Omvormer gebruiken om zuinig met energie te zijn

Pagina: 1
Acties:
  • 899 views

• BJC2008
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 19-11-2025
Hallo,

Omdat ik mij afvroeg waar al die stroom voor dient die uit een omvormer komt en die te
gebruiken waardoor mijn stroomrekening omlaag gaat, dacht ik deze aan te sluiten
op een adapter, of bepaalde voeding, en zo minder stroom te gebruiken, immers
het wattage blijft gelijk voor de stroom meter, of heb ik dit fout?

Het bedrijf wat ik gemaild had kon mij niet verder helpen.

In ieder geval bedankt voor het eventuele antwoord.

Mvg,

Bart

• kaajee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21-12-2025
you tell me of je het fout hebt. Ik snap er de ballen van...............

[ Voor 16% gewijzigd door kaajee op 25-03-2009 17:16 ]

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:33

heuveltje

KoelkastFilosoof

Omdat ik mij afvroeg waar al die stroom voor dient die uit een omvormer komt
IK mag aannemen dat die gebruikt word door het apparaat wat aan de omvormer hangt.

Verder kan ik van jou verhaal echt geen chocola maken

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• BJC2008
Eigenlijk denk ik dat het alleen afhangt van het amperage misschien, een autoaccu is zeker wel hoger dan
een adapter, hoewel het voltage gelijk is, hierbij kijk ik zelf ook niet verder dan mijn neus lang is eigenlijk.

• BJC2008
Nou ja het enigste bruikbare antwoord lijkt mij zelf de wet van ohm nog eens goed na te rekenen en daarna
kun je misschien wel chocolade maken.

Verwijderd

Ik snap niet helemaal wat je bedoelt, maar het vermogen aan de primaire kant van de omvormer is in principe gelijk aan het vermogen aan de secundaire kant van de omvormer.

Er komen echter ook nog wat omzetverliezen bij kijken.
Het secundaire vermogen is hierdoor wat lager dan het primaire vermogen.

Hoe minder omvorming hoe minder verlies.

• Juup
  • Niet online
BJC2008,

Probeer je vraag eens helder neer te zetten. Schets eerst een volledige situatie, en stel dan je vraag.

Om je vast enigszins voor te zijn: nee je kan geen perpetuum mobile maken.
Alleen als je de omvormer op een hometrainer oid aansluit kun je echt energie "besparen".

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

Verwijderd

Wil je nou het voltage omhoogbrengen voor je energiemeter om zo het aantal ampere te verlagen ofzo?

• BJC2008
Als alleen het amperage van een voeding het stroom verbruik bepaald en niet het wattage dan lijkt het mij simpel, maar als dat niet zo is dan hoef je alleen een 12 volt en 100Ah voeding aan te sluiten. Dit is ook nieuw voor mij, maar goed. Overigens, een perpetuum mobile idee had ik al eerder, maar dat iedee wil
geloof ik niemand commercieel gezien, als het nuon dat uitgerekend heeft. Het idee lijkt me duidelijk alleen technisch economisch kan het misschien niet.

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Kun je alsjeblieft eens duidelijk en helder uitleggen wat je vraag nu is, want ik snap er echt werkelijk geen bal van wat je nu probeert te zeggen :) (en met mij meer mensen)

En wattage = amperage (noem dat ajb stroom :P ) maal spanning. Dus die 3 hangen van elkaar af.
En een perpetuum mobile bestaat niet :)

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• supreme tweaker
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 28-08-2025
BJC2008 schreef op woensdag 25 maart 2009 @ 17:37:
Als alleen het amperage van een voeding het stroom verbruik bepaald en niet het wattage dan lijkt het mij simpel, maar als dat niet zo is dan hoef je alleen een 12 volt en 100Ah voeding aan te sluiten. Dit is ook nieuw voor mij, maar goed. Overigens, een perpetuum mobile idee had ik al eerder, maar dat iedee wil
geloof ik niemand commercieel gezien, als het nuon dat uitgerekend heeft. Het idee lijkt me duidelijk alleen technisch economisch kan het misschien niet.
Ik zal het eens even uitleggen;

P = U . I
2 Watt = 2V * 1A
10 Watt = 2V * 5A

het Wattage is dus gerelateerd aan het amperage (of inderdaad, stroom)

Burp

• Mr.Qips
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online
De 'stroommeter' in je meterkast meet niet de stroom, maar het vermogen dat je opneemt. Met een adapter kan je de stroom verlagen, maar daarmee verhoog je tegelijkertijd de spanning. Omdat het vermogen gelijk is aan stroom maal spanning, blijft het vermogen dus gelijk. Je kan dus niet je stroomrekening verlagen door een adapter achter je stroomvermogensmeter te zetten.

Er zijn wel andere manieren om je energierekening te verlagen, maar daar moet je zelf maar naar zoeken; deze methoden mogen niet op dit forum besproken worden.

• arjants
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
/laat

[ Voor 98% gewijzigd door arjants op 25-03-2009 17:41 ]

We worden allemaal geconfronteerd met een reeks grootse kansen, op schitterende wijze vermomd als onoplosbare problemen. (John W. Gardner)

• heuveltje
  • Laatst online: 15:33

heuveltje

KoelkastFilosoof

BJC2008 schreef op woensdag 25 maart 2009 @ 17:37:
Als alleen het amperage van een voeding het stroom verbruik bepaald .
Nee dat doet de combinate amperage/voltage/rendement. alleen het amperage zonder die 2 gegevens zegt niets over het verbruik.

12 volt en 100Ah voeding
100Ah voeding :?

* heuveltje gaat maar opzoek naar een andere chocola zaak

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Verwijderd

Waarom zou het amperage van een voeding bepalen hoeveel stroom er gaat lopen? Dat amperage is alleen het maximale wat die voeding aan kan. Hoeveel stroom er gaat lopen wordt bepaald door de weerstand van het apparaat wat je er aan hangt. (en het voltage van de voeding) U = I * R

Hoge weerstand -> er gaat weinig stroom lopen
Lage weerstand -> er gaat veel stroom lopen
TE lage weestand (kortsluiting) -> er gaat te veel stroom lopen -> zekering slaat door

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 25-03-2009 17:45 ]

• BJC2008
Atlas schreef op woensdag 25 maart 2009 @ 17:40:
Kun je alsjeblieft eens duidelijk en helder uitleggen wat je vraag nu is, want ik snap er echt werkelijk geen bal van wat je nu probeert te zeggen :) (en met mij meer mensen)

En wattage = amperage (noem dat ajb stroom :P ) maal spanning. Dus die 3 hangen van elkaar af.
En een perpetuum mobile bestaat niet :)
De vraag is helemaal niet moeilijk het antwoord is moeilijk, het antwoord is alleen; Het stroomverbruik kan niet omlaag omdat het amperage omhoog moet voor een omvormer, tenzij de meter dit niet opneemt.

http://www.youtube.com/watch?v=kEho9dWdBck

Zoek maar eens in youtube aan perpetual mobile machine

Daar wil ik niet op in gaan omdat dat de vraag niet is, maar ik wil ook niet beweren dat ik zo'n verstand heb van de wet van ohm dat ik dat meteen uitreken.

• BJC2008
Mr.Qips schreef op woensdag 25 maart 2009 @ 17:41:
De 'stroommeter' in je meterkast meet niet de stroom, maar het vermogen dat je opneemt. Met een adapter kan je de stroom verlagen, maar daarmee verhoog je tegelijkertijd de spanning. Omdat het vermogen gelijk is aan stroom maal spanning, blijft het vermogen dus gelijk. Je kan dus niet je stroomrekening verlagen door een adapter achter je stroomvermogensmeter te zetten.

Er zijn wel andere manieren om je energierekening te verlagen, maar daar moet je zelf maar naar zoeken; deze methoden mogen niet op dit forum besproken worden.
Je bedoelt toch niet dat je hier geen anabole mag verkopen?

• Mr.Qips
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online
BJC2008 schreef op woensdag 25 maart 2009 @ 17:58:
[...]
Je bedoelt toch niet dat je hier geen anabole mag verkopen?
:? Anabole als in: eiwitplus voor sterkere spieren?

Verwijderd

De vraag is helemaal niet moeilijk het antwoord is moeilijk, het antwoord is alleen; Het stroomverbruik kan niet omlaag omdat het amperage omhoog moet voor een omvormer, tenzij de meter dit niet opneemt.
Tuurlijk kan het stroomverbruik wel omlaag, namelijk door het voltage omhoog te gooien! Alleen het energieverbruik zal hetzelfde blijven aangezien P = U * I
Stroomverbruik != Energieverbruik

Officieel mag je niet eens van stroomverbruik spreken. Er wordt geen stroom verbruikt, er gaat alleen een stroom lopen.

Maar verder, wat je allemaal met omvormers enzo wil gaan doen, daar snap ik ook geen chocola van. Ik kan het je alleen afraden, aangezien omvormers hartstikke inefficiënt zijn, en het je alleen maar energie gaat kosten in plaats van opleveren.

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 25-03-2009 18:07 ]

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:46
No matter what je gaat doen met adapters, voedingen, accu's en omvormers: wat je er aan vermogen uit wil halen, dat zul je er ook (minstens) in moeten stoppen. En dat geldt bij (niet bestaande) apparatuur met een rendement van 100%.

Ik begrijp je verdere vraagstelling nauwelijks, ondanks dat ik redelijk goed ben in begrijpend lezen, maar ik weet wel dat je never nooit je energierekening omlaag gaat krijgen met dit soort trucjes.

Punctuality is the politeness of kings

• BJC2008
Goed, bedankt voor het antwoord, ik begrijp dat ik beter geen omvormer kan gebruiken om mijn energie gebruik te verlagen.

• driedees
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 01-02 20:34
Ik kan maar een nuttige TR bedenken voor dit topic: Huh, WTF?!? Hij kan z'n vraag niet fatsoenlijk formuleren, 'brabbelt' maar door en m.i. is niemand met zo'n topic geholpen...

It's always funny until someone gets hurt and then it's just hilarious. FNM

Verwijderd

Omvormers gebruik je over het algemeen alleen om een gelijkspanning om te zetten naar een wisselspanning (voor zonnepanelen bijvoorbeeld). Heb je al een wisselspanning, dan kun je door een transformator naar iedere gewenste spanning brengen. En voor een transformator: U(p)*I(p) = U(s)*I(s) (primaire vs secundaire spoel) en U(p) / U(s) = n / m, waar n en m het aantal windingen van de primaire en secundaire spoel zijn.

Wil je een 9v (wisselspanning) lampje, van 25 watt aan 220Volt hangen, dan heb je een trafo met een verhouding van 9/220 windingen nodig. De stroom die dan door het secundaire circuit gaat lopen is P = U * I -> I = 25 / 9 = 2.78 Amp
De stroom door het primaire circuit en die je dus uit het stopcontact haalt:
2.78 * (9/220) = 0.113 Amp

Maar het energieverbruik is dan nog steeds: P = 220 * 0.113 = 25 Watt. Waarschijnlijk zelfs iets meer aangezien die trafo geen rendement van 100% heeft.
Snappie? Energie gaat niet verloren en het komt ook niet zomaar uit het niets.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 25-03-2009 18:22 ]

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Elke vorm van omvormen werkt negatief in gebruik....

Alles wat je in het stopcontact steekt, waarvan jij denkt dat het 220 volt gebruikt, is helemaal geen 220 volt. Kijk maar naar je PC. 12 volt, 5 volt, 3 volt... etc.. Geen enkel onderdeel gebruikt 220volt, behalve de.... voeding... De omvormer dus...

Dit is voor TV's, Radio's en 99,9% van de electrische spullen in huis.

Daarnaast gebruikt een trafo (voeding/omvormer) ook... dus bij elke manier van de voltage te veranderen, gebruik je "voordat" heet kan leveren (vandaar ook dat de stand-by stroom vreet, eerst omvormen, dus stroom gebruiken....

Hoe vaker je dus de voltage veranderd, hoe meer stroom je verbruikt..

Het idee is leuk, maar je verbruik zal dus stijgen als je je idee uitvoert..

Energie besparen doe je door niets op stand-by te zetten, maar echt uit (schakelaar op een stekkerdoos ofzo). Laat je je pc's snachts niet aan? Zet je modem en je router uit..

Ey!! Macarena \o/

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 30-01 01:49

Sprite_tm

Semi-Chinees

...right. Ik sluit het topic: de topicstart is nou niet echt de meest duidelijke ooit (uche) en de replies zijn ook niet allemaal van nivo.

driedees: Waarom zie ik dan geen TR met 'Huh, WTF??' staan maar wel een nutteloze post in het topic?

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.