Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rienk333
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 26-09-2021
Heb zojuist de Samsung Syncmaster 2443bw binnen gekregen. Helaas zit er een (sub)pixel tussen die niet helemaal werkt, ik heb dat met dpt 2.30 gevonden. Ik heb bij de help knop gekeken maar daar word ik niet wijzer van.

Zwarte achtergrond: donkerkleurig stipje
Rode achtergrond: niets
Blauwe achtergrond: niets
Groene achtergrond: zwart stipje (groter dan bij zwarte achtergrond)
Witte achtergrond: rood stipje (evengroot als bij groene achtergrond)

Ik heb net ook even dit: http://www.jscreenfix.com/basic.php laten draaien, maar las ergens dat daar je scherm kapot door kan gaan.

Weet iemand of het om een hele pixel of alleen een subpixel gaat of misschien iets anders en hoe het misschien verholpen zou kunnen worden?

[ Voor 10% gewijzigd door Rienk333 op 27-03-2009 16:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkEisDS
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15-09 07:59
Ik weet dat er programmatjes zijn die alle kleuren heel snel laten langsflitsen. Dit schijnt te kunnen helpen.
Wat ook schijnt te helpen is ZACHTJES de pixel masseren eventueel icm het flitsprogramma.

Heb je dit ook al geprobeerd? Klik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rienk333
Uiteraard heb ik al wat gegoogled, maar het probleem is dat ik niet weet wat voor een soort defect het precies is aangezien er bij Dead-Pixel-Test geen omschrijving voldoet aan de omschrijving in OP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rienk333
Balen, niks werkt. Hopen dat ze het aannemen als ik het terug wil sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Rienk333 schreef op zaterdag 28 maart 2009 @ 16:48:
Balen, niks werkt. Hopen dat ze het aannemen als ik het terug wil sturen.
Vrijwel altijd is 1 dode pixel geen garantie. Terug sturen heeft dan dus geen nut.

[ Voor 7% gewijzigd door PilatuS op 28-03-2009 16:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• omgwtfbbq
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19:21
Als je hem net binnen hebt gekregen stuur je hem terug onder het mom wet koop op afstand. Binnen 8 dagen mag je zonder geldig opgaaf van reden je scherm terug sturen en je geld terug vragen. MOet wel alles nog netjes in de doos kunnen uiteraard :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
omgwtfbbq schreef op zaterdag 28 maart 2009 @ 16:52:
Als je hem net binnen hebt gekregen stuur je hem terug onder het mom wet koop op afstand. Binnen 8 dagen mag je zonder geldig opgaaf van reden je scherm terug sturen en je geld terug vragen. MOet wel alles nog netjes in de doos kunnen uiteraard :)
Dat kan idd ook.

De vraag is alleen of dat handig is. 1 dode subpixel is niet veel op een scherm dat zo enorm veel pixels heeft. De kans is aanwezig dat als hij een ander scherm koopt die meer dode pixels heeft. En als hij toch dat ene scherm wil hebben kan je denk ik beter gewoon het scherm houden dat hij nu heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09-09 22:01

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Pixelgarantie kost tegenwoordig bij menig webshop maar €10. Daarvoor moet je dan wel zef testen op dode pixels, maar kan je binnen 14 dagen kosteloos een nieuwe krijgen (verzendkosten worden vergoed). Zo weinig geld om dat risico af te dekken is het imho wel waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:19
Met een beetje duwen kan je het idd verhelpen. Maar de kans is net zo groot dat je nog een pixel losduwt...

Tegenwoordig is een kapotte pixel toch niet meer acceptabel? Ik heb onlangs nog een digicam omgeruild met een defecte pixel in het cameraschermpje. (Niet op de CCD zelf dus)

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:00

remco_k

een cassettebandje was genoeg

PilatuS schreef op zaterdag 28 maart 2009 @ 16:55:
[...]

Dat kan idd ook.

De vraag is alleen of dat handig is. 1 dode subpixel is niet veel op een scherm dat zo enorm veel pixels heeft. De kans is aanwezig dat als hij een ander scherm koopt die meer dode pixels heeft. En als hij toch dat ene scherm wil hebben kan je denk ik beter gewoon het scherm houden dat hij nu heeft.
Nou, ik weet niet hij jij je zou voelen dan, maar ik zou me toch knap bekocht voelen als ik met een splinternieuw scherm zit wat zo uit de doos al een dode pixel heeft.

Ik zou de het scherm direct terugsturen, zij het onder de wet koop op afstand of een garantie regeling (mocht die pixel daaronder vallen). Maar terug, dat gaat ie.
Gelukkig is dat mijn mening en moet de TS zelf beslissen wat hij doet. Daar moet hij alleen niet te lang mee wachten anders geld de wet koop op afstand niet meer en kan hij ermee opgescheept blijven zitten.

offtopic:
Paar jaar geleden ging mijn TFT stuk, net tegen het einde van de garantie. Voeding dood.
Ik terugsturen, kreeg een "nieuwe" (lees: andere gerepareerde) terug. Met een aantal dode pixels.
Ik bellen. Viel niet onder garantie werd me verteld. Nou, die pipo aan de lijn heeft het geweten. Uiteindelijk is ook die monitor retour gegaan, en kreeg ik weer een ander. Die ditmaal helemaal niet goed werkte. Ook die ging weer terug en kreeg ik wéér een monitor met een aantal defecte pixels. Ook die terug gestuurd en toen pas een goede monitor, zonder dode pixels. Lang leve HP. :'( :)
Ik heb dus 4x een monitor moeten opsturen en ontvangen...
Hij doet nu nog trouwens.

@ts: stuur 'm terug nu het nog kan zonder geklooi.Probeer met de shop te regelen dat hij om wordt geruild en anders stuur je 'm gewoon terug en bestel je elders een nieuwe.

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leftblank
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16:12
Edmin schreef op zaterdag 28 maart 2009 @ 16:58:
Pixelgarantie kost tegenwoordig bij menig webshop maar €10. Daarvoor moet je dan wel zef testen op dode pixels, maar kan je binnen 14 dagen kosteloos een nieuwe krijgen (verzendkosten worden vergoed). Zo weinig geld om dat risico af te dekken is het imho wel waard.
Wat niet wegneemt dat je 10€ betaalt voor 7 dagen langer kijken tov. het recht wat je als consument sowieso al hebt; koop op afstand. Als het werkelijk zo goedkoop is heeft de zekerheid ook z'n charmes natuurlijk, helaas zijn er ook voldoende webshops die er zomaar 25€ voor rekenen, wat toch aanzienlijk minder zinvol is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osxy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:06

Osxy

Holy crap on a cracker

Mistraller schreef op zaterdag 28 maart 2009 @ 17:08:
Met een beetje duwen kan je het idd verhelpen. Maar de kans is net zo groot dat je nog een pixel losduwt...

Tegenwoordig is een kapotte pixel toch niet meer acceptabel? Ik heb onlangs nog een digicam omgeruild met een defecte pixel in het cameraschermpje. (Niet op de CCD zelf dus)
1 pixel bij iets van 320x240 is toch een heel ander percentage kapotte pixels dan bij een scherm van 1680x1050 (en groter)

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rienk333 schreef op vrijdag 27 maart 2009 @ 16:13:
Heb zojuist de Samsung Syncmaster 2443bw binnen gekregen.
....
misschien verholpen zou kunnen worden?
Heb je al contact opgenomen met Samsung? Bij meerdere reviews lees ik dat zij bij elke defecte pixel je een nieuwe sturen. Daarbij hebben zij een on-site garantie voor monitoren, wat inhoud dat jij je scherm aan de deur inruilt voor een nieuwe :) (Dit is een van de redenen dat ik voor een Samsung ben gegaan, toevallig ook een 2443bw!)

Ik denk trouwens dat het inderdaad een dode groene subpixel is, gezien hij zwart is bij een groene achtergrond (waarbij dus alleen de groene subpixel aan moet staan).

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 28-03-2009 17:22 . Reden: Aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Mistraller schreef op zaterdag 28 maart 2009 @ 17:08:

De kwaliteit van het productieproces is bepalend voor het aantal defecte pixels. Van welke kwaliteit het geleverde scherm is, hoort in de specs van je scherm te staan. De kwaliteitsverschillen zijn uitedrukt in klassen. Een scherm van de hoogste klasse wordt gegarandeerd pixelvrij te zijn. De meeste producenten, ook Samsung, leveren de consumentenschermen tegen de klasse 1 trapje lager, wat (uit mijn hoofd) inhoud dat er per miljoen pixels 1 defecte pixel of 2 defecte subpixels in mogen zitten. Het scherm van TS voldoet dus aan deze norm, wat betekent dat er geen garantie op gegeven kan worden.
Leftblank schreef op zaterdag 28 maart 2009 @ 17:12:
[...]

Wat niet wegneemt dat je 10€ betaalt voor 7 dagen langer kijken tov. het recht wat je als consument sowieso al hebt; koop op afstand. Als het werkelijk zo goedkoop is heeft de zekerheid ook z'n charmes natuurlijk, helaas zijn er ook voldoende webshops die er zomaar 25€ voor rekenen, wat toch aanzienlijk minder zinvol is.
Dat mag dan waar zijn, als consument heb je er niets aan. Je betaalt die €10 immers voor het recht op omruilen, niet het recht op terugzenden. Als je een scherm onder de wet koop op afstand terugstuurt, kost het je twee maal verzendkosten; die krijg je immers niet terug van de shop. Vervolgens zit je ook nog zonder scherm. Nogmaals bestellen bij dezelfde shop is geen optie, want dan krijg je hetzelfde scherm weer terug (daar is althans veel kans op). Aangezien velen van ons bestellen bij de winkel die het goedkoopst is, betekent dit dat je terecht moet bij een duurdere shop.

Zelf heb ik mijn scherm gekocht bij een winkel die inclusief pixelgarantie nog goedkoper was dan de volgende op de lijst. Wat is dan dat ene tientje op een heel scherm? Zeker als je de zekerheid hebt van 2,3 iljoen werkende pixels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rienk333
Verwijderd schreef op zaterdag 28 maart 2009 @ 17:17:
[...]

Heb je al contact opgenomen met Samsung? Bij meerdere reviews lees ik dat zij bij elke defecte pixel je een nieuwe sturen. Daarbij hebben zij een on-site garantie voor monitoren, wat inhoud dat jij je scherm aan de deur inruilt voor een nieuwe :) (Dit is een van de redenen dat ik voor een Samsung ben gegaan, toevallig ook een 2443bw!)

Ik denk trouwens dat het inderdaad een dode groene subpixel is, gezien hij zwart is bij een groene achtergrond (waarbij dus alleen de groene subpixel aan moet staan).
Zal eens contact opnemen met Samsung dan, heb je misschien een link naar die reviews? Ben wel benieuwd hoe dat precies is gegaan.

Bedankt voor alle reacties trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rienk333 schreef op zaterdag 28 maart 2009 @ 20:13:
Zal eens contact opnemen met Samsung dan, heb je misschien een link naar die reviews? Ben wel benieuwd hoe dat precies is gegaan.

Bedankt voor alle reacties trouwens.
Hier bijvoorbeeld vertelt een gebruiker dat Samsung meteen vervangt, er waren er nog meer, maar die kan ik zo even niet vinden. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rienk333
Verwijderd schreef op zaterdag 28 maart 2009 @ 20:40:
[...]

Hier bijvoorbeeld vertelt een gebruiker dat Samsung meteen vervangt, er waren er nog meer, maar die kan ik zo even niet vinden. ;)
Oké, mail is ondertussen verstuurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwobra
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 22:12
Rienk333 schreef op zaterdag 28 maart 2009 @ 23:05:
[...]

Oké, mail is ondertussen verstuurd.
Waar heb je dat mailtje naar verstuurd? Kan weinig vinden op hun site :$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rienk333
Klik

[ Voor 29% gewijzigd door Rienk333 op 29-03-2009 19:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rienk333
Heb zojuist een medewerker van Samsung aan de telefoon gehad, hij vertelde me dat ik het t beste via de dealer kon regelen en dat ik dan de monitor om mocht ruilen. Eerlijk gezegd geloof ik er vrij weinig van dat de dealer ( azerty in dit geval ) mij een nieuwe monitor gaat geven, de medewerker zei ook dat ik de garantie wel via Samsung kán regelen maar dat dat langer gaat duren. Wat is nou het slimste? Gewoon een mailtje naar Azerty dat ik een nieuwe monitor wil wegens defecte pixel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dzjudz
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 28-10-2024
Gewoon een mailtje naar Azerty sturen met de mail van Samsung (edit: sorry, zie dat je hem aan de telefoon hebt gehad. Toch gewoon dat erbij melden in je mail naar Azerty). Azerty mag je nooit doorsturen naar Samsung. In het vervolg zou ik altijd een monitor uit een brick 'n mortar winkel halen dichtbij, dan heb je dit soort gelazer niet. Je kunt in de meeste winkels ook onderhandelen over de prijs dus die zal niet veel hoger liggen dan op internet. Dan kun je gelijk in de winkel kijken of er een defecte pixel op zit of afspreken dat je hem gelijk om kan ruilen als je hem thuis voor het eerst bekijkt en een dode pixel vindt.

[ Voor 74% gewijzigd door Dzjudz op 30-03-2009 21:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rienk333
Heb mail gestuurd, reactie was:
Een defecte pixel wordt nooit omgeruild door de fabrikant, wij doen dit dus ook niet.

Het is namelijk bepaald door iso norm 13406-2 dat het niet als een defect gevonden wordt.

Wij kunnen het product dus niet voor u omruilen.
Morgen Samsung nog maar eens bellen, en als daar uiteindelijk ook niets uitkomt kijken of ze het aannemen als ik het terugstuur onder de wet van aankoop op afstand oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

nonsens. De meeste fysieke winkels hebben een grotere overhead dan webshops en kunnen dus niet tegen dezelfde lage prijs leveren. Daarbij geldt dat ook zij niet verplicht zijn een artikel terug te nemen als er een defecte pixel in zit; het scherm voldoet immers aan de gestelde eisen! En je hoeft niet te verwachten dat een winkel je naast korting op de aanschafprijs ook nog eens extra pixelgarantie zal leveren. Er is niets mis met bestellen online, mits je je houdt aan de bedenkingen die ik eerder al schetste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:57

DukeBox

loves wheat smoothies

Verwijderd schreef op zaterdag 28 maart 2009 @ 17:17:
Bij meerdere reviews lees ik dat zij bij elke defecte pixel je een nieuwe sturen.
Kun je die er dan los weer opplakken ? ;)

[ Voor 7% gewijzigd door DukeBox op 30-03-2009 21:17 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• console
  • Laatst online: 22:28
Blijft het raar vinden met die pixel gedoe. Je koopt een nieuw product voor een bepaald bedrag, en dan mag je er toch gewoon vanuit gaan dat je een volledig werkend product krijgt? Want nu heb je een product waar naar mijn inzicht iets mis mee is, en gewoon een vervangent exemplaar voor moet krijgen.

Als ze het niet willen ruilen, gewoon gebruikmaken van de afkoelingsperoide, zullen ze niet zo leuk vinden maar who care's. En bestel dan de scherm bij een andere webshop :-)

[ Voor 3% gewijzigd door console op 30-03-2009 21:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rienk333 schreef op maandag 30 maart 2009 @ 21:13:
Heb mail gestuurd, reactie was:
[...]

Morgen Samsung nog maar eens bellen, en als daar uiteindelijk ook niets uitkomt kijken of ze het aannemen als ik het terugstuur onder de wet van aankoop op afstand oid.
Ze zullen het wel moeten aannnemen, dat zijn ze verplicht ;). Als jij gewoon netjes het product in hele staat terugbrengt (je mag hem gebruikt hebben, zichtrecht) dan moeten ze deze gewoon aannemen :). Een reden hoef je niet te geven, dan bestel je gewoon bij dezelfde webshop een ander scherm of gewoon bij een andere webshop :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

console schreef op maandag 30 maart 2009 @ 21:26:
Blijft het raar vinden met die pixel gedoe. Je koopt een nieuw product voor een bepaald bedrag, en dan mag je er toch gewoon vanuit gaan dat je een volledig werkend product krijgt? Want nu heb je een product waar naar mijn inzicht iets mis mee is, en gewoon een vervangent exemplaar voor moet krijgen.

Als ze het niet willen ruilen, gewoon gebruikmaken van de afkoelingsperoide, zullen ze niet zo leuk vinden maar who care's. En bestel dan de scherm bij een andere webshop :-)
Lees mijn eerdere posts eens door. Bij bijna ieder scherm dat je nu koopt zit het risico dat er 2 pixels per miljoen defect zijn. Dat is conform de specificaties.

* Edmin zou willen dat mensen de moeite namen iets meer te lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dzjudz
Edmin schreef op maandag 30 maart 2009 @ 21:14:
nonsens. De meeste fysieke winkels hebben een grotere overhead dan webshops en kunnen dus niet tegen dezelfde lage prijs leveren. Daarbij geldt dat ook zij niet verplicht zijn een artikel terug te nemen als er een defecte pixel in zit; het scherm voldoet immers aan de gestelde eisen! En je hoeft niet te verwachten dat een winkel je naast korting op de aanschafprijs ook nog eens extra pixelgarantie zal leveren. Er is niets mis met bestellen online, mits je je houdt aan de bedenkingen die ik eerder al schetste.
Ik neem aan dat deze reactie aan mij gericht is. Helemaal geen nonsens. Je kunt toch in de winkel kijken of er een defecte pixel op zit, en zo ja, een ander scherm waar geen defecte pixel op zit meenemen. En in het geval dat je hem niet kan bekijken in de winkel kun je toch afspreken dat je het scherm bij een defecte pixel gelijk om kan ruilen (oftewel geen enkele dode pixel -> strenger dan de ISO norm)? Zulke afspraken zijn gewoon bindend en winkels die deze afspraken maken zullen hem natuurlijk ook naleven. Als je toevallig in een winkel bent waar je het scherm niet kan zien en die niet zo'n pixel-afspraak wil maken, dan ga je toch gewoon naar een andere winkel? En over de prijs: de meeste winkels willen echt wel onderhandelen over de prijs van een monitor. Het zal vast nog wel wat schelen met de webshop-prijs, maar niet veel (ik heb mijn nieuwste beeldscherm voor dezelfde prijs als de goedkoopste webshop gehaald bij een lokale winkel. Bij de webshop komen er nog verzendkosten bij ook. En ik had dus een enkele defecte pixel op mijn scherm, maar kon hem gelukkig dezelfde dag gewoon simpel om komen ruilen voor een scherm zonder defecte pixels. Service en lokatie veel beter dan webshops. En voor de prijs hoef je het niet te laten.). Een beetje proactief consumeren (onderhandelen e.d.) werkt wonderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• friggler
  • Laatst online: 22:03
Absoluut waar. Ik werk zelf in een pc zaak en onderhandelen over de prijs heeft vrijwel altijd zin. Je moet er alleen wel vanuit gaan dat pc zaken hier ook rekening mee houden en op een aantal producten al een extra bedrag zetten vanwege de korting die de klant vaak wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Laatst online: 09-11-2021
Het is heel simpel. Specificaties of niet, het product is defect want er zit een dode pixel op. Een pixel die niet werkt dus. Als koper dien je de verkoper in de gelegenheid te stellen om het product te repareren zodat jij het zonder dode pixels terug krijgt.

Een winkel kan zich echt niet verbergen achter een "dode pixel policy." De wet staat hier boven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Helaas vallen dooie pixels niet onder een defect, dit is al vaak genoeg gezegd nu.

Het is een eigenschap van de techniek dat er een kans is dat 1 op de zoveel miljoen pixels niet werken. Dan kun je wel lekker een plaat voor je kop hebben en roepen dat het toch kapot is, maar dat is toch echt niet het geval.

Als fabrikanten zouden moeten garanderen dat er 0 dooie subpixels in zitten dan werden LCD schermen nu pas een beetje betaalbaar, maar nog steeds vele malen duurder dan dat ze nu zijn. De afgelopen 10 jaar zouden LCD schermen dan vrijwel onbetaalbaar zijn geweest doordat fabrikanten enorme ladingen met 'defecte' panels zouden hebben moeten weggooien.

Een enkele dooie subpixel is dus balen, maar helaas een reele kans bij het aanschaffen van zo'n ding. Als je er zeker van wilt zijn dat je een scherm hebt met alle pixels intact dan bieden vrijwel alle webshops een pixel garantie aan. Die voor een minimale meerprijs kan worden bijgekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dzjudz
Trommelrem schreef op dinsdag 31 maart 2009 @ 00:39:
Het is heel simpel. Specificaties of niet, het product is defect want er zit een dode pixel op. Een pixel die niet werkt dus. Als koper dien je de verkoper in de gelegenheid te stellen om het product te repareren zodat jij het zonder dode pixels terug krijgt.

Een winkel kan zich echt niet verbergen achter een "dode pixel policy." De wet staat hier boven.
Het is alleen jammer dat het product niet gegarandeerd zonder dode pixels komt. Dat is nu juist het hele probleem: de producten worden gefrabiceerd volgens de ISO 13406-2 norm, die het maximaal aantal (deel-)pixels per miljoen pixels bepaalt. Als het dus daaran voldoet, bijvoorbeeld als er maar een enkele dode pixel is, is het product niet defect. Je wist (kon weten) dat het product volgens deze ISO norm wordt gemaakt.

Je moet dus hiertegen of zoals TRRoads zegt een dode pixel garantie kopen of zoals ik eerder zei een extra afspraak maken met de verkoper.

[ Voor 7% gewijzigd door Dzjudz op 31-03-2009 00:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
De wet is duidelijk. Functioneert het product niet goed dan dient de verkoper er zorg voor te dragen dat het product wordt gerepareerd. De ISO 13406-2 norm heeft het duidelijk over een "fault" pixel. Een pixel die niet goed functioneert dus.

Hoe dat product gefabriceerd wordt, daar heb je als consument niets mee te maken. Je koopt een product en je mag daarvan verwachten dat het zonder defecten wordt geleverd.

[ Voor 35% gewijzigd door Trommelrem op 31-03-2009 09:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Heb je de stukken wel gelezen?
Wikipedia: ISO 13406-2

De norm stelt duidelijk dat er per klasse een aantal toegestane defecte pixels per miljoen zijn. 'De wet' waar jij zo graag mee dweept stelt dat een fabrikant verplicht is te melden waar de consument mee te maken heeft. De consument is verplicht uit te zoeken (onderzoeksplicht) wat de norm inhoud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhindrik
  • Laatst online: 16-09 08:48
Als je het via een webshop heb gekocht mag je zonder opgaaf van redenen het product retourneren binnen zeven dagen. Als het goed is krijg je dan je geld terug en kan je gewoon een nieuwe kopen.

Zit je al boven de zeven dagen dan moet je de webshop eigenaar lief aankijken anders heb je niks meer.

Alle vragen hebben een antwoord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
Edmin schreef op dinsdag 31 maart 2009 @ 10:08:
Heb je de stukken wel gelezen?
Wikipedia: ISO 13406-2

De norm stelt duidelijk dat er per klasse een aantal toegestane defecte pixels per miljoen zijn. 'De wet' waar jij zo graag mee dweept stelt dat een fabrikant verplicht is te melden waar de consument mee te maken heeft. De consument is verplicht uit te zoeken (onderzoeksplicht) wat de norm inhoud.
Nee. Ik heb niet het stuk van Wikipedia gelezen. Ik heb wel andere documenten m.b.t. ISO 13406-2 gelezen.

Als je een monitor koopt dan mag je verwachten dat hij het doet. Een "fault" pixel is een pixel die het niet doet. Een defect dus. Een richtlijn kan hier niets aan veranderen. Het product is defect en dus moet het worden gerepareerd.

Kijk, als het nou een stip was op de achterkant van de behuizing dan is het een ander verhaal. Maar door de defecte pixel is de functionaliteit van de monitor niet wat het zou moeten zijn. Een slijtageplek in de cilinderwand van een nieuw afgeleverde auto is ook geen probleem. Het verandert de auto immers niet, het moet zelfs nog inslijten. Maar een grote kras in de lak van een nieuw afgeleverde auto is natuurlijk wel een probleem. Dat hoef je als koper niet te accepteren en je kunt dus reparatie eisen. Zo is het ook bij een monitor. Een kras aan de binnenkant van de behuizing is opzich geen probleem. Een defecte pixel is wel degelijk een probleem omdat het de werking van de monitor zodanig verandert dat het niet meer het product is wat je er van kon verwachten toen je het kocht.
De consument is verplicht uit te zoeken (onderzoeksplicht) wat de norm inhoud.
Neehoor, de consument is niets verplicht. Het is van de consument wel zo handig om het product werkend te zien alvorens het af te nemen. Doet hij dat niet, dan wordt het voor de consument moeilijker om het product om te ruilen bij een defect (onderzoeksplicht). Maar dat neemt niet weg dat de consument het product niet ter reparatie kan aanbieden.

Krijgt de consument een showroommodel voorgeschoteld om te bekijken, dan mag de consument sowieso al verwachten dat er op zijn monitor net zo veel of minder dode pixels aanwezig zijn dan op het showroommodel.

[ Voor 15% gewijzigd door Trommelrem op 31-03-2009 13:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dzjudz
*Zucht*. Ja jij kunt je argument zo vaak herhalen als je wilt, maar het feit is dat het wettelijk zo is geregeld als wij dat hebben uitgelegd. Jouw auto-voorbeeld slaat de plank ook mis. Het zou anders zijn als in jouw auto-voorbeeld de verkoper de auto volgens een (denkbeeldige) norm fabriceert die tot 2 krassen per auto toelaat. Dan zou je ook met die auto genoegen moeten nemen. Nou is dat niet het geval met krassen op autolak, maar wel met dode (sub-)pixels op TFT-schermen. Neem dat nou gewoon aan. Kijk, persoonlijk ben ik het met je eens dat elke dode pixel er een te veel is. Maar zo is het nou eenmaal niet geregeld. Waarom denk je dat je extra moet betalen voor pixel-garanties? Omdat het geregeld is dat enkele dode pixels toegestaan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Trommelrem schreef op dinsdag 31 maart 2009 @ 13:22:
[...]

Nee. Ik heb niet het stuk van Wikipedia gelezen. Ik heb wel andere documenten m.b.t. ISO 13406-2 gelezen.

Als je een monitor koopt dan mag je verwachten dat hij het doet. Een "fault" pixel is een pixel die het niet doet. Een defect dus. Een richtlijn kan hier niets aan veranderen. Het product is defect en dus moet het worden gerepareerd.
Het product is niet defect. Immers, het beeldscherm doet het toch gewoon?
Kijk, als het nou een stip was op de achterkant van de behuizing dan is het een ander verhaal. Maar door de defecte pixel is de functionaliteit van de monitor niet wat het zou moeten zijn. Een slijtageplek in de cilinderwand van een nieuw afgeleverde auto is ook geen probleem. Het verandert de auto immers niet, het moet zelfs nog inslijten. Maar een grote kras in de lak van een nieuw afgeleverde auto is natuurlijk wel een probleem. Dat hoef je als koper niet te accepteren en je kunt dus reparatie eisen.
Vergelijkingen gaan altijd mank. Zo ook hier, beter om er niet aa nte beginnen.
Zo is het ook bij een monitor. Een kras aan de binnenkant van de behuizing is opzich geen probleem. Een defecte pixel is wel degelijk een probleem omdat het de werking van de monitor zodanig verandert dat het niet meer het product is wat je er van kon verwachten toen je het kocht.
Ik heb het maar even bold gemaakt.
Je hebt namelijk precies gekregen wat je ervan kon verwachten! De klasse waar je scherm binnen valt is namelijk vermeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
Waar in de wet staat dan dat een dode pixel mag?

Het is heel simpel. De norm is een richtlijn. De norm zou alleen gelden als de winkel de norm vermeldt en duidelijk uitlegt. Dat gebeurt niet dus dan is de norm helemaal niet geldig. Dan geldt wel de wet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Laatst online: 22:05

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Trommelrem schreef op dinsdag 31 maart 2009 @ 13:22:
[...]

Wie zegt dat een "fault" pixel een defect is? Wie zegt dat dat gerepareerd moet worden?

Per LCD productklasse is er gespecificeerd bij welk aantal defecte pixels een product gezien kan worden als defect en zoals jij dan aangeeft gerepareerd moet worden. Als 1 pixel niet gezien wordt als een defect product dan hoeft er helemaal niks gerepareerd te worden. Je kan het niet vergelijken met een auto dus die vergelijking ga ik niet op in.

Voor de duidelijkheid: ook ik vind 1 dode pixel storend. Ook ik accepteer dit niet als consument. Maar ik weet wel dat dit zo gespecificeerd is dus ik ga naar een winkel waar ik zonder problemen mag ruilen OF ik koop de pixelgarantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Laatst online: 22:05

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Trommelrem schreef op dinsdag 31 maart 2009 @ 13:39:
Die kan ik ook voor je omdraaien: waar staat dat het niet mag? Er zal vast wel wat staan over een defect product, en daar draait heel de discussie nu juist om: is 1 (of meerdere) dode pixel een defect product. Wat het aantal pixels is voor dat omslagpunt ligt aan de ISO standaard zoals eerder beschreven in dit topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Over de onderzoeksplicht:
Wat zijn mijn plichten?
Als u iets koopt, hebt u niet alleen rechten. U hebt ook plichten. U hebt bijvoorbeeld een onderzoeksplicht.
Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 00:15
Trommelrem schreef op dinsdag 31 maart 2009 @ 13:39:

Het is heel simpel. De norm is een richtlijn. De norm zou alleen gelden als de winkel de norm vermeldt en duidelijk uitlegt. Dat gebeurt niet dus dan is de norm helemaal niet geldig. Dan geldt wel de wet.
Dat is inderdaad een opvatting die ook door sommige consumentenorganisaties wordt verdedigd. Daartegenover staat het argument dat een defecte pixel het product niet defect maakt. Een aantal fabrikanten doet niet moeilijk over omruilen, maar een groter aantal wel. Het is voor ieder persoonlijk de vraag of een defecte pixel een eventuele rechtsgang met onzeker uitkomst de moeite waard is. Persoonlijk lijkt het me onrealistisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
We Are Borg schreef op dinsdag 31 maart 2009 @ 13:42:
[...]
Die kan ik ook voor je omdraaien: waar staat dat het niet mag? Er zal vast wel wat staan over een defect product, en daar draait heel de discussie nu juist om: is 1 (of meerdere) dode pixel een defect product. Wat het aantal pixels is voor dat omslagpunt ligt aan de ISO standaard zoals eerder beschreven in dit topic
Die ISO richtlijn geldt niet want die wordt nooit vermeld. Als je een horloge koopt waarvan de secondewijzer het niet doet, dan kan de verkoper niet zeggen "de urenwijzer en minutenwijzer werken wel, ik laat het niet repareren. Je kunt er immers de tijd op aflezen."

Bovendien is onderzoeksplicht al gedaan als de klant vraagt "is het product goed genoeg voor mijn dagelijkse bezigheden bestaande uit ..." Als de verkoper dan niets rept over de ISO normen, dan heeft de verkoper geen poot om op te staan als de koper terugkomt omdat de dode pixel stoort tegenover de witte achtergrond van Word.

[ Voor 20% gewijzigd door Trommelrem op 31-03-2009 15:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dzjudz
Trommelrem schreef op dinsdag 31 maart 2009 @ 14:10:
Die ISO richtlijn geldt niet want die wordt nooit vermeld.
Staat in mijn Acer garantievoorwaarden gemeld. Het is echt niet zo dat de verkoper de hele garantievoorwaarden en algemene voorwaarden en alle wetboeken met jou door hoeft te nemen. Er bestaat zoiets als de juridische fictie dat van iedereen wordt verwacht van de wet op de hoogte te zijn, ook al heb je nog nooit een burgerlijk wetboek of iets dergelijks geopend. In de wet staat dat je van algemene voorwaarden op de hoogte dient te zijn indien deze redelijk worden aangeboden. De verkoper hoeft deze echt niet persoonlijk met je door te nemen. En stop nou met die vergelijkingen, die gaan NIET op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
Die vlieger gaat natuurlijk niet op. Garantievoorwaarden of niet, de verkoper is verplicht de koper zo veel mogelijk informatie te geven. Daar hoort bij dat de verkoper dus aan een koper dient te melden wat de ISO norm inhoudt. Een uitleg van de ISO norm bij het prijskaartje zou voldoende zijn.

De koper heeft inderdaad onderzoeksplicht, maar als hij vraagt "hoe lang gaat het product normaliter mee en is het product goed voor mijn werkzaamheden" dan is dat al voldoende. Redelijkerwijs kun je van de koper niet verwachten dat hij uberhaupt de ISO norm kan vinden.

Bovendien heb ik al tientallen malen een scherm met dode pixels omgeruild, ongeacht een dode pixel garantie of niet. De consument staat (in veel gevallen) gewoon in z'n recht.
Pagina: 1