[W3k] DFS niet mogelijk nieuwe links te maken

Pagina: 1
Acties:

• fabstar81
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 07-12-2025
Hallo gotters,

ik heb een windows2003 server draaien met xp pro clients. ik heb via DFS een rootshare aangemaakt waarin ik een paar weken geleden een aantal links heb opgenomen. in de GPO maak ik gebruik van automagische installaties van programma's maar die share waarvan geinstalleerd wordt wil ik integreren in de AD rootshare. het lukt mij echter niet om nieuwe links aan te maken.

als ik op mijn root right click kan ik alleen kiezen uit delete root, hide root, delete displayed links en nog wat andere. maar nieuwe link staat er niet bij :(

ik heb geprobeerd om via de DFS console op een andere win2k server in het domein nieuwe links aan te maken maar daar krijg ik een fout dat de "the device not ready for use" is.

verder heb ik geprobered om een nieuwe root aan te maken maar helaas...zelfde probleem en die krijg ik nu ook niet gedelete.

de rechten van de shares zitten wel goed, en mijn administrator user heeft ook de goede rechten. ik heb tenslotte met die user ook de eerste links aangemaakt.

iemand?

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

dfscmd werkt ook niet?
wat staat er in je eventlogs - redelijk standaard om daar eerst te kijken?

[ Voor 63% gewijzigd door alt-92 op 26-03-2009 12:45 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• fabstar81
ja, via de console lukt het wel,maar in de logs staat niets te bekennen. geen fouten. ik heb vorige maand het domein helemaal gecleant na uitval van 2 servers en er zijn nul foutmeldingen.

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Je hebt het overigens over een 2003 en een 2000 Server - waar staat je domain op, en wat is je DFS root server?

Er zijn namelijk wel wat issues met 2000/2003 mixed omgevingen.
[edit]
en uitval van twee machines, toch niet domain controllers ?

[ Voor 16% gewijzigd door alt-92 op 26-03-2009 15:45 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• fabstar81
het is een windows2003 server die AD, DC, DFS etc. host. een van de clients draait op win2000 datacenter server. ik heb via de DFS console op die pc (het is geen server) geprobeerd de links toe te voegen omdat op de win2003 server zelf het niet lukte. op de 2000 dus uiteindelijk ook niet.

in het domein zijn 2 DC servers gecrasht ja. de enige server die dus nu draait is de windows2003. vorige maand heb ik eindelijk het hele domein schoon gekregen en alle referrals (inclusief die van exchange) uit het domein verwijderd.

ik heb nu via de console een link toe kunnen voegen en een replicate lokatie gemaakt. echter, ik heb deze functionaliteit nog steeds niet in de DFS mmc.

overigens repliceert ie ook niet...

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

je topicstart had dus beter kunnen beginnen met "ik heb een driekwart ingestort 2003 Domain waar nu nog maar één DC van in leven is" :+

Ook rekening gehouden met alle FSMO's en de GC rol op je DC?

Zou je niet denken aan een complete rebuild van je domain? Je hebt heel grote kans dat zowel je replicatie problemen als je autorisatie problemen met die crashes van doen hebben.

Voor je eigen gemoedsrust is het dan beter om met bijvoorbeeld ADMT de users & groepen naar een clean & pristine omgeving over te zetten, want dan heb je tenminste geen oude troep meer aan boord waarvan je niet weet of het wel of niet leeft.

• fabstar81
haha, ja helaas. maar het domein is nu weer clean. ik heb totaal geen foutmeldingen meer in de eventlogs eindelijk. tenminste, geen relevante. alle FSMO's en GC etc zijn (niet) netjes overgezet naar de nieuwe server. overigens hebben de laatste server (die GC en houder van alle rollen was) en de nieuwe server nog lange tijd naast elkaar gedraaid. vorige maand heeft de nieuwe server de GC overgenomen, bijna alle rollen netjes overgenomen en de rest van de rollen zijn geseized door de nieuwe server. dit heeft allemaal nogal wat voeten in de aarde gehad dus nee, ik ga niet nu nog eens mn domein rebuilden. was allang blij dat ik eindelijk een clean domein heb.

maar goed, ik doe liever nu wat troubleshooting dan een heel domein te rebuilden.

ik kan het alleen niet uitstaan dat die nieuwe links nu niet toegevoegd kunnen worden. overigens is de DFS root opgezet ná de crash (bewuste shut down) van de laatste oude server. dus het is toch raar dat ie ineens besluit om de optie Nieuwe link toevoegen besluit te cancellen?

is het niet dat de admin account lid moet zijn van een bepaalde groep waar ie misschien uit is geknikkerd?

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Je hebt dan ook met ntdsutil metadata cleanup en adsiedit dode servers eruit gehaald (dus niet enkel de accounts uit ADUC verwijderd)?
Gebruik je enkel namespaces of ook replicatie?
http://www.microsoft.com/...torage/dfs/tshootfrs.mspx
Als je nieuwe machine een R2 is, denk dan ook aan de verschillen tussen de 'gewone' en R2 versie - dfsrdiag bijvoorbeeld.

• fabstar81
ik heb wel met ntdsutil alle metadata gecleand ja. die 2e die je noemt heb ik eigenlijk nog niet gebruikt. van het weekend maar eens verder kijken. i'll let you know.

ik heb trouwens geen R2 server.

[ Voor 9% gewijzigd door fabstar81 op 07-04-2009 07:55 ]

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

• fabstar81
ben nu even met die adsiedit bezig en alle verwijzingen naar de oude servers zijn weg. bij de file replication stond nog een verwijziging naar een testserver die heel kort maar naast de andere 2 servers heeft gedraaid.

in de exchange system objects container staan nog verwijzingen naar de laatste server die is gecrasht ZEUS.
en dan vooral in de EventConfig_ZEUS.

kan ik die verwijzingen allemaal aanpassen aan de nieuwe server?

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Pagina: 1