Denon AV 1907 te licht?

Pagina: 1
Acties:

• swopdark
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 30-11-2025

swopdark

ja doe maar...

Topicstarter
Ik heb nu inmiddels bijna twee jaar een Denon 1907 AV reciever staan welke is gekoppeld met de bekende KEF 2005.2 surround speakers. Als aanvulling hierop heb ik nog geen jaar geleden twee stuks JBL Northridge E80 speakers gekocht.

Nu komt het probleem: ik vind de JBL's te zwaar klinken. De lage tonen klinken niet zuiver maar rollen een beetje door. Adviseurs bij RAF zeiden ook al dat de E80 te zwaar was voor mijn versterker en dat de KEF IQ50 beter zou passen bij mijn set. Nu vraag ik me af: wanneer zijn je speakers te zwaar voor je reciever? Is dit uit te drukken in wattages of ligt dit anders? Mijn woonkamer is 4 x 6 meter.

Gisteren bij de RAF gek geworden op de Monitor Audio RS6 speakers maar ook hier zal dan een reciever upgrade voor nodig zijn? Of zeggen jullie dat dit best gaat? Gisteren bij de RAF stonden de RS6 aangesloteon op een stereo reciever van Denon met 2x50 watt. Mijn AV receiver doet 5x85 watt. Heel simpel in cijfers kan je het dus niet uitdrukken??

situatie:
Afbeeldingslocatie: http://img300.imageshack.us/img300/2254/sta70314.jpg

Playstation 3 - PSN ID: Sw0pDiller | XBOX360 Premium - Gamertag: ZakkeWasser | DELL New Studio 17 laptop

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Simpel: koppel die 1907 los, rijd naar RAF en sluit die RS6 speakers aan ;)

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

• swopdark

swopdark

ja doe maar...

Topicstarter
Chevy454 schreef op donderdag 26 maart 2009 @ 11:04:
Simpel: koppel die 1907 los, rijd naar RAF en sluit die RS6 speakers aan ;)
sja, das eigenlijk wel de beste oplossing. Dat ik daar niet eerder aan heb gedacht. tnx!

Playstation 3 - PSN ID: Sw0pDiller | XBOX360 Premium - Gamertag: ZakkeWasser | DELL New Studio 17 laptop

• Maarce
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-02 15:42
swopdark schreef op donderdag 26 maart 2009 @ 10:03:

Nu komt het probleem: ik vind de JBL's te zwaar klinken. De lage tonen klinken niet zuiver maar rollen een beetje door. Adviseurs bij RAF zeiden ook al dat de E80 te zwaar was voor mijn versterker en dat de KEF IQ50 beter zou passen bij mijn set. Nu vraag ik me af: wanneer zijn je speakers te zwaar voor je reciever? Is dit uit te drukken in wattages of ligt dit anders? Mijn woonkamer is 4 x 6 meter.

Gisteren bij de RAF gek geworden op de Monitor Audio RS6 speakers maar ook hier zal dan een reciever upgrade voor nodig zijn? Of zeggen jullie dat dit best gaat? Gisteren bij de RAF stonden de RS6 aangesloteon op een stereo reciever van Denon met 2x50 watt. Mijn AV receiver doet 5x85 watt. Heel simpel in cijfers kan je het dus niet uitdrukken??

situatie:
[afbeelding]
Die JBL's hebben inderdaad van zichzelf een redelijk wollig geluid, koppel daaraan een Denon met een warme klank, dan kom je op het te zware geluid wat je omschrijft.
Je kan proberen je baspijp dicht te stoppen, dan komt het misschien beter uit.

Wil je die MA RS6 beluisteren dan is het bij RAF geen probleem om je eigen receiver mee te nemen, let er wel op dat de ruimte waarin ze staan heel erg van invloed is op het geluid.
De 1907 en de RS6 moet geen probleem opleveren qua vermogen, de RS6 mag wat meer hebben, maar kan met de 85W goed uit de voeten...

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06:31

JT

VETAK y0

Precies, probeer eens een paar sokken in de basreflex pijpen.

Over het te zwaar of of te licht...tja, dat licht wel wat subtieler. Sowieso redden de meeste receivers niet eens het opgegeven vermogen bij alle kanalen tegelijk aangestuurd. Maar dan nog hoeft dat geen probleem te zijn. Soms heb je speakers met flinke impedantie dippen. Dit betekent dat de weerstand ineens ver naar beneden zakt en dan kan een versterker over z'n nek gaan. Ook kan het gaan om een speaker met lage gevoeligheid - dat betekent weinig rendement, weinig geluid per watt die je erin steekt. Dat zijn imho de enige gevallen waarbij je kan spreken over een "te lichte versterker": de versterker gaat snel over z'n nek vanwege de impedantiedippen, of omdat je de volumeknop erg ver open moet draaien als je een beetje hard wilt spelen. Dan kan de versterker het ook op een gegeven moment opgeven.

Als ik dan naar jouw situatie kijk, dan heeft de hoeveelheid bas niks te maken met hoe "zwaar" of "licht" je versterker is. Dat is een kwestie van klankkarakter. Dus zoals al werd gesuggereerd, zorg eens dat de basreflexpoort dicht is. Met een paar sokken bijvoorbeeld.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• mac1987
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 05-02 10:04
No offence voor de mensen met de Northridge E80. Het is voor het geld een mooie speaker als je van het wat zwaardere "Amerikaanse" geluid houdt. Maar een MA RS6 is ook wel een paar klasses hoger, die mag je eigenlijk ook niet vergelijken. Ik ben eerder bang dat je de verkeerde speaker voor je smaak gekocht hebt dan dat je receiver te licht is.

Verwijderd

mac1987 schreef op donderdag 26 maart 2009 @ 12:44:
No offence voor de mensen met de Northridge E80. Het is voor het geld een mooie speaker als je van het wat zwaardere "Amerikaanse" geluid houdt. Maar een MA RS6 is ook wel een paar klasses hoger, die mag je eigenlijk ook niet vergelijken. Ik ben eerder bang dat je de verkeerde speaker voor je smaak gekocht hebt dan dat je receiver te licht is.
Bijna 100% wat ik wilde zeggen. Die JBL's zijn gewoonweg vrij donker/wollig. Ik was ze na een liedje luisteren al beu. Dat is persoonlijk overigens! Een mooie en zeer betaalbare optie tussen de JBL en de MA RS8 zou inderdaad de Kef iq50 zijn. Ik was erg verbaasd over het geluid uit dat kleine zuiltje.
M.a.w, wat je hoort is niet het falen van je versterker of een lastig aan te sturen luidspreker, maar een optelsom van bas en "warmte" in het geluid.

Verwijderd

Voor zover ik de JBL's ken (ben bekend met de E60) ligt het probleem eerder bij de luidsprekers dan bij de Denon.

• nineball
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 23:44
Als je vloerstaanders zo in de hoek en tegen de muur zet, dan vraag je om de problemen die je nu ervaart.Trek ze voor de gein eens een meter van de muur af, je zult verbaasd staan over het verschil.

• swopdark

swopdark

ja doe maar...

Topicstarter
Wauw een hoop bruikbare reacties. Ik ga morgen de bassreflex dichtstoppen en een ander advies van RAF: mijn sub op een lagere crossoverfrequentie zetten: 60hrz Als de JBL's echt zo wollig zijn zoals jullie zeggen dan ga ik ze zeker wegdoen. De KEF IQ50 zijn idd zeer betaalbaar: 219,- bij Foka in Rotterdam. Ik ben alleen bang dat as ik over een jaar of twee ga verhuizen ik de IQ50 weer moet inruilen daar ik een grotere woonkamer krijg. Met de RS6 speakers zit ik misschien wat meer toekomst-proof. Maar deze laten helaas wel een groter gat achter in mijn portemonnee.

De man bij RAF zei ook dat mijn versterker niet de meest krachtige is maar toch wel prima in staat moet zijn de RS6's aan te sturen. Ik heb na het aanschaffen van de JBL's destijds de subwoofer afgesloten daar de JBL's laag genoeg zijn. Door de SUB weer aan te sluiten en de crossover frequentie aan te passen zou de sub de cleane bass meer kunnen overnemen daar deze beschikt over een eigen versterker. Nouja ik heb iig weer even genoeg "huiswerk" Ik laat jullie weten wat de bevindingen zijn.

Pagina: 1