Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Sinds een aantal weken geleden ben ik aan de slag gegaan met Windows en WDS. Eerst was dit nog een test periode om een aantal dingen uit te zoeken. Gelukkig snap ik het gehele process nu beter, echter loop ik nu tegen een nieuw probleem aan. Dit probleem had ik eerder nog niet op Windows 2008 Server, Ik draai nu Windows 2003 Server Enterprise. Dit draait in Xen op een Ubuntu Dom0. Het probleem betreft echter geen linux probleem, maar een windows probleem. Vandaar dat ik het in Windows Server en Server-Software heb geplaatst.

Windows 2003 heeft AD-DS/DNS/DHCP en WDS geinstalleerd. Hiernaast heb ik WIAK 6001 en MDT2008 geinstalleerd. Bij WDS heb ik maar een boot image toegevoegd, namelijk de Vista X86 Longhorn setup. Bij de test setup had ik ook X64, maar aangezien de X86 loader ook gewoon X64 kan installeren, vond ik dit dubbel op. Je moet twee keer drivers implementeren en dat is natuurlijk zonde van de tijd.

Deze X86 Longhorn setup heb ik omgezet naar een Capture image en opnieuw toegevoegd aan de Boot Images.

Mijn computer krijgt DHCP van de router, de router stuurt de TFTP netjes door naar de Windows bak. Mijn systeem laad tot aan de Capture/Installer. Hierna heb ik VMware workstation op mijn pc gezet (Om daarin dus elke windows te installeren, en een WIM te trekken), deze boot ook netjes vanaf het netwerk DHCP en laad netjes de TFTP Capture/Installer.

Gisteren heb ik Windows 2003 Server geinstalleerd (in de VM, niet de echte server dus) en geheel geupdate. Via de W2k3 sysprep heb ik de ProductKey ingevoerd om dat stukje unattended te maken. Na sysprep is het systeem netjes uit gegaan. Via DHCP de Capture image gestart. C:\ was aanwezig voor het maken van de image. Dit is perfect gelukt.

Vandaag heb ik Windows 2000 Professional geinstalleerd en geheel geupdate. Via de W2k cd heb ik sysprep gepakt en ipv ProductKey heb ik ProductID gebruikt (W2k werkt net iets anders met de key). Hierna is sysprep uitgevoerd en het systeem gaat netjes down.

Hier begint het probleem. Nu start ik netjes van DHCP met de Capture image. Maar het Capture programma vind geen een Capture disk om de W2k WIM te maken. De harddisk is gewoon NTFS geformateerd.

Als ik echter de capture afbreek, en Windows 2000 opnieuw start. Kom ik gewoon bij de sysprep uit! Je krijgt gewoon de vragen die ik niet unnatended wil, productid hoef ik ook niet in te vullen. Er gaat dus toch iets goed. Na deze vragen sta je in een mooie kale Windows 2000.

Heeft iemand enig idee wat ik verkeerd doe? Ik heb windows 2000 al eens gecaptured met Windows 2008 Server WDS (wel met dezelfde Vista X86 loader) en dat was eigenlijk dezelfde methode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Opgelost, schijnbaar vind de Windows Longhorn Setup de VM niet leuk, of in ieder geval de harddisk controller driver. Hieronder nog wat kleine tests voor als iemand anders nog tegen dit probleem aanloopt. Opzich is het probleem nog steeds niet helemaal te omvatten, in ieder geval niet voor mij.

Virtualbox: Windows 2000 installatie werkt, Syspreppen werkt, Reboot voor capture >> Geen C:\
Virtualbox: Windows XP (and above) installatie werkt, Syspreppen werkt, Reboot voor capture > C:\ aanwezig.

VMware heeft precies hetzelfde probleem. Tevens zie ik onder Windows 2000 en XP gewoon dezelfde harddisk controller staan, wat het nog aparter maakt.

Windows 2000 geinstalleerd op een laptop en daar heb ik de WIM vanaf gehaald. Dit werkte perfect. Zoals altijd werkt echte hardware beter.