Netwerk niet toegankelijk met vast IP

Pagina: 1
Acties:

• SunnyD
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16-12-2024
Ik heb hier een bedraad netwerkje bestaande uit een router en 4 PC's met daarop XP.
Elke PC heeft een vast IP adres en het werkt allemaal zoals het hoort.

Nu heb ik enkele oude Dell Optiplex PC's van het werk gekregen. Allemaal dezelfde dingen met daarop (nu) een schone XP install.
Als ik zo'n Optiplex met een vast IP in het netwerk plaats en het netwerk op wil krijg ik de melding dat het netwerk niet toegankelijk is.
De andere computers zien de Optiplex wel en ik kan er gewoon naar up en downloaden. Ook kan ik met de Optiplex gewoon op internet.

Als ik automatisch een IP adres laat toewijzen doet het probleem zich niet voor en werkt alles normaal.
Als ik de Optiplex vervang door een andere PC met dezelfde schone XP install en een vast IP werkt alles wel gewoon.
Wat kan hier aan de hand zijn?

• Keypunchie
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Ik zit even te denken wat de instellingen zijn die je allemaal van je router krijgt.

Misschien moet je nog met de hand DNS instellen?

Het gekke is dat je vanaf de andere pc's *wel* de machine kunt benaderen, maar niet vice versa. Als het je gateway of subnetmask was geweest (wat gebruik je voor adressen/subnetmask?) dan zou ik me kunnen voorstellen dat het niet goed werkt, maar dan zouden die andere ook niet de optiplex mogen zien.

• SunnyD
Tja, DNS is evenals IP handmatig ingesteld.
Op alle PC's staat als DNS 192.168.1.131 en 192.168.1.132
subnetmask 255.255.255.0
standaardgateway is 192.168.1.254 en de router deelt uit beginnene bij 192.168.1.33

Ik zit eerder te denken aan een hardwarematig iets, want het zijn alleen de Optiplexen waar het probleem zich voordoet...

Verwijderd

Klinkt gek maar heb iets dergelijks weleens gehad.
XP heeft ook een tool 'netwerk instellen', zo'n simpele wizard waarmee je computer dus klaarmaakt voor netwerk:P Ja geloofde het eerst ook niet maar pas nadat ik die wizard had gedraaid werkt het pas.

Star t>> configuratiescherm >> netwerk instellen (was het dacht ik)

• SunnyD
Het wordt steeds vreemder.
Ben nog eens aan de slag gegaan met het instellen van een vast IP.
Ik heb achtereenvolgens de adressen 192.168.1.34 tm 192.168.1.50 ingesteld met als resultaat dat ik met 192.168.1.39 of 192.168.1.35 op het netwerk kan komen en met de rest van de adressen niet.
Na het maken van een netwerkje met de wizard kan ik enkel met adres 192.168.1.48 op het netwerk komen.
ik kan hier geen lijn in zien...

Het is wel duidelijk dat de Optiplex gewoon in het netwerk zit maar dat ik vanaf dat systeem er niet op kan...

Afbeeldingslocatie: http://www.lodio.tweakdsl.nl/melding1.png

[ Voor 17% gewijzigd door SunnyD op 28-03-2009 12:06 ]

• The Realone
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16:04
Kun je wel browsen naar andere PC's basis van IP? En wat zijn dat voor DNS adressen?

Ook alles in dezelfde Workgroup hangen?

• SunnyD
Ja, ik kan wel naar de computers toe als ik handmatig hun naam in de adresbalk klop...

En het blijkt nu ook dat de computers daarna wel gevonden worden als ik klik op
" zoeken naar computers in werkgroepen"

edit
mmm, dat was toeval. Het blijkt nu dat het ongeveer 10 minuten duurt eer de computers in het netwerk zichtbaar worden.

Ik blijf het vreemd vinden...

[ Voor 76% gewijzigd door SunnyD op 28-03-2009 13:18 ]

Verwijderd

Is de naam van de werkgroep bij alle computers wel hetzelfde?
Pagina: 1