'Iedereen is gelijk, maar sommigen zijn meer gelijk dan anderen',. -George Orwell
Dit klinkt allemaal als supernegatief (maar dat is het zeker niet bedoelt), dus houdt volgende keer eens rekening met vooral de compositie en de belichting (raw gebruiken en circa 0,7 stop onderbelichten).
ps, wat voor telelens heb je gebruikt?
[ Voor 8% gewijzigd door Sjaak_Afhaak op 25-03-2009 12:12 ]
Hier staat tekst
4 en 7 lijken veel op elkaar
3 kan er wel uit denk ik, het is een zeemeeuw , recht in het midden, dus niet erg interessant.
Vanavond geef ik wel wat uitgebreider commentaar mochten de mensen na mij niet alles vertellen wat ik er ook van vind (wat een rotzin, ik hoop dat je het begrijpt)
Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme
Download het gratis e-book reisfotografie via: www.tweemetervijf.nl /
Foto 3: iets te over belicht
foto 4 t/m 7 hebben deze min punten: onscherp (foto 6 en 7 bv, daar is de balk / plant scherp niet het dier), overbelicht.
Foto 1 en 8 zijn de mooiste uit de serie.
Wat voor gear heb je gebruikt
[ Voor 5% gewijzigd door RobbyTown op 25-03-2009 15:22 ]
Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe
Yep was inderdaad aan het oefenen met belichting, gebruik op dit moment een D80 met een 18-200 lensvandeMeulenhof schreef op woensdag 25 maart 2009 @ 15:22:
Foto 2, object is te donker, de juiste belichting is veel oefenen (zit ook met dit probleem)
Foto 3: iets te over belicht
foto 4 t/m 7 hebben deze min punten: onscherp (foto 6 en 7 bv, daar is de balk / plant scherp niet het dier), overbelicht.
Foto 1 en 8 zijn de mooiste uit de serie.
Wat voor gear heb je gebruikt?
Tja ,eeste dieren zitten 20 tot 30 meter weg, en wilde toch ook wat van de omgeving erop zetten.Damfransje schreef op woensdag 25 maart 2009 @ 11:18:
Wat mij erg opvalt is dat de dieren wel allemaal 'ver weg' zijn in je foto's. Met name de eerste drie zijn maar net geen zoekplaatjes geworden. De rest is niet heel veel beter, de foto met de ijsbeer is dan nog de beste maar dat komt ook door het formaat van dat beest
Klopt, vind het een mooie regel niet in het midden, maar voor dieren ben ik het niet helemaal eens die wil ikSjaak_Afhaak schreef op woensdag 25 maart 2009 @ 11:05:
Wat direct opvalt, is de centrale compositie, en dat maakt de platen er niet spannender op. Houd je belichting ook goed in de gaten, sommige foto's lijken een tikkie overbelicht. Tenslotte ogen sommige platen een tikje soft.
Dit klinkt allemaal als supernegatief (maar dat is het zeker niet bedoelt), dus houdt volgende keer eens rekening met vooral de compositie en de belichting (raw gebruiken en circa 0,7 stop onderbelichten).
ps, wat voor telelens heb je gebruikt?
in het midden.(nikon 18-200)
'Iedereen is gelijk, maar sommigen zijn meer gelijk dan anderen',. -George Orwell
+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++
Waarom vind je overigens dat dieren in het midden moeten staan? Ik ben het er op zijn zachtst gezegd totaal niet meer eens. Even een klein voorbeeldje uit bovenstaande reeks, zeer extreem geval om het duidelijk te maken

Stel je nu deze foto voor met de gevlekte hyena recht in het midden, vreselijk saai toch? ik heb echt wel een extreem voorbeeld gepakt hoor, zoiets pakt niet altijd goed uit natuurlijk.
Verwijderd
Het valt mij ook op dat de meeste platen erg onscherp zijn.sOid schreef op woensdag 25 maart 2009 @ 12:38:
En wat mij opvalt is dat de meeste platen onscherp zijn/op de verkeerde plek zijn scherpgesteld. Probeer op de ogen scherp te stellen
Ik denk dat de superzoom 18-200 de beperkende factor is.
En hier hebben we dus wat we persoonlijk beter vinden, jij niet in het midden ik wel.Mobyrick schreef op woensdag 25 maart 2009 @ 19:26:
Waarom vind je overigens dat dieren in het midden moeten staan? Ik ben het er op zijn zachtst gezegd totaal niet meer eens. Even een klein voorbeeldje uit bovenstaande reeks, zeer extreem geval om het duidelijk te maken
Stel je nu deze foto voor met de gevlekte hyena recht in het midden, vreselijk saai toch? ik heb echt wel een extreem voorbeeld gepakt hoor, zoiets pakt niet altijd goed uit natuurlijk.
Over de foto van de hyena, tja zelf vind ik dat geen mooie foto te donker algemeen en te licht op de kop.
maar iedereen zijn eigen smaak
Download het gratis e-book reisfotografie via: www.tweemetervijf.nl /
de bever zou al interressanter zijn als hij met water spetterde of recht in de lens zou kijken,wel meer close-up dan.
de ooievaar is veel te ver en heeft geen interactie met zijn omgeving,of juist een tegenstelling zoals vliegtuigen in de lucht of industrie.( is wel al veel gedaan )
meeuw ,tijger, zijn ronduit slaapverwekkend, als die tijger nou gaapte... de sneeuwuil is een prachtig dier met een mooie tekening maar hier overbelicht en niet duidelijk genoeg in beeld,een flinke correctie in de belichting en het apart weer ophalen van de ogen zou al veel goed maken.
de ijsbeer staat met zijn poten bij elkaar ,maar door de crop en zijn halfdichte ogen lijkt het of hij ieder moment voorover in slaap valt,de foto is niet scherp.
de leeuwen zou ik nog iets verder croppen,minder van de bielzen palen in beeld en de rotsen doordrukken en het geheel warmer maken.
schiet in raw,zorgvuldig scherpstellen,belichten,heb het geduld om een half uur bij hetzelfde dier te zitten.
Tja, zo kun je natuurlijk alle kritiek afdoen met het smaak argument.En hier hebben we dus wat we persoonlijk beter vinden, jij niet in het midden ik wel.
Het is anders wel een klassieke compositie regel die al eeuwen blijkt te werken bij allerlei vormen van beeldende kunst. Uiteraard zijn dit soort regels niet absoluut en zijn er altijd uitzonderingen die de regel bevestigen maar jij draait het om en past het nergens toe.
Anyway, ik ben dus ook van mening dat je foto's zouden verbeteren als je wat minder centrale composities gebruikt.
Ik ben wel benieuwd waarom je vindt dat dit onderwerp afhankelijk is.Klopt, vind het een mooie regel niet in het midden, maar voor dieren ben ik het niet helemaal eens die wil ik in het midden.
Natuurlijk is het persoonlijk, ik geef alleen aan hoe het ook kan. Over het algemeen wordt dit als mooier ervaren door de meerderheid van de mensen.bdevogt schreef op donderdag 26 maart 2009 @ 09:05:
[...]
En hier hebben we dus wat we persoonlijk beter vinden, jij niet in het midden ik wel.
Over de foto van de hyena, tja zelf vind ik dat geen mooie foto te donker algemeen en te licht op de kop.
maar iedereen zijn eigen smaak
En dat je mijn foto te licht op de kop vind kan ik echt niet bij. Zonder mijzelf een al te grote veer in mijn kont te steken vind ik de belichting hier echt wel goed, de kop is donkerder dan jou ietwat overbelichtte foto's. Je blik wordt naar zijn gezicht getrokken, en dat is precies wat ik wou in deze foto.