Gpu uitschakelen in windows?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 20:03

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Topicstarter
Hey mensen ik heb een vraag, ik heb een MSI DKA-790GX moederbord, waar een radeon chip onboard zit. daarnaast heb ik een pci-e radeon 4870 in het systeem zitten. Nu las ik ergens op hw.info dat het mogelijk moet zijn met de 790gx chip dat deze in 2d applicaties zoals windows een externe radeon kaart geheel kan uitschakelen en het grafische werk door de onboard Gpu kan laten doen. Dit scheelt dus een behoorlijke klap energie, maar ook warmte en geluidsproductie.

Ik kan echter nergens anders vinden over deze mogelijkheid en ook in het bios zie ik geen mogelijkheden. Iemand een idee of dit mogelijk is en zoja hoe ik dit fix?

Alvast bedankd ;)

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik zou toch nog een keer in je bios kijken of je je igp niet gewoon uit kan zetten.
Of dat er ergens een keuze is voor 'primary display adapter'.

Edit:
Ow, wacht niet helemaal goed gelezen.
Je wil dus 2D-applicaties door je igp en 3D door de PCI-E gpu laten doen?

De externe Radeon klokt zichzelf, voor zover ik weet, automatisch terug als-ie 2D doet, toch?

[ Voor 42% gewijzigd door anandus op 26-03-2009 13:59 ]

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhindrik
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 08:49
Dat heet hybride Crossfire en helaas werkt dat niet met de 4870.

Zie ook: http://ati.amd.com/technology/hybridgraphics/technology.html

Werkt alleen met laptops niet met desktops.

[ Voor 48% gewijzigd door mhindrik op 26-03-2009 14:01 ]

Alle vragen hebben een antwoord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Topicstarter
Ah bah is er geen trucje om dat ook op de desktop pc aan de praat te krijgen dan? Hardwarematig lijkt het me dus prima mogelijk...

Vooral vanwege de geluidsproductie zie ik dit heel erg zitten voor een 4870 is er namelijk geen passieve koeling mogelijk, terwijl de rest van mn systeem superstil is.

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KneoK
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:16

KneoK

Not in a million lightyears

Je zou met bijvoorbeeld Ati Tray Tools of Rivatuner een profiel kunnen maken voor 2D en 3D. In 2D modus draait de fan waarschijnlijk gewoon veel te hard, die kan een flink stuk omlaag om alles toch nog lekker koel te houden, de mijne draaien in 2D allebei op 25%, zijn dan goed stil en de GPU blijft op de eerste steken rond de 48 graden, de tweede rond de 56 graden. In 3D kun je de fan dan harder laten blazen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Topicstarter
Hmja zoveel moeite wil ik er ook niet voor doen,.. Had gehoopt dat ik het hele ding kon uitschakelen, dan komt er helemaal geen geluid meer vanaf... Best jammer dat AMD die mogelijkheid niet geeft voor de desktopmarkt het lijkt me een simpele en doeltreffende manier om je pc stil te krijgen namelijk,

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
HetWonder schreef op vrijdag 27 maart 2009 @ 16:53:
Hmja zoveel moeite wil ik er ook niet voor doen,.. Had gehoopt dat ik het hele ding kon uitschakelen, dan komt er helemaal geen geluid meer vanaf... Best jammer dat AMD die mogelijkheid niet geeft voor de desktopmarkt het lijkt me een simpele en doeltreffende manier om je pc stil te krijgen namelijk,
Ik weet niet hoe vaak je gamet, maar je kan desnoods je IGP standaard aan hebben staan en voor die keren dat je gamet de kaart in je bios aanzetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Het is natuurlijk mogelijk om even opnieuw op te starten en in het bios de onboard VGA te selecteren. Pas zodra je gaat gamen, even het bios weer in en de HD4870 weer aan het werk zetten. Het is maar wat je ervoor over hebt, toch?

Edit: Anandus :w :>

[ Voor 4% gewijzigd door Jejking op 27-03-2009 16:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
Ik zit net te bedenken, en volgens mij is een 2D-profiel aanmaken, zoals eerder gezegd door Kneok wel de minste moeite.
Of een fanless heatsink monteren op de grafische kaart.

Pagina: 1