Geluidsinstallatie in auto

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Sinds kort heb ik me eigen auto.. Een BMW E36 316i met een lpg installatie :)

Helaas is de radio die erin zit ronduit bagger.. Als ik boven de 130 rij is het of gwn naar het prachtige geluid van me motor luisteren of ruis :p Daarom wil ik dus eigenlijk een wat betere geluidsinstallatie in me auto leggen.

Wat ik zoek is een installatie met 4x 130mm boxen en een gewone radio om em ze aan te sturen. De radio die ik al uitgezocht had is Sony MEX-BT3700ui. Deze heb ik gekozen omdat het mij als leek wel als een redelijk ding klinkt en ik wil graag een radio met bluetooth, rds, cd-wisselaar aan kunnen sluiten en een usb port erop.

Nadat ik er eindelijk uit was welke radio ik wou ging ik voor boxen kijken.. Hiervan snap ik alleen eigenlijk vrij weinig maar heb ik een aantal gevonden

JBL:
voor: 2x GTO527
achter: 2x GTO528
OF
4x GTO528

SONY:
2x XS-HA1327
2x XS-F1335
OF
4x XS-F1335

PIONEER:
2x [url="voor: 2x [url=\"http://www.jbl.com/car/products/product_detail.aspx?prod=GTO527&Language=ENG&Country=US&Region=USA&cat=MEL&ser=GTS\"]GTO527[/url]"]TS-G1301i[/url]
2x TS-H1303
OF
4x [url="voor: 2x [url=\"http://www.jbl.com/car/products/product_detail.aspx?prod=GTO527&Language=ENG&Country=US&Region=USA&cat=MEL&ser=GTS\"]GTO527[/url]"]TS-G1301i[/url]

Het idee dat ik in me auto wil hebben is dat de voorste speakers (liefste met tweeter) beetje all-round zijn en dat de bass een beetje van achter komt... Ik wil alleen geen hele set hebben met sub+versterker, gewoon 4 goeie boxen. Ik wil de muziek in me auto horen en niet er buiten :P

Is dit een beetje een redelijk geluidsinstallatie totaal voor een budget van ongeveer 300 euro? Alle suggesties zijn welkom! suggesties met een hoger budget zijn ook welkom, voor als de reparaties toch meevallen qua kosten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 02-06 09:59

JT

VETAK y0

Imho is Sony voor car hifi geen goed merk. Het blijft natuurlijk persoonlijk, maar in de wereld van wedstrijden (zowel sound quality als SPL) vind je geen Sony speakers, geen Sony versterkers en geen Sony radio's. Zegt imho toch wel iets. Pioneer ben ik ook niet echt een fan van voor speakers. Voor speakers vind ik zelf Hertz, Helix, MTX, Polk, Focal wel goede merken. Clarion, Pioneer en Alpine zijn mijn persoonlijke favorieten voor een radio.

Om even terug te komen op je verhaal van geen subwoofer, waarom niet? Een subwoofer koop je niet (alleen) om harde bas te kunnen hebben maar ook om een frequentiebereik te halen die je met alleen speakers in de deur niet krijgt. Vooral met oudere dan recente auto's komt er niet veel bas uit de deuren omdat die deuren niet geschikt zijn als behuizing voor speakers die bas moeten weergeven. En 130mm houd ook niet over voor bas.

Als je toch perse geen subwoofer wilt (wat niet slecht is ofzo, maar je hebt gewoon wat minder bas) dan zou ik het houden op ongeveer 100 euro voor de radio en 100 euro per speakerset. Hertz DSK130 is wel een mooie compo imho of de ECX130 als het een coaxiaal moet zijn.

Maar wat belangrijk is, dat is dat je zelf ergens gaat luisteren voor wat jij mooi vind klinken want audio is behoorlijk persoonlijk.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peenutzz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 21:47
Om te beginnen zou ik de speakers een maatje groter nemen, uit die 13 cm speakers komen nauwelijks lage tonen. 16 cm heeft een veel betere bassproduktie.

edit:
Als de deuren aanpassen geen optie is zou ik inderdaad in ieder geval in de hoedenplank iets groters doen. Dan heb je ook meteen de bass van achter komen. Voordat ik mijn versterkers en subs in mijn auto had overgebouwd had ik vast wat speakers aan de radio geknoopt zodat ik in ieder geval wat geluid had. Voorin 10 cm tweeweg, achterin 13 cm tweeweg. Bass was ver te zoeken. Werd wel beter toen er een versterker tussen zat, zoals teacher zegt.

[ Voor 59% gewijzigd door Peenutzz op 26-03-2009 12:59 ]

Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Peenutzz schreef op donderdag 26 maart 2009 @ 11:53:
Om te beginnen zou ik de speakers een maatje groter nemen, uit die 13 cm speakers komen nauwelijks lage tonen. 16 cm heeft een veel betere bassproduktie.
NOFI maar gezien de kennis van de TS, zie ik hem nou niet echt z'n deurpanelen verbouwen om 3cm meer kwijt te kunnen ;) De BMW 523 van m'n oom uit 97 kan zelfs maar 10cm in de deuren :/ En BMW deurpanelen is wat anders dan van een Cuore of een Corsa :P

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:02

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

opzich maakt sony geen echt slechte radio's. Speakers zou ik bij uit de buurt blijven. Als je value for money zoekt zou ik bij jbl blijven. Niet heel slecht, en altijd en overal wel ergens in de aanbieding.

Toch wil ik je aanraden om je ook te orienteren op een versterker. Dat hoeft geen beest van 8 kilowatt te zijn, maar een leuke amp die er bijv. 4x80/100 (echte) watts uitgooit tilt je geluid naar een hoger niveau, ook op lagere volumes; die hoeft een stuk minder hard te werken als je 4x11 watt radio.

Verder zou ik je aanraden om als voorspeaker geen coax set te kiezen, maar een composet (zoals de jbl 507c)waarbij je de tweeters in de buurt van de a stijl monteerd. Dit doet echt wonderen voor de ruimtelijkheid van je geluid. Ik kan niet in je geldbuidel kijken, maar daar zou ik ook iets meer geld aan uitgeven.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
@JT
Het probleem is niet zo zeer dat ik perse geen sub wil, maar in de kofferbak ligt nu ook al een gastank die nogal veel ruimte in neemt en ik denk dat als ik egt een sub helemaal achterin zou leggen dat ik er in de auto minder van ga horen dan dat je het buiten hoort. Ook is een budget van 300 euro wat laag voor een radio met de eisen die ik eraan stel + versterker + sub
Daarnaast zit ik een beetje rond te kijken maar voor een radio met bluetooth, cd-wisselaar bediening en een usb poort betaal je al snel tegen de 180-200 euro. waarbij de Blaupunkt Hamburg MP57 de goedkoopste is.

@Peenutzz
In me hoedenplank een maatje groter erin leggen zou mogelijk zijn, maar in me deuren denk ik niet dat ik daar ver mee ga komen :p

Maakt het eigenlijk nog iets uit of ik speakers met of zonder tweeter erin zet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Deveon schreef op donderdag 26 maart 2009 @ 12:31:
@JT
Het probleem is niet zo zeer dat ik perse geen sub wil, maar in de kofferbak ligt nu ook al een gastank die nogal veel ruimte in neemt en ik denk dat als ik egt een sub helemaal achterin zou leggen dat ik er in de auto minder van ga horen dan dat je het buiten hoort. Ook is een budget van 300 euro wat laag voor een radio met de eisen die ik eraan stel + versterker + sub
Daarnaast zit ik een beetje rond te kijken maar voor een radio met bluetooth, cd-wisselaar bediening en een usb poort betaal je al snel tegen de 180-200 euro. waarbij de Blaupunkt Hamburg MP57 de goedkoopste is.
Dan wil ik erop hameren om je budget 100 euro te rekken. Speakers bepalen voor het grootste deel hoe goed je geluid is dus daar wil je eigenlijk niet op bezuinigen. Qua radio kan je eens kijken naar de Alpine CDE 103BT.
Maakt het eigenlijk nog iets uit of ik speakers met of zonder tweeker erin zet?
:? In de prijsklasse waar je in zoekt zijn geen eens speakers zonder tweeters :P

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KingTenteehje
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 02-06 16:14

KingTenteehje

Onia Cause Fiunt

hou er wel rekening mee dat die BMW's een stalen plaat tussen je achterbank en kofferbak dus bas wordt moeilijk om te genereren. Verder zou ik gaan voor een goede compo set, losse tweeter en middentonen, in plaats van alles in 1. Kwa speakers en voorkeur sluit ik me aan bij JT. Als je het aan mij vraagt zou ik gewoon voorin een heel goed setje pakken, een dure, en achterin mindere speakers want jij bent degene die de muziek moet horen en je zit voorin. Ik vind het altijd zonde om achterin dezelfde speakers te hebben want je raakt zoveel van je tonen kwijt. Dus mijn advies 1 goede sub met voorin een goede compo set.
Waar je ook rekening mee moet houden bij BMW, vooral die serie, is dat om een storingsvrij geluid te krijgen nogal complex is. Dus mocht je voor een versterker kiezen zorg dat de bekabeling e.d. van goede kwaliteit zijn en op de juiste plekken in de auto gelegd worden.

Fools you are... who say you like to learn from your mistakes... I prefer to learn from the mistakes of others, and avoid the cost of my own. "Otto von Bismarck"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Als hij voor- en achterin een compo neemt en hij wil ze beide tegelijk aan hebben dan zou ik juist achter niet een mindere compo nemen - dan vervuil je het geluid dat je voorin hebt ;)

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KingTenteehje

KingTenteehje

Onia Cause Fiunt

Klopt JT daarom zou ik gewoon gaan voor 1 goede set voorin en desnoods achter niets of gewoon een lichte ondersteuning. Ik persoonlijk heb voorin een goede compo set zitten van CD technology en achterin originele speakers en dan gewoon fader meer naar voren. Om 2 setjes te kopen die identiek zijn kan leuk zijn maar ik ga dan liever voor 1 goede set. In dit geval zou ik denk ik MB quart of focal of zo gaan. Achterin de auto je sub plaatsen voor de eventuele ondersteuning voor laag.
Het is in mijn optiek zonde om geld uit te geven aan halve oplossingen en zou dus in fases een installatie aanschaffen.

Fools you are... who say you like to learn from your mistakes... I prefer to learn from the mistakes of others, and avoid the cost of my own. "Otto von Bismarck"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 50893

Kan alleen mijn eigen ervaring delen met een Honda Civic coupe. Ik had voor de deurpanelen 13cm met als kenmerk dat deurpanelen speakers alleen maar ter ondersteuning zijn, verspreid geluidsbeeld in zijn algemeen. Deze waren gewoon aangelsoten op de autoradio.

Achter gebruikte ik dergelijke speakers op een 2 maal 75 watt Pioneer versterker waarbij de kofferbak 300 liter bedroeg :

http://www.pioneer.nl/nl/.../201/TS-E6902i/specs.html

DIt leverde voor mij voldoende laag weergave op aangezien de kofferbak dan als baskast functioneerd, dit hoef je niet te verwachten met 13cm speakers in je hoedenplank of achter panelen :)

Een andere mogelijk om te onderzoeken is dat er genoeg sub woofers op de markt zijn die in je reserver wiel passen, weet niet hoe dat zit bij de BMW, zoals dit model :

http://www.pioneer.nl/nl/...201/TS-SW1241D/index.html

Zelf heb ik het niet zo op een sub in de auto, het is mij te "boomerig" maar dat is induvidueel. Maar 4 maal 13cm speakers in je auto hoef je niet veel van te verwachten als je muziek kwaliteit zoekt. VOor spraak is het prima maar voor muziek imo niet en is zonder van je uitgave.

Maar luister eens bij anderen in de auto en doe zo ervaring op voordat je besluiten neemt, iedere weggegooide euro is er 1 teveel en zo doe je een stukje ervaring op :) Overigens zijn de Pioneer voorbeelden slechts als voorbeeld, er zijn genoeg goeie merken, maar heb wel een goeie ervaring met Pioneer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

KingTenteehje schreef op donderdag 26 maart 2009 @ 12:58:
Klopt JT daarom zou ik gewoon gaan voor 1 goede set voorin en desnoods achter niets of gewoon een lichte ondersteuning. Ik persoonlijk heb voorin een goede compo set zitten van CD technology en achterin originele speakers en dan gewoon fader meer naar voren. Om 2 setjes te kopen die identiek zijn kan leuk zijn maar ik ga dan liever voor 1 goede set. In dit geval zou ik denk ik MB quart of focal of zo gaan. Achterin de auto je sub plaatsen voor de eventuele ondersteuning voor laag.
Het is in mijn optiek zonde om geld uit te geven aan halve oplossingen en zou dus in fases een installatie aanschaffen.
Tja, in m'n vorige auto (in de huidige doe ik niet veel aan car hifi maar komt bij de volgende auto weer ;) ) had ik alleen een goede compo voorin. Ik ben daar absoluut voorstander van, geluid hoort van voren te komen, met een dergelijke opstelling is het ook opgenomen. Maar de meeste mensen kicken nou eenmaal op geluid van achteren erbij ;)

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Ik ben wel een fan van bass dus als ik kies om een sub erin te leggen zou het dan mogelijk zijn om deze onder me hoedenplank te plaatsen? er is wel erg weinig ruimte icm me gastank, want helemaal achterin lijkt me niet handig als ik zo lees wat KingTenteehje zegt..

Originele speakers erin houden is geen goed idee want achter doet 1 het niet meer en de anders is zo goed als alleen maar ruis..

Aangezien ik me budget ook in de gaten moet houden, hoeveel kosten een redelijke versterker, sub en boxen setje ongeveer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KingTenteehje

KingTenteehje

Onia Cause Fiunt

JT schreef op donderdag 26 maart 2009 @ 13:08:
[...]

Tja, in m'n vorige auto (in de huidige doe ik niet veel aan car hifi maar komt bij de volgende auto weer ;) ) had ik alleen een goede compo voorin. Ik ben daar absoluut voorstander van, geluid hoort van voren te komen, met een dergelijke opstelling is het ook opgenomen. Maar de meeste mensen kicken nou eenmaal op geluid van achteren erbij ;)
Ben ik het helemaal mee eens. Net als jij heb ik mijn huidige auto heb ik alleen voorin een compo setje zitten en verder helemaal niets. Ik vind het zonde om mijn auto weer helemaal te strippen en heb gekozen voor in mijn kamer goede audio te hebben ;)
Ik vind het persoonlijk ook zonde om achterin speakers te hebben in combinatie met sub achterin omdat de lage tonen de midden en hoge tonen helemaal vertroebelen. Ik zou ook als achterin een sub staat hem ook niet te hard te zetten. te harde bassen vertroebelen helemaal je beeld.
Wat dat betreft liggen we denk ik wel op 1 lijn JT :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjants
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
KingTenteehje schreef op donderdag 26 maart 2009 @ 13:22:
[...]

Ben ik het helemaal mee eens. Net als jij heb ik mijn huidige auto heb ik alleen voorin een compo setje zitten en verder helemaal niets. Ik vind het zonde om mijn auto weer helemaal te strippen en heb gekozen voor in mijn kamer goede audio te hebben ;)
Ik vind het persoonlijk ook zonde om achterin speakers te hebben in combinatie met sub achterin omdat de lage tonen de midden en hoge tonen helemaal vertroebelen. Ik zou ook als achterin een sub staat hem ook niet te hard te zetten. te harde bassen vertroebelen helemaal je beeld.
Wat dat betreft liggen we denk ik wel op 1 lijn JT :)
Dan gebruiken jullie thuis dus ook geen 5.1 systeem omdat het geluid dan van achteren komt ;)

Wanneer je achter naar 6*9" speakers wilt gaan (aanrader) heb je waarschijnlijk wel een pasring nodig:
[klik op plaatje voor de goedkoopste die ik tegenkwam, 17,50]
Afbeeldingslocatie: http://www.cacarsystems.nl/webshop/images/BMW12.bmp

[ Voor 102% gewijzigd door arjants op 26-03-2009 14:30 ]

We worden allemaal geconfronteerd met een reeks grootse kansen, op schitterende wijze vermomd als onoplosbare problemen. (John W. Gardner)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KingTenteehje

KingTenteehje

Onia Cause Fiunt

arjants schreef op donderdag 26 maart 2009 @ 14:20:
[...]

Dan gebruiken jullie thuis dus ook geen 5.1 systeem omdat het geluid dan van achteren komt ;)
Klopt ik luister thuis mijn muziek op een goede stereo installatie want ik prefereer muziek luisteren op stereo in plaats van een 5.1 installatie. Met films kijken is het een ander verhaal dan luister ik op mijn 5.1 set, maar in de auto neem ik aan dat je muziek luistert en geen films kijkt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 235059

Het valt mij op dat de JBL speakers die de TS laat zien 2 Ohm zijn.
De meeste autoradio's vereisen een aansluitwaarde die tussen de 4 en 8 ohm zit. Veel versterkers kunnen tegenwoordig al 1 of 2 ohm aansturen, dus wanneer de TS kiest voor de JBL speakers moet er een versterker tussen.

Feitelijk gebeurt er ook niet zoveel als je een 2ohm speaker aansluit op een radio die minimaal 4 ohm nodig heeft. Dit kan heel erg lang goed gaan zolang je jezelf, en daarmee het volume niveau, onder controle houd en het niet (te)hard zet. Maar hoelang dat is de vraag....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Deveon schreef op donderdag 26 maart 2009 @ 13:17:
Ik ben wel een fan van bass dus als ik kies om een sub erin te leggen zou het dan mogelijk zijn om deze onder me hoedenplank te plaatsen? er is wel erg weinig ruimte icm me gastank, want helemaal achterin lijkt me niet handig als ik zo lees wat KingTenteehje zegt..

Originele speakers erin houden is geen goed idee want achter doet 1 het niet meer en de anders is zo goed als alleen maar ruis..

Aangezien ik me budget ook in de gaten moet houden, hoeveel kosten een redelijke versterker, sub en boxen setje ongeveer?
Reken voor een headunit met usb en bluetooth handsfree 200 euro, subje 100 euro, versterker 100-150 euro, een composetje 100 euro, kabels 30 euro. Maar misschien is het even handig om hiervoor langs een car hifi zaak te gaan want ik weet niet wat nodig is voor een gesloten achterbak om een beetje bas in de auto te krijgen, ik heb daar geen ervaring mee en ook niet specifiek met een E36. Nou denk ik dat als je de JBL GTO 1204BR dat het wel goed komt; gepoort en een gevoeligheid van 93db en een woofer met 12mm xmax zou het wel goed mee moeten komen.
arjants schreef op donderdag 26 maart 2009 @ 14:20:
[...]

Of je leest even goed wat ik zeg ;) Ik zei dat ik alleen muziek van voren wil omdat bijna alle opnames van muziek ook als zodanig zijn opgenomen. Zijn films met Dolby Digital of DTS dat ook? Nee. Dus je praat een beetje uit je nek ;)

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Ik heb nog een beetje rond gekeken voor een versterker maar ik zie dat deze toch al snel rond de 100 euro zitten. dan zou ik met een radio met mijn eisen toch al aan de 280-290 euro zitten...En dan heb ik nog geen eens boxen!

als ik het nu bekijk begin ik denk ik met een radio+leuk compo-setje voorin en dan komt de rest misschien later nog wel :) wel bedankt voor alle informatie en ik ben er achter gekomen dat ik toch een hoger budget nodig ga hebben voor een egt goeie installatie.
langzaam uitbreiden is ook leuker want dan heb je 2-3 of 4 keer het gevoel dat je een nieuw systeem erin hebt liggen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Ok, dat is ook een optie. Dan zou ik nu gaan voor een goede radio met fatsoenlijke compo voorin en dan sparen voor een subwoofer met versterker :)

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
ik denk dat ik als radio toch voor de Alpine CDE-103BT ging die je aanraden, als ik reviews erover lees zie ik eigenlijk niemand die er niet tevreden mee is... en als compo setje neem ik dan iets als Pioneer TS-A1311 (3-weg)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Deveon schreef op donderdag 26 maart 2009 @ 16:09:
ik denk dat ik als radio toch voor de Alpine CDE-103BT ging die je aanraden, als ik reviews erover lees zie ik eigenlijk niemand die er niet tevreden mee is... en als compo setje neem ik dan iets als Pioneer TS-A1311 (3-weg)
Zoals ik al zei, op speakers besparen is niet handig ;) Maar goed, dat moet je verder zelf weten.

[ Voor 5% gewijzigd door JT op 26-03-2009 16:11 ]

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Het enige waar ik speakers zowat met elkaar kan vergelijken is of het een beetje redelijk merk is en de specificaties. Als ik dan de speakers van Pioneer TS-A1311 vergelijk met die Hertz DSK 130, dan lijken die van Pioneer beter :S groter frequentiebereik en 3-weg ipv 2-weg ;x

Maar specificaties zeggen natuurlijk ook niet alles, dat weet ik wel... maar om nou van elk mogelijke speaker reviews te gaan lezen is ook zoveel werk ;x no offense tho en ben nog steeds blij dat je me hebt geholpen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Wat is er volgens jou dan beter aan 3weg? 3weg betekent alleen maar dat je minder geld hebt voor elk los onderdeel ;) En specificaties zeggen geen ruk. Als je niet zelf wilt gaan luisteren neem dan maar van mij aan dat je veel beter die Hertz DSK130 of ECX130 kan halen :) Klank en kwaliteit lees je NIET af in specificaties.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
JT schreef op donderdag 26 maart 2009 @ 16:31:
Wat is er volgens jou dan beter aan 3weg? 3weg betekent alleen maar dat je minder geld hebt voor elk los onderdeel ;) En specificaties zeggen geen ruk. Als je niet zelf wilt gaan luisteren neem dan maar van mij aan dat je veel beter die Hertz DSK130 of ECX130 kan halen :) Klank en kwaliteit lees je NIET af in specificaties.
en dat maakt de keuze voor een leek als mij heel erg moeilijk..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:19

GaMeOvEr

Is een hork.

Hertz is gewoon een fabrikant op een hoger niveau dan Pioneer. De geluidskwaliteit van "instappers" van Hertz moet je bijna vergelijken met de top van Pioneer, ze spelen gewoon in een andere klasse qua detaillering en "strakheid" van het geluid. :)

(Net zoals je thuis Sony speakers neer kan zetten, maar ook B&W speakers kunt kopen, die per definitie beter zijn.)

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Deveon schreef op donderdag 26 maart 2009 @ 16:28:en als compo setje neem ik dan iets als Pioneer TS-A1311 (3-weg)
Maar.. Dat is geen compo setje, maar een coax triax setje.. Meer iets voor in de hoedenplank, alhoewel je daar ook met rear fill breedbandertjes kan werken.

[ Voor 11% gewijzigd door teacher op 27-03-2009 10:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Deveon schreef op vrijdag 27 maart 2009 @ 09:28:
[...]

en dat maakt de keuze voor een leek als mij heel erg moeilijk..
Klopt. Dat komt omdat je een keuze maakt op basis van hoe iets klinkt en de enige manier om daar achter te komen is zelf gaan luisteren. Wil je dat niet dan ben je slecht af door naar specificaties te kijken. Dan kan je beter af gaan op meningen van mensen die wat beter geinformeerd zijn en er wat meer ervaring mee hebben.

Een schilderij koop je ook niet op afmetingen/jaartal/gebruikt materiaal maar op hoe die eruit ziet (nou ja, volgens mij telt de naam ook erg mee, maar ik denk wel dat je snapt wat ik bedoel).

[ Voor 16% gewijzigd door JT op 27-03-2009 11:23 ]

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
@teacher
Hoe zie je of de speakers beter voor achter of voorin zijn?

@JT
je hebt helemaal gelijk, maar als ik een forumpost maak en er alleen inzet "wat moet ik kopen?" dan denk ik niet dat ik erg veel hulp ga krijgen aangezien dat soort topics meestal niet erg welkom zijn op got, dus ik probeer het een beetje zelf uit te zoeken, maar dat is erg lastig zo over t net.

Daarnaast heb ik zelf ook nog ff gekeken in me auto waar ik precies die boxen zou kunnen plaatsen, maar als ik een beetje logische kijk dan zie ik geen plek om voorin uberhoudt boxen te plaatsen, ook zie ik niet waar de boxen zitten die er nu in zitten, kan t zijn dat ze egt onder de motorkap zitten ipv in de deuren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Nee, onder de motorkap ben ik nog nooit (standaard. ;) ) speakers tegengekomen. ;)

Plaatsen zijn:

- In de deuren
- In het dashboard (bovenop, of eronder)
- In het kickpanel (waar je met je voeten zit)

Speakers in de motorruimte schiet niet op, blijft niet veel geluid over wat de cabine bereikt en echt lekker klinken zal het ook niet, met een heel geluidsdempend dashboard ervoor. ;)

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wicked-Game
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 20:16
Sommige zweren bij een subwoofer, ik zelf niet (althans niet meer). Had ooit een Rockfort Fosgate Sub en deed het prima, maar toch vond ik het geheel met muziek erg slecht ondanks voldoende afstemming. Zeker met hele wisselende muziek bleef ik maar afstellen dat het niet leuk meer was. Ben toen eens gaan kijken wat wijsheid is om met zo min mogelijk middelen zo een mooi en strak mogelijk (SQ) geluid te creeren.

Aller eerst dempen, dempen en nog eens dempen. Je deuren etc. goed aanpakken met dempingsmateriaal (bitumen). Doe dit op alle plekken waar nodig is en waar resonantie mogelijk zou kunnen optreden. Vervolgens na het dempen komen de montagepunten aanbod. Meeste audiozaken verkopen opzetringen van kuntstof, niet doen! Maak ze zelf van dempend materiaal (zelf MDF met daarover een laag schuimrubber), zodat trillingen niet kunnen worden doorgegeven aan het chassis.

Speakers is iets wat jezelf moet beslissen. Maar zou als ik jou was Pioneer, Sony etc. vergeten. Zelf ben ik overgestapt naar DLS Reference lijn. Met een Composet voorin en een 2 weg systeem in de achterpanelen. Dit alles word aangestuurd door een DLS Ultimate 4 kanaalsversterker.

Kan je verzekeren dat ik geen subwoofer meer nodig heb. Het laag is prima in orde.

Andere alternatieven:

- Focal
- MB Quartz
- DLS
- Audiobahn
- Audiosystem
- Hertz

Qua radio:

- Alpine (onbetwist mijn 1e voorkeur)
- Pioneer
- Clarion

Solarpanel PVOutput: ParkzichtSolar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Deveon schreef op vrijdag 27 maart 2009 @ 12:09:
@JT
je hebt helemaal gelijk, maar als ik een forumpost maak en er alleen inzet "wat moet ik kopen?" dan denk ik niet dat ik erg veel hulp ga krijgen aangezien dat soort topics meestal niet erg welkom zijn op got, dus ik probeer het een beetje zelf uit te zoeken, maar dat is erg lastig zo over t net.
Hier wordt eigenlijk ook verwacht dat je zelf even gaat luisteren ;)
Wicked-Game schreef op vrijdag 27 maart 2009 @ 12:30:
Sommige zweren bij een subwoofer, ik zelf niet (althans niet meer). Had ooit een Rockfort Fosgate Sub en deed het prima, maar toch vond ik het geheel met muziek erg slecht ondanks voldoende afstemming. Zeker met hele wisselende muziek bleef ik maar afstellen dat het niet leuk meer was. Ben toen eens gaan kijken wat wijsheid is om met zo min mogelijk middelen zo een mooi en strak mogelijk (SQ) geluid te creeren.
Dan denk ik dat je sub het gewoon niet goed genoeg deed. Met afwisselende muziek afwisselende subwoofervolumes doet mij vermoeden dat je ergens een dip of een piek in je frequentiecurve had. M'n vorige setup met 2x12" Alpine ging lomp hard en vooral met darkcore ofzo zette ik de sub graag een tikje harder dan eigenlijk hoort >:) Maar met trance ofzo had ik hem liever neutraal. En als ik de sub dan neutraal zette qua volume hoorde je niet dat er een sub was. Ik heb meerdere keren van mensen te horen gekregen "maar je hoort helemaal niet dat er een subwoofer in de auto zit"....grootste compliment dat je kan krijgen ondanks dat die mensen dat zelf niet door hadden :Y) :+
Aller eerst dempen, dempen en nog eens dempen. Je deuren etc. goed aanpakken met dempingsmateriaal (bitumen). Doe dit op alle plekken waar nodig is en waar resonantie mogelijk zou kunnen optreden. Vervolgens na het dempen komen de montagepunten aanbod. Meeste audiozaken verkopen opzetringen van kuntstof, niet doen! Maak ze zelf van dempend materiaal (zelf MDF met daarover een laag schuimrubber), zodat trillingen niet kunnen worden doorgegeven aan het chassis.
Niet alle deuren zijn luchtdicht te krijgen...had erg veel aandacht besteed aan de deuren van m'n vorige auto, maar echt bas kwam er gewoon niet uit. Terwijl de standaard deuren van m'n pa z'n Chevrolet/Daewoo "Nubira" :X echt super zijn! Hij heeft alleen een Pioneer dubbel din navigatiesysteem en stock speakers maar ik heb in de achterbak gezocht naar een subwoofer die er gewoon niet in zat :+

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
JT schreef op vrijdag 27 maart 2009 @ 14:26:
Hier wordt eigenlijk ook verwacht dat je zelf even gaat luisteren ;)
ik weet al niet zo 1 2 3 een zaak in de buurt te vinden waar ik boxen van de merken die jullie suggereren kan vinden en daarnaast klinkt het in een winkel/zaak anders als in een of mijn auto.. ;x

en ik ben ook niet egt iemand die heel veel verschil hoort in geluid een Logitech x530 setje vind ik ook al redelijk mooi klinken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Zoals ik al zei, als je niet wilt luisteren neem dan maar gewoon aan dat Hertz prima klinkt.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
het is niet dat ik niet wil luisteren.. maar ik heb niet de mogelijkheid om goed te luisteren.. dus ik ga denk ik maar is kijken voor die boxen waar jij t over had... al1 geen id waar ze dingen verkopen in omgeving utreg :p toevallig iemand met ervaringen met een bedrijf in de buurt die ze heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wicked-Game
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 20:16
www.rondevries.nl zou ik eens een bezoekje brengen als ik jou was.

Solarpanel PVOutput: ParkzichtSolar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Deveon schreef op vrijdag 27 maart 2009 @ 15:25:
het is niet dat ik niet wil luisteren.. maar ik heb niet de mogelijkheid om goed te luisteren..
Kom kom.. je hebt een auto, je wil goed geluid, dan moet je misschien een keer (of 2?) een stukje rijden.
En natuurlijk moet je niet meteen Hertz blindelings kopen, maar ga wel eens luisteren naar een compo setje van een _goed_ merk. Investeer Daar liever eerst in, en laat desnoods de achterspeakers weg.

Leesvoer: http://showyoursound.nl/Public/Waar/Default.asp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
teacher schreef op vrijdag 27 maart 2009 @ 15:41:
[...]

Kom kom.. je hebt een auto, je wil goed geluid, dan moet je misschien een keer (of 2?) een stukje rijden.
En natuurlijk moet je niet meteen Hertz blindelings kopen, maar ga wel eens luisteren naar een compo setje van een _goed_ merk. Investeer Daar liever eerst in, en laat desnoods de achterspeakers weg.

Leesvoer: http://showyoursound.nl/Public/Waar/Default.asp
ik denk dat je me niet goed begrepen hebt maar ik bedoelde net dat ik ga luisteren(/kijken) hoe die boxen van Hertz klinken en als het me bevalt in vergelijking met andere boxen die daar aanwezig zijn dan koop ik ze pas..
Zoiezo was ik vanwege me toch lage budget eerst van plan om alleen een radio+compo setje te nemen en dan kan ik later altijd nog een 2de setje, sub en/of versterker erin leggen als ik weer een beetje geld te besteden hebt.

Ook al klinkt het misschien beetje ondankbaar wat ik soms zeg, maar nogmaals bedankt voor jullie hulp allemaal, ik heb nu in ieder geval een aantal merken in me hoofd waar ik naar kan kijken(/luisteren) en ik wist voordat ik deze post maakte egt helemaal niks van audio voor in een auto :)

ik heb het er trouwens ook nog met een collega erover gehad en die raden me dit setje aan: Cougar X-130, Cougar Boombox set, Cougar 600.4 en als radio een Pioneer DEH-P3100UB voor een totaal budget van 500 euro (wat ik dus nog niet heb 8)7). maar volgens mij is wat hier aangeraden wordt tog iets hogere kwaliteit geluid en ook heeft die radio geen bluetooth =(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Ok, een ding moet ik je duidelijk maken:

BLIJF WEG VAN REMCO CAR HIFI!!!!!!!!!!

:+ Sorry, maar dat kan echt niet hard genoeg gezegd worden, wat een paupertoko met paupertroep :P

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMD
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:44

OMD

die Cougar set = LOL :9

Die amp die er bij zit is 10a afgezekerd heb ik even gezocht. Dat is best grappig aangezien als je er natuurkunde over heen laat gaan dan krijg je als vermogen voor 2 subs dit dus:

stroom is 12volt.
10a zekering.

maximale opgenomen vermogen is dus 10x12 = 120watt
50% gaat ongeveer naar warmte toe dus houd je 60watt over, verdeeld over 2 kanalen is 30 watt per kanaal.
Daar kan je nog ongeveer 10% van af halen aan signalloss.

Houd je dus 27 watt per kanaal over om subwoofers mee te voeden en dat is zonder aktief of passief filter wat ook nog eens vermogen kost. Ben benieuwd hoe dat klinkt 8)7

R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Stroom bij auto die draait is eerder 14v, effectiviteit is rond de 65%. Maar dna nog houd je niks over. 140w * 0,65 = 95w ongeveer voor alle kanalen :')

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

JT schreef op vrijdag 27 maart 2009 @ 16:31:
Ok, een ding moet ik je duidelijk maken:

BLIJF WEG VAN REMCO CAR HIFI!!!!!!!!!!

:+ Sorry, maar dat kan echt niet hard genoeg gezegd worden, wat een paupertoko met paupertroep :P
Eens.

Er zit wel wat acceptabel spul bij, maar dat is dan weer enorm aan de prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Nee voor het kopen ken ik nog wel iemand waar ik het voor inkoop prijs kan krijgen, of misschien iets meer voor de moeite.. Daarnaast begin ik me elke dag meer te ergeren aan me radio :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hondapower
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 28-05 23:11
Tja als je budget laag is, dan zou ik het allemaal in stappen doen.
De beste investering is een compo setje voren.
Ik zou het gehele budget wat je nu hebt uitgeven aan alleen een headunit en een compo set.
En een composet met 16,5cm speakers. Meestal valt het best mee om grotere speakers dan standaard in te bouwen. Met een mdf ring die je zelf maakt kom je vaak al heel ver.
Gewoon een keer het deurpaneel eraf halen en dan kijken en meten wat je erin zou kunnen krijgen (in het metaal van de deur erachter). Let wel op de inbouwdiepte.

Naderhand kun je nog uitbreiden met een sub en speakers achter.
En daarna de composet en de speakers achter ook op een eigen versterker zetten.

Voor goedkopere sets raad ik mensen meestal een Panasonic headunit aan en een Infinity compo set.
Natuurlijk voldoen andere merken ook, maar ik vind zo'n Panasonic altijd heel makkelijk te bedienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
@hondapower
Het upgrade plan had ik zelf ook ongeveer zo in me hoofd zitten :)
Helaas zitten alleen me boxen verwerkt in me dashboard (tenminste ik kan ze ni vinden) en niet in me deuren, ik weet niet of het allemaal moeilijk maakt maar met mijn ervaring ermee denk ik dat ik er toch slimmer aan doen om me gewoon 120mm aan te houden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reloader
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 01-06 19:07
voor je bimmer kan je toch hele mooie verloop dingen kopen zodat je 6x9 ovaaltjes achterin kan doen klinkt een stukje beter hoor :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Reloader schreef op maandag 30 maart 2009 @ 16:55:
voor je bimmer kan je toch hele mooie verloop dingen kopen zodat je 6x9 ovaaltjes achterin kan doen klinkt een stukje beter hoor :D
En waarom klinkt muziek van achter beter :?

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peenutzz
JT schreef op maandag 30 maart 2009 @ 16:57:
[...]

En waarom klinkt muziek van achter beter :?
Ik heb ooit eens rondgereden met de fader van de radio op front, en had dus alleen 2 kleine voorspeakers en 2 10" subs. Was het op een gegeven moment gewoon vergeten, totdat er iemand achterin zat die zei dat mijn speakers het niet deden :+ Heb het in de tussentijd totaal niet gemist :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Eindelijk heb ik tijd gehad om ff te praten met mn inkoop mannetje voor om te beginnen met een goeie radio voor in me auto. Hij was het er opzich wel mee eens dat de Alpine een mooie radio is, maar zelf maakte die wel de suggestie of ik niet liever een Becker radio erin laat zetten, aangezien dat de radio's zijn die BMW zelf ook in laat bouwen. Ook ziet het er wat origineler uit en past het een stuk beter bij de rest van het interieur.

Na een beetje praten en luisteren wat voor een geluid zn radio maakt in een Porsche ben ik toch wel sterk gaan twijfelen om er niet wat bij te leggen voor een Becker. Het is namelijk niet al te veel meer en als ik het doe, doe ik het liever goed. Ook kan ik me radio altijd meenemen naar mn volgende auto.

Wat ik me alleen afvraag is of het wel slim is om ongeveer 350 euro te betalen voor een radio die maar 4x30 watt en maar 4x18 watt RMS aan kan. Toen ik de zuiverheid en volume in de Porsche hoorde dan was ik daar al tevreden over, maar het lijkt me wel zonde als ik zoveel geld uitgeef aan een goeie radio en als ik dan later er nog een versterker in leg, omdat ik tog een sub wil ofso.. of zie ik dit verkeerd?

Ook kwam ik tegen dat de radio 3 RCA uitgangen heeft: front, rear en sub, maar als ik kijk dan zie ik alleen staan dat die 4x18 watt RMS vermogen geeft. Nu vraag ik me af of de front (of rear) speakers dan hetzelfde vermogen delen (dus halveert per stuk) of dat ik per speaker gewoon 18 watt RMS heb en voor de eventuele sub een onbekend vermogen beschikbaar heb...

Als laatste kom ik dan nog op de boxen uit, want als ik een radio hebt die maar 18 Watt RMS uit kan sturen per box is het dan wel verstandig om naar boxen te kijken die meer als 50-60 aan kunnen? Betaal ik dan niet voor iets wat ik nooit zal gebruiken?

ps: excuses voor bumpen, maar nieuwe topic vond ik ook ni nodig..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Beckers zijn topradio's. Veel meer dan een echte 4x18Watt RMS trekken andere autoradio's ook niet hoor. ;)

Voordeel van Beckers:

- Styling is sober, niet van die kermisrotzooi, dus past goed in je interieur.
- Iedere Becker heeft twee tuners aan boord, dus nooit meer zenders zoeken (doet de radio voor je, die cached ze als het ware) en de beste radio ontvangste op de markt.
- Fatsoenlijke menusturing.
- Super geluidskwaliteit.
- Strakke multifunctie display.

Ja, ik heb nu zelf ook een Becker (Cascade 7944 met Navi, BT en Ipod ondersteuning) en sinds ik die heb, weet ik dat er qua aftermarket radio's bij mij niet snel wat anders meer komt. Ik heb al vanalles gehad waar ik zeker tevreden over was (diverse Pioneers, wat JVC, Sony (minder spul) Kenwood) maar niets kan tippen aan de Becker. Zowel qua ontvangst, geluidskwaliteit als bedieningsgemak.

Sterker nog, voor mijn 2e auto waar eerst een best aardige JVC in zat, heb ik gewoon een 2e hands Becker gescoord op Ebay, ben er super tevreden mee.

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peenutzz
Deveon schreef op woensdag 22 april 2009 @ 09:32:

Ook kwam ik tegen dat de radio 3 RCA uitgangen heeft: front, rear en sub, maar als ik kijk dan zie ik alleen staan dat die 4x18 watt RMS vermogen geeft. Nu vraag ik me af of de front (of rear) speakers dan hetzelfde vermogen delen (dus halveert per stuk) of dat ik per speaker gewoon 18 watt RMS heb en voor de eventuele sub een onbekend vermogen beschikbaar heb...
Die 4x18 Watt en die 3 RCA uitgangen staan volledig los van elkaar. Aan de RCA's sluit je de eventuele versterkers aan, als je die gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

GaMeOvEr schreef op woensdag 22 april 2009 @ 10:18:
Beckers zijn topradio's. Veel meer dan een echte 4x18Watt RMS trekken andere autoradio's ook niet hoor. ;)

Voordeel van Beckers:

- Styling is sober, niet van die kermisrotzooi, dus past goed in je interieur.
- Iedere Becker heeft twee tuners aan boord, dus nooit meer zenders zoeken (doet de radio voor je, die cached ze als het ware) en de beste radio ontvangste op de markt.
- Fatsoenlijke menusturing.
- Super geluidskwaliteit.
- Strakke multifunctie display.

Ja, ik heb nu zelf ook een Becker (Cascade 7944 met Navi, BT en Ipod ondersteuning) en sinds ik die heb, weet ik dat er qua aftermarket radio's bij mij niet snel wat anders meer komt. Ik heb al vanalles gehad waar ik zeker tevreden over was (diverse Pioneers, wat JVC, Sony (minder spul) Kenwood) maar niets kan tippen aan de Becker. Zowel qua ontvangst, geluidskwaliteit als bedieningsgemak.

Sterker nog, voor mijn 2e auto waar eerst een best aardige JVC in zat, heb ik gewoon een 2e hands Becker gescoord op Ebay, ben er super tevreden mee.
Qua geluidskwaliteit zou je eens Nakamichi kunnen proberen B)

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Ja ok, da's idd nog exclusiever. En duurder. En lelijk. :+

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

600 euro om alleen CD's te kunnen luisteren en radio te kunnen luisteren B) Een voordeel: ding is zo lelijk dat geen dief dat zal meenemen :X

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
JT schreef op woensdag 22 april 2009 @ 13:53:
600 euro om alleen CD's te kunnen luisteren en radio te kunnen luisteren B) Een voordeel: ding is zo lelijk dat geen dief dat zal meenemen :X
Dan verdubbel ik bijna de waarde van me auto :o

back on topic:
Die Becker radio gaat het worden, zo meteen ff bellen dat die besteld kan worden :)

Qua speakers weet ik nog niet wat ik doe, ik denk dat ik eerste me standaard speakers nog hou en hoop ik dat ik rechtsachter ook aan de praat weet te krijgen..

Daarnaast heb ik nog iets anders wat erg vreemd is... Als ik me lampen aan hebt dan werkt me radio niet meer... als ik me lampen weer uitzet gaat de radio weer aan... heel raar, maar wel apart :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02-06 15:38
Weet de TS wel zeker dat er achter zijn radio ISO stekkers zitten?
Want BMW kennende wil het nog wel eens naar een versterker toe lopen welke ergens in de kofferbak zit.
Bij de nieuwe type's heb je voorin eigenlijk niet meer dan een scherm ... radio etc zit weg gewerkt achterin. En dan heb ik het nog niet over de aller nieuwste type's met navigatie / radio schermen.

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Ja ik weet zeker dat de ISO stekkers er zitten, heb de radio er al een keer uit gehad.. het is ook maar een simpel ding van Philips..
Pagina: 1