Erg lange netwerkkabel, goed getest maar geen data doorvoer

Pagina: 1
Acties:

• -Elmer-
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 06-03 18:38
Ik ben momenteel bezig met het volgende project:
- Ik heb twee CAT3E (twee-aderig, twisted) telefoonlijnen van +/- 75 meter. Deze wil ik graag gebruiken als ethernet kabel en heb alles netjes aansloten (ader 1,2,3 en 6) en de boel getest met een netwerkkabeltester en deze vindt dat de kabel helemaal in orde is. De computer herkent de kabel ook maar daar houdt het dan ook wel mee op. Er is geen enkele datadoorvoer (er wordt geen ip-adres doorgegeven en met een vast ip-adres gebeurt er ook niets, packet-loss is 100%). Ik heb al van alles geprobeerd: aan beide kanten een switch, aan één kant een switch etc. etc. maar ik krijg er gewoon geen data doorheen. De led's van de switch branden en geven aan dat er een 10mbit verbinding is (hetgeen ruim voldoende is) maar werken homaar.

Heeft er iemand een idee wat hier de oplossing voor zou kunnen zijn?
Alvast bedankt!

• aegis3d
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 20-12-2025
In 't midden een switch?

In the end it was not guns or bombs that defeated the aliens, but that humblest of all gods creatures, the Tyrannosaurus Rex

• -Elmer-
Zou natuurlijk geweldig zijn maar helaas is dat onmogelijk... Na 10 meter komen er een kleine 500 aders bij elkaar en gaan ze samen verder dus welke van die aders het is... geen idee natuurlijk.

Alhoewel de kabeltester aangeeft dat de kabel goed is kan het toch heel goed zijn dat er teveel verlies optreedt voor een goede verbinding?
Is het probleem wellicht op te lossen met een betere switch? Zit er enig verschil tussen de kabellengte die gebruikt mag worden bij verschillende switches? UTP heeft standaard 90 + 10 meter dus in theorie zou het goed moeten zijn (CAT3E is tenslotte ook UTP)

[ Voor 53% gewijzigd door -Elmer- op 25-03-2009 13:04 ]

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07-03 12:17

job

-Elmer- schreef op woensdag 25 maart 2009 @ 12:51:
Heeft er iemand een idee wat hier de oplossing voor zou kunnen zijn?
Alvast bedankt!
Ja, de kabel die je gebruikt is gewoon niet geschikt voor deze lange afstanden. Zelfs met een switch in het midden gaat je dit niet lukken.

De twist van Cat3E kabels is gewoon niet goed genoeg voor wat jij wilt bereiken. Het is nooit gemaakt voor ethernet, het is gemaakt voor telefoon. Ethernet signaal veroorzaakt crosstalk. Door elk kabelpaar zijn eigen aantal twists per meter te geven wordt deze zo goed mogelijk tegengegaan. Ga je met telefoonkabel aan de gang dan krijg je bij lange kabels problemen. Een paar meter ga je misschien nog wel halen, maar 30 lijkt me al te lang.

Een kabeltester is overigens een vrij dom apparaat, deze kijkt alleen maar of de aders contact maken en in de juiste volgorde in de connector zitten.

• -Elmer-
Hmmm.... was er eerlijk gezegd al een beetje bang voor. In de CAT3E kabel zit duidelijk een 'langere' twist dan in een CAT5 kabel...
Echter, deze kabel wordt ook gebruikt als kabel tussen de ADSL splitter en de modem en dat werkt vlekkeloos met ADSL2+ met een uiterst hoge snelheid (17mbit in de praktijk). Ook deze lengte is 75 meter.

[ Voor 43% gewijzigd door -Elmer- op 25-03-2009 13:08 ]

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07-03 12:17

job

Daarnaast rep je over 100meter voor utp. Ik heb lopen zoeken maar die 100meter geldt volgens mij alleen voor: TIA/EIA-568-B. TIA/EIA-568-B heeft een max van 100meter als je gebruik maakt van cat5E kabels.

De max lengte van cat3 kan ik niet zo snel vinden. Het is in elkgeval geschikt voor 10mbit/sec.. maar over de max lengte voor het gebruik in een netwerk kan ik niets vinden.

[ Voor 4% gewijzigd door job op 25-03-2009 13:14 ]

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Ik weet niet wat voor doorvoer je nodig hebt? Sommige analoge (POTS) modems kunnen 'leased line' aan. Voor zover ik weet is dat ongeveer bedoelt voor jouw situatie; signaal over oridinair koper. Maar hoger dan 33k6 zul je niet komen, dacht ik.

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-02 09:48

TrailBlazer

Karnemelk FTW

-Elmer- schreef op woensdag 25 maart 2009 @ 13:05:
Hmmm.... was er eerlijk gezegd al een beetje bang voor. In de CAT3E kabel zit duidelijk een 'langere' twist dan in een CAT5 kabel...
Echter, deze kabel wordt ook gebruikt als kabel tussen de ADSL splitter en de modem en dat werkt vlekkeloos met ADSL2+ met een uiterst hoge snelheid (17mbit in de praktijk). Ook deze lengte is 75 meter.
Dat maakt niet uit dat is een heel andere transmissie techniek. ADSL2+ kan prima over 2 kilometer kabel. Ik weet niet hoe de kabel van KPN precies is getwist maar dat is vast niet veel beter dan jouw cat3 kabel.

• -Elmer-
De 100 meter geldt inderdaad alleen voor de TIA/EIA-568-B standaard maar daaronder valt óók CAT3e (net als CAT5E en CAT6)
Mijzelf schreef op woensdag 25 maart 2009 @ 13:11:
Ik weet niet wat voor doorvoer je nodig hebt? Sommige analoge (POTS) modems kunnen 'leased line' aan. Voor zover ik weet is dat ongeveer bedoelt voor jouw situatie; signaal over oridinair koper. Maar hoger dan 33k6 zul je niet komen, dacht ik.
10Mbit is prima maar 33k6 is wel heeeel erg weining

[ Voor 63% gewijzigd door -Elmer- op 25-03-2009 13:19 ]

• IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Er zit natuurlijk ook wel verschil in snelheid. Als er 100 Mbit overheen moet heb je veel meer last van overspraak. De KPN kabel doet maximaal 1/5e. En bij de blauwe KPN kabel heeft wel wat meer afscherming (dikkere omhulsel om iedere ader) dan een gemiddeld netwerkkabeltje, dus die vergelijking gaat niet helemaal op.
En dan hebben we het nog niet eens over de frequentieberiek van beide types dataoverdracht.

[ Voor 17% gewijzigd door IJsbeer op 25-03-2009 13:20 ]

Verwijderd

Heb je het al eens geprobeerd met een Power Over Ethernet switch?

• -Elmer-
Verwijderd schreef op woensdag 25 maart 2009 @ 13:23:
Daar loop ik zelf ook sterk aan te denken, heb alleen geen PoE switches liggen... PoE kan ook over 4 aders toch?

• bibroni
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23-09-2024
en wat zou dat voor voordeel moeten opleveren? PoE zorgt alleen voor een extra spanning op de kabel, niet voor een sterker signaal. Het probleem is de interferentie van andere kabels (de 500 aders die er langs lopen). Een cat3e kabel in een laboratorium omgeving kan misschien nog wel een een beetje een afstand overbruggen maar in de praktijk is het gewoon niet geschikt.

There's no point in being grown up if you can't be childish sometimes.

• Saab
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 06-10-2025
En wat ga je daar dan mee bereiken? PoE is toch puur voor het voeden van VoIP phones via het netwerk.

https://www.discogs.com/user/jurgen1973/collection

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Nu online

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Is andersom, Ethernet over Power geen optie?

• -Elmer-
Beekforel schreef op woensdag 25 maart 2009 @ 13:37:
Is andersom, Ethernet over Power geen optie?
Ik heb nog gelukkig wel een heel aantal Devolo stekkers liggen maar helaas. De stekkers kunnen elkaar überhaupt niet vinden.

• Saab
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 06-10-2025
Dan zit er niet veel anders op om een nieuwe kabel te trekken. Of anders een wifi connectie met WDS of iets dergelijks.

https://www.discogs.com/user/jurgen1973/collection

• -Elmer-
De switches geven beide aan dat er een 10mbit verbinding is maar de computers die aan de switches hangen geven aan dat er een Gbit verbinding is met de switch (hetgeen natuurlijk ook correct is) zou het kunnen dat de Packet-size (MTU) te groot is voor deze verbinding (802.3i) en zou het werken als ik deze bijvoorbeeld terugbreng naar 1492 hetgeen de standaard MTU waarde is voor DSL? Gezien het feit dat DSL wel werkt over deze verbinding zou ik me voor kunnen stellen dat het nu misschien ook gaat werken... Of zit ik er nu weer helemaal naast?

• -Elmer-
Saab schreef op woensdag 25 maart 2009 @ 13:40:
Dan zit er niet veel anders op om een nieuwe kabel te trekken. Of anders een wifi connectie met WDS of iets dergelijks.
In eerst instantie heb ik Wifi gebrobeerd maar omdat het een betonnen gebouw is er door minimaal 4 meter beton heen moet haalt geen enkele wireless verbinding het. Zelfs een Senao met 800mW heeft er geen zin in.

Deze bekabeling was eigenlijk de laatste optie die we nog konden bedenken :'(

[ Voor 10% gewijzigd door -Elmer- op 25-03-2009 13:44 ]

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 07-03 02:30

M2M

medicijnman

-Elmer- schreef op woensdag 25 maart 2009 @ 13:42:
[...]

In eerst instantie heb ik Wifi gebrobeerd maar omdat het een betonnen gebouw is er door minimaal 4 meter beton heen moet haalt geen enkele wireless verbinding het. Zelfs een Senao met 800mW heeft er geen zin in.

Deze bekabeling was eigenlijk de laatste optie die we nog konden bedenken :'(
is de helft niet te overbruggen via wireless en de andere helft via de bestaande bekabeling? met een accesspoint in het midden (inclusief een cantenna)?

-_-

• bibroni
je hebt niet op beide locaties een dsl aansluiting zodat je een VPN over het internet kunt maken? Kost wat natuurlijk maar dan werkt het wel.

• -Elmer-
M2M schreef op woensdag 25 maart 2009 @ 13:46:
[...]

is de helft niet te overbruggen via wireless en de andere helft via de bestaande bekabeling? met een accesspoint in het midden (inclusief een cantenna)?
Halverwege is helaas geen mogelijkheid om iets te plaatsen, leek me zelf ook het beste maar kan er onmogelijk iets neerzetten.
bibroni schreef op woensdag 25 maart 2009 @ 13:46:
je hebt niet op beide locaties een dsl aansluiting zodat je een VPN over het internet kunt maken? Kost wat natuurlijk maar dan werkt het wel.
Begin zo langzamerhand te denken dat dat inderdaad de beste oplossing is. Echter, een 10mbit upload is wel belangrijk en waar ik zo 1-2-3 een ADSL verbinding kan krijgen met 10MBit synchroon zou ik niet weten. Glas en kabel zijn niet beschikbaar. Wel héél veel telefoonaansluitingen (ISRA 100)

[ Voor 4% gewijzigd door -Elmer- op 25-03-2009 13:53 ]

• bibroni
Begin zo langzamerhand te denken dat dat inderdaad de beste oplossing is. Echter, een 10mbit upload is wel belangrijk en waar ik zo 1-2-3 een ADSL verbinding kan krijgen met 10MBit synchroon zou ik niet weten. Glas en kabel zijn niet beschikbaar. Wel héél veel telefoonaansluitingen (ISRA 100)
Ja 10meg upload wordt lastig inderdaad via DSL, past nog niet in de specificaties helaas. Als geld geen probleem is kan je altijd kijken naar het bundelen van meerdere DSL lijnen. Dan ga je wel met creatieve oplossingen aan de gang. Het is allemaal net een kwestie van hoe hard het nodig is he, kosten-baten analyse doen een voorleggen aan degene met het geld :P

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Als er al wel die telefoonaansluitingen liggen, is het dan niet mogelijk er op een creatieve manier een cat 5e kabeltje bij te leggen of ernaast te proppen? Er zal toch allicht ergens een klein randje vrij zijn lijkt mij?

Ik vraag mij af wat de situatie is dat er geen mogelijkheid is voor een kabel.

[ Voor 15% gewijzigd door Hooglander1 op 25-03-2009 13:59 ]

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

• bibroni
Hooglander1 schreef op woensdag 25 maart 2009 @ 13:58:
Als er al wel die telefoonaansluitingen liggen, is het dan niet mogelijk er op een creatieve manier een cat 5e kabeltje bij te leggen of ernaast te proppen? Er zal toch allicht ergens een klein randje vrij zijn lijkt mij?

Ik vraag mij af wat de situatie is dat er geen mogelijkheid is voor een kabel.
Over 75 meter een trekveer gebruiken lijkt me lastig :) . Als het een kabel is tussen twee panden zou je inderdaad aan een middagje graven kunnen denken met een paar man. 8)

• Vinnienerd
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:07
SDSL-modems kun je back-to-back aansluiten over two-wire (telefoonlijn), alleen haal je hier maar 2 Mbit mee. Is dit geen idee?

• -Elmer-
Het is een oud gebouw waar vroeger een groot bedrijf heeft gezeten, nu wordt het verhuurd aan veel kleine (startende bedrijfjes). Overal zijn netwerkaansluiting aanwezig, deze gaan naar een patch-ruimte waarvan er op iedere verdieping 4 van zijn. Deze patch-ruimtes zijn met elkaar verbonden geweest via glas. Alles wat met glas te maken heeft is echter verwijderd. Er is dus geen verbinding tussen de patch-ruimtes en de enige connectie tussen de honderden andere ruimtes is via de telefoonlijn. Op de 8e verdieping is het ISRA punt en komen alle telefoonlijnen samen. Degene waar ik nu bezig ben heeft op de 4e verdieping aan de voorkant van het gebouw een kamer en op de 2e verdieping aan de achterkant. Deze twee ruimtes moeten met elkaar worden verbonden.
Dat is in het kort de situatie

• Hooglander1
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Waar vroeger glas heeft gezeten is niet de mogelijkheid om een kabel door te voeren? Misschien is een en ander aan de hand van bouwtekeningen (of goed geluk) te analyseren waar je er af en toe bij kan, om zo een trekveer er door te halen.

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 07-03 02:30

M2M

medicijnman

-Elmer- schreef op woensdag 25 maart 2009 @ 14:07:
Het is een oud gebouw waar vroeger een groot bedrijf heeft gezeten, nu wordt het verhuurd aan veel kleine (startende bedrijfjes). Overal zijn netwerkaansluiting aanwezig, deze gaan naar een patch-ruimte waarvan er op iedere verdieping 4 van zijn. Deze patch-ruimtes zijn met elkaar verbonden geweest via glas. Alles wat met glas te maken heeft is echter verwijderd. Er is dus geen verbinding tussen de patch-ruimtes en de enige connectie tussen de honderden andere ruimtes is via de telefoonlijn. Op de 8e verdieping is het ISRA punt en komen alle telefoonlijnen samen. Degene waar ik nu bezig ben heeft op de 4e verdieping aan de voorkant van het gebouw een kamer en op de 2e verdieping aan de achterkant. Deze twee ruimtes moeten met elkaar worden verbonden.
maar je hebt nu een stel twisted pairs gebruikt om een geimproviseerde netwerk kabel van te maken. Als je telefoonkabels over hebt zou je natuurlijk een twisted pair kunnen gebruiken als 1 kabel. En 4 twisted pair kabels kunnen gebruiken om 1 netwerk kabel te maken. Zou dat de hoeveelheid crosstalk niet verminderen?

-_-

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Nu online
Misschien overbodig om te vragen, maar: heb je bij het combineren van die 2x2 kabels er aan gedacht om de paren die in CAT5 bij elkaar horen, als paar te houden?

Dus de aders 1&2 met de ene kabel en aders 3&6 met de andere kabel?

• -Elmer-
Jazeker heb ik ader 1&2 (orange & orange-wit) en 3&6 (groen en groen-wit) bij elkaar gehouden. Gewoon de officiële volgorde aangehouden.

• -Elmer-
M2M schreef op woensdag 25 maart 2009 @ 16:04:
[...]
En 4 twisted pair kabels kunnen gebruiken om 1 netwerk kabel te maken. Zou dat de hoeveelheid crosstalk niet verminderen?
Heeft hier iemand ervaring mee? Telefoonlijnen genoeg dus wat dat betreft moet het kunnen maar verlaagd dat inderdaad ook de crosstalk?

• LuckY
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Lompe vraag mischien maar je had het over kabels die door een andere bos kabels lopen, kloppen de twee uiteindes wel bij elkaar.

• Hooglander1
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

LuckyY schreef op woensdag 25 maart 2009 @ 16:46:
Lompe vraag mischien maar je had het over kabels die door een andere bos kabels lopen, kloppen de twee uiteindes wel bij elkaar.
Die had hij getest, dus die klopten wel.

Ik zou het gewoon proberen wat betreft die kabeltjes, misschien werkt het?

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
Vinnienerd schreef op woensdag 25 maart 2009 @ 14:05:
SDSL-modems kun je back-to-back aansluiten over two-wire (telefoonlijn), alleen haal je hier maar 2 Mbit mee. Is dit geen idee?
Of een paar VDSL modems, zoals de Zyxel P-871M.

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 04-03 01:03

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Nielson schreef op woensdag 25 maart 2009 @ 16:49:
[...]
Of een paar VDSL modems, zoals de Zyxel P-871M.
SDSL gaat werken, maar ik vraag me af of je in Nederland ook homepna 3.0 producten kunt krijgen om 100mbit over telefoonlijn te krijgen. zoiets:

http://www.godynamix.com/prod/hpna/e_hp_30c.htm
DYNAMIX HP-30C has 1 HomePNA 3.0 port and 2 10/100Base-Tx Ethernet ports and is used for HomePNA and Ethernet networks docking. DYNAMIX HP-30C is an ideal and simple solution for these networks interaction without any additional drivers and programs, this is a “plug and play” device.
If existing phone lines transmit voice messages, DYNAMIX HP-30C allows transmitting multimedia data at a speed of 100 Mbps, e.g. video on demand etc. at a distance of 600 m.

[ Voor 33% gewijzigd door leuk_he op 25-03-2009 22:17 ]

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 07-03 21:21
Cat3.. Je zou kunnen proberen om beide kanten op 10 mbit full-duplex (of evt half-duplex) te forceren. Volgens mij moet dat goed gaan werken.

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 06-03 17:50

heuveltje

KoelkastFilosoof

-Elmer- schreef op woensdag 25 maart 2009 @ 13:41:
De switches geven beide aan dat er een 10mbit verbinding is maar de computers die aan de switches hangen geven aan dat er een Gbit verbinding is met de switch (hetgeen natuurlijk ook correct is)
Je zou eens kunnen kijken wat er gebeurt als je alles forceert naar 10(0)Mbit (half duplex)
Crostalk en timingsverschillen worden dan minder belangrijk, kan soms net genoeg zijn

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Kijk of je ergens LRE (Long Reach Ethernet) apparatuur kunt vinden. Vroeger maakte Cisco dat. Dat is gemaakt voor gebruik over dit soort bekabeling.

[ Voor 22% gewijzigd door CyBeR op 25-03-2009 18:49 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Verwijderd

wat bedoel je met kabeltester ? Een check of de paren goed aangesloten zijn of een protocoltester of een DSP/DTX van Fluke? > Sowieso wel gek dat je groen licht krijgt op je switch... misschien voelt ie zich beledigd door een CAT3 kabel en wil ie gewoon niets doen ;)

10Mbps moet perfect kunnen op deze afstand.

Gezien dit een multipaar kabel is, is dit wellicht solid wire koper. Heb je er RJ45 jacks (male) opgezet of heb je per toeval modules liggen (female)? Probeer er modules op te zetten en werk met twee patch snoertjes.

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 06-03 16:44
-Elmer- schreef op woensdag 25 maart 2009 @ 14:07:
Die glaskabels hebben toch ergens gelopen, geen mogelijkheid om daar nieuwe kabels te leggen?
Of via luchtkanalen oid? En ook geen systeemplafond waar je bekabeling boven kan monteren?

Anders kom je toch op ethernet-extenders gebaseerd op *dsl technieken.

Oa Patton levert zulk spul:
http://www.patton.com/pro...a09204da5a1eddfce555c9476

Alleen goedkoop zal dat niet zijn.
-Elmer- schreef op woensdag 25 maart 2009 @ 12:51:
... en de boel getest met een netwerkkabeltester en deze vindt dat de kabel helemaal in orde is....Alvast bedankt!
WAT voor tester? Een kabeltester van 10 eur met ledjes doet niets anders dan aders doormeten, verbinding = kabel ok. Een fatsoenlijke tester (een Fluke oid) meet ook overspraak enz.

Verdere opties zijn over Coax of 220. In het geval van 220 zul je wel moeten opletten met de diverse fases, of eventueel een fase-coupler erbij aanschaffen. Als je geen homeplug-consumentenmeuk gebruikt haal je ook grotere afstanden.
Corinex levert bijvoorbeeld leuke systemen voor grote panden over power of coax.

[ Voor 21% gewijzigd door DJSmiley op 25-03-2009 20:39 ]

Verwijderd

Je kan ook nog proberen een aantal SDSL modems op de kop te tikken, en deze aan twee kanten van de kabel plaatsen. Je kan dan tussen twee SDSL modems een Point to Point verbinding opbouwen. Als je over deze verbindingen weer goeie fallover/etc (b.v. spf) maakt dan kom je een heel eind gok ik.

• vincedd
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 06-03 12:24
Het probleem zal wel zijn dat er lsa stroken tussen de verdiepingen en panden zitten en deze dus aardig wat demping geven op de lijn.Dat kan je met een simpele netwerktester niet meten.daar moet je echt een fluke voor gebruiken.De ts zal dus of nieuwe cat 5 of cat 6 kabels moeten leggen.Of misschien dat er net zoals vroeger lijnmodems zijn die wel minimaal 10 Mbit over 2 draadjes kunnen verwerken.Dan kan je aan beide zijde een lijnmodem neerzetten.

• Bl@ckbird
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
CyBeR schreef op woensdag 25 maart 2009 @ 18:49:
Kijk of je ergens LRE (Long Reach Ethernet) apparatuur kunt vinden. Vroeger maakte Cisco dat. Dat is gemaakt voor gebruik over dit soort bekabeling.
Cisco LRE switches worden niet meer verkocht. Als refurb is dit nog wel verkrijgbaar. ( ff een Ctrl+F op "LRE" )

Andere optie zijn twee Cisco routers met twee of meer SDSL interfaces. Deze kan je combineren met Multi Link PPP. ( MLPPP ) Bandbreedte is 2, 4, 6, 8 enz. Maar hou er rekening meer dat hoe meer SDSL interfaces je bundelt, hoe meer last je krijgt van overspraak.

Wil je bovenop deze bandbreedte meer bandbreedte halen, dan kan je kijken naar NCE modules. Deze modules doen aan inline TCP optimalisatie en compressie van data, waardoor je een hogere throughput kan halen.

Doe je ook an Windows filesharing ( CIFS ) dan is WAAS nog een optie, wat ook aan data cashing doet

Je kan ook eens informeren bij Blackbox.
Die hebben ook vaak spul voor dit soort speciale gevallen.

Beste optie is nog altijd om nieuwe kabels te trekken.
( En dan tussen patch kasten bij voorkeur glasvezel. )

~ Voordelig Zelf Vliegen? ~ Sent using RFC 1149. Note: No animals were harmed during this data transfer. ~

• -Elmer-
Het is gelukt! Door de kabels tot op de laatste millimeter twisted te houden en de kabels zeg maar aan de 'verkeerde kant' in de LSA strook te stoppen (dus twee kabels aan de dezelfde kant) én door beide kanten te forceren om te werken op 100Mbit half duplex werkt het.
Met zo'n 60Mbit is de snelheid zelfs goed te noemen.

In ieder geval ontzettend bedankt voor de vele zinvolle reacties!
Pagina: 1