Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

[XP] Bootproblemen - Pc komt niet voorbij opstartscherm

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,
Sinds enige dagen start mijn pc niet meer op en blijft die vasthangen in het opstartscherm (Windows logo + balkje). Ik heb de pc destijds 's avonds afgesloten en de volgende dag kon ik hem niet meer opstarten. Wanneer ik probeer op te starten in veilige modus krijg ik een blauw scherm.

Allereerst heb ik met de zoekfunctie gezocht naar soortgelijke problemen en heb ik een FAQ en HOWTO doorgelezen. Hiermee werd mijn probleem echter niet opgelost.
FAQ: Windows geeft fouten bij booten of boot helemaal niet meer, wat kan ik doen?
HOWTO: Windows XP en 2000 BSOD Guide

Blauw scherm in veilige modus
Wanneer ik vervolgens probeer op te starten in veilige modus krijg ik een blauw scherm met de melding:
kernel_data_inpage_error

*** STOP: 0x0000007A (0xE16287A0, 0xC0000185, 0xBF8CEFD7, 0x159BD860)
*** win32k.sys - Address...
Ik ben met deze melding vervolgens aan de slag gegaan en zo kwam ik op deze website terecht. Een uitleg van mijn foutmelding:
The Stop 0x7A message indicates that a page of kernel data was not found in the paging (virtual memory) file and could not be read into memory. This might be due to incompatible disk or controller drivers, firmware, or hardware.

Frequently, the cause of this error can be determined from the second parameter, the I/O status code. Some common status codes are:
...
0xC0000185, or STATUS_IO_DEVICE_ERROR, indicates improper termination, defective storage controller hardware, or defective disk cabling, or two devices attempting to use the same resources.
...
Stop 0x7A can be caused by bad sectors in the virtual memory paging file, disk controller error, virus infection, or memory hardware problems. In extremely rare cases, depleted nonpaged pool resources can cause this error. If the first and third parameters are zero, the stack signature in the kernel stack is missing, an error typically caused by defective hardware. If the I/O status is 0xC0000185 and the paging file is on a SCSI disk, check for cabling and termination issues.

...
Met deze foutmelding kon ik echter niet veel aangezien ik totaal niet zou weten hoe ik dat kan checken aangezien ik Windows niet in kom. Ik denk echter wel dat hier de kern van het probleem zit, maar misschien heeft iemand hier ideeen over.

Windows Recovery Console
Daarna heb ik nog de Windows Recovery Console geprobeerd. Ik heb de volgende commando's gebruikt:
- chkdsk /f Deze scan loopt vast op 52%. Tien uur lang aan laten staan
- chkdsk /f /r Deze scan loopt vast op 52%
- chkdsk /p Deze scan geeft aan fouten gevonden te hebben
- fixboot c: Fixboot is succesvol, maar leidt vervolgens niet tot enige vooruitgang

Nog wat tips op het internet..
Ook heb ik nog proberen op te starten met mijn internetmodem en tweede harde schijf afgekoppeld, maar ook dat leverde niks op. Als laatste heb ik nog met mijn twee staafjes RAM elke combinatie uitgeprobeerd.

Mijn systeem
Processor: AMD Athlon 64, 2000mhz 3200+
Moederbord: Asus K8V Deluxe
Chipset: VIA VT8363 Apollo K8T800, AMD Hammer
Geheugen: 2x512MB DDR SDRAM
Harde schijf: Maxtor 6 Y160M0 - Serial ATA/150
Maxtor 7 V250F0 - SATA2???
Besturingssysteem: Microsoft XP Pro SP3

Kan iemand mij helpen bij het oplossen van mijn probleem? Wanneer er meer informatie nodig is, dan hoor ik het graag.

Alvast bedankt,

fobz

• Reboot
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 29-07 22:18
- chkdsk /f Deze scan loopt vast op 52%. Tien uur lang aan laten staan
- chkdsk /f /r Deze scan loopt vast op 52%
Kan je toevallig eens een andere sate/ide kabel gebruiken voor je hdd?

Download anders even hirens http://www.9down.com/Hiren-s-BootCD-9-5-23765/ en test je harddrive eens op fouten.

Ook kan het nooit geen kwaad om het geheugen even te testen :)

Verwijderd

Topicstarter
Allereerst bedankt voor je moeite en tijd :)
Kan je toevallig eens een andere sate/ide kabel gebruiken voor je hdd?
Ik heb het met een andere kabel geprobeerd, maar helaas geen succes.
Download anders even hirens http://www.9down.com/Hiren-s-BootCD-9-5-23765/ en test je harddrive eens op fouten.

Ook kan het nooit geen kwaad om het geheugen even te testen :)
Ik heb de CD gedownload en deze ook geboot. Kun je mij zeggen met welke programma's ik moet scannen of van welke scans je de resultaten wil zien?

• LiquidT_NL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-05-2021
Memtest kan je even draaien, dus memtest86+

En bij de hard drive diagnostics gewoon de tool van de fabrikant van je harddisks draaien. Kom op zeg, dit is tweakers :S

Maar als ik het zo hoor is je harde schijf of de controller gewoon kapot, maar om het even uit te testen gewoon die tests draaien.

Explorers in the further regions of experience...demons to some, angels to others.

• Reboot
Ik heb de CD gedownload en deze ook geboot. Kun je mij zeggen met welke programma's ik moet scannen of van welke scans je de resultaten wil zien?
vindt je onder hard disk tools, seagate seatools (ofzoiets) die werkt goed voor alle hdd's,

geheugen vie testing tools, memory testing tools, memtest86+

Good luck ^^

Verwijderd

Topicstarter
Resultaten Memtest
Geen fouten gevonden.

Resultaten Seagate SeaTools
1) 90-Second Test Result: passed
2) SMART Status Check Result: passed
3) Full Diagnostic Scan Result: passed
4) Full Structure Test Result:
Partition 1 (NTFS (32.4GB)) Result: Failed with critical errors

The following errors were found while scanning the volume:
- One or more errors were found in the index
- One or more errors were found in metadata file records
- Other errors were found

NOTE: Any report of possible errors in the file system tests are for informational purposes only. We suggest you should consider testing with the official file system diagnostic utilities for your operation system. Seagate is not able to assist with troubleshooting or reviewing file system test results.

Partition 2 (NTFS (132.4GB)) Result: Failed with critical errors

The following errors were found while scanning the volume:
- One or more errors were found in the index
- One or more errors were found in metadata file records

NOTE: Any report of possible errors in the file system tests are for informational purposes only. We suggest you should consider testing with the official file system diagnostic utilities for your operation system. Seagate is not able to assist with troubleshooting or reviewing file system test results.
Ik startte eerst de DOS-versie van Seagate SeaTools en toen ik de scan wilde starten kreeg ik een melding: Drive has been overtemp. Current temp: 253

Toen heb ik daarna met het programma Hard Disk Sentinel gekeken en die gaf een temperatuur van 43 graden aan.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 27-03-2009 19:06 . Reden: typo ]

• Reboot
Welk merk van hd heb je?

Verwijderd

Topicstarter
Maxtor 6 Y160M0 - Serial ATA/150

..en een Maxtor 7 V250F0 - SATA2, maar die is afgekoppeld op het moment.

[ Voor 54% gewijzigd door Verwijderd op 28-03-2009 11:40 ]

• Reboot
Verwijderd schreef op zaterdag 28 maart 2009 @ 11:39:
Maxtor 6 Y160M0 - Serial ATA/150

..en een Maxtor 7 V250F0 - SATA2, maar die is afgekoppeld op het moment.
Oke dan gaan we even testen met
code:
1
Maxtor PowerMax 4.23
onder hard disk tools

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb dit programma gister ook eens opgestart maar veel verder dan de volgende melding kom ik niet:

code:
1
2
3
Scanning for Drives (Up to 1 minute)
...
Detecting Devices. Please Wait

Ook nu lijkt het erop dat die hier blijft hangen.

edit: Ja, staat nu zo'n minuut of tien aan, maar geen vooruitgang.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 28-03-2009 12:11 ]

• Reboot
Dan vrees ik ervoor dat je hard drive defect is.

Verwijderd

Topicstarter
Kan ik dat nog op een andere manier testen?

Zou het trouwens niet kunnen zijn dat er een hittesensor kapot is? Dat hij denkt dat mijn HD zo warm is en daarom niet opstart aangezien de pc mij wil 'beschermen'?

• Reboot
Verwijderd schreef op zaterdag 28 maart 2009 @ 12:38:

Zou het trouwens niet kunnen zijn dat er een hittesensor kapot is? Dat hij denkt dat mijn HD zo warm is en daarom niet opstart aangezien de pc mij wil 'beschermen'?
HDD regenerator kan je nog wel even gebruiken, maar alvorens dat te doen zou ik je schijf eens aanhangen op een andere computer om eventueel data af te halen,

hittesensor kan altijd defect zijn, maar voor zover ik weet heeft dat geen invloed op de computer zelf.

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17-11 00:47

Wiethoofd

Broadcast TOM

Verwijderd schreef op zaterdag 28 maart 2009 @ 12:38:
Ja, de harde schijf uit je computer halen en in een andere computer testen.
Dan zou hij hem bij de S.M.A.R.T.-check van je BIOS er al uit gooien, schakel die functie eens in als die nog niet ingeschakeld is en kijk wat die voor melding geeft.

Volg me op Twitter/X & Bluesky

Verwijderd

Topicstarter
Het is alweer eventjes geleden, maar ik heb niet eerder kunnen reageren.
Wiethoofd schreef op zaterdag 28 maart 2009 @ 12:41:
Dan zou hij hem bij de S.M.A.R.T.-check van je BIOS er al uit gooien, schakel die functie eens in als die nog niet ingeschakeld is en kijk wat die voor melding geeft.
Deze functie heb ik niet kunnen vinden in mijn BIOS.

Ik heb mijn harde schijf in een andere computer geplaatst maar ook hier startte de pc niet op. Hij bleef in het opstartscherm hangen en in veilige modus kan ik hem eveneens niet opstarten.

Daarna heb ik de schijf in een werkende pc bijgeplaatst en heb van de twee partities (C: Windows en andere software, D: Foto's, muziek, andere bestanden) alleen de D-partitie kunnen uitlezen. Die bestanden heb ik gelukkig succesvol kunnen backupen.

Wil dit zeggen dat de C-partitie compleet beschadigd is en deze ook niet meer te herstellen is? Zo ja, wil dat ook zeggen dat ik de harde schijf kan weggooien of kan ik hem formatteren en weer hergebruiken?

Dan mijn laatste vraag.. Ik heb nog enkele belangrijke bestanden op de C-partitie staan; zijn deze met speciale software (??) nog te redden?

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17-11 00:47

Wiethoofd

Broadcast TOM

Als de partitie beschadigd is wil dat niet zeggen dat de hele schijf stuk is, aangezien je ook gewoon nog je D-partitie uit kunt lezen.

Een harde schijf uit een ene computer in een random andere computer heeft een zeer kleine kans van succesvol booten, zelfs in veilige modus, je had hem dus meteen als slave/secondary schijf in een ander werkend systeem bij moeten plaatsen.

Ja, er zijn tools/programma's om de data van je C-schijf te redden, maar om hier zelf tijd aan te gaan besteden is een dure en langdurige klus, je kunt het beste even naar een computerwinkel in de buurt die je vertrouwt en daar je probleem uitleggen, zij hebben als het goed is software om je data te redden.

Mocht je je data gebackupt hebben, dan kan je de boel helemaal gaan formatteren, 1 partitie aanmaken die de volledige schijfruimte inneemt, windows er op zetten en gaan scannen voor bad sectors. Niets aan de hand is een reïnstall met je eigen partitie-indeling of aan de slag gaan met partitioneringstools, en anders wordt het een nieuwe schijf.

Volg me op Twitter/X & Bluesky

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

De blue screen codes geven de indruk naar een hardware oorzaak te wijzen. Heb je ook al een andere SATA poort geprobeerd? Om problemen met de controller uit te sluiten zou een testinstallatie op een ander onverdacht hard schijfje dat je wellicht nog hebt liggen wel nuttig zijn.

De Seatools test geeft daarentegen toch een goede hardware uitslag maar wijst naar corruptie op file systeem niveau. NTFS ligt in de war. CHKDSK kan dit blijkbaar niet fiksen. Zoals al gesuggereerd kun je het beste eerst je data veilig stellen door de schijf als extra schijf intern of extern aan een werkend systeem te hangen en zo je data er af te halen als die toegankelijk is. Dan zou ik, om het simpel te houden, een Repair Install over die installatie uitvoeren door te booten van een installatie-CD met SP-2 of hoger. Wel zonodig de SATA drivers bij de hand hebben op floppy of ze op de CD slipstreamen. Bij installatie wordt de schijf ook gecontroleerd en zonodig in principe gerepareerd. Als het zijn werk goed doet zou dit de installatie kunnen fiksen. Je zou ook kunnen zoeken naar NTFS reparatie utilities. Als dit allemaal niets oplevert dan wordt het misschien toch het meest praktisch om maar te gaan denken aan het wissen van je schijf en herinstallatie.

Tenzij er een bruikbare back-up voorhanden is natuurlijk.

Succes.

8)
Pagina: 1