Verwijderd

Topicstarter
We "kiezen" onze studie, baan, werkgever, huis, auto, vriendin, computer enz. Er is een ding dat we niet kiezen: onze naam. Daar zijn de meeste (gelukkig maar!) van ons vanaf onze geboorte blij mee.

Toch is het een raar idee: wie kiezen bijna alles, behalve één van de meest kenmerkende items van ons leven, namelijk onze voor- en achternaam, maar toch leren we er gemakkelijk mee te leven.

Zouden we ons een cultuur kunnen voorstellen waar je tot een bepaalde leeftijd door de naam die je ouders hebben gegeven hebben gekozen door het leven gaat, en op een bepaald moment je eigen (bijv: 2e of 3e voornaam) kiest? Bestaan die culturen eigenlijk?

Denk je dat het ooit nog zo ver komt met de toenemende individuele keuzevrijheid?

Verwijderd

Je kan je naam toch altijd bij de gemeente laten wijzigen? :P
Namen hebben een belangrijke functie in ons leven. Voornamen worden vaak gekozen vanwege de speciale betekenis die zij hebben. De achternaam zorgt voor onderscheid en maakt duidelijk tot welk familieverband iemand behoort.

Voor de meeste mensen is hun naam heel vanzelfsprekend. Ze worden ermee geboren en gaan ermee dood. Er zijn ook mensen die hun naam willen veranderen. Bijvoorbeeld omdat ze stelselmatig gepest worden met hun opmerkelijke voornaam. Of omdat hun achternaam afbreuk doet aan de geloofwaardigheid van hun beroep. Notaris Boef, bijvoorbeeld.

Een voornaam of achternaam wijzigen is mogelijk, maar is wel aan regels gebonden. Ook zijn er kosten mee gemoeid.
Maargoed, ik sta dan ook erg sarcastisch in het belang van een naam tot een bepaalde leeftijd. Welke leeftijd wil je? Een voornaam is vooral in de periode dat je op school zit van belang omdat je ermee gepest kan worden, maar na die tijd maakt het toch weinig uit hoe je heet? Is er dan helemaal niks dat we maar gewoon moeten 'accepteren zoals het is'?

En ik neem aan dat je achternaam gewoon intact wilt houden?

• donker11
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02-04-2021
Denk dat de naam die je meekrijgt vanaf je geboorte toch echt voor "altijd" is. Je kunt zelf altijd een naamswijziging doen uiteraard, maar ik geloof niet dat we ooit zelf de keuze gaan maken.
Ik denk dat je tot je 10e levensjaar er niet eens over na denkt om je naam te veranderen.
Ook al zou je dat willen na die 10 jaar, iedereen kent je inmiddels al onder die naam en het hoort ook bij je.
Of je hem nou niet mooi vind tja, dat is jammer maar helaas (zo denk ik erover).

Verwijderd

Mag een naamswijziging altijd? ik dacht eigenlijk altijd dat het meestal een bepaalde reden voor moest zijn, en dat je "nieuwe" naam dan niet teveel mocht afwijken van de oude.

En wat betreft het naam wijzigen, vroeger zag je wel heel veel dat mensen bijnamen kregen en voortaan bij hun bijnaam genoemd werden.
Maar die bijnamen waren eigenlijk ook geen keuze maar vaak gebaseerd op werk of uiterlijk of iets dergelijks

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 26 maart 2009 @ 09:11:
Mag een naamswijziging altijd? ik dacht eigenlijk altijd dat het meestal een bepaalde reden voor moest zijn, en dat je "nieuwe" naam dan niet teveel mocht afwijken van de oude.
http://www.postbus51.nl/n...n-voornaam-wijzigen-.html
Voornaamswijziging is mogelijk in onderstaande situaties

bij aangifte is een onjuiste naam opgegeven;
de voornaam is niet meer passend als er een geslachtswijziging is geweest;
u vindt uw naam lelijk.

• donker11
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02-04-2021
Verwijderd schreef op donderdag 26 maart 2009 @ 09:11:

En wat betreft het naam wijzigen, vroeger zag je wel heel veel dat mensen bijnamen kregen en voortaan bij hun bijnaam genoemd werden.
Maar die bijnamen waren eigenlijk ook geen keuze maar vaak gebaseerd op werk of uiterlijk of iets dergelijks
Zomaar gaat het niet. Volgens mij moet er zelfs een advocaat ingeschakeld worden om zoiets te regelen, maar als je echt wilt en de kosten ervoor over hebt dan moet het wel lukken, maar zomaar even binnenlopen en zeggen van: "Goedemiddag ik heet pietje en wil klaasje heten" zit er niet in.

• Sosabowski
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18-12 21:43

Sosabowski

nerd

Voordat je je naam wilt wijzigen, er zijn zat mensen die een andere roepnaam hebben dan voornaam.

The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubts. -- Bertrand Russell

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19-12 10:58

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Ik denk dat het toch niet zo simpel is als hier wordt beweert. Hoewel je voor de gemeente slechts één naam hebt hebt is dat in Nederland bij veel mensen een aantal doopnamen die niet hun roepnaam zijn. Daarnaast kan je uit je omgeving nog troetelnamen of bijnamen krijgen, en jezelf bij veel dingen ook een eigen naam aanmeten (bijvoorbeeld een online naam of een artiestennaam) die je alleen in een bepaalde context gebruikt wat ook nog eens maatschappelijk wordt geaccepteerd.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

• .Gertjan.
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17-02 21:20

.Gertjan.

Owl!

IorGie schreef op donderdag 26 maart 2009 @ 09:17:
Voordat je je naam wilt wijzigen, er zijn zat mensen die een andere roepnaam hebben dan voornaam.
Vaak staan mensen in het gemeente register ingeschreven met hun doopnamen. Hun roepnaam is dan niet geregistreerd. Tegenwoordig verwerken veel mensen de voornaam in de doopnamen, maar vroeger werd de roepnaam niet altijd opgenomen.

Het opnemen van de doopnaam zorgt soms voor rare situaties bij organisaties. Als je een vliegticket boekt moet je namelijk je (eerste) voornaam opgeven en dat is bij veel mensen de doopnaam.

Ik heb geluk omdat mijn eerste doopnaam Gerardus is en mijn roepnaam Gertjan, dit heeft als voordeel dat ik altijd mijn eerste letter kan gebruiken, en mocht ik toevallig mijn roepnaam gebruiken is het wel duidelijk dat ik het ben. Mijn broertje heet bijvoorbeeld Sander, maar heeft als doopnaam Johannes. Die krijgt dus vaak post binnen met als voorletter J en moet soms uitleggen waarom hij Sander heet, maar wel geregistreerd staat met Johannes.

Toen hij een vliegticket bestelde deed hij dat in eerste instantie met zijn roepnaam, maar gelukkig kon ik hem behoeden voor die fout (dat is het voordeel dat je voor de reisbranche software hebt gemaakt :)) en hij kon net op tijd zijn ticket laten aanpassen. Anders laten ze je gewoon vrolijk staan op de luchthaven...

In principe kun je in dit geval denk ik makkelijk je roepnaam aan laten passen, want op alle officiële papieren staan toch je doopnamen.

Ik vraag me af of men dit probleem ook in het buitenland heeft.

The #1 programmer excuse for legitimately slacking off: "My code's compiling"
Firesphere: Sommige mensen verdienen gewoon een High Five. In the Face. With a chair.

Verwijderd

.Gertjan. schreef op donderdag 26 maart 2009 @ 09:46:
[...]

Vaak staan mensen in het gemeente register ingeschreven met hun doopnamen. Hun roepnaam is dan niet geregistreerd. Tegenwoordig verwerken veel mensen de voornaam in de doopnamen, maar vroeger werd de roepnaam niet altijd opgenomen.
Is dat niet gewoon een bepaalde keuze van je ouders geweest?

Want jij komt zo'n beetje uit dezelfde periode als ik, ik ben ook netjes gedoopt en heb gewoon 2 doopnamen gekregen.
Dennis Cornelis Johannes
Waarbij Dennis gewoon mijn roepnaam is

Mijn moeder die al wat ouder is
Alida Cornelia Lambordini (ofzo)
Roepnaam Anja

Om een of andere reden hebben je ouders er dus bewust voor gekozen de roepnaam veel anders te maken dan de eerste naam? Of staat de naam van je broertje 'Sander' gewoon helemaal nergens op zijn papieren en is dat geoon een 'bijnaam' die je ouders hebben gegeven?

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 26 maart 2009 @ 09:00:
Zouden we ons een cultuur kunnen voorstellen waar je tot een bepaalde leeftijd door de naam die je ouders hebben gegeven hebben gekozen door het leven gaat, en op een bepaald moment je eigen (bijv: 2e of 3e voornaam) kiest? Bestaan die culturen eigenlijk?

Denk je dat het ooit nog zo ver komt met de toenemende individuele keuzevrijheid?
Ik denk dat je naam ook een kwestie van gewenning is.. Het zou mooi zijn als je je eigen naam kon kiezen, maar ik denk dat dit in de praktijk toch niet al te populair wordt.. Als je je hele leven al een bepaalde naam hebt (en daar dus ook naar luistert) heb je denk ik de behoefte ook niet zo snel om zelf nog een naam te kiezen.. Ik denk dan ook dat het in de praktijk niet zo ver zal komen..

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 14:31

MsG

Forumzwerver

Verwijderd schreef op donderdag 26 maart 2009 @ 09:51:
[...]

Want jij komt zo'n beetje uit dezelfde periode als ik, ik ben ook netjes gedoopt en heb gewoon 2 doopnamen gekregen.
Dennis Cornelis Johannes

Roepnaam Anja

Om een of andere reden hebben je ouders er dus bewust voor gekozen de roepnaam veel anders te maken dan de eerste naam? Of staat de naam van je broertje 'Sander' gewoon helemaal nergens op zijn papieren en is dat geoon een 'bijnaam' die je ouders hebben gegeven?
Dat is heel vaak zo. Als je doopnaam niet je roepnaam in de naam heeft dan zie je dus alleen de doopnaam terug waar je niet de naam uit kan leiden. Bij jou weet je het ook niet als je de doopnaam alleen ziet, voor hetzelfde geld heet je Cornelis of Johannes.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Verwijderd

Goh, als ik dit zo lees ben ik blij dat ik niet gedoopt ben.. Wat een gedoe zeg..

*Noobmodus* Maar is je officiële naam dan je doopnaam? Want ik neem aan dat je staat ingeschreven bij de gemeente zonder doopnaam.. Een doopnaam is toch alleen van/voor de kerk?

Verwijderd

.Gertjan. schreef op donderdag 26 maart 2009 @ 09:46:
[...]
Toen hij een vliegticket bestelde deed hij dat in eerste instantie met zijn roepnaam, maar gelukkig kon ik hem behoeden voor die fout (dat is het voordeel dat je voor de reisbranche software hebt gemaakt :)) en hij kon net op tijd zijn ticket laten aanpassen. Anders laten ze je gewoon vrolijk staan op de luchthaven...
Handige tip, dit wist ik niet. Aangezien ik officieel Jacobus Johannes Wilhelmus Margaretha heet (steevast te weinig hokjes met die blokletterformulieren) met roepnaam William. Nu vlieg ik niet zoveel maar toch lullig als ze je weigeren omdat er W. ipv J. voor de achternaam staat. Nu moet ik wel zeggen dat ik alle correspondentie naar bijvoorbeeld verzekeraars en energieleveranciers altijd op de namen doe die ook op mijn ID bewijs staan.

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 26-03-2009 10:55 ]

• .Gertjan.

.Gertjan.

Owl!

Verwijderd schreef op donderdag 26 maart 2009 @ 09:51:
[...]

Dennis Cornelis Johannes

Roepnaam Anja

Mijn broertje en ik zijn vernoemd naar onze opa's.

Mijn doopnamen zijn Gerardus Johannes en zijn doopnamen Johannes Gerardus. Vroeger gebeurde het natuurlijk wel dat de voornaam ook in de doopnamen mee genomen werd, maar dat is bij ons niet gebeurt. Maar het gebeurt dus wel eens dat mensen een andere roepnaam hebben dan voorletters. Dat is denk ik ook de reden waarom je op veel formulieren naast je voornamen ook je roepnaam moet/mag noteren.

Zijn naam staat zover ik weet nergens opgeslagen (die van mij ook niet geloof ik). Mijn zusje daarentegen is wel gedoopt met haar voornaam: Iris Maria Eugenie. Heb dit wel eens gevraagd aan mijn ouders waarom zij wel zo gedoopt en ingeschreven is en toen gaven ze als antwoord dat het vroeger niet gebruikelijk was en nu wel (mijn zusje is pas 6). Vaak was het wel zo dat je roepnaam werd afgeleid van je eerste doopnaam, want Johannes bekt minder prettig dan Jan of Johan.

Nu ik er zo aan denk is het eigenlijk best raar. Binnen de rest van de familie heeft iedereen eigenlijk een roepnaam die op zijn minst is te herleiden naar de eerste doopnaam (bij mij beide doopnamen).

Dat ik officieel Gerardus Johannes heet en dus als voorletters G.J. heb heeft al diverse keren tot discussies geleid met mensen die dan niet wilde geloven dat mijn roepnaam dan als Gertjan geschreven moest worden, want als het een naam was zonder streepjes of spaties kon ik geen G.J. als voorletters kon hebben.

En nog steeds zie ik heel creatieve spellingen van mijn naam :+ Gertjan, GertJan (vooral developers vinden die leuk schijnbaar), Gert-Jan, Gert Jan, Gert-jan, Geertjan, enz... En sommige vinden het ook leuk om het dan maar af te korten naar Gert of GJ. Best vervelend, maar na al die jaren ben ik er wel aan gewend dat ik moet aangeven hoe je mijn naam schrijft (idem voor mijn achternaam... die heb ik ook al op tig manieren gezien)...
Verwijderd schreef op donderdag 26 maart 2009 @ 10:51:
Goh, als ik dit zo lees ben ik blij dat ik niet gedoopt ben.. Wat een gedoe zeg..

*Noobmodus* Maar is je officiële naam dan je doopnaam? Want ik neem aan dat je staat ingeschreven bij de gemeente zonder doopnaam.. Een doopnaam is toch alleen van/voor de kerk?
Nope, je kan bij de gemeente meerdere voornamen opgeven. Je kunt dat zelfs doen als je niet gedoopt bent geloof ik. Maar meestal geven ouders de doopnamen op.

Anders zouden je doopnamen ook niet op je paspoort voorkomen. En op mijn paspoort/rijbewijs en andere officiële papieren staat gewoon netjes G.J.
[...]

Handige tip, dit wist ik niet. Aangezien ik officieel Jacobus Johannes Wilhelmus Margaretha heet (steevast te weinig hokjes met die blokletterformulieren) met roepnaam William. Nu vlieg ik niet zoveel maar toch lullig als ze je weigeren omdat er W. ipv J. voor de achternaam staat. Nu moet ik wel zeggen dat ik alle correspondentie naar bijvoorbeeld verzekeraars en energieleveranciers altijd op de namen doe die ook op mijn ID bewijs staan.
Je moet de namen hanteren die op je paspoort/ID staan. Dan komt het altijd goed. De meeste reissites geven dit ook aan omdat er veel fouten gemaakt worden. Er staat ook Voornaam in de formulieren, maar de meeste verwarren voornaam met roepnaam en dat lijdt to problemen.

Op je paspoort/ID staat de voornaam waarmee je bij de gemeente opgenomen bent. En als je net een verkeerde treft op het vliegveld heb je een probleem. Want je kan nergens mee aantonen wat je roepnaam is en zou hij je kunnen weigeren, omdat het ticket ook van een ander familielid kan zijn.

[ Voor 25% gewijzigd door .Gertjan. op 26-03-2009 10:59 ]

Firesphere: Sommige mensen verdienen gewoon een High Five. In the Face. With a chair.

Verwijderd

Ik wist inderdaad dat je ook zonder doopnaam twee voornamen kan hebben (hier ben ik zelf een voorbeeld van :P).. Maar thanks voor de verheldering :)

• Kees
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 11:20

Kees

Serveradmin / BOFH / DoC

Nee, een doopnaam is de naam waarmee je staat ingeschreven bij de gemeente, en komt inderdaad wel van de kerk (toen je je naam bij de doop kreeg) maar heeft eigenlijk heel erg weinig met dopen te maken. Vervolgens heb je een roepnaam, wat zeg maar je informele naam is.

Zo heet ik dus 'Kornelis', naar mijn opa (en naar zijn opa, en naar zijn opa ;)), maar mijn roepnaam is 'Kees'. Op die manier kun je dus wel vernoemen (naar meerdere personen), maar ook een gewone naam gebruiken. En dat heeft weinig met de doop te maken tegenwoordig maar meer hoe je staat ingeschreven.

Verder 'kiezen' we best veel niet, tenzij jij toendertijd besloten hebt naar welke basisschool/ middelbare school je bent geweest, of je ervoor 'koos' om uberhaubt geboren te worden (een keuze die je ouders maakten) en je koos ook niet op welke dag je geboren werd. Kortom, er zijn veel dingen in ons leven waar we geen keuze hebben, en de naam die je van je ouders krijgt is daar een van.

Een cultuur waarbij je zelf een roepnaam kiest kan ik mij niet echt voorstellen, want als het zo gemakkelijk is om van naam te veranderen, dan wordt de hele maatschappij behoorlijk ingewikkeld (en dan heb ik het niet over bijnamen).

"Een serveradmin, voluit een serveradministrator, is dan weer een slavenbeheerder oftewel een slavendrijver" - Rataplan

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-12 12:05

job

Verwijderd schreef op donderdag 26 maart 2009 @ 09:00:
Ja die bestaan.

De Kalenjin uit kenia krijgen bij de geboorte hun naam toegewezen adv de omstandigheden (dag,nacht,ochtend,zonsopkomst) en een naam van hun voorouders.
Later als de mannen volwassenen zijn kunnen ze (bij hun besnijdenis op hun 15e) hun eigen naam kiezen.

Grappig feitje..
Alle keniaanse hardloop(st)ers met de achternaam die begint met Kip of Che(p) zijn oorspronkelijk allemaal Kalenjin. En toevallig kan dat volk erg hard lopen.
Kip is voor mannen, Che is voor vrouwen. Dat er soms ook vrouwen waarvan de achternaam begint met Che komt doordat de overheid/leger stug de westerse manier van achternamen (kind krijgt achternaam v/d vader) toepast ipv het plaatselijke culturele systeem.

In elk geval hier wat meer info over de namen: http://www.kivafriends.org/index.php?topic=1628.msg47032

[ Voor 42% gewijzigd door job op 26-03-2009 12:54 ]

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20-12 22:33

Ardana

Mens

Suzannelisabeth. Da's 'n leuke naam, dan kan 'n kind uit wel 11 namen kiezen: Suus, Suzan, Suzanne, Sanne, Anne, Annelies, Lisa, Lisabeth, Elizabeht, Liesbeth, Beth. Leek me altijd wel wat om 'n meisje zo te noemen, heeft ze in ieder geval nog enige keus als ze haar naam zat is :)

offtopic:
@911GT2: Leek, zei ik toch? Verleden tijd ensow ;)

[ Voor 10% gewijzigd door Ardana op 26-03-2009 13:58 ]

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

• 911GT2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15-12 10:26
Ardana schreef op donderdag 26 maart 2009 @ 12:58:
Suzannelisabeth. Da's 'n leuke naam, dan kan 'n kind uit wel 11 namen kiezen: Suus, Suzan, Suzanne, Sanne, Anne, Annelies, Lisa, Lisabeth, Elizabeht, Liesbeth, Beth. Leek me altijd wel wat om 'n meisje zo te noemen, heeft ze in ieder geval nog enige keus als ze haar naam zat is :)
Euh... Juist ja :X

• .Gertjan.

.Gertjan.

Owl!

Kees schreef op donderdag 26 maart 2009 @ 12:32:
[...]

Nee, een doopnaam is de naam waarmee je staat ingeschreven bij de gemeente, en komt inderdaad wel van de kerk (toen je je naam bij de doop kreeg) maar heeft eigenlijk heel erg weinig met dopen te maken. Vervolgens heb je een roepnaam, wat zeg maar je informele naam is.

Zo heet ik dus 'Kornelis', naar mijn opa (en naar zijn opa, en naar zijn opa ;)), maar mijn roepnaam is 'Kees'. Op die manier kun je dus wel vernoemen (naar meerdere personen), maar ook een gewone naam gebruiken. En dat heeft weinig met de doop te maken tegenwoordig maar meer hoe je staat ingeschreven.

Verder 'kiezen' we best veel niet, tenzij jij toendertijd besloten hebt naar welke basisschool/ middelbare school je bent geweest, of je ervoor 'koos' om uberhaubt geboren te worden (een keuze die je ouders maakten) en je koos ook niet op welke dag je geboren werd. Kortom, er zijn veel dingen in ons leven waar we geen keuze hebben, en de naam die je van je ouders krijgt is daar een van.

Een cultuur waarbij je zelf een roepnaam kiest kan ik mij niet echt voorstellen, want als het zo gemakkelijk is om van naam te veranderen, dan wordt de hele maatschappij behoorlijk ingewikkeld (en dan heb ik het niet over bijnamen).
Nog steeds is het zo dat je met de doopnamen die je opgeeft ook gedoopt wordt (als je je laat dopen natuurlijk). Maar zover ik weet spreekt men bij de gemeente en andere instanties niet over doopnamen, maar over voornamen. Kijk maar op je rijbewijs of paspoort, daar staat Voornamen. Overigens heb je dit ook in het engels, daar is je "First name" je voornaam en je "given name" je roepnaam. Niet ieder bedrijf heeft er moeite mee als je je roepnaam gebruikt, maar veel zullen de voorkeur geven aan de voornaam.

Volgens mij hebben (of hadden) sommige kerken (of gemeenschappen) liever niet dat je afwijkende namen bij het dopen gebruikt. Want de meeste doopnamen zijn volgens mij namen die oorspronkelijk wijzen naar heiligen. Als je dan komt met Kees of Fred dan zullen waarschijnlijk sommige kerken (of gemeenschappen) vreemd opkijken. Dat is misschien ook de reden waarom men soms afwijkt van de voornamen wanneer een roepnaam gegeven wordt (en enkele jaren geleden waren misschien sommige kerken/gemeenschappen een stuk strenger).

Het argument dat je meer dingen niet voor het uitkiezen hebt heb je gelijk in, maar de dingen die jij noemt zijn allemaal even belangrijk in je leven. De basisschool waar je naartoe bent geweest heeft niet veel invloed op je leven (alle basisscholen zouden gelijk moeten zijn). Je middelbare school en vervolgopleiding kies je wel weer zelf en die zijn van invloed op het vak dat je gaat uitoefenen. Een verjaardag komt niet dagelijks terug en doe je verder niet veel mee.

Of het een keus is dat je geboren wordt en of je het daar mee eens moet zijn is een hele filosofische en is misschien wel leuk om in een ander topic te bespreken

Maar je naam komt iedere dag meerdere keren terug. Wanneer je inlogt op je computer, op het moment dat je je voorstelt, wanneer je je telefoon opneemt, boven je mailbox, als je je moet identificeren bij de bedrijfs bewaking. Iedere keer komt je naam terug.

Ook leuk is dat er vaak vooroordelen bestaan over voornamen. Zo bestaat er een bepaald beeld bij een Sjonnie of een Anita. En in sommige gevallen klopt dat ook. Zou een kind zich gedragen naar de naam die hij heeft of zouden in bepaalde milieus bepaalde namen populair zijn.

• _the_crow_
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-03 14:35

_the_crow_

Rare vogel

job schreef op donderdag 26 maart 2009 @ 12:45:
[...]
Ja die bestaan.

De Kalenjin uit kenia krijgen bij de geboorte hun naam toegewezen adv de omstandigheden (dag,nacht,ochtend,zonsopkomst) en een naam van hun voorouders.
Later als de mannen volwassenen zijn kunnen ze (bij hun besnijdenis op hun 15e) hun eigen naam kiezen.

Grappig feitje..
Alle keniaanse hardloop(st)ers met de achternaam die begint met Kip of Che(p) zijn oorspronkelijk allemaal Kalenjin. En toevallig kan dat volk erg hard lopen.
Kip is voor mannen, Che is voor vrouwen. Dat er soms ook vrouwen waarvan de achternaam begint met Che komt doordat de overheid/leger stug de westerse manier van achternamen (kind krijgt achternaam v/d vader) toepast ipv het plaatselijke culturele systeem.

In elk geval hier wat meer info over de namen: http://www.kivafriends.org/index.php?topic=1628.msg47032
offtopic:
In Ghana wordt de dag van de week waarop je geboren bent meegenomen in de naam die je krijgt. Ook grappig, aangezien ik de Major de hele tijd 'Kofi' noemde toen ik daar was. Eigenlijk kan dat iedereen zijn die op vrijdag geboren is. ;) :P

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

Verwijderd

.Gertjan. schreef op donderdag 26 maart 2009 @ 13:41:
[...]

Ook leuk is dat er vaak vooroordelen bestaan over voornamen. Zo bestaat er een bepaald beeld bij een Sjonnie of een Anita. En in sommige gevallen klopt dat ook. Zou een kind zich gedragen naar de naam die hij heeft of zouden in bepaalde milieus bepaalde namen populair zijn.
Vooral dat laatste, in de Haagse Schilderswijk zul je denk ik erg lang moeten zoeken naar een Floris-Jan en in Wassenaar zul je denk ik vrij weinig Harrie's tegenkomen.
(erg generaliserend, I know. maar het gaat om het idee ;))

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 26-03-2009 14:38 ]

• 0rbit
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-03-2021
.Gertjan. schreef op donderdag 26 maart 2009 @ 13:41:
[...]
Zou een kind zich gedragen naar de naam die hij heeft of zouden in bepaalde milieus bepaalde namen populair zijn.
Een interessant boek hierover (en over andere dingen) is "Freakonomics". Daarin wordt redelijk duidelijk gemaakt dat de causaliteit andersom is. Mensen uit lage sociale niveaus geven simpele namen die wij weer interpreteren als namen die ervoor zorgen dat je in een laag sociaal niveau terecht komt.

Het toppunt vond ik nog wel het verhaal van een zwarte man uit een lage sociale klasse die zijn 6de zoon "Winner" noemde en zijn 7de en laatste zoon "Loser"...

Loser studeerde en was binnen korte tijd een leidinggevende bij de lokale poltie. Winner had op zijn veertigste nooit wat gepresteerd en een heel lang strafblad. De collega's van Loser noemen hem overigens Lou :+

Ik ben geheel voldaan, dank u wel!

• nXXt
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 09:07

nXXt

Carpe omnia

Mr_Atheist schreef op vrijdag 27 maart 2009 @ 14:02:
[...]
Een interessant boek hierover (en over andere dingen) is "Freakonomics".
Zeker interessant boek, gaat over van alles en nog wat :). Erg interessant, heb ik tegelijk gekocht met 'The Tipping Point', ook erg interessant.

• pietvanvliet
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19-01 13:46

pietvanvliet

ikwilookwatzeggen!

Mr_Atheist schreef op vrijdag 27 maart 2009 @ 14:02:
Loser studeerde en was binnen korte tijd een leidinggevende bij de lokale poltie. Winner had op zijn veertigste nooit wat gepresteerd en een heel lang strafblad. De collega's van Loser noemen hem overigens Lou :+
Nomen est omen, maar niet altijd :)

Over Romeinen gesproken, die deden niet zo moeilijk over voor-, achter en bijnamen en kozen (soms) schijnbaar lukraak hun naam bij elkaar. Maar om nu te zeggen dat het allemaal een stuk overzichtelijker werd...

Als je ziet in hoeveel systemen iedereen tegenwoordig geregistreerd staat, denk ik dat het helemaal niet zo geweldig is om je naam naar hartenlust te wijzigen. Het aannemen van een andere roepnaam lijkt mij al heel veel op te lossen.

Een muis maakt nog geen piepshow

• alienfruit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 19:44

alienfruit

the alien you never expected

Ik houd het maar gewoon op West-Friese of Germaanse namen :)
Pagina: 1