Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

G5 voeding ombouwen naar ATX

Pagina: 1
Acties:

• martijnsnoek
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23-05-2023
Hallo,

Ik ben een G5 voeding aan het ombouwen naar ATX. Dit omdat ik een G5 kast om aan het bouwen ben voor een PC. Alleen blijf ik nu steken op 2 dingen die ik niet terug kan vinden in de service manual van de G5 of op de printplaat van de voeding zelf. Het gaat om een PG kabel (power good) die normaliter controlleert of het voltage en die de voeding uitgeeft naar het Mobo goed is, en om een -5VDC kabel.

Nou vraag ik me af of de -5VDC tegenwoordig nog door het mobo wordt gebruikt? anders zou ik deze weg kunnen laten.

Maar het belangrijkste is nog, om een power good te creeren of te bypassen op een of andere manier...

heeft iemand hier ervaring in of weet iemand wat ik hiermee kan??

Alvast super bedankt!

Verwijderd

Power good zit evenals -5v ook op standaard ATX voedingen. Om te testen of het werkt kun je gewoon de power good aan ground verbinden.

• martijnsnoek
Verwijderd schreef op woensdag 25 maart 2009 @ 23:10:
Power good zit evenals -5v ook op standaard ATX voedingen. Om te testen of het werkt kun je gewoon de power good aan ground verbinden.
hwg het gaat hier er juist om dat de power good en -5v ontbreekt op de G5 voeding.... en of er een optie is om deze te bypassen of eventueel nog beter toe te voegen of compleet weg te laten

• Hrugnir
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10-12-2023
als je van plan bent om er toch moeite in te steken is het dan niet makkelijker op een geschikte voeding in je behuizing te modden ipv een passende voeding geschikt maken? dat lijkt me ook geschikter voor dit forum dan je huidige vraag want die gaat wat mij betreft meer naar overige hardware of electronica.

• martijnsnoek
LlamaWereldOver schreef op donderdag 26 maart 2009 @ 06:59:
als je van plan bent om er toch moeite in te steken is het dan niet makkelijker op een geschikte voeding in je behuizing te modden ipv een passende voeding geschikt maken? dat lijkt me ook geschikter voor dit forum dan je huidige vraag want die gaat wat mij betreft meer naar overige hardware of electronica.
dat heb ik ook al overwogen, maar aan de ene kant vind ik dat zonde van de G5 voeding die nog perfect werkt en ook nog eens perfect in die kast past, en aan de andere kant past het hoogst waarschijnlijk ook net op een paar milimeter na niet.

die -5vdc kan ik misschien nog wel maken, aangezien we ook -12vdc hebben, maar de powergood is voor mij het grootste probleem.

als me toppic niet goed staat mag hij verplaatst worden naar een juist forum hiervoor.

• Xiphalon
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-11 17:12
van -12v naar -5v lukt wel met een 7905 inderdaad. Zoveel stroom hoef je niet te leveren op -5v.

[ Voor 1% gewijzigd door Xiphalon op 26-03-2009 12:46 . Reden: Even mijn oude natuurkundeleraar blijmaken, eenheden toegevoegd ]

• martijnsnoek
darkmage schreef op donderdag 26 maart 2009 @ 12:46:
van -12v naar -5v lukt wel met een 7905 inderdaad. Zoveel stroom hoef je niet te leveren op -5v.
Thnx! dat is al een probleem minder dan! een 7905 heb ik hier nog wel liggen.

nou enkel nog de power good zien te maken. ik heb hier diverse voedingen liggen nog, waaronder ook 2 van targan die redelijk modern zijn, en ook een paar oudere nog zonder pcie (die moet ik ook nog maken) ik heb net even het chipje opgezocht op google die op 1 van de oude voedingen zit in het circuit van de power good dat zou gaan om de KA393.

Maar nu moet ik alleen nog het circuit weten wat die powergood maakt, om de te kunnen inbouwen in de huidige apple voeding, en dan ben ik er. Misschien heeft 1 van jullie al eerder zoiets gedaan? of heeft een schematje liggen oid?

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:08
Verplaatst naar EL.
Powergood dient normaal om aan te geven dat de uitgangsspanningen stabiel zijn, ofwel is iets dergerlijks ook op die G5 voeding voorzien, of hij zal een van de spanningen slechts doorschakelen als alles stabiel is. Een timertje die na 1 seconde het power-good signaal geeft zal wellicht ook werken.

[ Voor 84% gewijzigd door naftebakje op 26-03-2009 19:49 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:56
Ik heb ooit eens een circuitje gezien wat het powergood signaal nabootste.

Het werd gebruikt in de CarPC scene, omdat de voeding die die user had (M1 ATX ofzoiets) niet zo'n signaal had.

Ik kan het alleen nergens vinden !! :(

Maar misschien dat je toch iets verder komt met deze 'hint'

• martijnsnoek
naftebakje schreef op donderdag 26 maart 2009 @ 19:47:
[mbr]Verplaatst naar EL.[/]
Powergood dient normaal om aan te geven dat de uitgangsspanningen stabiel zijn, ofwel is iets dergerlijks ook op die G5 voeding voorzien, of hij zal een van de spanningen slechts doorschakelen als alles stabiel is. Een timertje die na 1 seconde het power-good signaal geeft zal wellicht ook werken.
Dat van die timer is inderdaad wel een goede oplossing! alleen kan ik nergens echt concreet vinden wat het spannings nivo is wat de power good afgeeft. Weet iemand dat misschien?? Dan valt er denk ik wel een timertje in te knutselen!

Voor die gene die graag willen zien waar ik dus allemaal mee bezig ben hier een paar foto's:
Afbeeldingslocatie: http://img528.imageshack.us/img528/7931/1020698.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img156.imageshack.us/img156/1195/1020699.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img299.imageshack.us/img299/6858/1020703.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img152.imageshack.us/img152/569/1020704.jpg

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:56
Je zou ook nog gewoon een ATX voeding open kunnen maken, en dat in die behuizing van de G5 voeding kunnen gooien. Dat is al eens eerder gedaan (moet je ff de Search gebruiken, dan vind je nog een andere G5 casemod)

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16:11

DaWaN

'r you wicked ??

Een powergood signaal bakken is niet zo moeilijk. Dat kan inderdaad gewoon met een **393

If you do not change direction, you may end up where you are heading

• martijnsnoek
ThinkPadd schreef op donderdag 26 maart 2009 @ 21:36:
Je zou ook nog gewoon een ATX voeding open kunnen maken, en dat in die behuizing van de G5 voeding kunnen gooien. Dat is al eens eerder gedaan (moet je ff de Search gebruiken, dan vind je nog een andere G5 casemod)
ja dat klopt bijvoorbeeld de "zonosmac" van tweakers ook. Maar het leek mij juist leuk om de orginele apple voeding in gebruik te houden, mede ook omdat er bijna geen atx voeding is die fatsoenlijk in deze behuizing past, plus het feit dat ik nog een hoop moet zagen e.d. ook in de kast om de modulaire bekabeling erin te verwerken.

Aangezien ik nu een vrij kleine stap verwijderd ben van een werkende apple ATX voeding vind ik het natuurlijk extra leuk om dit projectje door te zetten!

De -5VDC is er nu ook in verwerkt en ik ga de voeding zo eens op een oud mobo testen (enkel nog zonder PG) of hij op wil starten.

• martijnsnoek
DaWaN schreef op donderdag 26 maart 2009 @ 22:43:
Een powergood signaal bakken is niet zo moeilijk. Dat kan inderdaad gewoon met een **393
weet jij toevallig hoe hij doorverbonden moet zijn dan?? daar blijf ik even op steken, ik moet het hele circuit onderdeel voor onderdeel nalopen om na te gaan hoe of wat het werkt..

je zou me er een erg mee helpen!

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16:11

DaWaN

'r you wicked ??

martijnsnoek schreef op donderdag 26 maart 2009 @ 22:53:
[...]

weet jij toevallig hoe hij doorverbonden moet zijn dan?? daar blijf ik even op steken, ik moet het hele circuit onderdeel voor onderdeel nalopen om na te gaan hoe of wat het werkt..

je zou me er een erg mee helpen!
Ik weet niet precies hoe je de voeding en de referentie van de comparator moet regelen, maar het laatste stapje is gewoon een comparator, erg simpel. Als je het simpel wilt doen zou ik gewoon het ding voeden met de +5Vsb en dan met een RC filtertje op de ingang de 3,3V aansluiten, als referentie dan gewoon een weerstandsdeling van de 5Vsb, dat zal opzich prima moeten werken, maar echt professioneel en 100% betrouwbaar is het niet, alhoewel het me niets zou verbazen als ze het ook zo in 'echte' voedingen doen.

[ Voor 8% gewijzigd door DaWaN op 26-03-2009 23:00 ]

If you do not change direction, you may end up where you are heading

• martijnsnoek
DaWaN schreef op donderdag 26 maart 2009 @ 23:00:
[...]

Ik weet niet precies hoe je de voeding en de referentie van de comparator moet regelen, maar het laatste stapje is gewoon een comparator, erg simpel. Als je het simpel wilt doen zou ik gewoon het ding voeden met de +5Vsb en dan met een RC filtertje op de ingang de 3,3V aansluiten, als referentie dan gewoon een weerstandsdeling van de 5Vsb, dat zal opzich prima moeten werken, maar echt professioneel en 100% betrouwbaar is het niet, alhoewel het me niets zou verbazen als ze het ook zo in 'echte' voedingen doen.
Dat zou als je het schematisch uittekend dus zoiets zijn:

Afbeeldingslocatie: http://img291.imageshack.us/img291/5044/1020706.jpg

Als ik de andere rails ook een test zou willen laten doen (om het echt super safe te houden) zou ik misschien een IC moeten hebben met meer functionaliteit, 1 die dus zowel de 12v, 5v, en 3,3v checkt.

Dat zou ideaal zijn!! weet iemand zo even snel een type te noemen die dit zou kunnen?

In iedergeval hartstikke bedankt!! dit gaat mij zeker verder helpen!!

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 18-11 23:34
Jongens wat een moeite.....
Waarom niet gewoon een condensator en een weerstand ?

• Shuriken
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 11-11 15:48

Shuriken

Life is all about priorities

Mag ik je hierop wijzen: http://www.formfactors.or...V_PSDG_2_2_public_br2.pdf

Spec 1.2, Jan 2002 Remove –5V from all power distribution tables.
Spec 1.3, April 2003 Remove guidance for –5V rail
Spec 2.01 June 2004 Removed -5V reference

M.a.w. -5 Volt is geen onderdeel meer van de ATX standaard. Je zult dat ook zien aan de connector die in het document staat: PIN: 18 Signal: COM Color: Black

[ Voor 4% gewijzigd door Shuriken op 12-04-2009 16:36 ]

I rather have a bottle in front of me, then a frontal lobotomie

Pagina: 1