GPU temperaturen hoog->artifacts

Pagina: 1
Acties:

• Capacitor
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 11:43
Hallo,

Ik zit met het volgende. Heb hier al langere tijd last van.
Mijn videokaart (nVidia GeForce 7800 GTX 512 mb) vertoont tijdens het spelen van Call of Duty 4 en Trackmania Nations, artifacts. Ik heb toen het programma Speedfan gebruikt om de temperaturen te gebruiken.
Idle: ~50 graden
Gamen: ~80 graden

Maar een videokaart moet toch makkelijk temperaturen van 80 graden aankunnen zonder artifacts te vertonen.
De videokaart is Passief gekoeld. Waterkoeling wel te verstaan. Ik heb verder geen last van het uitvallen van het beeldscherm. Mijn kast heeft geen goede airflow daarom draai ik sinds een paar dagen met open kast. Dit scheelt echter een paar graden maar de artifacts blijven.
Is hier nog wat aan te doen (driver herinstalleren, actieve koeler erop) of is hij gewoon kapot??

Mvg,
Lars93

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:52

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Je kan altijd drivers opnieuw installeren om te kijken als het op te lossen is. Mocht dat ook geen effect hebben, dan kan je inderdaad kijken wat een andere koeler doet of eventueel kijken als je de kaart kan vervangen :)

Wauw, een sig!

• SECURITEH
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 10-05 13:51

SECURITEH

Man of legend.

Die temperaturen zouden idd. geen probleem mogen zijn, heb je al geprobeerd de kaart omlaag te clocken (of als je een OC hebt deze naar stock snelheden te zetten)?

Het kan ook gewoon zijn dat hij gewoon aan ouderdom aan het overlijden is.

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-05 19:04

M2M

medicijnman

gaan de artifacts weg als je de kaart fatsoenlijk koelt? met een tafelventilator?

offtopic:
met een open kast vern**k je je airflow natuurlijk wel

-_-

• Red-Front
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 11:28
De videokaart is Passief gekoeld. Waterkoeling wel te verstaan.
Dus, wat is het?

Als het watergekoeld is, dan zou ik het er eens overnieuw op zetten..

• YannickH
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 25-09-2025
heb je alle oude drivers die overzijn van vorige vidkaarten verwijdert? met een programmaatje als driversweeper ofzo.
Anders kan het ding altijd kapot zijn, maar ik zou die conclusie zeker niet te snel trekken.. je kan nog zat dingen doen, koeler opnieuw monteren, drivers gezeik, misschien iets anders softwarematigs? je hebt hem ineens een flink stuk overgeklokt door een verkeerde bios instelling... etc :P

Succes!

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Red-Front schreef op donderdag 26 maart 2009 @ 23:51:
[...]

Dus, wat is het?

Als het watergekoeld is, dan zou ik het er eens overnieuw op zetten..
Met hem.

De 7800GTX is een hitteveroorzakend monster, maar 80 graden onder waterkoeling kan simpelweg niet.

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Jejking schreef op vrijdag 27 maart 2009 @ 00:10:
[...]

Met hem.

De 7800GTX is een hitteveroorzakend monster, maar 80 graden onder waterkoeling kan simpelweg niet.
80 graden voor waterkoeling is idd veel te veel. 50 voor de core maximaal is netjes.

Artifacts komen vrijwel altijd door het geheugen en niet de core. Dus kijk of die chips wel goed gekoeld worden. Het kan ook zijn dat er een geheugenchip kapot is, en dan is er verder eigenlijk niets meer aan te doen.

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12:14

Thandor

SilverStreak

80C is wel mogelijk met waterkoeling, dat is afhankelijk van de koelsetup. Mijn Q6600 op 3.2GHz (watergekoeld) wordt ~70C na een lange tijd volledig stressen. De temperaturen kunnen zeker wel lager als ik de ventilator op de radiateur sneller zou zetten. Om lawaai tegen te gaan doe ik dat niet :).

Gewoon, zoals reeds voorgesteld, het heatsink opnieuw monteren. Kijk ook even of er voldoende airflow is rond de kaart. De GPU is namelijk niet de enige warmtebron. Het geheugen en ook zeker de voltage regulatoren kunnen heet worden. Sommige kaarten (zoals de passief gekoelde HD3870 van Sapphire) kunnen prima draaien met een GPU temperatuur van 130C. Het zijn bij dat soort kaarten de voltage regulatoren die eerder voor oververhittingsproblemen zorgen. Als daar onvoldoende koeling op zit dan klapt de kaart er bij 110C al uit :).

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• Capacitor
Een nieuwe driver geïnstalleerd. Artifacts blijven
Heb zelfs gespeeld met een stofzuiger bij de kaart. Temperaturen worden dan 5-10 graden lager. Artifacts blijven echter nog steeds. Heb in ieder geval niet overklokt. Bios heb ik ook niet in liggen rommelen. Zal dadelijk eens kijken met underklokken. Misschien dat het effect heeft. Ga ook nog de koeling er opnieuw opzetten.
Werkt dit niet? Wat rest mij dan nog te doen?

[ Voor 6% gewijzigd door Capacitor op 27-03-2009 09:09 ]

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Waarschijnlijk op zoek naar een andere kaart. Of checken of je nog garantie hebt.

• BGB4rn
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 09:50

BGB4rn

ductape en tie-wraps FTW !

het klinkt inderdaad alsof je geheugen stukkend is helaas..

maar 80 graden met water is wel impressive ! word de rad. ook zo warm of niet , check anders eens je koelpasta.

ookal lijkt het mij niet nuttig voor een kaart met kapot geheugen.

of hopen dat je nog op de een of andere manier garantie hebt.

Signature

• Capacitor
De temperaturen zijn inderdaad veel te hoog. Ook de core van de videokaart is op het moment (idle) 56 graden. Garantie zit er denk ik niet in maar de kaart is nu iets meer dan 2 jaar oud. Beetje vroeg om kapot te gaan vind ik.

• thijszor
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19-04 15:19
Als je koelpasta hebt,

en toch geen garantie meer hebt.

Haal je GPU eruit, je heatsinks ( tenzei het van die plak dingen zijn, check dan alleen of ze wel goed vast zitten ) en je wc kit eraf halen. Kijk of je koelpasta geen enorme bende, aka koelprut geworden is.

Let wel op, als je het eraf haalt moet je nieuwe erop doen. dus doe het niet voordat je koelpasta in huis hebt.
Mocht dit niet helpen, dan ben ik inderdaad ook bang dat je geheugen stuk is,

Is je waterblock Universeel? heb je heatsinks op je geheugen / volt regulators / etc?
Indien je dat niet hebt, is dat meteen "the one to blame" , de temps van je geheugen is gewoon veel te hoog geworden en is dan onheroepelijk stuk gegaan.

• Capacitor
Ik heb heatsinks op mijn geheugen, volt regulatoren en op de gpu zitten. Heb op het moment geen koelpasta in huis maar zal zeker voor zorgen dat de koelpasta vervangen wordt. Ga ook een nieuwe casefan kopen voor een betere airflow. Helpt dit niet dan is de videokaart denk ik kapot of niet?

• BGB4rn
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 09:50

BGB4rn

ductape en tie-wraps FTW !

Als je dan goede temperaturen hebt en je houdt de problemen is de kaart waarschijnlijk kapot ja.
En had je de kaart al in een andere pc getest om uit te sluiten dat het aan een ander component ligt in je setup?

Signature

Pagina: 1