Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• akakiwi
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 05-03-2018

akakiwi

I believe in the ruling class.

Topicstarter
Hallo,

Ik heb thuis in mijn netwerk de volgende opstelling.
In de meterkast hangt een UPC modem.
Daarachter hangt een Linksys WRT54G 1.1 die dienst doet als draadloze router en DHCP server. Tevens zorgt deze voor de routing van websites en de printer.
Aan de WRT54GL hangt een Synology DS207+
Deze structuur werkt goed zodat we met alle computers draadloos kunnen internetten en de DS207+ als zowel web- als printserver kan dienen.
Nu wil het geval dat ik op zolder geen signaal heb en op de eerste verdieping slechts 60%.
Wat ik nu had bedacht is het volgende.
Ik koop 1 Linksys WRT160N extra, hand die op zolder neer (bedraad natuurlijk) en dan heb ik op zolder ook internet.
Afgelopen dinsdag heb ik de draad getrokken die vanuit de meterkast naar de zolder gaat.
De Linksys 160N kan dan (bedraad) worden aangesloten op de reeds aanwezige WRT54G.
Maar, nu ging ik me gisteren afvragen of het wel wenselijk is om 2 routers in het netwerk te hebben.
Niet vanwege de prijs (het verschil tussen een WRT160N en een WAG54G is maar 10 euro) maar vanwege het feit dat er dan 2 routers in het netwerk hangen.
Volgens mij zijn de Linksys WRTxxxx routers zo in te stellen dat ze niet per se als DHCP server hoeven te fungeren
Dan is het toch zo dat ik makkelijk 2 WRT kastjes in het netwerk kan hebben hangen?
Of, is het raadzaam de WRT in te ruilen voor een WAG54?

Op zowel GoT, als het Linksys forum en de site heb ik hierop geen bevredigend antwoord kunnen vinden.

| Life is a game (and games are fun) | homepage |

• ThaHandy
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 01:07

ThaHandy

Discovery Channel

kan gewoon hoor, zolang er maar 1 dhcp server is en ieder zijn eigen ip heeft op hetzelfde netwerk

• akakiwi

akakiwi

Topicstarter
My thoughts exactly.

• Seth4Chaos
  • Registratie: maart 2001
  • Niet online

Seth4Chaos

that's me...

Is prima te doen, kwestie van de 'routers' goed in stellen.

There is a difference between knowing the path and walking the path.
-Morpheus -

• hhoekstra
  • Registratie: maart 2008
  • Laatst online: 21-05 19:01
Gewoon zorgen voor vast IP in de goede reeks en DHCP server uitschakelen. Zorg er wel voor dat de kabel van benenden niet in je WAN poort komt.

• xlusions
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 20-06-2010
je kunt de router ook als switch instellen door dhcp uit te zetten en hem zelf een fixed ip adres toekennen
en even kijken wat de gegevens van je andere router is en dat noteren ook even je dns opschrijven die kun je dan later invoeren bij Network Connections en dan klik je even op properties van je lan netwerk kaart vervolgens kies je voor Internet protocol version ..(TCP/IPV6) ---> properties en dan stel je je fixed ip adres in plus de gateway van je andere router en het dns van je ISP en als het goed is moet het dan werken
:)

xlusions wijzigde deze reactie 26-03-2009 11:16 (66%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• akakiwi

akakiwi

Topicstarter
Dank jullie voor het meedenken en sorry voor de late reactie.
De firmware update was 3 weken geleden geknalt en toen kon ik 'm dus inleveren omdat ie niets meer deed.
Afgelopen week de nieuwe router opgehaalt, en deze vandaag geinstalleerd.
Het ging eigenlijk redelijk simpel.
Deze WRT zit op 1 IP adres hoger dan de reeds bestaande router.
Verder heeft ie dezelfde naam, zelfde beveiliging, maar is ie geen DHCP server.
Vervolgens niet via de INTERNET poort, maar via 1 van de 4 andere poorten aansluiten en klaar is kees.
Door het hele huis heen heb je dan jezelfde netwerk, en je hebt, afhankelijk van de router die het sterkste is, verbinding met de router beneden, of boven.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Exorcist
  • Registratie: maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Dat werkt prima hoor, inderdaad. Pak alleen een ander kanaal voor beiden. Scheelt weer wat signaal namelijk.

• Knuckless
  • Registratie: augustus 2007
  • Laatst online: 09:11
zeker een ander kanaal bijvoorbeeld kanaal 6 en 11 dan zitten ze elkaar niet in de weg :) zie dit plaatje hierover welke elkaar overlappen:

Alcohol, the cause and solution to all of life's problems

• johnkeates
  • Registratie: februari 2008
  • Laatst online: 03:51
Je kan ook repeater aan zetten ;)

• Magnetra
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 13-01-2018
quote:
  • De wireless snelheid wordt de helft na elke repeater.
  • Hij heeft een Wireless N router gekocht en ik neem aan dat hij daar van wilt profiteren.
  • WDS is onbetrouwbaar, zoveel mogelijk bekabeling komt de latency/snelheid niet ten goede.
  • Hij heeft al een kabel liggen.

• Cafe Del Mar
  • Registratie: mei 2004
  • Laatst online: 22-05 09:14
quote:
epic_fail schreef op woensdag 20 mei 2009 @ 07:11:
[...]
  • De wireless snelheid wordt de helft na elke repeater.
  • Hij heeft een Wireless N router gekocht en ik neem aan dat hij daar van wilt profiteren.
  • WDS is onbetrouwbaar, zoveel mogelijk bekabeling komt de latency/snelheid niet ten goede.
  • Hij heeft al een kabel liggen.
Snelheid halveert inderdaad, inherent aan de opstelling.

WDS onbetrouwbaar? Ik heb 3 WDS-netwerken (telkens met Tomato op een WRT54GL) in "beheer" (mezelf, mijn ouders en mijn schoonouders) en heb nog niemand (incl mezelf) horen klagen over wegvallende verbindingen, timeouts, ... Onbetrouwbaar zou ik dat dus zeker niet noemen. Het is wel wenselijk, staat ook op de config pagina van Tomato, dat je dezelde routers neemt met dezelfde firmware. Dus geen ASUS met een Linksys combineren of een Tomato_1.17 met Tomato_1.23
Pagina: 1

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Verenigde staten

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True