[access 2007] Opslaan gegevens in koppeltabel (many 2 many)

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morrey
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 12-07 07:48
Ik heb een vraag over het volgende: voor de studievereniging ben ik een database aan het opzetten waarin onder andere studenten aan een commissie gekoppeld worden. Ik heb hiervoor 3 tabellen gemaakt, studenten, commissies en commissieleden. Hierbij fungeert commissieleden als koppeltabel, waarin de StudentID, CommissieID en eventuele functie staan opgeslagen.

Ik wil nu graag een formulier maken waarin ik gemakkelijk studenten kan toevoegen aan een commissie. Ik wil hierbij niet telkens het studentnummer en commissieID intikken, maar de naam van de student selecteren en de betreffende commissie.

Hiervoor heb ik 2 subforms gemaakt waarin ik makkelijk de betreffende student en commissie kan selecteren. De volgende stap is, en deze krijg ik niet voor elkaar, is om de gegevens te verwerken in de koppeltabel. Mijn idee was om, door middel van een knop en een macro, de IDs uit de subforms te lezen, en op te slaan in de koppeltabel. Mijn kennis van macro's is echter dusdanig beperkt dat ik niet weet waar ik de betreffende functie moet zoeken.

Alvast bedankt!

Maurice

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

de functie kan idd bij de koppeltabel, voor zover een student slechts 1 functie binnen een commissie kan hebben uiteraard.
een mogelijk oplossing voor het toewijzen van studenten aan commissies, kan door op tabelniveau of formniveau kolom2 van de commissietabel en studententabel (dus de namen) toe te wijzen als opzoektabellen voor de koppeltabel.

op niveau van een tabel doe je dit als volgt (ik geef enkel het voorbeeld voor studentid, hetzelfde voor comid):
in de definitie van de koppeltabel, kolom studentid > vak veldeigenschappen > opzoeken > weergave besturingselement > keuzelijst met invoervak > tabel/query, rijbron studenten, afhankelijke kolom 1, aantal kolommen 2, kolombreedten 0;2cm (eerste kolom dient ocm of onzichtbaar te zijn).

indien je de aldus gedefinieerde koppeltabel toevoegt als subformulier, kan je de commissieleden samenstellen door intypen van studentennaam of keuze uit de lijst, terwijl het corresponderende id wordt ingevuld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

...of gebruik een append-query die je laat draaien vanuit je formulier, waarbij je de aan de koppeltabel toe te voegen waarden haalt uit de velden op je formulier. Ik weet niet zeker of je een append-query rechtstreeks kunt laten draaien met een knop in een formulier; anders helpt een macro als tussenstation altijd: in de macro neem je het draaien van de query op; de macro activeer je met de knop op je formulier.