Schijf terugplaatsen in raidopstelling na 1 maand

Pagina: 1
Acties:

• Ras
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
Ik had in een computer 2 schijven draaien in een raid 1 opstelling. Dat werkte heel mooi, totdat er een fout in windows kwam te zitten die gerepareerd moest worden. Dit is netjes gelukt met behulp van een andere computer, maar dit is dus op slechts 1 schijf (voor het gemak: schijf A) gerepareerd.

De andere schijf (schijf B.) ligt sindsdien naast de computer te wachten tot ie weer mee mag doen, maar dus nog steeds met de 'kapotte'-windows en met inmiddels verouderde gegevens.

Ik ben een beetje huiverig over wat er gaat gebeuren als ik schijf B er weer in zet. Wat ik niet wil is dat de gegevens van schijf B op schijf A terecht komen. Hoe groot is de kans dat dit gebeurd en hoe voorkom ik dit?

[ Voor 0% gewijzigd door Ras op 25-03-2009 12:13 . Reden: typo ]

Antec Fusion Black, Intel e8400, EAH3450 512MB, 2x2GB pc6400 kingston, p5e-vm hdmi, 1x1TB 1x500GB

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:33

The Third Man

The Third Jellyfish

Goed de handleiding van de RAID controller doorlezen. Is de RAID array nog steeds 'aanwezig' of draai je met de huidige schijf net als alle andere mensen met 1 schijf?

• muppet99
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 08-02 21:19
schijf B formateren en dan weer terug hangen in de Raid. Dan kun je Schijf a weer laten mirroren op schijf B :) Dan zou hij schijf B gewoon als vervanging moeten zien.

[ Voor 20% gewijzigd door muppet99 op 25-03-2009 12:02 ]

Carpe Diem

• Ras
  • Niet online
De computer draait nu met één schijf, maar volgens mij (kan het nu niet controleren omdat ik elders ben) staat de bios nog gewoon zodanig ingesteld dat er een raid-array zou moeten zijn waar nu dus al een tijd een schijf van mist.

Overigens raid dmv het moederbord: Asus P5Q
Schijven waar ik het over heb: 2x samsung spinpoint F1 750GB

[ Voor 6% gewijzigd door Ras op 25-03-2009 12:43 ]

Antec Fusion Black, Intel e8400, EAH3450 512MB, 2x2GB pc6400 kingston, p5e-vm hdmi, 1x1TB 1x500GB

• Stoffel
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 27-01 11:18

Stoffel

Engineering the impossible

muppet99 schreef op woensdag 25 maart 2009 @ 12:01:
schijf B formateren en dan weer terug hangen in de Raid. Dan kun je Schijf a weer laten mirroren op schijf B :) Dan zou hij schijf B gewoon als vervanging moeten zien.
Dat tweede is wel van groot belang, je zou wel expliciet moeten weten/aangeven dat schrijf A gemirrorred moet naar schijf B. Anders loop je alsnog het risico dat schijf A ook mooi leeg wordt.

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:33

The Third Man

The Third Jellyfish

Ja dan moet je even in het RAID bios kijken of daar nu een RAID array draait (die nu officieel degraded dient te zijn). Dan wipe je even zoals muppet99 zegt de nieuwe schijf zodat die echt 'leeg' is (en niet nog deel uitmaakt van een array) en hang je die in je RAID bios erbij, als een nieuwe array member. Dan gaat hij syncen en daarna hoort het array weer 'functional' te zijn.

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:24
Vergeet niet dat de raid bios alleen op blocklevel kan kijken. Wissen van de verouderde schijf heeft dus geen nut als de controller denkt dat dat de schijf is die het meest uptodate is.

Wat je dus het beste kunt doen is alleen de schijf met verouderde data in je pc hangen en deze in de raid bios uit de array halen. Daarna kun je de andere schijf erin hangen en booten. Je hebt nu een raid1 array met 1 schijf. Als alles werkt voeg je in de raid bios de verouderde schijf toe aan de raid1 array die nu weer 2 schijven heeft. Omdat de verouderde schijf geen deel uitmaakt van de raid array zal deze nu overschreven worden met de data van de nieuwe disk.

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

• Ras
  • Niet online
Wel zo netjes om nog even te melden dat de methode van P5ycho de methode is die ik heb gebruikt en dat alles helemaal goed is gegaan (dus bij deze) :)

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:24
Mooi dat het heeft gewerkt. :)

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

Pagina: 1