Hoe zit dat nou met wegenbelasting?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ugchel
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Ugchel

Speeding home

Topicstarter
Ik heb net een nieuwe auto gekocht. Dat ding weegt 905 kilo, waardoor je in categorie X voor de wegenbelasting komt. Aangezien mijn voiture een energielabel B heeft, betaal ik de volle mep, te weten 71 euro per kwartaal. (regio Gelderland) Mijn vorige auto, uit 1995, 1100 kilo met waarschijnlijk een energielabel D of E (1.8 litermotor) kostte me in wegenbelasting per kwartaal echter maar 54 euro!

Heeft iemand enig idee hoe dit kan? De auto van mijn ouders valt onder energielabel C en weegt ook over de 1000 kilo (1 of 2 categorieën hoger dan ik nu zit qua gewicht) en die betalen ook maar 54 euro per kwartaal. Ik heb het berekend op de website van de belastingdienst, maar officieel zouden zij over de 100 euro per kwartaal moeten betalen. Ze betalen (en ik betaalde) echter slechts 54 euro per kwartaal.

Dus, iemand enig idee hoe dit kan?

---edit---

Alle auto's in dit voorbeeld rijden op benzine

[ Voor 3% gewijzigd door Ugchel op 26-03-2009 23:15 ]

A donkey is a lonely bloke, he hardly ever gets to poke

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

diesel <> benzine

http://www.belastingdienst.nl/reken/motorrijtuigenbelasting/

@boven: Mmmzz, dan weet ik het niet.

[ Voor 116% gewijzigd door Hooglander1 op 26-03-2009 23:17 ]

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjeee
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Weet je zeker dat je voorheen ook per kwartaal betaalde en niet per maand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ugchel
  • Niet online

Ugchel

Speeding home

Topicstarter
Bartjeee schreef op donderdag 26 maart 2009 @ 23:23:
Weet je zeker dat je voorheen ook per kwartaal betaalde en niet per maand?
Op de afschriften gaat het over een tijdvak van drie maanden, dus ik snap het niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11-06 22:20
Jojk schreef op donderdag 26 maart 2009 @ 23:28:
[...]

Op de afschriften gaat het over een tijdvak van drie maanden, dus ik snap het niet?
Wegenbelasting wordt maandelijks afgeschreven. In de toelichting staat om de hoeveelste afschrijving van een bepaald tijdvak het gaat. Bijvoorbeeld voor mijn afschrijving in maart: 3de maand tijdvak 27-12-08 tot 27-03-09, de afschrijving in april za zijn: 1ste maand tijdvak 27-03-09 tot 27-06-09.

De wegenbelasting van jouw nieuwe lichte auto is dus wel degelijk lager dan de wegenbelasting van jouw oude zware auto. Je vergelijkt namelijk kwartaal-bedragen met maand-bedragen.

[ Voor 35% gewijzigd door argro op 27-03-2009 09:36 ]

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 281234

Je nieuwe auto is nieuwer neem ik aan (qua bouwjaar), betaal je daarom niet meer? *heeft verder ook geen idee*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
Niet toevallig grijs kenteken oid ? Want dan kom je wel in de buurt van die bedragen. Dus of de berekening klopt niet en je bent verkeerde getallen met elkaar aan het vergelijken of het gaat om 'speciale' auto's (camper/bestelauto e.d.)

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elwood Blues
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:35

Elwood Blues

87167191

Een personenauto van 1100kg die loopt op benzine kost in Gelderland € 113 per kwartaal aan motorrijtuigenbelasting, geen € 54. Ergens maak je dus een foutje in je vergelijking...

Wat dat energielabel betreft: alleen voor auto's met serieus weinig C02-uitstoot is er korting. Ze maken verder alleen onderscheid tussen:
- Brandstof ( benzine, diesel, LPG, Aardgas/G3),
- Gewicht (klasses van 1000kg)
- Soort voertuig (perosnenauto, Personenauto C02-zuinig, bedrijfsauto, etc).
Verder maakt de provincie waarin je woont nog wat verschil door de provinciale opcenten (soort opslag op de landelijke motorrijtuigenbelasting).

http://www.belastingdienst.nl/reken/motorrijtuigenbelasting/

[ Voor 74% gewijzigd door Elwood Blues op 27-03-2009 10:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10:30

Hertog

Aut bibat, aut abeat

redwing schreef op vrijdag 27 maart 2009 @ 10:02:
Niet toevallig grijs kenteken oid?
Grijs kenteken voor particulieren is toch afgeschaft?

"Pray, v. To ask that the laws of the universe be annulled in behalf of a single petitioner, confessedly unworthy." --Ambrose Bierce, The Devil's Dictionary

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ugchel
  • Niet online

Ugchel

Speeding home

Topicstarter
argro schreef op vrijdag 27 maart 2009 @ 09:18:
[...]
Wegenbelasting wordt maandelijks afgeschreven. In de toelichting staat om de hoeveelste afschrijving van een bepaald tijdvak het gaat. Bijvoorbeeld voor mijn afschrijving in maart: 3de maand tijdvak 27-12-08 tot 27-03-09, de afschrijving in april za zijn: 1ste maand tijdvak 27-03-09 tot 27-06-09.

De wegenbelasting van jouw nieuwe lichte auto is dus wel degelijk lager dan de wegenbelasting van jouw oude zware auto. Je vergelijkt namelijk kwartaal-bedragen met maand-bedragen.
Dat zal ik eens op de afschriften na gaan kijken.

- oude auto, mazda 626 1.8 uit '95 met een leeggewicht van 1130 kilo. Dan kom ik bij de belastingdienst uit op:
Uitkomst berekening

Motorrijtuigenbelasting per kwartaal: € 113,00
Motorrijtuigenbelasting per jaar: € 440,00
Ik heb het even nagekeken, en dan komt het inderdaad goed uit. De auto van mijn ouders is zwaarder, dus die bedragen haalde ik door elkaar. Maar nu snap ik het, bedankt!

Stom eigenlijk dat je dergelijke geldstromen zo slecht in de gaten hebt... (of althans ik)
Elwood Blues schreef op vrijdag 27 maart 2009 @ 10:08:

Wat dat energielabel betreft: alleen voor auto's met serieus weinig C02-uitstoot is er korting.
Ja, ik las ergens dat het max 110gram per kilometer mag zijn... ik zit op 119, maar goed. Die paar euro heb ik graag over voor verbeteringen aan het wegennet :p

[ Voor 27% gewijzigd door Ugchel op 27-03-2009 12:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
Hertog schreef op vrijdag 27 maart 2009 @ 10:10:
[...]

Grijs kenteken voor particulieren is toch afgeschaft?
Ik zag in het lijstje v/d belastingdienst bestelauto particulieren staan en ging er van uit dat dat grijs kenteken was, maar iig doelde ik daarop :)

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elwood Blues
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:35

Elwood Blues

87167191

Grijs kenteken voor particulieren bestaat nog wel, maar als particulier kom je niet meer in aanmerking voor het lagere belastingtarief.
Pagina: 1