Toon posts:

[Snelheid] Mobiel internetten op de laptop

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben me een beetje aan het orienteren op mobiel internet voor mijn laptop.

Nu zijn daar twee opties voor:

-Verschillende providers bieden een usb stick, die je vervolgens in je laptop plugged en waarmee je prima kan internetten. Dit kost gemiddeld 20 euro in de maand, maar dan zit je over het algemeen wel vast aan een data limiet en de snelheid is iets van ~1 mbit.

-Nou is het ook mogelijk om bij een nieuwe mobieltje, bijvoorbeeld bij Hi, een internet abonnement af te sluiten. Echter kost het hier maar 10 euro/maand. Ook hier is de snelheid 1mbit. Werkt dan ook via hetzelfde kanaal, waarschijnlijk UMTS en in sommige regios HSDPA. Alleen wordt het signaal via je je mobiel opgevangen en dan pas doorgestuurd naar de laptop.

Ik vraag me af als je je mobieltje het rekenwerk laat doen of het dan veel langzamer is dan zo'n usb stick. Ik neem aan dat het signaal bij een USB stick direct wordt door gegeven aan de pc. En de processor dit verder afhandelt. Kan er natuurlijk naast zitten

Zijn er mensen die via hun mobiel internet op hun laptop hebben? Wat voor snelheid wordt hier ongeveer mee bereikt? Is bijvoorbeeld het laden van site's veel langzamer of vergelijkbaar met een vaste verbinding? En bij welke snelheid is dat dan?

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 26-03-2009 19:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:11

TheVMaster

Moderator WOS
Eh...ik heb wel mobiel internet op m'n laptop (en ook op m'n mobieltje). 'k heb geen idee wat de snelheid op m'n laptop is, maar volgens mij wel sneller dan 1 MBit. Internet op m'n mobieltje is ook snel (maar ja..de websites die ik bezoek zijn ook mobiele sites), maar als ik (wat overigens in strijd met de gebruiksvoorwaarden is) m'n mobieltje aansluit op m'n laptop via m'n laptop internet (via de verbinding op m'n mobieltje) dan is dat in theorie net zo snel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ok, maar ik wil toch graag zekerheid hebben. Het gaat wel om een abonnement van 2 jaar.

Stel dat je een willekeurige site bezoekt. Is het dan vergelijkbaar met een vaste verbinding. Of gaat het gevoelsmatig toch een stuk langzamer.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 26-03-2009 19:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuker
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:29
Het gaat sowieso een stuk langzamer. Dit komt voornamelijk door de hogere latency die je via umts en in iets mindere mate hsdpa hebt. Dat is toch voor een groot deel bepalend voor de gevoelsmatige snelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vergis je niet in mobiel internet, ik heb vodafone blox internet, umts dus. Volgens de vodafone site is de snelheid maximaal 3,6 Mbps voor downloaden.
Van andere heb ik wel eens gelezen dat het best te doen is een mobieltje als modem te gebruiken, maar het gaat gewoon langzamer.
Als ik op de camping gebruik maak van het, zeer trage, maar gratis wifi netwerk dan zijn sites zoals got prima te bezoeken. Youtube bijvoorbeeld gaat wel, maar je moet wel een paar minuten wachten voordat een filmpje voldoende is geladen om een beetje normaal te kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelle.
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11:05
KPN biedt abonnementen aan vanaf 20 euro met een snelheid van 7.2 Mb/s (!!). Link.

Via je mobiel internetten is af te raden. Het zal inderdaad langzamer gaan en bovendien is het niet toegestaan volgens de voorwaarden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naafkap
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 22:44
jelle. schreef op donderdag 26 maart 2009 @ 21:10:
KPN biedt abonnementen aan vanaf 20 euro met een snelheid van 7.2 Mb/s (!!). Link.

Via je mobiel internetten is af te raden. Het zal inderdaad langzamer gaan en bovendien is het niet toegestaan volgens de voorwaarden...
Dat is niet per definitie het geval. Bij T-Mobile mag je bij je web'n'walk-abonnement je mobiele telefoon wel koppelen aan je laptop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Steven.w schreef op vrijdag 27 maart 2009 @ 15:02:
[...]

Dat is niet per definitie het geval. Bij T-Mobile mag je bij je web'n'walk-abonnement je mobiele telefoon wel koppelen aan je laptop.
Kun je me laten zien waar dat staat? Want voor zover ik weet mag dat dus niet. Indien dit wel het geval is ga ik mijn Vodafone UMTS kaart een stuk minder gebruiken :P Datalimiet daarop is 1GB, dus dat is niet echt veel ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naafkap
  • Registratie: September 2008
sander- schreef op vrijdag 27 maart 2009 @ 15:04:
[...]

Kun je me laten zien waar dat staat? Want voor zover ik weet mag dat dus niet. Indien dit wel het geval is ga ik mijn Vodafone UMTS kaart een stuk minder gebruiken :P Datalimiet daarop is 1GB, dus dat is niet echt veel ;)
In de voorwaarden staat niet dat het niet is toegestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedank voor de reacties. Uiteindelijk heb ik gekozen voor een abonnement bij vodafone zonder internet. Het internet heb ik er nu als blox bij gedaan. En moet zeggen het reageert sneller dan verwacht.

Het is idd iets langzamer dan een wifi verbinding, maar sites laden relatief vlot. Speedtest.nl geeft een waarde van 113 kb/s. Aangezien de HSDPA dekking hier erg goed is, is de verbinding ook behoorlijk vlot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wrcveen
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 19-09 15:50
Ik krijg binnen kort een laptop met een ingebouwde hsdpa card. Kan ik daar nu gewoon mijn sim in doen die ik ook in mijn telefoon heb zitten? Kan je dan gewoon op volle snelheid internetten?
(of het wel of niet mag in de voorwaarden is niet relevant voor deze vraag)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musicfreak
  • Registratie: Juni 2002
Is het nog steeds zo dat je je Web'n'Walk abo's voor je mobiel mag gebruiken om te internetten via je laptop zoals een medewerker van T-Mobile in 2007 zei?

Zo ja, wat hebben de laptop abo's van T-Mobile dan nog voor zin?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pven
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
Kijk eens in T-Mobile Web'n'Walk + Mobiel Tv, dat is daar ook al ter sprake gekomen. :Y)

|| Marktplaats-meuk. Afdingen mag! ;-) || slotje.com for sale || Dank pven! ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XElD
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20:03
Even een schopje aangezien ik denk dat ik wel aardig relevant kan antwoorden op de vraag van TS.

Ik had een N95 met een T-mobile web-en-walk abbo (20 euro p/m)... helaas is de N95 kapot gegaan.

Nu heb ik een Dell D830 als laptop en daar kan een interne WWAN kaart in, wel meer laptops bieden zoiets en dan gaat je SIM bijvoorbeeld een een sleufje achter de batterij en wordt een lus in het beeldscherm gebruikt als antenne. Nu had ik al geruchten gehoord dat omdat je antenne dus relatief groot is het bereik ook veel beter is.

Dit kan ik bevestigen... via Ebay een intern WWAN kaartje aangeschaft (Dell 5530). Mijn ervaring was dat T-mobile met mijn N95 gewoon een grote dekkingslappendeken maar via mijn laptop heb ik bijna overal gewoon een goede constante HSDPA verbinding. Waarschijnlijk heb je dit voordeel trouwens ook tov bijvoorbeeld een USB dongle (en natuurlijk ook dat er niks uit je laptop steekt 8).

Verder is het dus ook zo dat doordat je gewoon je laptop CPU gebruikt de snelheid veel beter is. As we speak type ik dit vanuit een wasserette (2/5 HSDPA signaal) en ik heb gewoon een vaste lijn internet ervaring.

Voordelen verder, geen loeihete telefoon die de batterij leegtrekt. Nadeel is natuurlijk wel dat je (ook met duo-sim) niet tegelijkertijd kan bellen (wel SMS-jes ontvangen trouwens... voor gemiste oproepen :P).

[ Voor 4% gewijzigd door XElD op 14-07-2009 13:56 ]

Pagina: 1