Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Ik heb zelf een pc in elkaar gezet tijdje geleden, dit is hem:

HD4850
E8400 processor
Western Digital 500gb HD
en een Antec 900 Case.

Ik heb de pc op mn kamer alleen ik wou hem graag 's nachts aanlaten, nu zijn die ledjes me te fel en wat minder geluid zou ook handig zijn, nu heb ik de kabeltjes van de fans eruit gehaald, maar is dit wel veilig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Of dat haalbaar is, is afhankelijk van de temperatuur die het uitschakelen van de fans veroorzaakt.

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09-09 22:01

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Ik neem aan dat het alleen je casefans betreft...
Het ligt er een beetje aan wat je pc staat te doen 's nachts. Als hij idle wat aan het downloaden is, zou het moeten kunnen. Je kunt dit gemakkelijk testen door realtemp oid op te starten en de fans te stoppen. Monitor de temperaturen een tijdje en je weet het. De E8400 schakelt zichzelf uit wanneer hij te heet wordt, dus dat maakt het al wat minder risicovol.
De beste oplossing is natuurlijk de aanschaf van een paar stille led-loze fans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 27 maart 2009 @ 08:59:
Hallo allemaal,

Ik heb zelf een pc in elkaar gezet tijdje geleden, dit is hem:

HD4850
E8400 processor
Western Digital 500gb HD
en een Antec 900 Case.

Ik heb de pc op mn kamer alleen ik wou hem graag 's nachts aanlaten, nu zijn die ledjes me te fel en wat minder geluid zou ook handig zijn, nu heb ik de kabeltjes van de fans eruit gehaald, maar is dit wel veilig?
' S nachts heeft de pc weinig verbruik dus ook weinig warmte productie dus dan is het minder risicovol als overdag, het hangt ervoor de rest ook vanaf wat je met die pc doet; als je bv intensief gamed of alleen internet.
Enne voor de rest is het zowiezo niet verstandig om een ventilator uit te schakelen, maar beter om ze te vervangen door bv stille ventilatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red-Front
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 01-09 16:14
Zonder meer is het dom om ze er gewoon uit te trekken, controleer je temperaturen eens met Everest Ultimate of Speedfan als hij idle is (of onverwacht toch gaat virusscannen bijv.) en kijk of dat oké is.

De processor kun je het beste onder de 55 idle hebben zonder ventilator en de videokaart onder de 70.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:01

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Red-Front schreef op vrijdag 27 maart 2009 @ 10:42:
De processor kun je het beste onder de 55 idle hebben zonder ventilator en de videokaart onder de 70.
Qua proc ben ik het met je eens, een HD4850 met stockcooling kan best wel eens wat boven die 70 gaan zitten op idle in een case met weinig airflow. Echter weinig aan de hand zolang het idle onder de 90 blijft. Daarboven kan hij wel hebben, maar is gewoon niet wenselijk om lang op te zitten.

Overigens vind ik dit meer iets voor in Cooling dan hier in VB, dus ik move even.

[ Voor 12% gewijzigd door Ultraman op 27-03-2009 13:04 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hrugnir
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10-12-2023
zou je niet een extra set stille(minder luchtverplaatsing) en ledloze ventilatoren kunnen instaleren, zoals in een standaard office kast zegmaar. Dit kan je dan aan een fancontroller hangen waarna je je normale fans uitzet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pizzaislekker
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 10-08 22:50

pizzaislekker

1 pizza maakt nog geen zomer

Weet je ook van welke fans je precies last hebt? Er zijn ook progjes waarmee je je fanspeed kunt aanpassen. Dit zou je kunnen gebruiken als alternatief voor het eruit trekken van de kabeltjes. Zoals hierboven gemeld is het gebruiken van een fancontroller inderdaad ook erg handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vesper64
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
neem aan dat je gewoon de stock fan's van je case er in hebt zitten? (antec tricool geloof ik) Deze kan je met de schakelaar op de laagste stand zetten, zelfde geld voor de 200mm fan bovenop. Sterker nog, als je case fans uit doet behalve de 200mm fan moet dat nog steeds voldoende airflow geven en in op de laagste stand erg stil.

Ik zou het uittesten met speedfan om te kijken wat je verschil in temp is van je pc, met en zonder alle fans aan en uit. Indien je hardeschijven te warm worden (kan je uitlezen met speedfan) kan ja altijd nog de front fans vervangen door stille fans zonder led's.

Wat je iig never nooit moet gaan doen is de cpu koeler uitzetten!?

[ Voor 5% gewijzigd door Vesper64 op 27-03-2009 16:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matthew
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 17-08 18:39

Matthew

Jeroen is _niet_ de baas

Een computer kan makkelijk zonder casefans, daar zijn ze voor gebouwd. Ik heb al een tijdje een computer waar geen casefans in zitten. Het wordt misschien iets warmer, maar op stock speeds heb je geen casefans nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Al is het wel aan te raden om wat voorbereidingen te gaan treffen met het oog op de (waarschijnlijk weer) warme zomer. Nu kan het nog goed zonder casefans, maar straks rijzen de temperaturen de pan uit ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vierkant228
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13-04 19:08
Waarom koop of maak je geen temperatuur gestuurde fan, kan je de temperatuur zelf bepalen wanneer de fan gaat draaien.
Mochten de fans vorzien zijn van leds, zet hier dan een schakelaar tussen en apart aansturen.

Zonder fan raad ik af, opeens ging de virusscanner aan de gang, of je hebt een imaloot die vanaf afstand je PC aan het werk zet en je bent te laat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-08 01:28

Ray

ik heb nu al ruim 15 jaar computers (vanaf de 486) maar nog nooit een (stock) systeem gehad met een casefan.De enige fans die te vinden zijn komen van de psu / cpu en gpu en de staan meestal ook nog eens (bijna) uit (huidige systeem qfan / cool&quit / tempgestuurde voeding en gpu)

Sure als je fanatiek gamer bent met een sli opstelling en stock cpu cooling geloof ik direct dat een extra casefan nuttig kan zijn. Maar als de pc 's nachts (en overdag trouwens ook) niet al te veel belast wordt moet zo'n ding prima werken op stock cooling

[ Voor 3% gewijzigd door Ray op 28-03-2009 10:57 ]

Pagina: 1