, foto in 300~600dpi erin en de tekst erop, exporteren als PDF en voila :)

toch wil ik nog even nadruk leggen op: vraag aan de drukker op hoeveel dpi hij 't foto materiaal wilt! Tekst en vectors maken geen drol uit, maar als je eerst alles omzet naar rasters (photoshop) dan moet je werken met enorme bestanden (nergens voor nodig)

Tyan S7025, 1x Xeon E5520, 32GB DDR3-1333 ECC/REG, GTX275 896MB, 2x Samsung SM 2243SN, Logitech Perf MX. Laptop: MBP 10,1/6,2. Cams: Canon EOS600D+Tamron AF18-200, Sony W350. Gadgets: iPad 64GB 3G, iPhone 5 64GB, PS1-3. Auto: W211 E220CDI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkX

DarkX

Ik?

teh_twisted schreef op maandag 30 maart 2009 @ 03:28:
[...]

yup, mee eens. Photoshop is voor fotobewerking en Illustrator voor 't tekenen van plaatjes. InDesign is voor 't plaatsen op een document...
Je schiet er niets mee op een enorme psd te maken en die aanteleveren, worden beide partijen niet vrolijk van :p

Sinds je een foto melde en wat tekst... yup gewoon InDesign, foto in 300~600dpi erin en de tekst erop, exporteren als PDF en voila :)

toch wil ik nog even nadruk leggen op: vraag aan de drukker op hoeveel dpi hij 't foto materiaal wilt! Tekst en vectors maken geen drol uit, maar als je eerst alles omzet naar rasters (photoshop) dan moet je werken met enorme bestanden (nergens voor nodig)
300/600 dpi is voor een spandoek ook al vrij overdreven hoor. 300 dpi is prima voor drukwerk wat je in je handen hebt, maar als je het aan de muur gaat hangen is de helft ook al goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark Blue

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

DarkX schreef op maandag 30 maart 2009 @ 08:28:
[...]

300/600 dpi is voor een spandoek ook al vrij overdreven hoor. 300 dpi is prima voor drukwerk wat je in je handen hebt, maar als je het aan de muur gaat hangen is de helft ook al goed.
Ik hoorde hierboven ook 30 dpi voorbij komen. Daar zou ik sowieso niet voor gaan. Dat ziet er zelfs op je scherm nog griezelig uit :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkX

DarkX

Ik?

Dark Blue schreef op maandag 30 maart 2009 @ 08:49:
[...]

Ik hoorde hierboven ook 30 dpi voorbij komen. Daar zou ik sowieso niet voor gaan. Dat ziet er zelfs op je scherm nog griezelig uit :X
Nou, ik moet zeggen dat je er met fotomateriaal soms nog redelijk goed mee wegkomt, maar het is idd niet aan te raden. Maar rond de 100 dpi voor het fotomateriaal, en de harde lijnen in vector dan moet het er allemaal wel okay uitrollen hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merijn70
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 27-09 17:57
Is al eerder gezegd maar is ook echt het enige juiste advies:
Vraag het de gene die het Spandoek gaat printen. Vaak willen ze bijvoorbeeld dat je het op een bepaald percentage opmaakt, zeg 50% en dan met een specifieke resolutie. Over het algemeen zijn ze niet echt blij met belachelijk grote bestanden daar dit alleen maar onnodige rip-tijd met zich mee brengt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pim

pim

Rond de 100 DPI is scherper dan de tft waar je nu naar staart..
Doch idd beter te scherp dan te wazig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Heb laatst een spandoek van 5 x 1 meter gemaakt met 200DPI. Was een behoorlijke klus, omdat het op een 2.4ghz met 3gb ram veel rekentijd kostte.

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkX

DarkX

Ik?

Eusebius schreef op maandag 30 maart 2009 @ 16:31:
Heb laatst een spandoek van 5 x 1 meter gemaakt met 200DPI. Was een behoorlijke klus, omdat het op een 2.4ghz met 3gb ram veel rekentijd kostte.
Maar doe je dat dan volledig in photoshop? Lijkt me niet erg handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark Blue

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

pim schreef op maandag 30 maart 2009 @ 16:28:
Rond de 100 DPI is scherper dan de tft waar je nu naar staart..
Doch idd beter te scherp dan te wazig.
Ik begrijp jouw opmerking niet helemaal, de vorige ook al niet! :P 30 dpi is gewoon veel te weinig, 100 dpi is inderdaad meer dan wat je beeldscherm produceert want dat is standaard 72 dpi.
De vraag is wat je met je opmerking wil bereiken ;) . De topicstarter moet iets laten drukken, dus resoluties van 72dpi en lager staan sowieso al buiten kijf.
En de beste oplossing is al genoemd; hij moet het gewoon de drukker van het spandoek even vragen, maar daarvoor moet hij, zoals hij zelf aangeeft, wel even de offertes afwachten. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Bedenk wel dat een spandoek van x bij y meter geen hoge resolutie zal hoeven hebben. Ga voor de gein eens met je neus tegen een bushokjesposter aan staan; die zal bij lange na niet de 96 dpi halen.

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkX

DarkX

Ik?

Dark Blue schreef op maandag 30 maart 2009 @ 17:21:
[...]

Ik begrijp jouw opmerking niet helemaal, de vorige ook al niet! :P 30 dpi is gewoon veel te weinig, 100 dpi is inderdaad meer dan wat je beeldscherm produceert want dat is standaard 72 dpi.
De vraag is wat je met je opmerking wil bereiken ;) . De topicstarter moet iets laten drukken, dus resoluties van 72dpi en lager staan sowieso al buiten kijf.
En de beste oplossing is al genoemd; hij moet het gewoon de drukker van het spandoek even vragen, maar daarvoor moet hij, zoals hij zelf aangeeft, wel even de offertes afwachten. :)
Dan nog is het erg afhankelijk van het gebruikte beeld en de techniek van afdrukken hoor. Ik heb pas canvas doeken laten maken van oude foto's, ik denk dat de beelden zo geplaatst zijn dat er een effectieve ppi was van tussen de 40 en de 50 pixels. Toch stoort dat bij dit soort dingen totaal niet. De afdruktechniek zorgt ervoor dat je geen pixels ziet in de afdruk, en hoewel het natuurlijk niet heel scherp is als je er met je neus opstaat is dat bij een doek van meer dan 2,5 meter niet echt boeiend.

Als je echter een afbeelding hebt met veel harde lijnen, die je vervolgens op zeil laat printen, dan kom je zeker niet weg met 50 pixels en ga je eerder richting de 150. Zolang we niet weten wat er op die banner komt en niets weten van de leverancier is het lastig iets te zeggen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pim

pim

Dark Blue schreef op maandag 30 maart 2009 @ 17:21:
[...]

Ik ben ondertussen ook wel benieuwd waar het spandoek voor gebruikt gaat worden..

Maar het lijkt me logisch bij een doek van 3x2, dat je ook wel minimaal 3 meter afstand hebt om het te bekijken. Kun je op 3 meter afstand uberhaupt het verschil zien tussen 72DPI of hoger, lijkt me niet.

[ Voor 9% gewijzigd door pim op 30-03-2009 19:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkX

DarkX

Ik?

pim schreef op maandag 30 maart 2009 @ 19:26:
[...]

Ik ben ondertussen ook wel benieuwd waar het spandoek voor gebruikt gaat worden..

Maar het lijkt me logisch bij een doek van 3x2, dat je ook wel minimaal 3 meter afstand hebt om het te bekijken. Kun je op 3 meter afstand uberhaupt het verschil zien tussen 72DPI of hoger, lijkt me niet.
Bij harde lijnen zie je het wel, die worden fuzzy. Bij foto's enzo zal het wel meevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
DarkX schreef op maandag 30 maart 2009 @ 16:44:
[...]

Maar doe je dat dan volledig in photoshop? Lijkt me niet erg handig.
Jaja ... er zaten nogal wat foto's in :)

Wat een pokkeklus was dat :(

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Met photoshop kom je al een heel eind omdat het ook vectoren ondersteund. Alle shapes en alle letters zijn vectoren, dus na afloop print to adobe pdf aanklikken en je hebt je PDF in vector. let op selecteer wel 'high Quality print" zet je DPI op 75 ofzo, meer dan voldoende voor afbeeldingen van dit formaat en dan blijft alles binnen de perken. 300 heb je enkel nodig voor flyers en ander drukwerk waarmee je met je neus dicht op zit.

edit : heb nog niet zo lang geleden een Spandoek van 7x 1,2 meter in photoshop CS3 gemaakt en dat is perfect gelukt, de DPI stond zelfs vrij hoog. De file voor de drukker was wel 65mb. Met SC4 is het helemaal geen probleem,die kan 500megapixel files aan alsof het niets is. In illustrator was dit niet beter of slechter gegaan want het doek was 80% afbeelding.

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 01-04-2009 12:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkX

DarkX

Ik?

Verwijderd schreef op woensdag 01 april 2009 @ 12:10:
Met photoshop kom je al een heel eind omdat het ook vectoren ondersteund. Alle shapes en alle letters zijn vectoren, dus na afloop print to adobe pdf aanklikken en je hebt je PDF in vector. let op selecteer wel 'high Quality print" zet je DPI op 75 ofzo, meer dan voldoende voor afbeeldingen van dit formaat en dan blijft alles binnen de perken. 300 heb je enkel nodig voor flyers en ander drukwerk waarmee je met je neus dicht op zit.

edit : heb nog niet zo lang geleden een Spandoek van 7x 1,2 meter in photoshop CS3 gemaakt en dat is perfect gelukt, de DPI stond zelfs vrij hoog. De file voor de drukker was wel 65mb. Met SC4 is het helemaal geen probleem,die kan 500megapixel files aan alsof het niets is. In illustrator was dit niet beter of slechter gegaan want het doek was 80% afbeelding.
Sja, het KAN wel in photoshop, maar het werkt meestal een stuk beter in indesign. Qua plaatsing van verschillende onderdelen, werken met grote bestanden en exact formaat voor het eindbestand is indesign gewoon een stuk beter. Okay, als je banner 1 grote afbeelding is dan heeft het niet zoveel zin, hoewel ik moet zeggen dat ik dan nog het photoshop bestand plaats in indesign en van daaruit exporteer. Kun je netjes de afloop instellen e.d.

Ik merk hier vaak dat mensen zich focussen op 1 programma van adobe en daar alles in willen doen, maar toch is het een stuk effectiever als je het hele pakket beheerst en met een een combinatie van programma's werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenzelle
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 04-10 16:46
Of je kan het maken in het gratis programma Inkscape.

Website: http://www.inkscape.org/

Ik heb hierin mijn logo ook ontworpen, en ben nu ook bezig om een spandoek te ontwerpen,

Programma werkt zeer snel, en ook zeer accuraat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pim

pim

Reboot schreef op zaterdag 28 maart 2009 @ 12:28:
Een ,plaatje is nog niet uitgekozen,ook zijn we nog aan het uitzoeken we het spandoek gaat printen. Zowiso heb ik bij enkele leverancier al detail's gevraagd deze zouden in de loop van volgende week binnen moeten komen.
Voor welke DPI is uiteindelijk gekozen, en kun je laten zien wat de kwaliteit is geworden? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Waarom niet een bedrijf dat hierin gespecialiseerd is dit laten maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Savantas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 30-09 16:52
@Jeroenz18: Kan zeker ook prima in Inkscape, maar wil je afloop en dergelijke goed regelen zoals DarkX al aangeeft, dan zou ik foto en vectoren toch combineren in Scribus. En ik weet van horen zeggen dat dat nog wat afstemming met je drukker kan kosten, want die kent meestal alleen Adobe of Quark. Maar het kan zeker ook goed met Inkscape of Scribus!
@Dj-sannieboy: omdat het leuk is om zelf wat van op te steken en het scheelt poen... Anders leer je nooit wat, en heb je een dikke portemonnee nodig :D Overigens doen die dit soms ook op zijn elf en dertigst...

[ Voor 5% gewijzigd door Savantas op 21-05-2009 00:13 ]

Ik denk niet zwart-wit, ik denk diapositief! ( ͡° ͜ʖ ͡°)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenzelle
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 04-10 16:46
Savantas schreef op donderdag 21 mei 2009 @ 00:12:
@Jeroenz18: Kan zeker ook prima in Inkscape, maar wil je afloop en dergelijke goed regelen zoals DarkX al aangeeft, dan zou ik foto en vectoren toch combineren in Scribus. En ik weet van horen zeggen dat dat nog wat afstemming met je drukker kan kosten, want die kent meestal alleen Adobe of Quark. Maar het kan zeker ook goed met Inkscape of Scribus!
Afloop is prima te doen erin, je kan vaste snijlijnen tot op de mm precies erin zetten.

Zelf heb ik 2 weken geleden mijn flyers ontvangen die ik in Inkscape heb gemaakt.

Via de online bestel mogelijkheid van Drukwerkdeal kon ik een certified pdf laten aanmaken (vanaf mijn originele pdf's) en die klopten gewoon kwa snijlijnen en opmaak.

Inkscape werkt ook goed met foto's, nog geen problemen tegengekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reboot
de dpi is 100 geworden, op vraag van de drukkerij, ik heb ook de media tool's van proximus gevonden en iets in elkaar gestoken. Ik zal in de loop van de avond (als ik eraan denk) de affiche even posten, hij moet nog even goedgekeurd worden door proximus :).

EDIT: zal na drukken ook een kiekje maken :)

EDIT: hier is het ontwerp (wel gecomprimeerd)

[ Voor 15% gewijzigd door Reboot op 26-05-2009 15:48 ]

Pagina: 1