Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• YellowOnline
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 28-03-2023

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

Topicstarter
Ik vind behoorlijk wat Tweakers met gelijkaardige vragen, maar aangezien dit echt wel een landgebonden thema is ben ik niet veel met hoe het zit in Nederland :+

Momenteel werk ik full-time voor de overheid als informaticus, maar ik zou dus daarnaast ook in bijberoep willen werken. Toestemming van de werkgever heb ik al, dus dat is geen probleem. Ik heb ook al een 2e werkgever voor wie ik in onderaanneming zou werken. Kortom: de praktische kant van de zaak is al in orde.

De administratieve kant van de zaak is een ander paar mouwen. Ik ben nog redelijk goed thuis in de sociale wetgeving als werknemer, maar hoe het voor zelfstandigen zit weet ik niet goed. Wat rondsurfen bij Unizo en Partena leert me het volgende, als ik alles goed begrijp:

- Om bijberoep te blijven moet ik minstens 6/10 van een volledig uurrooster in mijn hoofdberoep uitoefenen (geen probleem).
- Er is geen maximum inkomen, enkel een vrijstelling van sociale bijdragen indien ik minder dan 1.233,14 EUR per jaar verdien. Ik kan trouwens onmogelijk een prognose geven van mijn inkomen in bijberoep.
- De forfaitaire sociale bijdragen bedragen +/- 70 EUR/kwartaal tijdens de eerste drie jaar, daarna worden ze berekend op basis van het inkomen van drie jaar eerder.
- Ik moet uiteraard BTW aangiftes doen.
- Mijn twee inkomens worden gecumuleerd en ik word op basis daarvan belast. Nadeel is natuurlijk dat ik in een hogere weddenschaal terechtkom, dus ik vraag me af hoeveel ik per maand extra moet verdienen om het bijberoep de moeite waard te maken (volledigheidshalve, mijn bruto inkomen bedraagt nu 2750 EUR)
- Om te mogen beginnen is mijn ASO diploma voldoende; en er is geen vestigingswet voor informatici.
- Bij Partena moet ik een BTW nummer aanvragen.
- Indien ik er spijt van krijg kan ik binnen het jaar stoppen en mijn sociale bijdragen al dan niet volledig terugvorderen :+

Klopt volgende financiële berekening?
- Van het geld dat ik ontvang gaat 21% naar de belastingen (BTW).
- Van het resterende bedrag gaat er 19.65% naar sociale bijdragen tenzij ik de 1.233,14 EUR/jaar niet overschrijdt.
- Wat dan overblijft is mijn netto inkomen. Of is er nog één of andere bijdrage die ik over het hoofd zie?

Dus praktisch is het enige denk ik dat ik moet doen:
- Een apart rekeningnummer maken voor mijn activiteiten als zelfstandige in bijberoep
- Een BTW nummer aanvragen bij Partena
- Een vereenvoudigde boekhouding bijhouden
- Maandelijks of trimesterieel de BTW doorstorten naar de belastingen
- Mijn sociale bijdragen trimesterieel betalen
- Mijn gewone, jaarlijkse personenbelasting invullen (die wat hoger zal zijn).

Volledigheidshalve: ik woon niet in Vlaanderen maar in Brussel, dus op eventuele hulp van het Vlaams Gewest (waar op de site van Unizo naar verwezen wordt) kan ik geen aanspraak maken.

Fouten? Opmerkingen? Ervaringen? Laat maar komen.

• Free rider
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 06-08 23:52
Let op, ik ben freelancer in Nederland, maar was dit ook een tijdje in Belgie (Vlaanderen) en was daar dus ook zelfstandige. Feitelijk wist ik niets van de situatie daar, en het eerste wat ik deed was een boekhouder zoeken. Vraag even rond bij kennissen enz., de meeste boekhouders willen je wel voorlichten. Overigens vertrok ik twee jaar geleden uit Belgie, dus de informatie is wat gedateerd.

- Ik moest destijds het BTW nummer opvragen bij de Kruispuntbank (meen ik). Alleen heeft mijn boekhouder dat gedaan omdat ik toen nog geen adres in Belgie had.
- Voor de Nederlanders hier: Belgie heeft geen aparte kamer van koophandel, dit wordt ook geregeld door de Kruispuntbank. Inschrijving is dus niet nodig.
- Om de onderneming te registreren was mijn Nederlandse universitaire diploma voldoende.
(Sociale bijdragen - geen idee omdat ik werkte in meerdere landen en daardoor had ik vrijstelling voor Belgische sociale bijdragen)
- Na het aflopen van het kwartaal moet je binnen 21 dagen BTW aangifte doen en de bedragen overmaken.

- Feitelijk betaal je geen BTW, namens de Belastingen in jij de BTW bij je klant. Aan het eind van ieder kwartaal geef je op hoeveel je hebt geind, en dat betaal je dan aan hun. Als je ook zakelijke kosten hebt gemaakt (bv. telefoon, computer, inkoop materialen, facturen van boekhouder, enz.) dan geef je die kosten ook op. De BTW die je aan je leveranciers hebt betaald kan je aftrekken van het bedrag dat je moet overmaken. Je moet de kosten wel kunnen bewijzen, dus de facturen, tickets enz. bewaren.
NB: Het is het meest praktisch om alle prijzen zonder BTW te rekenen. Als je een factuur stuurt dan tel je de BTW erbij op, na betaling staat het even op je rekening - totdat het kwartaal is afgelopen waarna je alles doorstuurt naar de belastingen.

- Belgie heeft een progressief belastingstelsel. Volgens mij zit je met je huidige inkomen al in de hoogste schaal (nog steeds 50% ?). Dat betekent dat je van elke Euro die je extra verdient, je 50 cent mag houden. NB: Dit klopt feitelijk niet, je moet wellicht ook nog sociale bijdragen en gemeentebelasting betalen, ik geloof dat je dan ongeveer 30 cent overhoudt.
Hierbij moet je wel bedenken dat je belasting betaalt over de winst, en niet de omzet. Je mag dus, net als bij de BTW, weer alle zakelijke kosten aftrekken. Het spreekt voor zich dat je de kosten ex BTW opvoert. En je kan niet alle kosten volledig aftrekken, zo zijn restaurantkosten voor 68% aftrekbaar, parkeerkosten 50%, zeer hoge kosten heten investeringen die je over meerdere jaren moet aftrekken, wat weer volgens verschillende methodes kan, enz.enz. Een boekhouder is echt aan te raden.

- Jouw financiele berekening: je houd dus geen rekening met het feit dat je kosten kan aftrekken. Verder vergeet je dat de winst bij het bruto inkomen wordt opgeteld.

- To do list: Je moet regelmatig facturen naar de opdrachtgever sturen. Op basis daarvan zal hij betalen.
- Een aparte bankrekening is vooral handig voor je boekhouding.
- De federale belasting gaat ook voorschotten van de inkomstenbelasting vragen.

Ten slotte een rekenvoorbeeld:
Stel je werkt in een jaar 200 uur a 50 Euro, en verdient dus 10.000 Euro. Je stuurt naar je opdrachtgever een factuur inclusief BTW, dus 12.100 Euro. Tegelijkertijd betaal je 2000 Euro aan allerlei kosten, zoals reiskosten, telefoon, internet, paperclips, ... Inclusief BTW is dat 2420 Euro. Je draagt BTW af, dat is 2100-420=1680 Euro.
Je verdiensten ex BTW zijn dus 10.000 Euro, en je kosten zijn 2.000 Euro. De brutowinst is dus 8.000 Euro, en dat tel je op bij je bruto inkomen. Hierover betaal je inkomstenbelasting, sociale bijdragen en gemeentebelasting, en ik denk dat het samen in de buurt van 70% komt. Dus houd je netto 30% van 8000 is 2400 Euro over... per jaar. NB: Het rekenvoorbeeld gaat over 25 dagen a 8 uur, maar je hebt het idee.

Bedenk wel dat sommige van je huidige uitgaven misschien lager worden, zo zijn telefoon, internet enz. ineens bedrijfskosten waarvan je ineens de BTW 'terugkrijgt' en het restant wordt van je brutoloon afgetrokken.

Edit - ik bedenk me dat je inkomen van 2750/maand wellicht niet gebaseerd is op een driedaagse werkweek? Misschien zit je nog niet in de hoogste belastingschaal.

• Flying
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19:40
- De forfaitaire sociale bijdragen bedragen +/- 70 EUR/kwartaal tijdens de eerste drie jaar, daarna worden ze berekend op basis van het inkomen van drie jaar eerder.
Dit lijkt me deels juist alhoewel ik me afvraag in hoeverre jij zelf de zin interpreteert. Het is inderdaad zo dat je de eerste drie jaar enkel een forfaitaire bijdrage moet betalen. Na drie jaar moet je dan de achterstallige belasting betalen voor die drie jaar. Dit is meteen ook één van de hoofdredenen dat vele zaken na drie jaar kopje onder gaan: ze hadden geen rekening gehouden met het feit dat de achterstallige belasting ook betaald moest worden.

Zelfstandige in bijberoep betekent dat het een eenmanszaak wordt. Zo heb je veel minder administratieve rompslomp vergeleken met bv. een BVBA, zo mag je bijvoorbeeld een enkelvoudige boekhouding bijhouden. Houd er ook rekening mee dat je onbeperkt aansprakelijk bij deze ondernemingsvorm, indien je failliet gaat mag er beslag gelegd worden op je privé-vermogen om de schuldeisers te kunnen afbetalen. Als je getrouwd bent dan zorg je er dus beter voor dat je werkt met een aangepast huwelijksvermogenstelsel, zodat je vrouw de dupe niet kan worden.

Als eenmanszaak beslis je zelf over de grootte van het startkapitaal want er is geen wettelijk minimum vastgelegd. Verder zijn de oprichtingsvoorwaarden beperkt tot het aanvragen van ondernemingsnummer (dit is in de plaats gekomen van het oude BTW nummer) en het openen van een rekening. Een ander groot nadeel is dat de te betalen belasting bij de personenbelasting komt i.t.t. de vennootschaps belasting voor vennootschappen.

Over die te betalen BTW trouwens moet je ook echt enkel het verschuldigde bedrag betalen, het is namelijk zo dat je op de dingen die je zelf aankoopt theoretisch helemaal geen BTW betaald: het is terug te vorderen. Je moet dus altijd de terug te vorderen BTW aftrekken van de te betalen BTW.

Verder zie ik dat je de meeste dingen gedekt hebt. Veel succes in ieder geval!

PS: De berekening kan ik niet nakijken omdat we nog zover niet zijn gekomen op de Hoge-School :)

[ Voor 18% gewijzigd door Flying op 26-03-2009 01:37 ]