Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 271453

Topicstarter
Ik heb een vraagje, ik ben momenteel een beetje aan het overclocken allemaal leuk en aardig.
Maar ik loop een beetje tegen een probleem aan, namelijk: ik kom niet verder.. Hier bedoel ik mee,
als ik verder ga overclocken dan ruwweg 3,7 ghz zegt prime95 dat het allemaal prima werkt maar krijg ik een bluescreen... |:(

Ik vroeg me af, is dat op te lossen door voltages van me moederbord omhoog te gooien?
Want tot nu toe draait alles nog standaard (behalve de cpu zelf natuurlijk) 8)7

Hier onder mijn specs:

Mob: Asus P5QC
Mem: Corsair Dominator 1066
Cpu Intel Q9550
Gpu: Sapphire 4850 X2 2GB

Afbeeldingslocatie: http://www.eelkeverboom.nl/overclock.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-05 11:26

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Het moederbord draait ook niet meer standaard. Je hebt de FSB namelijk overgeklokt. Ok, niet erg veel, maar toch. Het kan prima zijn dat er gewoon niet meer uit te halen valt met je systeem, want ergens ligt gewoon een grens en waar die ligt scheelt van moederbord op moederbord en van CPU op CPU. Je zou de voltages kunnen verhogen, maar daarmee verhoog je ook het risico op hardwareproblemen. Best kans dat je systeem weer stabiel wordt als je de Vcore wat verhoogt, maar doe dat altijd met kleine stapjes en houd je temps in de gaten.

Helaas heeft niemand een glazen bol om even te kunnen kijken waar het aan ligt en met overklokken geldt dan ook dat je gewoon verschillende dingen moet proberen om verder te komen, maar daar kan google je waarschijnlijk prima mee helpen.

[ Voor 12% gewijzigd door Hann1BaL op 25-03-2009 11:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FiXeR.nl
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Je hebt geluk dat je 3.7Ghz haalt. De Q9550 heeft waarschijnlijk een FSB wall en je kunt simpelweg niet hoger. Ik heb er zelf ook last van. De Q9550 is geen goede overclocker helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtrafris
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 14-11-2024
tsja... 3,7 is toch al een behoorlijke snelheid, je hebt indeddaad dik kans dat je de limit begint te benaderen. Die bluescreens zijn erg 'normaal' voor een te hoge overclock.

Welke voeding gebruik je? Ik ben zelf laatst tegen een limiet op mijn Q6600 gelopen, en ik dacht dat er nog veel meer in zat. Bleek mijn voeding te licht te zijn |:(

Wat voor temperatuur loopt je systeem nu? Dat kan ook een aanwijzing geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Maar toch zie ik dat mensen het met relatief lage voltages veel hoger komen, ik heb zelfs ergens 4.2 Ghz gezien 8) .. Hieronder een voorbeeldje:

Afbeeldingslocatie: http://www.eelkeverboom.nl/39703_q9550_122_514lo.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FiXeR.nl
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Dat is een E0 stepping. Jij hebt een C1 ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Mijn temperaturen zijn:
Core 1 = 38
Core 2 = 37
Core 3 = 40
Core 4 = 39
Moederbord = 33

Dit is in min of meer idle, en met mijn fan profile op silent..
Verder heb ik een 520 Watts Cooler Master voeding..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGB4rn
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 28-05 08:57

BGB4rn

ductape en tie-wraps FTW !

520 watt is wel aan de krappe kant voor een 4850x2 en een overclockte quadcore...

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Maar ik zit te denken, hij krijgt een bluescreen tijdens Prime 95 en andere dingen op de desktop,
dus dan zou het met gamen helemaal mis moeten lopen? Want op de desktop is de videokaart natuurlijk idle, dat zal wel zo'n 100 Watt schelen denk ik.. Want met de overclock die ik nu heb (3,6 ghz) gaat gamen zonder probleem..

Acties:
  • 0 Henk 'm!
En als je de multiplier op 6 zet en het geheugen op het langzaamst dus 1:1 met de FSB.
Kan je dat wel een hogere FSB draaien? Ja dan moet de CPU waarschijnlijk meer prik hebben.
Nee dan wil het moederbord of de CPU geen hogere FSB draaien.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 287880

De C1 heeft vaak een wall ergens boven de 450. Geef de NB 0,05 volt erbij, zet VTT op 1,3 Volt en kijk met je multi op 6 wat voor FSB je haalt. Het voltage wat jij gebruikt voor 3,6 Ghz is erg hoog voor een chip met een VID van 1,2375. Ik heb een C1 met een VID van 1,25 en ik heb voor 3,7 Ghz maar 1,27 Volt nodig, jij gebruikt daar 1,35. Het kan zijn dat je een chip hebt met een lage wall, maar ik denk dat het aan je mobo ligt.
Gebruik trouwens OCCT Linpack om te testen, wat met Prime95/Orthos bijna 2 uur draait valt met OCCT Linpack al met tien minuten door de mand.
Het is onzin dat de Q9550 geen goede overklokker is, ik zie vaak 3,8 GHz voor de C1 en veel 4Ghz+ voor de E0.

[ Voor 25% gewijzigd door Anoniem: 287880 op 25-03-2009 22:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SECURITEH
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 25-03 01:26

SECURITEH

Man of legend.

FiXeR.nl schreef op woensdag 25 maart 2009 @ 11:51:
Je hebt geluk dat je 3.7Ghz haalt. De Q9550 heeft waarschijnlijk een FSB wall en je kunt simpelweg niet hoger. Ik heb er zelf ook last van. De Q9550 is geen goede overclocker helaas.
Die van mij (C1) draait anders wel 3.8Ghz op 1.35V BIOS (1.25V @ load volgens CPU-Z), dit vind ik een aardig nette overclock. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik heb inmiddels mijn Q9550 draaiend op 3.8 ghz (nog niet 100% stabiel maar bijna)..
Met een multiplier van 6 heb ik de grens op gezocht qua bus, deze ligt ergens rond de 475..
Momenteel draai ik een busspeed van 444, wat er voor zorgt dat ik mijn geheugen toch op 1066 kan blijven draaien. De divider heb ik op 333 mhz draaien. Is dit een goed balans?

Voltages:
Vcore: 1.35
NB: 1.26
VTT: 1.36
Pagina: 1