Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vreemde FPS problemen

Pagina: 1
Acties:

• Jwn
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 27-12-2024
Dag Tweakers, ik heb al erg lang last van een eigenaardig probleem, en ik ben er vrij zeker van dat het met mijn hardware te maken heeft.

Het probleem doet zich voor als ik 2D games speel (het valt vooral op bij fighting games zoals Melty Blood). De FPS van de meeste 2D games hoort 60.0 te zijn. Deze spellen die ik speel zijn al wat ouder, en een PC met mijn specs zou er geen moeite mee moeten hebben:

- GeForce 7900gt
- AMD Athlon 3700+
- 2GB aan RAM
- Crappy Asrock moederbord (meerdere USB poorten werken niet meer, baterrij is stuk, eens in de maand moet de geluidskaart een andere PCI slot in etc etc)
- Volle 250gb harde schijf
- 300 watt voeding

Aangezien ik 3D games zoals Oblivion en WoW gewoon op een speelbare manier kan runnen, zouden oude 2D games totaal geen problemen moeten geven.
Toch fluctueerd de FPS vaak tussen de 50 en de 60. Hij blijft niet gewoon op 60.0 zoals het hoort, maar hij schokt op en neer. Dit maakt bepaalde games onspeelbaar, want lagere FPS vertraagd dan ook het hele spel (geen frameskipping). Mijn crappy laptop runt deze games overigens perfect met zijn onboard device.

Nu wist ik niet goed waar ik dit moest posten, omdat de oorzaak me onduidelijk is. Aangezien ik gewoon de nieuwste drivers heb, en verder geen problemen heb met spellen, sluit ik uit dat het een software matig probleem is.

Ik meen ergens gelezen te hebben dat dit te maken kan hebben met spanning, te weinig stroom ofzo. Als iemand dit probleem eerder heeft gezien, of denkt te weten waar het aan kan liggen, laat het a.u.b. weten!
Ik ben ten einde raad, en om nou een nieuw systeem te bouwen om 2D games te kunnen runnen gaat me te ver.

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 30-11 23:00
Hoe ben je tot de conclusie gekomen dat het met hardware heeft temaken? 3d werkt namelijk wel, ik denk dus eerder software. Een herinstallatie van windows (even aangenomen dat je windows draait) is misschien de oplossing.

Probeer ook eens een paar andere 2d spellen.
Overigens moet 50 fps eigenlijk nog steeds speelbaar zijn...

Als je dan toch nog steeds hardware verdenkt:
Kijk de voltages van je voeding even na met een multimeter. Welk merk voeding is het eigenlijk?
Heb je jou 3DMark06 score al eens vergeleken met andere mensen met soortgelijk systeem?
Misschien is je moederbord gewoon aan vervanging toe, kijk even op ebay of V&A en koop meteen een moederbord van een betere fabrikant.

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

• Rollo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 28-11 07:38
Is het niet gewoon zo dat je vista of xp draait en die games voor 98 gemaakt zijn en een soort van geemuleerd worden op je pc? Sinds wanneer doet het probleem zich voor? Werkte het eerst wel goed?

Ik denk dat het aan de software kant van het verhaal ligt ;)

• Xadeon
  • Registratie: April 2005
  • Niet online

Xadeon

[☆] Generaal Laagvlieger [☆]

Herinstallatie of een ander moederbord aanschaffen lijkt me vooralsnog wel erg rigoreus. En de snelheid van de 2D-games wordt in een iets grotere mate bepaald door de hoeveelheid fps. En het is goed voor te stellen, wanneer de snelheid van een game fluctueert, dat je er aardig aan kan storen.
Overigens heeft de TS zelfs aangegeven dat 3D games geen problemen geven, waarbij een VGA veel meer energie vergt. Dus lijkt een probleem met de voeding vooralsnog uitgesloten.

@TS, Heb je v-sync aanstaan?

Gigabyte Aorus X570 Master / AMD Ryzen 9 5900X / G.Skill Trident Z 4000@3800 32GB / PowerColor Red Devil Radeon RX 7900 XTX 24GB | Tesla M3 LR '21

• Jwn
Malantur schreef op woensdag 25 maart 2009 @ 18:51:
Hoe ben je tot de conclusie gekomen dat het met hardware heeft temaken? 3d werkt namelijk wel, ik denk dus eerder software. Een herinstallatie van windows (even aangenomen dat je windows draait) is misschien de oplossing.
Probeer ook eens een paar andere 2d spellen.
Overigens moet 50 fps eigenlijk nog steeds speelbaar zijn...
Als ik settings laag zet, of een oudere 3d game probeer, heb ik hetzelfde probleem. Alleen maakt het niet uit bij 3d games, omdat die gewoon frameskippen en het de flow van het spel niet veranderd.
2d spellen daar in tegen, skippen géén frames, en betekend 50 fps dus gewoon dat het spel 5/6de van de normale snelheid loopt. Hierdoor gaat het in online multiplayer dus ook fout, want de tegenstander zal deze lag dan ook merken. Zelfs 59 fps is niet speelbaar als het om fighting games gaat, waar timing frame-perfect moet zijn.
Persoonlijk zie ik niet in waarom Windows XP herinstallen zal helpen, maar ik hou het in gedachten.
Als je dan toch nog steeds hardware verdenkt:
Kijk de voltages van je voeding even na met een multimeter. Welk merk voeding is het eigenlijk?
Heb je jou 3DMark06 score al eens vergeleken met andere mensen met soortgelijk systeem?
Misschien is je moederbord gewoon aan vervanging toe, kijk even op ebay of V&A en koop meteen een moederbord van een betere fabrikant.
Ik heb helaas geen multimeter (of verstand van hardware). Het is een onbekend merk voeding, en 50 watt minder dan mijn systeem eigenlijk zou moeten hebben. Toch loopt mijn PC verder al 3 jaar normaal (op dat fps probleem na).
Mijn 3DMark05 score is ongeveer 4900, wat redelijk normaal is voor mijn hardware.
Over het moederbord heb je zoizo gelijk, want dat ding heeft me al veel problemen gegeven. Het moederbord zelf vervangen vindt ik eng (vooral omdat ik mijn harddisk níet wil formatten), dus als het daar op zou uit komen kan ik beter een heel nieuw systeem in elkaar zetten.

• Jwn
peugeot106xsi schreef op woensdag 25 maart 2009 @ 18:58:
Is het niet gewoon zo dat je vista of xp draait en die games voor 98 gemaakt zijn en een soort van geemuleerd worden op je pc? Sinds wanneer doet het probleem zich voor? Werkte het eerst wel goed?

Ik denk dat het aan de software kant van het verhaal ligt ;)
Nee, want de spellen draaien uitstekend op mijn laptop waar ook XP op draait. Bovendien zijn ze gemaakt voor XP (het zijn recente spellen, alleen met oude 2d-stijl graphics).

Ik weet eerlijk gezegd niet hoe lang het probleem zich al voor doet. In ieder geval een paar maanden, daarvoor speelde ik dergelijke spellen te weinig om het te merken (en alleen offline).
Xadeon schreef op woensdag 25 maart 2009 @ 19:01:
Herinstallatie of een ander moederbord aanschaffen lijkt me vooralsnog wel erg rigoreus. En de snelheid van de 2D-games wordt in een iets grotere mate bepaald door de hoeveelheid fps. En het is goed voor te stellen, wanneer de snelheid van een game fluctueert, dat je er aardig aan kan storen.
Overigens heeft de TS zelfs aangegeven dat 3D games geen problemen geven, waarbij een VGA veel meer energie vergt. Dus lijkt een probleem met de voeding vooralsnog uitgesloten.

@TS, Heb je v-sync aanstaan?
V-sync kan ik niet instellen in de games. In het "NVIDIA control panel" zie ik ook geen optie. Het enige wat ik van mijn videokaart kan instellen is hardware versnelling (die staat op MAX) en "gecombineerd schijven inschakelen" (staat aan).

[ Voor 36% gewijzigd door Jwn op 25-03-2009 20:04 ]

• Rollo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 28-11 07:38
Zit er op je asrock mobo een onboard chipje? anders zou je het daar eens mee moeten proberen...

• Jwn
peugeot106xsi schreef op woensdag 25 maart 2009 @ 20:29:
Zit er op je asrock mobo een onboard chipje? anders zou je het daar eens mee moeten proberen...
Er zit geen videokaart op, als je dat bedoelt.
Pagina: 1