Verwijderd

Topicstarter
Zomaar ter leering ende vermaek :) wisten jullie dat er al rond 1910 kleurenfoto's gemaakt werden?
Ik niet :)

Ik had al kleurenfoto's gezien uit de 2e Wereldoorlog die vond ik al indrukwekkend, maar vandaag ontdekte ik deze uit 1911 (!!!).
Ik moet zeggen dat ik enigzins verbijsterd ben, ik vind hem echt schitterend! Die blauwtinten _/-\o_

Wikipedia: File:Prokudin-Gorskii-19.jpg

Meer over de fotograaf en de techniek:
Wikipedia: Sergey Prokudin-Gorsky

Edit: Oeps, per ongeluk 6Mb image geplaats, linkje van gemaakt...

[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 30-03-2009 20:18 . Reden: plaatjes van ruim 6mb hebben we liever niet ]

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06:09
Is dat niet gewoon ingekleurd? Want z'n baard is een stuk zwarter zwart dan bijvoorbeeld z'n schoenen.

The devil is in the details.

Verwijderd

Topicstarter
Ik geloof dat de essentie van mijn posting niet helemaal duidelijk is:
het gaat om zeer vroege kleurenfoto's, niet om ingekleurde zw foto's.

Hij nam drie foto's door rood, groen en blauw filters en combineerde later de beelden.

[ Voor 49% gewijzigd door Verwijderd op 26-03-2009 00:32 ]

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04-2025
Erg interessant. Ik heb ook altijd gedacht dat kleurenfotografie veel jonger was. Wat me wel een probleem lijkt is om de drie opnames ten opzichte van elkaar niet te laten verschillen of bewegen.

Verder geef ik toe dat ik de history van die wikipedia pagina even heb bekeken omdat dit eigenlijk ook best een geniale aprilgrap zou kunnen zijn :+

Verwijderd

Topicstarter
Nee het is echt.

Officiële Russische website:

http://www.prokudin-gorsky.ru/database.php3?first=0

De foto's duurden soms wel een minuut in totaal, de mensen moesten dus erg stil zitten :)

[ Voor 64% gewijzigd door Verwijderd op 26-03-2009 00:40 ]

• Dr C
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 25-01 22:37

Dr C

met C en CK

Dus we kunnen binnenkort het 100jarig bestaan van kleurenfotografie vieren :)

Ignorance is bliss!! (- The Matrix)

Verwijderd

Topicstarter
Ik vrees dat we daar allang voorbij zijn, de allereerste kleurenfoto dateert uit 1861.

Wikipedia: Color photography

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-01 12:12
Als je dit soort dingen interessant en mooi vind dan baal je dat je deze documentaire serie op de bbc hebt gemist: http://www.albertkahn.co.uk/ Deze rijke fransman heeft tussen 1909 en 1931 fotografen de hele wereld over gestuurd om autochroom kleurenfoto's te maken.

Zelf heb ik de docu's wel zitten kijken en het geeft een fascinerend beeld van de wereld aan het begin van de vorige eeuw.

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Verwijderd

Topicstarter
Wijnands schreef op donderdag 26 maart 2009 @ 07:50:
Als je dit soort dingen interessant en mooi vind dan baal je dat je deze documentaire serie op de bbc hebt gemist: http://www.albertkahn.co.uk/ Deze rijke fransman heeft tussen 1909 en 1931 fotografen de hele wereld over gestuurd om autochroom kleurenfoto's te maken.

Zelf heb ik de docu's wel zitten kijken en het geeft een fascinerend beeld van de wereld aan het begin van de vorige eeuw.
Hmm, jammer dat ik dat gemist heb. Bedankt voor de link!

• Eusebius
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: http://www.albertkahn.co.uk/photos/Portraits/A035733.jpg
Hmmm en ik maar denken dat het dragen van kleine hondjes iets was van de laatste tijd

==
hoi

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19-11-2025

mux

99% efficient!

Wat een ongelooflijk goede beeldkwaliteit geeft dat zeg... Het is duidelijk dat er op dat gebied weinig is verbeterd in de laatste 100 jaar. Ergonomie is wel wat beter geworden ;)

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 28-01 22:38
Die foto's op de Wikipedia-pagina zijn echt van zeer hoge kwaliteit. Als ik dat zo zie vind ik dat we eigenlijk maar weinig zijn opgeschoten de afgelopen 100 jaar :o .

Vooral deze foto vind ik zeer indrukwekkend, bouwjaar 1915.

[ Voor 30% gewijzigd door MarcoC op 27-03-2009 13:25 ]

• Eusebius
  • Niet online
MarcoC schreef op vrijdag 27 maart 2009 @ 13:23:
Die foto's op de Wikipedia-pagina zijn echt van zeer hoge kwaliteit. Als ik dat zo zie vind ik dat we eigenlijk maar weinig zijn opgeschoten de afgelopen 100 jaar :o .

WTF? Het lijkt wel of ik naar een toneelstukje zit te kijken. In mijn brein is de wereld voor 1950 zwart / wit :D

==
hoi

• Servor
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Bizar he. Het lijkt ook allemaal gelijk een stuk minder oud zo. Erg boeiend!

• Wijnands
Eusebius schreef op vrijdag 27 maart 2009 @ 13:32:
[...]

WTF? Het lijkt wel of ik naar een toneelstukje zit te kijken. In mijn brein is de wereld voor 1950 zwart / wit :D
Dan mis je echt wat. Zowel de duitsers als de amerikanen hebben de 2e wereldoorlog ook nog aardig in kleur gedocumenteerd.

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 28-01 11:40
Wijnands schreef op vrijdag 27 maart 2009 @ 13:57:
[...]

Dan mis je echt wat. Zowel de duitsers als de amerikanen hebben de 2e wereldoorlog ook nog aardig in kleur gedocumenteerd.
op WW2 na is er weinig kleure documentatie.

Kleure films waren in die tijd nogal duur :)
MarcoC schreef op vrijdag 27 maart 2009 @ 13:23:

belachlijke foto :o

je kan wel aan beekje zien dat de sluitertijd vrij hoog was

A Soldiers manual and a pair of boots.

• Aham brahmasmi
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21-12-2025
Op Shorpy zijn erg veel mooie en interessante historische foto's te vinden. Niet de alleroudste maar wel supergoeie kwaliteit en interessante onderwerpen, altijd met een verhaal erbij en mensen die het aanvullen in de comments.

• Eusebius
  • Niet online
Wijnands schreef op vrijdag 27 maart 2009 @ 13:57:
[...]

Correctie: we hadden thuis bij mijn ouders een boek met NL-kleurenfoto's uit WOII. En op mijn USB stick staat een verzameling van LIFE foto's in kleur van WOII

==
hoi

• Wijnands
De life foto's zijn vrij bekend. Nederlands kleurenmateriaal, zeker uit 1939 en 1940 is een stuk zeldzamer. Heb je toevallig de gegevens van dat boek voor me?

• Eusebius
  • Niet online
Wijnands schreef op vrijdag 27 maart 2009 @ 15:40:
De life foto's zijn vrij bekend. Nederlands kleurenmateriaal, zeker uit 1939 en 1940 is een stuk zeldzamer. Heb je toevallig de gegevens van dat boek voor me?
Heb mn moeder gemaild

* fotograaf is Alphons Hustinx. Dit is 1 boek, maar niet het boek wat wij vroeger thuis hadden.
* hier staat een melding van NIOD
* krantenartikel, met link naar beeldbank van NIOD

[ Voor 44% gewijzigd door Eusebius op 27-03-2009 16:27 ]

==
hoi

• Wijnands
Dank!

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Gaaf. Het is niet dat ik dacht dat pre-WO2 zwartwit was, maar de kwaliteit van de foto's valt me alleszins mee.

* Jejking gaat nog even verder kijken.

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 28-01 11:40
Het is dat je weet dat de foto's zo oud zijn, en omdat de kleding dracht niet van deze tijd is.
maar als ik naar somige foto's uit 1910 bekijk zouden deze bijwijze van gisteren nog genomen kunnen zijn.

http://upload.wikimedia.o...c/Prokudin-Gorskii-22.jpg

erg mooi en indrukwekkend.

A Soldiers manual and a pair of boots.

Verwijderd

Ik vind dat mensen op oude foto's altijd een nogal norse blik hebben. De foto waar To_Tall het over heeft, laat dat ook duidelijk zien.

• Eusebius
  • Niet online
Volgens mijn moeder:

ISBN 90 210 3998 2
1985 Zomer & Keunig Boeken B.V. Ede
Het heet dus: Nederland 1940-1945
De gekleurde werkelijkheid.

==
hoi

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

To_Tall schreef op vrijdag 27 maart 2009 @ 17:11:
Het is dat je weet dat de foto's zo oud zijn, en omdat de kleding dracht niet van deze tijd is.
maar als ik naar somige foto's uit 1910 bekijk zouden deze bijwijze van gisteren nog genomen kunnen zijn.

http://upload.wikimedia.o...c/Prokudin-Gorskii-22.jpg

erg mooi en indrukwekkend.
Hee, puntje van herkenning. Was dat niet een foto uit een concentratiekamp cq. werkkamp (niet de Hitler-editie) ergens in Oost-Europa begin 20e eeuw?

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 28-01 22:38
Verwijderd schreef op vrijdag 27 maart 2009 @ 17:16:
Ik vind dat mensen op oude foto's altijd een nogal norse blik hebben. De foto waar To_Tall het over heeft, laat dat ook duidelijk zien.
Volgens Wikipedia zijn dat POW's, weinig reden om lachend op de foto te staan dus :P .
Pagina: 1