• SandStar
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 04-02 21:02

SandStar

DPC-Crew

Zandster

Topicstarter
Ik heb een Dell 2950 server met een raid-1 configuratie met 1 partitie.
Tenminste dat was het idee. Er bleek een EISA partitie van Dell op te staan die ervoor zorgde dat het maken van backups onmogelijk was.

De EISA partitie is vervolgens verwijderd waarna het hele systeem niet meer wilde booten.
Met flink wat google en de SBS 2008 cd (fixmbr, fixboot) heb ik nu een status bereikt waarop de windows installatie te zien is zodra ik voor de recovery opties kies bij het booten vanaf cd.

De installatie lijkt dus wel nog te bestaan maar hij wil er niet van opstarten.

Ik ben vervolgens met diskpart aan de gang gegaan. De partitie active maken, nieuwe partitie maken uit overgebleven ruimte na verwijderen van EISA partitie maar niks helpt.
Wat ik "denk" dat er aan de hand is, is dat de partitie niet bootable is.
Op A Description of the Diskpart Command-Line Utility staat beschreven wat diskpart allemaal doet en daar staat een voorbeeld van het "list volume" commando. Dat geeft daar een volume aan wat "boot" bij info heeft staan.
Ik heb dat niet bij mijn partitie.

Indeling schijf: ex-EISApartitie | SBS2008 partitie
De windows partitie is dus de 2e partitie op de schijf.

Wat ik op dit moment alleen kan bedenken is om met een Gentoo Live cd de partitietabel te gaan bewerken en daar de partitie "bootable" te maken maar of dit de slimste manier is.... Er zal toch wel een windows tool/manier zijn om die partitie te laten booten?

extra info:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
c:\windows\systems32\bcdedit /enum all

Windows Boot Manager
identifier {bootmgr}
device partition=c:
path \bootmgr
description Windows Boot Manager
default {default}
displayorder {default}
timeout 30

Windows Boot Loader
identifier {default}
device partition=c:
path \Windows\system32\winload.exe
description Windows (R) Small Business Server 2008
osdevice partition=c:
systemroot \Windows

code:
1
2
3
4
5
DISKPART> list volume
Volume    Ltr Label    FS       Type      Size      Status    Info
Volume 0 
Volume 1 D              FAT32 Partition  78 MB    Healthy
Volume 2 C  System NTFS  Partition  279 GB   Healthy

Volume 0 even niet overgetiept maar wat dus niet klopt is Volume 2 waar bij "info" moet staat "boot"

[ Voor 19% gewijzigd door SandStar op 26-03-2009 10:58 ]

• SandStar

SandStar

DPC-Crew

Zandster

Topicstarter
Misschien beetje vroege topickick maar ik ben iets verder gekomen:

1e partitien lege fat32
2e partitie is NTFS partitie met SBS 2008 (recovery cd ziet deze installatie)

2e partitie met diskpart active gemaakt
1e partitie met diskpart hidden gemaakt en met "setid" er een OEM schijf van gemaakt

bootrec /fixmbr + bootrec /fixboot gedraaid
Beide geven "command executed succesfully"

Server start op met "BOOTMGR IS MISSING"
Ik zie iets heel simpels over het hoofd denk ik...

• RainerSGF
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 26-11-2025
Misschien eens de installatie-cd van je besturingssysteem nemen, opstarten vanaf CD/DVD en kiezen voor 'startup repair'. Om op te starten vanaf CD/DVD zul je dit moeten instellen in je BIOS (BIOS oproepen: van zodra je je computer hebt opgestart, druk je herhaaldelijk op F8).

Systeem - I'm learning, I learn it from a book :)

• SandStar

SandStar

DPC-Crew

Zandster

Topicstarter
RainerSGF schreef op donderdag 26 maart 2009 @ 10:28:
Misschien eens de installatie-cd van je besturingssysteem nemen, opstarten vanaf CD/DVD en kiezen voor 'startup repair'. Om op te starten vanaf CD/DVD zul je dit moeten instellen in je BIOS (BIOS oproepen: van zodra je je computer hebt opgestart, druk je herhaaldelijk op F8).
Startup repair is volgens mij een optie die je alleen op Vista hebt
(ik heb hem iig niet op SBS 2008, kan alleen in recovery console komen)

Edit:

Ik heb het opgegeven. Volgens mij ben ik alle opties wel doorlopen.
Het lijkt erop dat er gewoon geen bootmanager correct wil installeren zelfs niet als ik met de hand alle entries aanmaak. De SBS 2008 recovery console blijft wel de installatie zien maar ervan booten lijkt onmogelijk. Via google kon ik ook eigelijk geen succesverhalen vinden.

Mijn persoonlijke gedachte is dat Microsoft een paar steken heeft laten vallen op recovery gebied. In de recovery console van de SBS 2008 cd zie ik bij diverse tools verwijzingen naar "Vista" ipv "SBS 2008" of "Server 2008". Misschien iets te veel copy paste acties gedaan daar ;)

[ Voor 44% gewijzigd door SandStar op 26-03-2009 19:18 ]

• RainerSGF
Wat ik in vorige post ook eerst wou zeggen was, zoek altijd eerst eens in de reeds bestaande forums of er geen gelijkaardig topic is die jouw probleem ook omschrijft en kan oplossen.
Daarnaast zijn er ook handige FAQ's (Frequently Asked Questions). Voor jou in dit geval:
hangen en opstartproblemen

Er bestond reeds een topic omtrent jou probleem en misschien kan het jouwe ook oplossen(?), zie:
vista bootmgr ontbreekt
(hierin wordt aangegeven dat er uiteindelijk wel geboot kon worden door, indien er meerdere schijven aanwezig zijn, de overbodige schijven te ontkoppelen en alleen de hoofdschijf, waarvan dient geboot te worden, niet te ontkoppelen. De computer herstelde daarbij nog een aantal zaken. Nadien had de persoon dat de ontkoppelde schijven één voor één terug aangekoppelt). Het probleem zou uiteindelijk te maken hebben met de bootvolgorde van je BIOS.

Moest dit nu nog jou probleem niet oplossen, probeer dan het volgende eens:
1) schakel computer volledig uit
2) schakel computer terug aan en druk daarna meteen herhaaldelijk op F10 (kan ook een ander toets zijn mits jou systeem van DELL is vb. F12 of nog iets anders...), totdat je een optie ziet om je BOOT-instellingen te herstellen.

Een drastische oplossing kan nog een volledige formatering zijn (zodus dat je al je partities verwijdert) en terug vanaf nul Windows Vista herinstalleert. Indien dat voor jou kan natuurlijk, anders hou je deze als allerlaatste nood-oplossing!

• SandStar

SandStar

DPC-Crew

Zandster

Topicstarter
RainerSGF schreef op donderdag 26 maart 2009 @ 19:25:
Wat ik in vorige post ook eerst wou zeggen was, zoek altijd eerst eens in de reeds bestaande forums of er geen gelijkaardig topic is die jouw probleem ook omschrijft en kan oplossen.
Daarnaast zijn er ook handige FAQ's (Frequently Asked Questions). Voor jou in dit geval:
hangen en opstartproblemen
Helaas, die faq behandeld vrij weinig Vista en al helemaal geen SBS 2008 of Server 2008. Vanaf Vista & Server 2008 is het hele bootmanager gedeelte behoorlijk op de schop genomen.
Er bestond reeds een topic omtrent jou probleem en misschien kan het jouwe ook oplossen(?), zie:
vista bootmgr ontbreekt
(hierin wordt aangegeven dat er uiteindelijk wel geboot kon worden door, indien er meerdere schijven aanwezig zijn, de overbodige schijven te ontkoppelen en alleen de hoofdschijf, waarvan dient geboot te worden, niet te ontkoppelen. De computer herstelde daarbij nog een aantal zaken. Nadien had de persoon dat de ontkoppelde schijven één voor één terug aangekoppelt). Het probleem zou uiteindelijk te maken hebben met de bootvolgorde van je BIOS.
Ik heb een Dell 2950 server met een raid-1 configuratie met 1 partitie.
Moest dit nu nog jou probleem niet oplossen, probeer dan het volgende eens:
1) schakel computer volledig uit
2) schakel computer terug aan en druk daarna meteen herhaaldelijk op F10 (kan ook een ander toets zijn mits jou systeem van DELL is vb. F12 of nog iets anders...), totdat je een optie ziet om je BOOT-instellingen te herstellen.
Ik heb dus de EISA/Dell partitie verwijderd....
Een drastische oplossing kan nog een volledige formatering zijn (zodus dat je al je partities verwijdert) en terug vanaf nul Windows Vista herinstalleert. Indien dat voor jou kan natuurlijk, anders hou je deze als allerlaatste nood-oplossing!
Ik heb zelf gekozen om SBS 2008 opnieuw te installeren op dezelfde partitie als waar ie al geinstalleerd stond. Dat heeft als voordeel dat je oude config in "windows.old" wordt gezet. Iets minder ingrijpend dan formateren.

Ik heb al uren op Google gezeten maar er zijn gewoon nauwelijks nog mensen met dit probleem die een Windows 2008 variant draaien.

• RainerSGF
OK, verstaan dat je een raid-1 configuratie hebt met 1 partitie (als ik me niet vergis en goed geraadpleegd heb, houd dit in dat je voor dergelijke configuratie minstens 2 schijven nodig hebt).

- Kijk eens na of de schijven goed bevestigd zijn en probeer nadien eventueel ook eens te starten met maar 1 schijf.
- Kijk (nog) eens je boot-instellingen na (wat is de boot-volgorde? eerst CD-ROM/harde schijf/USB ?)

Zelf las ik nog volgende artikel:
winnt bootmgr missing
(met nog een link erbij naar een artikel om te controleren of de schijf waarvan geboot wordt, juist geconfigureerd of geconnecteerd is)

alsook nog volgende microsoft-artikels (met onder andere enkele methoden die jij ondertussen al geprobeerd hebt, maar nog enkele andere methoden staan hierbij):
- http://support.microsoft.com/kb/927391
- http://support.microsoft.com/kb/919529

Sorry als ik hier en daar wat terugval op hetgeen je al geprobeerd/gezegd hebt, toch is het alleen mijn doel je te kunnen helpen naar een mogelijke oplossing. Soms is daarbij het herbekijken en herproberen van die zaken niet altijd onnuttig (soms zo dat anderen het probleem duidelijker kunnen opvolgen).

• SandStar

SandStar

DPC-Crew

Zandster

Topicstarter
RainerSGF schreef op donderdag 26 maart 2009 @ 23:04:
OK, verstaan dat je een raid-1 configuratie hebt met 1 partitie (als ik me niet vergis en goed geraadpleegd heb, houd dit in dat je voor dergelijke configuratie minstens 2 schijven nodig hebt).
Klopt! maar Windows ziet er maar 1 schijf. (Dell Perc/6i)
- Kijk eens na of de schijven goed bevestigd zijn en probeer nadien eventueel ook eens te starten met maar 1 schijf.
- Kijk (nog) eens je boot-instellingen na (wat is de boot-volgorde? eerst CD-ROM/harde schijf/USB ?)
Zodra ik 1 schijf eruit haal begon ie te miepen en te piepen :P
Die raid config werkt wel prima.

Boot volgorde is: cdrom/harde schijf/netwerk
Zelf las ik nog volgende artikel:
winnt bootmgr missing
(met nog een link erbij naar een artikel om te controleren of de schijf waarvan geboot wordt, juist geconfigureerd of geconnecteerd is)

alsook nog volgende microsoft-artikels (met onder andere enkele methoden die jij ondertussen al geprobeerd hebt, maar nog enkele andere methoden staan hierbij):
- http://support.microsoft.com/kb/927391
- http://support.microsoft.com/kb/919529
Ik heb inderdaad al die stappen doorlopen. Vooral degene waarbij je handmatig je bootmanager aan het invullen bent was wel even apart om te doen. Wat weer opvalt is dat er dus alleen over Vista wordt gepraat. En ik heb dus geen Vista maar Windows 2008 SBS. Het lijkt wel alsof er documentatie mist over Windows 2008...
Sorry als ik hier en daar wat terugval op hetgeen je al geprobeerd/gezegd hebt, toch is het alleen mijn doel je te kunnen helpen naar een mogelijke oplossing. Soms is daarbij het herbekijken en herproberen van die zaken niet altijd onnuttig (soms zo dat anderen het probleem duidelijker kunnen opvolgen).
Geen enkel probleem. Dit wordt al een leuk referentie materiaal voor anderen denk ik zo :)
Maar ik ben helaas tot de conclusie gekomen dat er geen oplossing is. Ik heb zelfs een post gevonden van iemand die ook een Dell server had met zo'n partitie en die precies dezelfde situatie had toen die partitie verwijderd werd. Dell adviseerde hem vervolgens om maar opnieuw met installeren te beginnen. :D

• RainerSGF
ja, herinstallatie. Misschien moet je zelf eens contact opnemen met de ondersteunings-lijn van ofwel Dell ofwel van Microsoft. Hopelijk kunnen zij iets meer betekenen voor jou.

Pagina: 1