Eduroam netwerk thuis

Pagina: 1
Acties:

• otjensa
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 30-01 11:24
Ik woon met twee huisgenoten dichtbij een onderwijsinstelling met het draadloos eduroam netwerk. Als student heb ik toegang tot dit netwerk met behulp van securew2. Het signaal is alleen net iets te zwak. Soms kan ik verbinding maken maar heel vaak ook niet.

Wat ik graag zou willen is dat ik met behulp van wat extra hardware het signaal oppik op een oude laptop die ik verder niet meer gebruik en deze laptop laat werken als router zodat ik en m'n huisgenoten via deze laptop draadloos internet ontvangen.

Is een dergelijke opzet mogelijk en is dit makkelijk in te stellen, of zijn er handigere oplossingen?
En wat voor hardware zou ik hier voor nodig hebben?

alvast bedankt!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 07-03 14:57

MsG

Forumzwerver

Misschien beter om een echte draadloze router neer te zetten met een goede antenne, want zover ik weet heeft een laptop die niet extern zitten.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• LuckY
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Wat denk je van een WiFi kaart met een grote antenne ? 5,7 of 9 DBi?
MsG schreef op vrijdag 27 maart 2009 @ 14:08:
Misschien beter om een echte draadloze router neer te zetten met een goede antenne, want zover ik weet heeft een laptop die niet extern zitten.
Kan wel via PCMCIA / USB kaarrtjes met externe en zelfs buitenshuis antennes maar je router kan zich waarschijnlijk niet authenticeren met w2

[ Voor 77% gewijzigd door LuckY op 27-03-2009 14:10 ]

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07-03 12:17

job

MsG schreef op vrijdag 27 maart 2009 @ 14:08:
Je moet dan wel een router regelen die overweg kan met EAP. De authenticatie wordt namelijk door eap verzorgt. Je zou kunnen zoeken of dd-wrt (een firmware die je op de wrt54GL kunt zetten) overweg kan met eap.
Het punt is dat je met een router als client verbinding moet maken met het netwerk. De authenticatie met de server van de onderwijsinstelling dient dus te gebeuren op de router.

edit:
Ik heb even lopen zoeken, het zou met dd-wrt moeten kunnen.. maar het is makkelijker met openwrt.
Nadeel is alleen dat je zelf handig moet zijn linux.. en je moet tijd willen hebben om een uur te willen prutsen.

[ Voor 67% gewijzigd door job op 27-03-2009 14:22 ]

• otjensa
job schreef op vrijdag 27 maart 2009 @ 14:14:
[...]

Je moet dan wel een router regelen die overweg kan met EAP. De authenticatie wordt namelijk door eap verzorgt. Je zou kunnen zoeken of dd-wrt (een firmware die je op de wrt54GL kunt zetten) overweg kan met eap.
Het punt is dat je met een router als client verbinding moet maken met het netwerk. De authenticatie met de server van de onderwijsinstelling dient dus te gebeuren op de router.

edit:
Ik heb even lopen zoeken, het zou met dd-wrt moeten kunnen.. maar het is makkelijker met openwrt.
Nadeel is alleen dat je zelf handig moet zijn linux.. en je moet tijd willen hebben om een uur te willen prutsen.
Ik had inderdaad ook al even lopen zoeken op dd-wrt en openwrt, maar dat gaat een beetje boven mn pet. Handig met linux ben ik ook al niet... maar bedankt voor je reactie!

• otjensa
Maar om dit (voor mij) moeilijke router verhaal te omzeilen dacht ik dus dat het makkelijker zou zijn om mijn oude laptop als router te gebruiken omdat daar de authenticatie gewoon goed zit...
zou dit kunnen?

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 07-03 02:30

M2M

medicijnman

otjensa schreef op vrijdag 27 maart 2009 @ 14:33:
Maar om dit (voor mij) moeilijke router verhaal te omzeilen dacht ik dus dat het makkelijker zou zijn om mijn oude laptop als router te gebruiken omdat daar de authenticatie gewoon goed zit...
zou dit kunnen?
bouw een cantenna voor een euri of 10 (google!) en maak die zo goed mogelijk vast aan de wireless ontvanger. Richt het ding op een accesspoint van het draadloos netwerk en je bereik zal stukken beter zijn.

-_-

Pagina: 1