Overdracht van een softwareontwikkelingsproject

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perceptor
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13-09 18:01
Binnen het bedrijf waar ik werk heb ik een stuk software ontwikkelt waarin we een hoop kennis uit eigen wetenschappelijk onderzoek hebben verwerkt. Aangezien we met ons bedrijf nu een andere koers gaan varen dan oorspronkelijk de bedoeling was hoort het doorontwikkelen en distribueren van de software niet echt meer tot de hoofdtaken (we zijn voornamelijk eindgebruikers).
Binnenkort ga ik daarom met mijn baas op bezoek bij een partnerbedrijf dat wij als geschikte kandidaat zien om de ontwikkeling en distributie over te nemen. We zullen dan de inhoudelijke (wetenschappelijke/praktische), technische (ontwikkeling v.d. software) en de zakelijke kant aan hun duidelijk moeten maken. Het doel hiervan is om het bedrijf te introduceren in de inhoud van de software en men over de streep te trekken om de ontwikkeling en distributie van de software op zich te nemen.

Nu ben ik een presentatie aan het voorbereiden over de technische kant en vraag ik mij af wat ik allemaal in de presentatie ga zetten. Bij die presentatie zullen 1 of meer mensen van de softwareontwikkelingsafdeling aanwezig zijn (iig. het hoofd van die afdeling). Ik heb geen ervaring met het overdragen van softwareontwikkelingsprojecten, dus zijn er hier mensen die tips kunnen geven wat hierin gebruikelijk is?
Ik zat zelf te denken aan uiteenzetting van gebruikte ontwikkeltools en bibliotheken, een paar use cases, enkele klassendiagrammen die de hoofdstructuur van de software aangeven en mogelijkheden waarop de software uitgebreid/verbeterd kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bat266
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 24-08 06:41
Ik denk dat je je eerst moet richten op de algemene functionaliteit en vervolgens op de structuur en eventueel de gebruikte ontwikkeltools. Ik denk dat een overall plaatje zonder in details erop in te gaan het best werkt. Zeker omdat uit jouw verhaal opmakend de echte overdracht nog niet plaats vind. De details als klasse diagrammen / verbeterpunten en bibliotheken (tenzij deze specifieke problemen uitdagingen vormen) komen later wel.

Better to remain silent and be thought a fool then to speak out and remove all doubt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boss
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 09:52

Boss

+1 Overgewaardeerd

Ik heb zelf wel eens een vrij uitgebreide overdracht gedaan, en op technisch gebied kwam dat redelijk overeen met wat jij beschrijft. Vanuit de ontvanger gezien is (naar mijn mening) het vooral belangrijk om te weten welke tools, libraries en eventueel (comerciele) externe componenten er in gebruik zijn. Dan kan je vast nadenken of je binnen je organisatie mensen hebt die daar iets vanaf weten.

Bij de uiteindelijke overdracht kan je misschien dan ook beter opnemen dat je nog een x aantal uur beschikbaar bent voor support.

The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.