• FreeShooter
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
Afgelopen tijd krijgen we bij de afdeling systeembeheer steeds meer klachten over het niet op kunnen sturen van bestanden groter dan 10mb via de mail server (exchange). Dit is zo ingesteld omdat ons serverpark niet meer het nieuwste is en verhoog je het naar 15 of 20 mb zijn er alsnog mensen die dan weer grote bestanden willen opsturen.

Nu hebben we voor grote projecten hier wel een alternatief voor (FILE2SHARE, ProjectPlace) maar dit is geen oplossing als het maar om een klein project gaat of als het maar eenmalig opgestuurd moet worden. Nu worden dus zulke bestanden naar yousendit.com geupload en vervolgens de link naar de klant. Maar omdat je in principe vertrouwelijke data zo op het internet gooit is dit niet iets waar wij als systeembeheer achter staan. Tenslotte weet je niet wat er met deze data gedaan wordt, tevens is het niet erg professioneel.

Nu ben ik dus op zoek naar een alternatief, het moet makkelijk te gebruiken zijn en weinig tijd kosten.

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 05-02 21:20

_Arthur

blub

FreeShooter schreef op donderdag 26 maart 2009 @ 08:52:
Nu ben ik dus op zoek naar een alternatief, het moet makkelijk te gebruiken zijn en weinig tijd kosten.
Als dat de enige criteria zijn.

Sharepoint, FTP-server, website in eigen beheer waarop bestanden beschikbaar gemaakt worden. Office Live achtige zaken.

Doe zelf eens wat onderzoek en kom dan eens terug met meer info.

• Cruz
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 17-10-2025
Zorg voor een eigen uploadserver? Dan heb je in ieder geval controle over de informatie.

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:26

ralpje

Deugpopje

Je vraag is eigenlijk: wat is een goed protocol om bestanden over te zetten?

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Ik denk dat de topic starter ook graag de usability en de beheerskosten in het oog wilt houden - SharePoint is nogal zwaar om wat bestandjes uit te wisselen met externen (zeker aangezien hij aangeeft dat het serverpark niet meer het nieuwste is lijkt het me ook nogal een 'dure' oplossing).

Zomaar 'FTP server' (en dan dus een FTP client) gaan roepen is natuurlijk leuk maar daarmee geef je de meeeste gebruikers nou niet echt een oplossing waar ze heel blij mee zijn en aangezien TS aangeeft dat (gratis) webdiensten als YouSendIt.com en dergelijke geen ideale oplossing zijn heeft het ook weinig zin om bijvoorbeld Office Live voor te gaan stellen.

Ik zou eens kijken of naar zelf iets in te richten met WebDAV, of eens te kijken naar bijvoorbeeld http://www.accellion.com/ wat ook belooft te doen wat jij wilt :)

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-01 08:08

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Waarom zouden ze niet blij worden van een FTP server. Per klant een directory maken en per klant een aantal accounts. Wil je het safe hebben dan maak je een SFTP server maar is iets lastiger mischien.

• MuisM4t
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
TrailBlazer schreef op donderdag 26 maart 2009 @ 09:19:
Waarom zouden ze niet blij worden van een FTP server. Per klant een directory maken en per klant een aantal accounts. Wil je het safe hebben dan maak je een SFTP server maar is iets lastiger mischien.
Omdat je de bestanden dan ook met een FTP client moet binnenhalen.

• thijszor
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 05-02 18:24
Uploaden met een browser is vaak een probleem, maar het downloaden vanaf je browser moet , lijkt mij, lukken? alleen vermelden gaarne internet explorer gebruiken, en de ftp verkenner.

Lijkt me toch geen groot eisenpakket, en vraagt nou niet om grote investeringen..

• Coach4All
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 05-02 20:23

Coach4All

I'm a Coach 4 All

MuisM4t schreef op donderdag 26 maart 2009 @ 09:20:
[...]

Daar zit al een simpele van in IE ingebakken, een half A4tje uitleg met welke knoppen er geklikt moeten worden om in te loggen en het werkt als een windows verkenner.

Als het nog simpeler moet kun je beter een USB-stick langs gaan brengen....... :X

--- Systeembeheerdersdag --- Voedselintolerantie ---

• Joolee
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Intern een netwerk share maken welke extern via https te benaderen is?

Copieer bestand naar netwerk share.
Meld het bestand aan via intranet, ontvang een toegangscode
Stuur toegangscode en website adres naar de klant
Klant voert op de website de code in en ziet zijn bestand(en)

Dit moet niet zo moeilijk te bouwen zijn...

• FreeShooter
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
elevator schreef op donderdag 26 maart 2009 @ 09:16:
Ik denk dat de topic starter ook graag de usability en de beheerskosten in het oog wilt houden - SharePoint is nogal zwaar om wat bestandjes uit te wisselen met externen (zeker aangezien hij aangeeft dat het serverpark niet meer het nieuwste is lijkt het me ook nogal een 'dure' oplossing).

Zomaar 'FTP server' (en dan dus een FTP client) gaan roepen is natuurlijk leuk maar daarmee geef je de meeeste gebruikers nou niet echt een oplossing waar ze heel blij mee zijn en aangezien TS aangeeft dat (gratis) webdiensten als YouSendIt.com en dergelijke geen ideale oplossing zijn heeft het ook weinig zin om bijvoorbeld Office Live voor te gaan stellen.

Ik zou eens kijken of naar zelf iets in te richten met WebDAV, of eens te kijken naar bijvoorbeeld http://www.accellion.com/ wat ook belooft te doen wat jij wilt :)
De programma's ProjectPlace en File2Share zijn al zoiets als SharePoint, dat is iets wat veel tijd kost om op te zetten en dus niet geschikt voor eenmalig een bestandje opleveren.

Ik ga eens kijken naar WebDav en Accellion. :)
MuisM4t schreef op donderdag 26 maart 2009 @ 09:20:
[...]

FTP is inderdaad een mooie oplossing, alleen lijkt het mij dat hier veel beheerswerk bij komt kijken. We hebben heel veel klanten (3000) en het wisselt ook heel veel, als je dan voor elke keer dat er een bestandje verstuurd moet worden er een account voor aan moet maken, met rechten en bijbehorend mapje. Daar lijkt mij veel tijd in te gaan zitten.

Het probleem is alleen dat er veel vertrouwelijke bestanden zijn en de veiligheid van het netwerkerg belangrijk is. FTP hebben we zelf ook over na gedacht, maar graag vergelijk ik dit met andere mogelijkheden :)
Joolee schreef op donderdag 26 maart 2009 @ 09:31:
Intern een netwerk share maken welke extern via https te benaderen is?

Copieer bestand naar netwerk share.
Meld het bestand aan via intranet, ontvang een toegangscode
Stuur toegangscode en website adres naar de klant
Klant voert op de website de code in en ziet zijn bestand(en)

Dit moet niet zo moeilijk te bouwen zijn...
Interessant, dit ga ik even overleggen met een collega. Het probleem is alleen weer de beveiliging, zeker als je het zelf bouwt.

[ Voor 13% gewijzigd door FreeShooter op 26-03-2009 09:40 ]

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 05-02 22:41
Wat ik al voor meerdere bedrijven gemaakt heb is een simpel PHP upload script, welke zowel voor in- als uitgaande bestanden gebruikt kan worden. De bestanden komen op een server te staan en het php script zend de klant een download code toe, die d.m.v. hetzelfde script het bestand als download aanbied.

Het enige wat wel vereist is, is een server (liefst op de locatie van het bedrijf) met PHP.

Het uploaden door klanten via de browser werkt ook prima.

FTP viel eigenlijk al gauw af: 1) klant heeft FTP programma nodig 2) technisch lastiger, beheer 3) onveilig

[ Voor 10% gewijzigd door Arnout op 26-03-2009 09:47 ]

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-01 08:08

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Als het voor zoveel klanten is dan loont het ook wel om het door een extern bedrijf te laten maken. Het kan vast prima met een php script inderdaad. Ik kan me niet voorstellen dat dit meer dan 2 weken werk is voor iemand met wat php skills.
Pagina: 1