Verwijderd schreef op donderdag 26 maart 2009 @ 09:51:
[...]
Is dat niet gewoon een bepaalde keuze van je ouders geweest?
Want jij komt zo'n beetje uit dezelfde periode als ik, ik ben ook netjes gedoopt en heb gewoon 2 doopnamen gekregen.
Dennis Cornelis Johannes
Waarbij Dennis gewoon mijn roepnaam is
Mijn moeder die al wat ouder is
Alida Cornelia Lambordini (ofzo)
Roepnaam Anja
Om een of andere reden hebben je ouders er dus bewust voor gekozen de roepnaam veel anders te maken dan de eerste naam? Of staat de naam van je broertje 'Sander' gewoon helemaal nergens op zijn papieren en is dat geoon een 'bijnaam' die je ouders hebben gegeven?
Mijn broertje en ik zijn vernoemd naar onze opa's.
Mijn doopnamen zijn Gerardus Johannes en zijn doopnamen Johannes Gerardus. Vroeger gebeurde het natuurlijk wel dat de voornaam ook in de doopnamen mee genomen werd, maar dat is bij ons niet gebeurt. Maar het gebeurt dus wel eens dat mensen een andere roepnaam hebben dan voorletters. Dat is denk ik ook de reden waarom je op veel formulieren naast je voornamen ook je roepnaam moet/mag noteren.
Zijn naam staat zover ik weet nergens opgeslagen (die van mij ook niet geloof ik). Mijn zusje daarentegen is wel gedoopt met haar voornaam: Iris Maria Eugenie. Heb dit wel eens gevraagd aan mijn ouders waarom zij wel zo gedoopt en ingeschreven is en toen gaven ze als antwoord dat het vroeger niet gebruikelijk was en nu wel (mijn zusje is pas 6). Vaak was het wel zo dat je roepnaam werd afgeleid van je eerste doopnaam, want Johannes bekt minder prettig dan Jan of Johan.
Nu ik er zo aan denk is het eigenlijk best raar. Binnen de rest van de familie heeft iedereen eigenlijk een roepnaam die op zijn minst is te herleiden naar de eerste doopnaam (bij mij beide doopnamen).
Dat ik officieel Gerardus Johannes heet en dus als voorletters G.J. heb heeft al diverse keren tot discussies geleid met mensen die dan niet wilde geloven dat mijn roepnaam dan als Gertjan geschreven moest worden, want als het een naam was zonder streepjes of spaties kon ik geen G.J. als voorletters kon hebben.
En nog steeds zie ik heel creatieve spellingen van mijn naam
Gertjan, GertJan (vooral developers vinden die leuk schijnbaar), Gert-Jan, Gert Jan, Gert-jan, Geertjan, enz... En sommige vinden het ook leuk om het dan maar af te korten naar Gert of GJ. Best vervelend, maar na al die jaren ben ik er wel aan gewend dat ik moet aangeven hoe je mijn naam schrijft (idem voor mijn achternaam... die heb ik ook al op tig manieren gezien)...Verwijderd schreef op donderdag 26 maart 2009 @ 10:51:
Goh, als ik dit zo lees ben ik blij dat ik niet gedoopt ben.. Wat een gedoe zeg..
*Noobmodus* Maar is je officiële naam dan je doopnaam? Want ik neem aan dat je staat ingeschreven bij de gemeente zonder doopnaam.. Een doopnaam is toch alleen van/voor de kerk?
Nope, je kan bij de gemeente meerdere voornamen opgeven. Je kunt dat zelfs doen als je niet gedoopt bent geloof ik. Maar meestal geven ouders de doopnamen op.
Anders zouden je doopnamen ook niet op je paspoort voorkomen. En op mijn paspoort/rijbewijs en andere officiële papieren staat gewoon netjes G.J.
Verwijderd schreef op donderdag 26 maart 2009 @ 10:51:
[...]
Handige tip, dit wist ik niet. Aangezien ik officieel Jacobus Johannes Wilhelmus Margaretha heet (steevast te weinig hokjes met die blokletterformulieren) met roepnaam William. Nu vlieg ik niet zoveel maar toch lullig als ze je weigeren omdat er W. ipv J. voor de achternaam staat. Nu moet ik wel zeggen dat ik alle correspondentie naar bijvoorbeeld verzekeraars en energieleveranciers altijd op de namen doe die ook op mijn ID bewijs staan.
Je moet de namen hanteren die op je paspoort/ID staan. Dan komt het altijd goed. De meeste reissites geven dit ook aan omdat er veel fouten gemaakt worden. Er staat ook Voornaam in de formulieren, maar de meeste verwarren voornaam met roepnaam en dat lijdt to problemen.
Op je paspoort/ID staat de voornaam waarmee je bij de gemeente opgenomen bent. En als je net een verkeerde treft op het vliegveld heb je een probleem. Want je kan nergens mee aantonen wat je roepnaam is en zou hij je kunnen weigeren, omdat het ticket ook van een ander familielid kan zijn.
[
Voor 25% gewijzigd door
.Gertjan. op 26-03-2009 10:59
]