Nieuw netwerk maar wat is de oplossing?

Pagina: 1
Acties:

• Bunta
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 25-11-2025
Hey luitjes!

Ik ben eindelijk verhuist en de internet verbinding is ook mee verhuist (En nog sneller ook!). Nu zit ik met het volgende; ik wil het modem niet in de huiskamer hebben, met oog op de toekomstige NAS wil ik alles in de meterkast hebben, zit ik meteen lekker dicht bij de hoofdaansluiting ook.

Aangezien dit huis zo lekker geisoleerd is heb ik bijna geen bereik. Layout van het huis-->Begane grond, hal, meterkast en woonkeuken-->1e verdieping woonkamer-->2e verdieping slaapkamers, badkamer, washok-->3e verdieping, kantoor/slaapkamer, studio en dakterras. Ik wil door het hele huis WiFi hebben maar vanuit de meterkast heb ik maximaal bereik tot in de woonkamer. Vanuit de meterkast heb ik een perfecte uitval voor het netwerk gedeelte dat bedraad wordt, maar WiFi is dus bagger.

Nu heb ik hier en daar al zitten browsen naar oplossingen maar deze waren vrij prijzig, range extenders van 200+ euro. Heeft iemand een idee voor mijn probleem?

Nu had ik zelf nog een idee, geen idee of het werkt maar ik zal het toch even uitleggen. Ik heb op verdieping 1 en 2 ook TV kabel aansluitingen in de muur zitten, deze lopen vanuit de meterkast daar naar toe. Kan ik misschien niet de antenne van het modem op 1 of andere manier daar aan bevestigen en een antenne op de desbetreffende verdiepingen maken? Zijn daar misschien verloopjes voor of wordt het ouderwets knutselen zoals het een goede tweaker betaamt?

Groetjes

-Bas

Xbox One: GodShieldRevs Twitch: GodShieldRevs

• Graviton12
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 07-02 14:41
Netwerk via je electriciteitsnet?
Was nog niet zolang terug enkele artikels van op tweakers.

Heb me eigenlijk altijd afgevraagd hoe het dan zit met afzonderlijke kringen maar dat weet de rest hier wel denk ik.

• Seth4Chaos
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Seth4Chaos

that's me...

je zegt dat je vanuit je meterkast een goede uitval heb voor een bedraad netwerk. Als je nu 1 (of 2) Access points koopt en deze strategisch in je huis plaats dan ben je toch klaar?

Mistakes are proof that you are trying...

• LuckY
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Seth4Chaos schreef op vrijdag 27 maart 2009 @ 10:04:
je zegt dat je vanuit je meterkast een goede uitval heb voor een bedraad netwerk. Als je nu 1 (of 2) Access points koopt en deze strategisch in je huis plaats dan ben je toch klaar?
Soms als accespoints nog te duur zijn kan je ook kijken naar goedkope wifi routers en die instellen als accespoint.

• Alfa
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 03-03 21:04
Seth4Chaos schreef op vrijdag 27 maart 2009 @ 10:04:
1.) Als je een goede uitval hebt, met overal in huis een bedraad netwerk, dan zou inderdaad 1 (misschien als het nodig is 2) AP's goed zijn.

Als je geen netwerkkabels naar boven hebt lopen, kun je:
2.) zoals jezelf suggereert, coax van UPC doortrekken naar boven (met goede kabels! metalen aansluitingen) en daar dan de modem aansluiten plus router en NAS etc. (allemaal in je woonkamer). Maar je wilde dit niet gaf je aan...
3.) naast de coaxkabels die er al liggen netwerkkabels trekken (pas op dat je niets kapot trekt) en ervoor kiezen om de router en NAS boven neer te plaatsen (of NAS weer terug naar beneden), óf dat je daar zoals in optie 1.) geschetst werd, gebruik maakt van AP's.
Graviton12 schreef op vrijdag 27 maart 2009 @ 09:36:
Netwerk via je electriciteitsnet?
Was nog niet zolang terug enkele artikels van op tweakers.

Heb me eigenlijk altijd afgevraagd hoe het dan zit met afzonderlijke kringen maar dat weet de rest hier wel denk ik.
Mijn ervaringen zijn dat het niet goed werkt, zeker niet als ik veel aan het downloaden ben (wat je met NAS waarschijnlijk wel wilt). Maar het is volgens mij ook huisafhankelijk.

Heb je een modem met wireless? Ik weet niet of er kabels bestaan die alleen je antenne kunnen verlengen...

[ Voor 4% gewijzigd door Alfa op 27-03-2009 10:26 ]

• Bunta
Oh sorry was vergeten het modem type te vermelden. Het gaat om de Zyxel Wireless van Telfort internet, ik heb ook nog een Speedtouch van mijn oude KPN die heeft ook wireless, eventueel kan die getweakt worden voor mijn Telfort verbinding.

Via het elektranet was al geen optie vandaar dat ik die niet had vermeld in de TS, maar evengoed bedankt voor de tip.

2 of 3 AP's is inderdaad wel een optie, maar ik vraag me af of deze elkaar niet tegenwerken?
Linksys AP
Twee van deze ofzo?

Dit zou idd wel een simpele oplossing zijn, maar je bent tweaker of niet toch!? :P

• Alfa
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 03-03 21:04
Bunta schreef op vrijdag 27 maart 2009 @ 12:58:
2 of 3 AP's is inderdaad wel een optie, maar ik vraag me af of deze elkaar niet tegenwerken?
Linksys AP
Twee van deze ofzo?

Dit zou idd wel een simpele oplossing zijn, maar je bent tweaker of niet toch!? :P
Dat lijkt me inderdaad het beste voor jou thuis met 3 verdiepingen :)

• Bunta
Ik blijf me toch afvragen of het mogelijk is om het TV netwerk aan te spreken. De antenne van het modem bevat alleen maar een simpel snoertje, die moet in principe wel aan het TV netwerk te plakken zijn. Rijst de vraag, kan het modem zo'n lange kabel lengte hebben? Het lijkt mij wel een grappig gezicht om een paar antennes uit je muur te zien komen :), en het staat leuk als er visite is :9.

• Seth4Chaos
  • Niet online

Seth4Chaos

that's me...

Bunta schreef op vrijdag 27 maart 2009 @ 16:41:
Ik blijf me toch afvragen of het mogelijk is om het TV netwerk aan te spreken. De antenne van het modem bevat alleen maar een simpel snoertje, die moet in principe wel aan het TV netwerk te plakken zijn. Rijst de vraag, kan het modem zo'n lange kabel lengte hebben? Het lijkt mij wel een grappig gezicht om een paar antennes uit je muur te zien komen :), en het staat leuk als er visite is :9.
Dit gaat niet werken, 2,4Ghz (wifi dus) is vrij gevoelig hoe lange (of beter gezegd hoe korte) antenne je eraan hangt. Je tv netwerk kabel is in iedergeval te lang en zal geen tot slecht signaal geven.

Als je zelf iets wilt bouwen kan je ff zoeken op internet, je moet dat eerst even een keus maken of je een richtantenne wilt (lijkt me niet handig met een AP) of een omni (dit dan weer wel), deze kunnen je bereik vergroten. Kijk hier is na als 'echte tweaker': http://pe2er.nl/wifiomni/, of zoek zelf wat verder.

• Robinski
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-09-2025

Robinski

A.K.A. RHarmsen

Overigens is het plaatsen van WiFi in je meterkast sowieso al vragen om problemen in verband met storingen door de meterkast zelf op je signaal.

10xAXItec AC-265P = 2,650kWp @ SolarEdge SE2200 - PVOutput

• Vermicellisoep
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-06-2025

Vermicellisoep

Nonsultant

Wellicht dat je het probleem al hebt opgelost, maar je tv kabel als antennekabel gebruiken gaat, zoals Seth4chaos al zegt, niet werken. Met een kabeltje van een meter of vijf in een testopstelling was het signaal al zo belabberd dat ik niet eens de moeite heb genomen om er verder mee te experimenteren. Misschien dat het met een wifi-a netwerk (5ghz) beter gaat, geen idee.
Anyway, mijn oplossing was twee omni-antennes (10 dBi volgens de verkoper, in werkelijkheid minder maar plenty). Eén op de router en één op de netwerkkaart. Het bereik van de computer op zolder ging van 2% naar 47%.
Offthewire.nl verkoopt ze best cheap [/spam ;)] .

Nooooh! Stahp!

• Seth4Chaos
  • Niet online

Seth4Chaos

that's me...

Vermicellisoep schreef op donderdag 02 april 2009 @ 17:41:
Wellicht dat je het probleem al hebt opgelost, maar je tv kabel als antennekabel gebruiken gaat, zoals Seth4chaos al zegt, niet werken. Met een kabeltje van een meter of vijf in een testopstelling was het signaal al zo belabberd dat ik niet eens de moeite heb genomen om er verder mee te experimenteren. Misschien dat het met een wifi-a netwerk (5ghz) beter gaat, geen idee.
nope, hoe hoger de Ghz hoe kleiner de antenne zou moeten zijn. voor 2,4Ghz is het volgens mij maar een paar centimeter, dus voor 5Ghz is het nog minder....
Als je het vergelijkt met die omni's die je koopt, daar zitten een heleboel kleintjes "aan elkaar geknoopt".
En hoe hoger de frequentie hoe gevoeliger het signaal is voor de lengte van de antenne...
"een paar meter coax" is dus zeker niet de oplossing.

Pagina: 1