Moederbord maakt contact met behuizing en start niet op

Pagina: 1
Acties:
  • 850 views

• fespen
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Als ik mijn moederbord rechtstreeks op de behuizing plaats, dan start mijn computer niet op. Ook brand het moederbord led niet.

Het moederbord heb ik vastgemaakt met 12 schroefjes die volgens Mycom voor het plaatsen van het moederbord zijn. Ik heb de schroefjes zowel los als strak aangedraaid.

Als tijdelijke oplossing heb ik nu het stoffe matje dat bij mijn moederbord werd geleverd ertussen gezet, nu werkt alles wel goed.

Nu lees ik dat het moederbord geaard moet worden met de kast, dit zal nu niet het geval zijn omdat het matje ertussen zit.

Kan ik dit nu zo laten zitten, zo niet heeft iemand een idee wat ik verkeerd doe :?

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Bij je kast zaten een aantal afstandhoudertjes, die moeten tussen de kast en het mobo.

Doe dat vooral zo snel mogelijk :P

Zulke:
Afbeeldingslocatie: http://img.auctiva.com/imgdata/0/0/6/4/3/6/webimg/577724_tp.jpg

Zie ook Hoe bouw ik een PC?
Vraag anders even iemand die ervaring heeft met dit soort dingen of ie je kan helpen de eerste (paar) keer. Als je zomaar dingen gaat doen kan je binnen no-time weer terug naar de winkel omdat je iets kapot hebt gemaakt.

[ Voor 65% gewijzigd door fsfikke op 25-03-2009 19:44 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 04-02 22:56
Wow, ik hoop dat ik het niet goed heb begrepen... 8)7

Bedoel je dat je het moederbord rechtstreeks in de kast hebt gedraaid ?
Er moeten wel kleine koperen of ijzeren pinnetjes tussen zitten, anders maak je overal kortsluiting.

Raar dat je mobo nog niet is opgefikt, of je voeding :+

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

Verwijderd

Je zal wel de afstandsbusjes missen, zie onderstaande foto. Daar leg je dan je moederbord op.

Afbeeldingslocatie: http://i331.photobucket.com/albums/l464/noebke/buildingapc7.jpg

Zet deze er altijd op, kortsluiting wil je niet hebben.

edit: de busjes op het plaatje van fsfikke zet je dus op die plaat in je behuizing. En inderdaad, kijk of iemand je kan helpen hiermee. Als je iets fout doet kan het best zonde van je geld zijn.

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 25-03-2009 19:49 ]

Verwijderd

Als je spanning op het moederbord zet terwijl hij geen afstandhouders heeft, kun je hem al kapot hebben gemaakt, de kartonnen plaat ertussen is een afrader, inderdaad ivm aarding.

Als hij het doet met kartonnen plaat, zou hij het ook moeten doen zonder kartonnen plaat.

Edit:controleer de kast eens goed of er niet ergens een zakje afstandhouders verstopt zit.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 25-03-2009 20:09 . Reden: Edit:controleer de kast eens goed of er niet ergens een zakje afstandhouders verstopt zit. ]

• fespen
  • Niet online
ik mis inderdaad afstandhouders, deze heb ik alleen nergens bij gekregen dus die zal ik nog even moeten aanschaffen.

ik zal voor de zekerheid de computer zolang nog even uitzetten.

bedankt voor de info allemaal.

[ Voor 18% gewijzigd door fespen op 25-03-2009 20:06 ]

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Je hebt mazzel dat er nog niets kapot is gegaan.

Die schroefjes zitten normaal trouwens bij de kast.

• fespen
  • Niet online
kast is helaas niet nieuw. lijkt erop dat die schroefjes inderdaad alleen te koop zijn samen met een kast :(

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

fespen schreef op woensdag 25 maart 2009 @ 20:14:
kast is helaas niet nieuw. lijkt erop dat die schroefjes inderdaad alleen te koop zijn samen met een kast :(
Loop gewoon even een lokale computertoko binnen. Die kunnen je normaalgesproken wel een handje geven.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:14
fsfikke schreef op woensdag 25 maart 2009 @ 20:15:
[...]

Loop gewoon even een lokale computertoko binnen. Die kunnen je normaalgesproken wel een handje geven.
En neem dan je PC ff mee... die afstandsbusjes hebben niet echt een standaard maat. ;)

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• Plakjekaas
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 10-07-2024
Welke kast heb je precies? Misschien dat iemand even voor je kan meten hoeveel mm de afstandbusjes moeten zijn.

• internetinfo
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:25
fsfikke schreef op woensdag 25 maart 2009 @ 20:15:
[...]

En als je daar toch bent, vraag dan meteen of ze misschien nog wat van die (meestal rode) isolatieringetjes hebben die je tussen de schroefjes en het moederbord plaatst.

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
internetinfo schreef op woensdag 25 maart 2009 @ 20:27:
[...]

En als je daar toch bent, vraag dan meteen of ze misschien nog wat van die (meestal rode) isolatieringetjes hebben die je tussen de schroefjes en het moederbord plaatst.
Die zijn toch helemaal niet nodig ? Ik heb ze nog nooit gebruik en zelfs nog nooit gezien. Het moederbord heeft plekken waar de schroefjes het bord mogen raken, daar hoef je dan verder niets bij te doen.

• internetinfo
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:25
Bij de nieuwere moederborden is het inderdaad niet echt nodig, aangezien die van die kleine soldeer puntjes hebben op de plaats waar de schroefjes contact maken.
Echter zitten ze er afaik nog altijd bij, zowel bij kast als moederbord. Ik gebruik ze iig wel gewoon, waarom niet. :)

• Xander
Zijn ze bij oudere moederborden wel nodig dan?

Ik heb ze voor zover ik weet ook nooit bij een kast of een mobo gekregen? Die ringetjes rondom de schroefgaten zijn er juist voor gemaakt om contact te maken met de ground...

• Rollo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21-01 15:50
meestal gebruikt die die plekjes waar de schroeven het bord raken om te aarden.

• lordsnow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20-05 19:02

lordsnow

I know nothing

@fespen: en jij hebt dus écht mazzel dat je mobo het nog doet...

(Maar je vondt het dus zelf blijkbaar niet vreemd dat de achterkant van je mobo zomaar contact kan maken met je behuizing?)

• silitek
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-05 11:46

silitek

Tubes Only

Xander schreef op woensdag 25 maart 2009 @ 20:50:
Zijn ze bij oudere moederborden wel nodig dan?

Ik heb ze voor zover ik weet ook nooit bij een kast of een mobo gekregen? Die ringetjes rondom de schroefgaten zijn er juist voor gemaakt om contact te maken met de ground...
Bij een (nieuwe) kast zitten altijd afstandsbusjes bij..en 2 bijna goed :P een mobo bezit soldeerbanen en puntjes op de achterkant! Wat denk je als je al die punten verbind, rechtstreeks montage in de kast.

8)7

Tubes....It's what make music music!

• Xander
silitek schreef op woensdag 25 maart 2009 @ 21:16:
[...]

Bij een (nieuwe) kast zitten altijd afstandsbusjes bij..en 2 bijna goed :P een mobo bezit soldeerbanen en puntjes op de achterkant! Wat denk je als je al die punten verbind, rechtstreeks montage in de kast.

8)7
Misschien dat je het topic even op chronologische volgorde moet lezen? Het ging over de isolatieringetjes die internetinfo tussen zn schroefjes stopt. ;)

Natuurlijk zijn afstandsbusjes nodig ja, dat snap ik ook.

• silitek
  • Laatst online: 18-05 11:46

silitek

Tubes Only

Xander schreef op woensdag 25 maart 2009 @ 21:19:
[...]

Misschien dat je het topic even op chronologische volgorde moet lezen? Het ging over de isolatieringetjes die internetinfo tussen zn schroefjes stopt. ;)

Natuurlijk zijn afstandsbusjes nodig ja, dat snap ik ook.
Ow, die ringetjes...gelijk heb je. :z

Tubes....It's what make music music!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Die ringetjes kreeg ik niet bij mijn kast hoor. Dus ik denk dat ze inderdaad uitgefaseerd zijn.

En de TS heeft ontzettend geluk gehad dat alles nog werkt zeg. pfoei!

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 04-02 22:56
Maar wat ik me ook afvraag, is het volgende:

Alle ATX en mATX moederborden, hebben toch een hoop connectoren langs de achterkant, en die steken door een plaatje, welke op zijn beurt door een rechthoekig gat zit, in de behuizing.

Wel, het moederbord past met de connectoren toch pas in dat plaatje, als die afstandsbusjes zijn gebruikt :S ?

Ik kan me niet inbeelden dat het moederbord er dan in past, tenzij de TS een uiterst plooibaar moederbord heeft :+

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Goed punt, al kan je je i/o shield ook achterwege laten natuurlijk.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

• fespen
  • Niet online
Het gat waar het i/o shield ingaat is bij mij breed genoeg om naar links of rechts te schuiven.
Het is een no name behuizing zover ik kan zien dus ik neem de backplate even mee naar de computerboer om te zien welke maat ik nodig heb.

• Xander
Petervanakelyen schreef op woensdag 25 maart 2009 @ 21:32:
Maar wat ik me ook afvraag, is het volgende:

Alle ATX en mATX moederborden, hebben toch een hoop connectoren langs de achterkant, en die steken door een plaatje, welke op zijn beurt door een rechthoekig gat zit, in de behuizing.

Wel, het moederbord past met de connectoren toch pas in dat plaatje, als die afstandsbusjes zijn gebruikt :S ?

Ik kan me niet inbeelden dat het moederbord er dan in past, tenzij de TS een uiterst plooibaar moederbord heeft :+
Hetzelfde verhaal gaat normaalgesproken op voor insteekkaarten... Zonder afstandsbusjes krijg je die er niet met goed fatsoen in (het lipje 'hangt' al op de kast voordat de connector in het slot zit).

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:37

heuveltje

KoelkastFilosoof

Even terzijde, 12 schroefgaten :? dammm..........
geloof dat mijn mobo er 5 heeft :)

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Dat je afstandsbusjes nodig hebt is op zich redelijk duidelijk. Ten eerste omdat je mobo anders nooit fatsoenlijk gaat passen, ten tweede omdat als je even zoekt op 'moederbord kast korstluiting' je al tientallen topics tegenkomt waarin mensen afstandsbusjes roepen.

Dit topic kan dus op slot, met een beetje zoeken had je dit zo gevonden.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.