NVIDIA GeForce 6150SE nForce 430:goed genoeg voor the sims3?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nefje_
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:11
De Sims 3 komt over een paar maanden uit en veel mensen vragen zich dan ook af of het spel wel gaat draaien op hun pc. Nou hebben de mensen die sims spellen spelen vaak niet de meest moderne pc en dat is ook helemaal niet nodig als je geen zware spellen speelt.

Nou zie ik redelijk vaak de vraag voorbij komen of je met de NVIDIA GeForce 6150SE nForce 430 de Sims 3 kan draaien.

Dit staat in de systeemeisen:
- Een 128 MB Video kaart met ondersteuning voor Pixel Shader 2.0
- De laatste versie van DirectX 9.0c
Ondersteunde Videokaarten
ATI Radeon series
* 9500, 9600, 9800
* X300, X600, X700, X800, X850
* X1300, X1600, X1800, X1900, X1950
* 2400, 2600, 2900,
* 3450, 3650, 3850, 3870
* 4850, 4870

NVIDIA GeForce series
* FX 5900, FX 5950
* 6200, 6500, 6600, 6800,
* 7200, 7300, 7600, 7800, 7900, 7950
* 8400, 8500, 8600, 8800
* 9300, 9400, 9500, 9600, 9800
* G100, GT 120, GT 130, GTS 150
* GTS 250, GTX 260, GTX 280, GTX 285, GTX 295

Intel Extreme Graphics
* GMA 3-Series, GMA 4-Series
Allereerst ben ik gaan kijken op de officiële site:
http://www.nvidia.com/page/gpu_mobo_tech_specs.html

Daar hebben ze het over een "GeForce6150 nForce 430". Ik weet niet of de toevoering "SE' achter "GeForce6150" nog veel uitmaakt in dit geval.

Ik heb ook op wikipedia gekeken:
GeForce 6150SE is new single-chip version of the nVidia GeForce 6100, MCP61. The MCP61 uses less power than the original C51 2-chip version of 6100 and its onboard video outperforms the 6150 in many 3D benchmarks even despite lower core frequency (425 MHz) because of added hardware Z-culling.

MCP61 introduced a bug in the SATA NCQ implementation. In detail, nvidia employees have disabled NCQ operations under linux.

Manufacturing process: 90 nm
Core Clock: 475 MHz
Vertex Processors: 1
Pixel Pipelines: 2
Shader Model: 3
DirectX support: v9
bron: Wikipedia: GeForce 6 Series

Dan heb ik nog een laatste bron gevonden: http://ixbtlabs.com/artic...orce-7025-7050-page1.html

Geheugen en ondersteuning.
Afgegaan op deze informatie voldoet het volgens mij aan de eerste eisen:
- Een 128 MB Video kaart met ondersteuning voor Pixel Shader 2.0
- De laatste versie van DirectX 9.0c
Er staat dan wel nergens uitdrukkelijk iets over het werkgeheugen, maar de laptop versie kan gebruik maken van maximaal 128 MB van het werkgeheugen: http://www.notebookcheck....Force-Go-6150.6970.0.html

Maakt het erg veel uit dat het niet gaat om het eigen geheugen? Dan heb ik het niet over de prestaties, maar of het überhaupt wel kan draaien.
Op notebookcheck.nl noemen ze de laptop versie de concurrent van de Intel GMA 950. Nou heeft deze ook wel 128+ MB gedeeld geheugen, maar er wordt uitdrukkelijk in de eisen vermeld dat de sims 3 daarmee niet kan draaien.

Snelheid (in vergelijking)
De officiële site spreekt van Graphics Clock van 475 MHz. Wikipedia heeft het over een Core clock van 475 MHz. En ixbtlabs.com spreekt van een GPU clock van 425 MHz.
Staan al deze termen (graphics, core en gpu clock) voor hetzelfde?

Gegevens van andere minimale kaarten voor de sims 3 (volgens wikipedia):
FX 5900 : 400 (core) / 425 (memory)
FX 5950 : 475 (core) / 475 (memory)
Geforce 6200 : 300 (core) / 550 (memory)

Als de core clock van de NVIDIA GeForce 6150SE nForce 430 inderdaad 475 MHz is, dan lijkt het in vergelijking niet echt slecht. Je zou zo zeggen dat als het algemene geheugen een redelijke snelheid heeft, dat hij dan snel genoeg zou zijn.

Wat geeft in dit geval de doorslag? Zal de Sims 3 hiermee kunnen draaien of niet?
De Sims 3 staat overigens nog niet bij de site van 'can you run it?'. De videokaart eisen zijn ongeveer gelijk met die van Spore. Alleen zijn die van Spore iets lager. Als je al op het randje zit met de minimale eisen, dan kan het draaien van Spore niet altijd een goede garantie zijn voor het draaien van de sims 3. Zo draait spore nog wel op de intel gma 950 en de sims 3 niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plakjekaas
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 10-07-2024
Reken er maar op dat het niet lekker zal draaien.

Op zich is een leuke videokaart niet zo duur. Had laatst nog een ATI Radeon 3850 256 MB DDR3 gekocht voor € 65. En spelletjes draaien goed, niet altijd in `high detail` maar dat maakt mij niet zoveel uit.

En rond de € 100 heb je zekers wel een super snelle videokaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nefje_
Het zal dus wel draaien volgens jou? (alleen niet zo goed)

Het klopt dat een videokaart niet zo extreem duur is. Je vergeet alleen wel dat je niet zomaar elke videokaart kan plaatsen. Als je een AGP-kaart nodig hebt, dan ben je meestal duurder uit voor een minder goede kaart.

In dit geval vraag ik me af of het überhaupt te vervangen is, aangezien de chipset onboard zit.

De officiële site geeft een aantal verwijzingen naar moederborden met deze chipset:
http://www.msicomputer.co...?model=K9N6PGM-F&class=mb

Ik zie hier een PCI-E slot. Is het anders mogelijk om een willekeurige videokaart, bijvoorbeeld die ATI Radeon 3850 waar jij het over hebt, te plaatsen in dit slot? Heeft de chipset hier verder geen invloed op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the_RJ
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 17-04 22:23

the_RJ

Banana Hammock!

Je mobo heeft niet zoveel ruimte vanwege de micro-atx (tenminste ik ga ervanuit dat dit niet in een standaard ATX kast is gebouwd?), dus de 3850 lijkt me te lang. Ik zou daarom kijken naar iets als een HD4670:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/i/1228209306.jpg

Dat is de asus dus, staat voor 64 euro in de pricewatch.

moet je wel even kijken of je de volle breedte tot je beschikking hebt, anders moet je naar een low-profile videokaart kijken. Over je eigen vraag, zou me niets verbazen als die onboard videokaart het inderdaad lastig krijgt met de Sims 3.

[ Voor 7% gewijzigd door the_RJ op 25-03-2009 13:38 ]

System Specs! - "When I get sad, I stop being sad and be awesome instead. True story" Barney Stinton

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plakjekaas
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 10-07-2024
Nefje_ schreef op woensdag 25 maart 2009 @ 13:14:
Het zal dus wel draaien volgens jou? (alleen niet zo goed)

In dit geval vraag ik me af of het überhaupt te vervangen is, aangezien de chipset onboard zit.

De officiële site geeft een aantal verwijzingen naar moederborden met deze chipset:
http://www.msicomputer.co...?model=K9N6PGM-F&class=mb

Ik zie hier een PCI-E slot. Is het anders mogelijk om een willekeurige videokaart, bijvoorbeeld die ATI Radeon 3850 waar jij het over hebt, te plaatsen in dit slot? Heeft de chipset hier verder geen invloed op?
Met een lage resolutie en alles op "low detail" zal het misschien wel lukken. Kwestie van proberen :9

Als je zeker weet dat je moederbord een PCI-E slot heeft, kan je natuurlijk iedere PCI-E videokaart erin
stoppen. Je onboard videokaart wordt dan gewoon uitgeschakeld.
Houd er alleen wel rekening mee dat de nieuwere videokaarten vaak een extra voeding aansluiting hebben en minimaal een 400 á 450 watt voeding nodig hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nefje_
Bedankt voor de berichten.

Eerst even wat opheldering: Het gaat niet om mijn pc. Ik zag gewoon redelijk veel berichten met die vraag en ik vroeg mij nou af of zoiets zal werken en of het nou aan te raden is om iets te vervangen -als het al mogelijk is-.

Inhoudelijk:
Jullie zeggen dus dat het niet veel uitmaakt welke chipset er nu opzit, aangezien deze gewoon wordt uitgeschakeld als je een andere videokaart plaatst in een slot?

Je bent alleen niet helemaal vrij in de keuze van de videokaart. Je moet letten op:
- de soort aansluiting
- de grootte van de kaart (low-profile)
- voeding
- nog andere zaken?

[ Voor 18% gewijzigd door Nefje_ op 25-03-2009 19:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the_RJ
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 17-04 22:23

the_RJ

Banana Hammock!

Opzich zijn er niet echt andere zaken, ik zou in ieder geval wel eerder voor een mid/budget range videokaart gaan van de huidige generatie dan een mid/high-end van de vorige (naar de prijs gekeken is dat redelijk vergelijkbaar en prestatie ontloopt elkaar ook niet extreem, hierbij denk ik aan een 3850 vs 4670 gezien die twee in het topic gebruikt zijn), dit omdat huidige generaties gewoon nieuwere functies wel ondersteunen.

Zolang je geen high-end kaarten aanschaft zal je voeding niet zo snel een probleem opleveren, de meeste mid/budget kaarten gebruiken enkel stroom over het PCI-E slot, maar kan geen kwaad even te kijken wat je voeding kan leveren.

[ Voor 6% gewijzigd door the_RJ op 25-03-2009 19:38 ]

System Specs! - "When I get sad, I stop being sad and be awesome instead. True story" Barney Stinton

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thasaidon
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 06-06 10:02

Thasaidon

If nothing goes right, go left

Ik wil deze draad niet kapen, maar ik heb soortgelijke vraag over deze kaart...

Ik zocht een klein kant en klaar systeempje om als HTPC/MediaCenter te draaien en nu zag ik een Acer eMachine EL1352. Dit ding heeft dus ook de GeForce 6150SE on-board.

Na heel veel googelen, diverse fora doorzoeken en veel vergelijkingen bekijken, ben ik er echter nog steeds niet uit...
Bijna alles wat ik lees is game gerelateerd, maar dat is net niet wat ik zoek.

Wat ik graag zou willen weten is of deze kaart geschikt zou zijn voor het afspelen van Full-HD content van zowel IPTV (Multicast) als DVD's?

"Hello IT, have you tried turning it off and on again?" - "Computer says no..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 344302

Thasaidon schreef op zondag 06 maart 2011 @ 11:05:

Ik zocht een klein kant en klaar systeempje om als HTPC/MediaCenter te draaien en nu zag ik een Acer eMachine EL1352. Dit ding heeft dus ook de GeForce 6150SE on-board.

Na heel veel googelen, diverse fora doorzoeken en veel vergelijkingen bekijken, ben ik er echter nog steeds niet uit...

Wat ik graag zou willen weten is of deze kaart geschikt zou zijn voor het afspelen van Full-HD content van zowel IPTV (Multicast) als DVD's?
Ik denk niet dat full-hd content lekker gaat draaien op een 6150SE. Maar je kunt ook gewoon een Radeon 5450 kopen, die kosten nog geen 50 euro en kunnen prima full-hd aan. (moet je nog wel even controleren of hij een pci-e 16x slot heeft, op de site van Acer staat dat niet, op andere sites zag ik het wel staan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzle
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
Thasaidon schreef op zondag 06 maart 2011 @ 11:05:

De 6150SE heeft geen ondersteuning voor hardware acceleratie bij het decoden van h264 materiaal. De cpu zou dit dus volledig zelf moeten doen, ik weet niet wat voor cpu er in zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thasaidon

Thasaidon

Jazzle schreef op zondag 06 maart 2011 @ 11:21:
[...]

De 6150SE heeft geen ondersteuning voor hardware acceleratie bij het decoden van h264 materiaal. De cpu zou dit dus volledig zelf moeten doen, ik weet niet wat voor cpu er in zit?
Bedankt voor de reacties...
Ik had al zo'n vermoeden dat de kaart alleen niet zo goed zou zijn, maar...
Dit systeem zou een AMD Athlon X2 220 Dual-Core, 2,8Ghz, 2Mb L2 Cache hebben.
Daarnaast heeft het systeem 3Gb geheugen.
Zou dat voldoende zijn?

[ Voor 4% gewijzigd door Thasaidon op 06-03-2011 14:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06 16:04
Die zal prima 1080p MKV kunnen afspelen, de videokaart maakt dan eigenlijk niet meer uit.
Weet niet wat voor Full HD content je voor ogen had ?

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thasaidon

Thasaidon

Jim423 schreef op zondag 06 maart 2011 @ 18:24:
Die zal prima 1080p MKV kunnen afspelen, de videokaart maakt dan eigenlijk niet meer uit.
Weet niet wat voor Full HD content je voor ogen had ?
In ieder geval IPTV HD zenders (dig.tv), DVD`s en b.v. *.mkv bestanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thasaidon

Thasaidon

Ik zie net dat dat systeempje van Acer alleen maar D-Sub (vga) als uitgang heeft en geen HDMI.
Lijkt me dus niet verstandig...?!?

zit nu aan dit ding te denken... maar die heeft een hele andere kaart.
http://azerty.nl/producte...w-dvd-ram-hd-graphic.html

[ Voor 48% gewijzigd door Thasaidon op 08-03-2011 12:05 ]

Pagina: 1