Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b19a
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Kort:
Computers hier in het netwerk met Windows XP/Ubuntu (8.10) werken prima. Echter, computers met Vista geven veel problemen. Oorzaak hiervan moeilijk te achterhalen.

Lang:
Alle computers hier voorzien van Windows XP/Ubuntu (8.10) werken hardstikke snel op het internet. Echter alle computers voorzien van Windows Vista (en Windows 7 beta) geven verbindingsproblemen. Ik heb wireshark een tijdje laten luisteren, en zie allemaal TCP Retransmissions voorbij komen. Afhankelijk van de website is er dan een tijdje stilte (geen verkeer) op de lijn waarna het laden weer verder gaat. Tweakers.net laadt bijvoorbeeld redelijk snel, terwijl google.com heel traag reageert. Op computers voorzien van Windows XP komen dergelijke TCP Retransmissions niet voor.

Bijgevoegd een screenshot van wireshark, terwijl ik google.com open:
Afbeeldingslocatie: http://bouke.haarsma.eu/files/kantoor/internetproblemen-thumb.png

Centraal hangt hier een managed switch (niet in eigen beheer) welke voor alle aangesloten kantoren een apart VLAN heeft. Ik heb getest met XP/Vista in 2 verschillende VLAN's, dus het is niet VLAN-specifiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pouyann
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-09 12:23
het heeft met MTU size te maken lees op de volgende pagina chapter 4 bladzijde 141 dit probleem staat bekend als "fragmentation needed and don't fragment bit was set"
link

volgende onderwerpen geven uitleg hierover:
link 1
link2

[ Voor 19% gewijzigd door pouyann op 25-03-2009 15:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b19a
  • Niet online
Super, dit verhelpt in ieder geval de symptomen. De MTU-size heb ik teruggezet naar 500, daarboven onstaan problemen. Vervelend bijkomend probleem is wel dat de maximale snelheid hiermee 30% achteruit gaat (13,5 Mbit/s -> 8,5 Mbit/s).

Graag zou ik een structurele oplossing voor dit probleem hebben. Hoe zou dit probleem op te lossen kunnen zijn? (De XP machine staat op defaults, waarom wil Vista dat niet?)

Je eerste link werkt trouwens niet

[ Voor 6% gewijzigd door b19a op 25-03-2009 15:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pouyann
De probleem die je hebt kan ook door je driver komen, lijkt mij best logisch dat vista andere drivers installeert waardoor je mtu size verkeert staat. hou ook rekening met wat voor soort netwerk je hebt.

lees volgende onderwerp staan de default waardes enz:
link
Hierbij link1
succes :)

[ Voor 17% gewijzigd door pouyann op 25-03-2009 15:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b19a
  • Niet online
Allereerst bedankt voor je reacties!

Een driverprobleem lijkt me sterk. Het probleem doet zich immers op alle Vista-pc's voor (zeker 8 verschillende configuraties). Het probleem doet zich daarnaast alleen in combinatie met dit specifieke netwerk voor. Er zitten namelijk veel laptopjes tussen die op thuisnetwerken prima functioneren.

Uit je document blijkt dat de MTU zoals die ingesteld stond (1500) de juiste waarde hoort te zijn. Ik heb de MTU nu ingesteld op 500 (!!) om het werkende te krijgen. Dat lijkt me meer een workaround dan een solide oplossing.

[ Voor 3% gewijzigd door b19a op 25-03-2009 22:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pouyann
kijk is wat de mtu size van je Windows XP machines is volgens mij is win xp ook 1500. en kijk ook of je op de netwerk iets kan vinden misschien mis configuratie of iets dergelijk en probeer je vista machines anders op 1492. je hoeft niet helemaal naar 500 ofz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15-07 15:35

leuk_he

1. Controleer de kabel!

En nog een link gericht op de oplossing:

How to Troubleshoot Black Hole Router Issues

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Pagina: 1